Plassering av senter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av senter

Har nylig flyttet og skal montere opp hjemmekinoanlegget igjen. Har små Gallo Nucleus micro hele veien rundt. Så til spørsmålet. Har plasssert tv'en foran et vindu. Dersom jeg skal veggmontere senterhøyttaleren, må jeg altså henge den over vindueti en høyde av 1,9m. Total takhøyde er 2.1m. Går dette greit dersom den vinkles nedover? Avstand til lyttepos er ca 4m.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Plassering av senter

Sitat Opprinnelig postet av JD
    Har nylig flyttet og skal montere opp hjemmekinoanlegget igjen. Har små Gallo Nucleus micro hele veien rundt. Så til spørsmålet. Har plasssert tv'en foran et vindu. Dersom jeg skal veggmontere senterhøyttaleren, må jeg altså henge den over vindueti en høyde av 1,9m. Total takhøyde er 2.1m. Går dette greit dersom den vinkles nedover? Avstand til lyttepos er ca 4m.
    Hvor stor blir avstanden til TVen? Hvordan er fronthøyttalerne plassert i forhold til TVen?
    Ut fra din problemstilling vil jeg si følgende om å tilføre og plassere en senterhøyttaler:
    Senteren skal bidra til å plassere lyd som kommer fra synlige objekter/personer på skjermen (dialog fra personer, motordur fra biler etc) slik at det høres ut som om disse lydene kommer fra skjermen. Dette gjelder spesielt ved lytteposisjoner som er ut på siden i forhold til "sweet spot". Hvis man bare har en lytteposisjon (sweet spot), så trenger man strengt tatt ikke en senter. I din situasjon ville jeg vurdert hvordan lydbildet fordeler seg mellom fronthøyttalerne. Tenk deg at du trekker en strikk mellom diskantenhetene på høyre og venstre fronthøyttaler. Midten av denne strikken er der lyden vil oppfattes å komme fra hvis du spiller uten senter. Tenk deg så at du plasserer senteren og strekker en strikk fra diskanten på denne til midt på den forrige strikken. Dette midtpunktet vil da forskyve seg i retning senterkanalen.

Med en senterkanal montert høyt over TVen vil du risikere å trekke det opplevde midtpunktet for lydbildet ut fra den visuelle skjermflaten. Jeg ville derfor seriøst vurdert om det var mulig med en av de følgende:

* Spille uten senter (dårlig definert lybilde ut på siden av rommet)
    * Spille med senter stående oppå TVen. (Trenger da ikke festes i veggen?)
    * Spille med senter rett under TVen.

Du må jo vurdere dette selv, men etter min mening er en senterkanal nesten bortkastet hvis den må plasseres langt unna bildet.

Prøv deg fram! Lykke til!

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

I høydeforskjell vil den stå ca 70 cm over toppen av tv'en. I lengderetning 30-40cm bak. Den kan selvfølgelig ligge oppå tv'en, men den er rund og må da ligge på en o-ring. I tillegg er det en del svikt i gulvet, slik at når små barneføtter løper over gulvet svaier det litt. Derfor kunne jeg tenke meg å unngå dette. Frontht vil festes på vegg på hver side av tv med ca 2,5-3m i mellom, på hver side av nevnte vindu. Vi har også to sofaer, den ene plassert til side for sveetspot, derfro tror jeg senter er nødvendig. Tv'en står forøvrig på et skap, slik at det ikke er mulig å ha senteren under tv'en. Men det er altså høydeaspektet som bekymrer meg. Får dra hjem og prøvekoble.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepp!

Første posten til sverremannen i AVforum...tjobing!

Bor i Bergen og lurer på noen nucleus micro-høyttalere selv.
    (holder på å kjøpe ny leilighet, og har fått streng beskjed om å holde stereoting på et minimum i størrelse)

Noen som vet om man kan se Nucleus høyttalere i Bergen noe sted?

Evt. noen medlemmer som vil åpne dørene til sine rotete hjem og vise frem?

Takker og bukker alle sammen....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •