Råd til kjøp av stereo/surround monitorering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd til kjøp av stereo/surround monitorering

Hei

Jeg driver et lite postproduksjons firma som jobber med film og TV og vi vil oppgradere lyden i vår "kino".

I kinoen vår så ser vi på det ferdigestilite bilde (dvs. at vi gjør fargekorrigering, effekter og grafikk) og da sammen med lyd som også er ferdig. Lyden gjøres alltid eksternt, men det er hos oss man ser det er ferdige produktet, lyd og bilde sammen

Og jeg hadde håpet at noen kunne gi noen tips eller vink på et oppsett av høytalere som vi har sett for oss.

Først rommet. Det er ca. på 70kvm, men selve området man ser og hører på film er ca. 30-40 kvm. Prosjektoren vi bruker er SONY VPL-VW60. Demping, e.l. lignende modifisering av rommet venter vi med til vi har en løsning.

Vi ser først for oss å sette opp et stereo oppsett, men som er utbyggbart til surround etterhvert.

Stereo oppsett

Kilder:
    Apple Mac Pro, med analog RCA utgang
    PS3 med analog RCA utgang.

Høytalere:
    2stk KRK Rokit 8
    KRK Systems - Monitors, subwoofers, speakers, monitoring applications, room perfect technology

1stk KRK 10s
    KRK Systems - Monitors, subwoofers, speakers, monitoring applications, room perfect technology

Og en enkel mixer som kan ta inn 2 RCA og kjøre ut XLR til 10s som sender lyden videre til Rokit 8

Surround

Så når vi tenker på å oppgradere til surround har vi sett på følgende oppsett:

Kilder:
    Apple Mac Pro, 6 stk digitale XLR utganger (AJA kona 3 med breakoutbox)
    Sony PS3, Optisk digital ut (ADAT?)

I tillegg til det eksisterende høytalerene:
    3 stk KRK Rokit 6 (1 senter høytaler og 2 bakhøytalere)

Og D/A koverter som tar 8 digitale innganger og optisk:
    RME ADI-8 QS
    RME: ADI-8 QS

Er dette ett oppsett som vil fungere? Og har dere noen erfaringer med KRK. Har lest noe, og virker som de er bra i forhold til pris.

All hjelp er velkomment!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei Christian og velkommen til AVforum!

Jeg bruker selv følgende proffhøyttalere fra JBL i min "kino": Produkter: To-veis høyeffekt 250W surround. Disse er relativt rimelige, og tåler mye trykk og effekt. De er imidlertid ikke de aller mest detaljerte ved lavt lyttevolum.

Spørsmålet er vel da egentlig hva lytterommet primært skal brukes til? Hvis det er å lytte til det endelige "kinoresultatet", er jo disse JBLene jeg viser til et godt eksempel på høyttalere dere kan vurdere. Hvis imidlertid rommet brukes til å lytte til original-"tapen" og editere "live", som jo ofte er tilfelle, kan nok en hornløsning virke noen "farget" og kanskje også litt ubehagelig å jobbe med over tid...

JBL har jo også en Synthesis-serie jeg ofte ser billig på ebay, der en har både hornelement til kinolyd og et mer normalt diskantelement til annen lyd som en kan bytte ved bruk av en remote... Dessverre var det ingen av disse tilgjengelig nå som jeg kunne finne.

De høyttalerne du linker til har jeg liten erfaring med, men generelt kan en vel si at studiomonitorer har høy detaljeringsgrad, men kanskje ikke like mye "trøkk" i diskanten, som jo er spesielt viktig når det relateres til kinobruk. Det er mulig det uansett ikke er noe stort issue for dere, og skal du editere live er det vel kanskje viktigst at du får et korrekt lydbilde fremfor et med "kino"-farging...?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Det er slik at vi helst skal ha noen "nøytrale" monitorerings høytalere. Og til det oppsettet vi har skissert ovenfor så trenger vi aktive høytalere. Derfor bare en D/A converter på surround oppsettet.

Vi jobber aldri live opp å på denne kinoen. Dette er for å se ferdig filmen og få "kinoresultatet". Men vi er litt redd for å kjøpe noen annet en studiomonitorer som er nøytrale pga. tilbake meldinger fra lydfolk som har vært innom og hørt på vårt eksisterende oppsett. (2x DALI 606 drevet av en NAD 216)

Etter litt lesning på nettet så har jeg sett mye god omtale av disse KRK i hjemme studioer, spesielt i forhold til pris. Men de er kanskje ikke så vanlig i hjemmekinomiljøer?

Men jeg er også usikker på om både stereo og surround oppsettet vi har sett for oss faktisk vil fungere. Vil vi da få et komplett system??

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vurdert meyer sine aktive monitorer?

HD-1 : High Definition Audio Monitor

EDIT: jmf. lydfolk og "nøytral" lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt om Meyer i konsertlyd sammenheng. Ser at det er AVAB CAC som selger disse i Norge. Vet du noe om pris på disse?

Og om man bør ha en sub slik som vi hadde sett for oss med KRK?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris er jeg usikker på, hør med avab. Og ja, du må påberegne sub.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •