Små høytalere og dype frekvenser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Små høytalere og dype frekvenser

Hei,

jeg har et par B&W CM1 høytalere som jeg i utgangspunktet er veldig fornøyd med. De passer bra til musikken jeg spiller mest, men kanskje ikke til alt (som rock etc). En ting jeg syntes er litt irriterende er når man spiller sanger (f.eks. av Damien Rice, massive attack) som har veldig dype intense partier, for da virker det som om høytalerene forsøker å gjenngi disse lave frekvensene uten å klare det, med det resultat at det blir mest during. De prøver liksom for hardt. Dessuten går de ikke så dypt. Det jeg i grun lurer på er om jeg ved å benytte en sub kan stille inn en receiver (har en Marantz SR5400OSE og Vincent SP331 effektforsterker) til å ikke fore CM1 med de lave frekvensene, og overlate dette til subben slik at subben spiller de partiene CM1 nå prøver å spille? Vil dette forhindre en slik during? Eller bør man da la CM1 spille som normalt, samt stille subben til å overlappe med frekvensområdet til CM1?

Jeg har etter å ha lest litt på sidene her ett inntrykk om at noe som det jeg skisserte er mulig, men hva om jeg skulle bytte receiveren med en integrert forsterker (eller preamp)? Slike kan vel i moderere frekvensområdet til hovedhøytalerene?

Ser forresten at det er tilbud på SA1750 for tiden, og er litt fristet til å slå til. De har nok en del mer trøkk enn CM1, ser knall ut, og tar i grunn til og med nesten mindre plass enn CM1 med stativer. Noen som vet hvordan SA 1700 serien lyder sammenlignet med B&W CM serien? Liker den varme lyden i CM, men SA1750 går vel såpass mye dypere enn CM1 at jeg ikke ville følt behov for en sub. Blir nok nesten ikke mellomlegg mellom kjøp av SA1750 og salg av CM1 med stativer + at jeg sparer penger jeg ville brukt på SUB (samt at en eventuel senterhøytaler er rimeligere enn CM). Hvordan er f.eks. Richard Howley på SA1750? Har hørt ham på Dali IKON (som er veldig kule på en del musikk), og det hørtes ikke særlig sjarmerende ut (i forhold til CM).

Studerer i berlin for tiden, så har ikke mulighet for å teste selv (men klarer selv ikke her å la vere å tenke oppgraderinger ved tilbakekomst .

Altså:
    1. Kan denne "duringen" fra CM1 når den skal spille dypt forhindres? Og uavhengig om man har receiver eller stereokomponenter?
    2. Noen tanker om hva slags "lydsignatur" jeg kan få med SA/Vincent/Marantz kombo?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frysa
    Hei,
    Det jeg i grun lurer på er om jeg ved å benytte en sub kan stille inn en receiver (har en Marantz SR5400OSE og Vincent SP331 effektforsterker) til å ikke fore CM1 med de lave frekvensene, og overlate dette til subben slik at subben spiller de partiene CM1 nå prøver å spille?
    Ja, du kan sette delefrekvens i Maranz'en slik at frontene spiller alt over og sub alt under denne. Kjenner ikke modellen, men funksjonen bør være tilstede. Hvis ikke kan du bruke et eksternt delefilter.
    Generelt er det enklere å dele enn å la begge spille bass. Dette for å avlaste frontene og for å unngå utfasing oa rot i de dype frekvensene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk

Takk for svar Snooky,

det var det jeg regnet med. Utfasing heter det kanskje ja. Ekstern delefilter har jeg ikke tenkt på, men det er vel kanskje løsningen om jeg skulle gå over på stereoforsterker? Kan det være en ide å begrense frekvensen til CM1 selv om jeg ikke benytter SUB? F.eks. til 55hz som er oppgitt til deres nedre grense....?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •