Valg av høyttalere + reciever(forsterker?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av høyttalere + reciever(forsterker?)

Hei!

Jeg er relativt fersk i hi-fi gamet, men har nå (nesten) bestemt meg for å kjøpe meg et sikkelig anlegg.
    Det blir først og fremst brukt til musikk, men jeg ser for meg at jeg kanskje kommer til å oppgradere med bilde etterhvert.

Uansett, skogen av høyttalere på internett er stor, og for en fersking kan det bli ganske vanskelig!
    Det systemet jeg kanskje har sett mest på, er DALI's Concept 6 system.
    ( Høyttaler - Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 6 Høyttalersystem ) Er dette noe som er verdt å satse på? Eller er det andre systemer som er bedre/billigere?

Jeg har sett litt rundt på nettet, og jeg ser mange sier at suben til dette systemet kan bli litt spinkel. Hvilken sub bør jeg velge hvis jeg lander på DALI Concept 6-systemet?

Jeg har også et annet alternativ. De høyttalerne jeg nå bruker (2 stk Sony et-eller-annet, med et 6,5" element, et litt mindre, og et 1" element.. ..tror jeg) fungerer bra. Jeg har tenkt tanken at disse kunne fungert som bak(?)høyttalere, og supplere med senter, front, og subwoofer. Hvilke høytalere bør jeg da velge i tillegg?

Jeg er uansett nødt til å bytte ut forsterkeren min, da det bare er en stereoforsterker. Bør jeg da velge en hjemmekinoreciever, eller en hjemmekinoforsterker? Og hvor mange watt bør det være for at høyttalerene skal fungere optimalt?

Tar gjerne imot konkrete forslag for både høyttalere, sub, og forsterker/reciever!

Mulig jeg har sett for meg et litt for stramt budsjett (15.000), men det burde vel være mulig å finne noe brukbart.

Setter pris på om noen gidder å hjelpe meg litt!

mvh
    Ola

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk ut denne! Utroleg finish og kjempe bra lyd til en overkommeleg pris!
    http://www.lavpris.net/art-8.asp?id=21

Men det hadde gjort seg med mer enn 5 000kr på forsterker fronten, vil der anbefale yamaha 663 og en brukt effektforsterker

Ps. er nok ikke gratis å sende høytalerene heller, er kjempe tunge!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi!
    Virket som et røverkjøp.

Men jeg har nå sittet her i noen timer og lest tråder her og der, og har kommet fram til at det kanskje lønner seg å kjøpe et godt stereoanlegg i stedet. Siden jeg uansett kommer til å bruke det minimalt til film.

Det jeg har tenkt, er å kjøpe en god forsterker, (Yamaha RX-V663T), DALI concept 6, og en subwoofer ( CW VE-28SX eller XTZ 99 W10.16).

Da har jeg et godt(?) anlegg, i tillegg til at muligheten for å oppgradere til hjemmekino senere.

Jeg har tenkt ut flere alternativer, hva tror du/dere om dette?

Alternativ 1:
    Yamaha RS-V663T reciever, Dali Concept 8, Cerwin-Vega VE-28SX = kr 16000

Alternativ 2:
    Denon AVR-1709 reciever, DALI 8 front, XTZ 99 W10.16 sub = kr 13000

Alternativ 3
    Denon reciever, DALI Concept 6, XTZ sub = 8800 kr

Alternativ 4:
    Yamaha reciever, DALI 6, XTZ sub = 11000 kr

Alternativ 5:
    Denon reciever, DALI Concept 6, CV sub = 13000 kr

Er Denon recieveren kraftig/god nok? Og bør jeg velge en annen sub?

Takker for svar!

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høytalere:

Gulvstående | Høyttalere | Soundgarden

Reciver:
    Surroundreceivere | Hjemmekino | Soundgarden

sub:

Subwoofer | Høyttalere | Soundgarden

høytaler kabel om ønskelig:

Høyttalerkabler | Kabler | Soundgarden

SA 1750 + HK AVR 255 + 6m Nordost 4FL = 13010

Uten kabler men med Velodybe VX10 sub = 14985(men da kabler i tillegg)

OG DETTE ER SINNSYKT FETT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for fint tips! Men det er mulig prisen blir i høyeste laget, og der jeg vurderer og kutte ned, er på suben (ARGON 12 sub) og muligens recieveren. (Yamaha RX-V663).

Så i en test på Lyd&bilde.no at yamaha-recieveren var ganske bra.

Er det stor forskjell i lyd på SA høyttalerne og DALI 6? Eller er det mer relevant og sammenligne de med DALI 8?

Alt dette må jo desverre sendes i posten, og det er ikke gratis det heller

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Concept 6 system, men ikke den suben. Vill ambefale deg og ikke velge Denon forsterkere til Concept serien, syntes det ble alt for skarp diskant av det og ikke noe behagelig og høre på med høyt volum! Velg heller en NAD eller Yamaha reciver, feks RX-V663 eller høyere opp i serien. Det er min mening hvertfall

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neo8
    Har Concept 6 system, men ikke den suben. Vill ambefale deg og ikke velge Denon forsterkere til Concept serien, syntes det ble alt for skarp diskant av det og ikke noe behagelig og høre på med høyt volum! Velg heller en NAD eller Yamaha reciver, feks RX-V663 eller høyere opp i serien. Det er min mening hvertfall
    må si meg enig med deg! Skulle nett til å spør trådstarter om han er glad i mørk lyd eller ganske lys, jeg byttet nett selv fra en billig Onkyo receiver til en denon avr 3801 på cerwin vega ve 8f. Lyden på høyt volum ble på en måte bedre siden Denonen er mye sterkere og fjernet alt av forvrengninger, men lydkvaliteten ble i lyseste laget for meg:S Er vell bare å bli vandt med det

Ellers vil jeg bare si at yamaha 663 er en toppers forsterker(hadde kjøpt den selv hadde jeg hatt peng), har kjempe troa på den på Dali høytalerene(Er som du ser ikke alltid trua mi funker som ser på forsterker valget)

Men ta deg en tur inn på surround.no og kikk på pakken Dynavoice M65, yamaha 663 og xtz 10-12"

På sub fronten kan jeg si en ting: XTZen er etter min meing bedre på alt framfor den CV subben, syns faktis 12" til CV spiller bedre(er også litt dyrere:S).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!

Jeg har nå funnet meg et par DALI concept 8 høyttalere brukt, som jeg vurderer å kjøpe. 6000!

Han solgt også en CV CLS-12SX sub til 3000, men jeg vet ikke.
    tror nok det blir yamahaforsterkern ja!

Må nok se litt nøyerere på XTZ'n ja : )

Så siste (og beste?) alternativ:
    YAMAHA RX-V663 reciever
    DALI concept 8
    en eller annen XTZ sub, evt ARGON 12

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Start med Concept 8 og en V663 reciver du, så ser du hva du syntes om det, det er jo bruktbart med bass i Concept 8 også uten sub, så kansje du skal satse på uten sub i begynelsen og helder bruke di pengene på en litt kraftigere reciver, feks RX-V863? Så bygger du heller ut når pengene strekker til! Jeg ente til slutt opp med en RX-V1900 til mine Concept høyttalere!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God idè
    Men det skader vel ikke og kjøpe for eksempel ARGON 12?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV CLS-12SX til 3000kr var dyrt, prisen har nett gått opp til ca 4000kr så når han kjøpte den kosta den sikkert 3500-3700kr...

Vist du søker litt rundt på forumet finner du fort ut hvor populær XTZen er, den blir omtalt som den nye "folkesubben" i Norge.

Men du gjør sikkert lurt i å vente med sub, men kontakt surround.no og spør om du kan gi en god pris på receiver og sub som en liten pakkepris, får du en god pris er det jo bare å slå til

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olaer
    God idè
    Men det skader vel ikke og kjøpe for eksempel ARGON 12?
    Jeg ville spart til en annen sub! Feks XTZ eller SVS..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, jeg hører på dere!
    tross alt derfor jeg er her...

da blir det sparing

så går budsjettet opp og; yamaha reciever 4600 + DALI concept 8 6000 =10600

mye lyd for pengene(?)

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg sprenger budjsetet ditt nå men

Jeg støtter forslaget med og gå for kun en reciever og fronthøyttalere og heller innvistere i en subwoofer og eventuelt surround senere.

Jeg ville sett på jbl-es serien sammen med en pioneer reciever. Jeg har selv vert på soundgarden og lyttet til jbl es-90 sammen med pioneer vsx-lx60, dette var en meget heftig kobinasjon som passet hverandre meget godtprøvde også med en hk avr-355 men jeg følte den spesiele snerten som pioneer hadde i lydbildet forsvant med hken, syns det ble for mørkt

Pioneer vsx-1018 har fått meget meget gode omtaler i det siste og skal vistnok ha nesten identisk forsterkerdel som pioneer vsx-lx51 som koster 10k.
    1018 får man imidlertid for 7k

pioneer vsx-1018 sammen med jbl es-80 eller jbl-es90 har jeg trod på du får muligens en pakke pris på soundgarden vist du pruter litt

Når du da senere skal innvister i sub ville jeg uten tvil gått for en xtz 12 tommer. har selv satt opp og kalibrert en xtz 10 hos min onkel og den imponerte meg, selv om jeg kunne tenkt meg at den gikk noe dypere, men det gjør nok 12 tommeren

Jeg har riktignok ikke hørt concept 6 eller 8 men jeg fåreslår du lytter til både jbl og cocept for å finne ut hvilke du liker best, eller enda bedre låne de med deg hjem

Hjemmekino.no - Produktdatabase - Pioneer VSX-1018AH-S

tilslutt bare et lite tips, jeg anbefaller deg og kjøpe en lydtryksmåler for og få plassert høyttalerene mest mulig opptimalt

L-Sound - Radio Shack Analog

brukerveiledning

L-Sound - Radio Shack

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm ja, men det blir nok litt dyrt : p

fant ikke pioneeren på soundgarden.no, men da jeg lette fant jeg en Pioneer VSX-918V til 4500. Er det noe og satse på eller? i forhold til Yamahaen? tror nok 7000 for reciever blir litt mye i første omgang

men godt tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg kjøper stereo istedet.

Har innsett at det ikke er et must med lyd fra alle kanter når jeg tross alt bruker anlegget mest til musikk. Så da har jeg sett en del på HK3390 og HK3490. Har og vært innom CAMBRIDGE 640A v.2 og NAD C325BEE

Hva er fordelene/ulempene med disse opp mot hverandre? Det blir som sagt mest musikk, i abolutt alle sjangere(!) Men jeg har som sagt tidligere tenkt i retning Blu-Ray og tv senere.

Hadde vært fint med litt hjelp!

EDIT: NAD C372?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •