Høyttalere til Cav 2086, max 4000.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til Cav 2086, max 4000.

Da søker jeg hjelp her hos erfarne hifi-folk, selv om budsjettet mitt er relativt lavt. Har i dag noen CV ve-15 på rommet mitt, men de blir litt store og jeg får ikke utnyttet de i det hele tatt. Dette er hovedsaklig fordi jeg føler jeg ikke mater de med nok watt + jeg har et rom på 12kvm.
    Jeg er veldig glad i "trøkk", men jeg kommer ikke til å kjøpe subb enda. Derfor er jeg litt avhengig av at høyttalerne klarer å levere bra med dette såkalte "trøkket" jeg liker.
    Absolutt max pris er 4000, da i butikk. Om høyttalerne kun kan kjøpes på nettet ser jeg helst at de koster max 4000 med frakten, men et par 100-lapper ekstra i frakt er ikke krise. Jeg kommer ikke til å gå høyere om ikke noen er interessert i høyttalerne mine, som jeg muligens kommer til å selge om jeg føler jeg får nok.

Her er altså kravene:
    + Max 4000
    + Helst mulighet for å bi-ampe, da jeg har en forsterker som har 2 subwoofer utganger, og har lest at andre med denne forsterkeren har kunnet bi-ampe med veldig positivt resultat. Dette er ikke et krav i seg selv, bare et pluss.
    + Må se noenlunde grei ut i designet. Kan vel kanskje ikke gå så mye nedover fra CV'ene, men foretrekker grei WAF effekt.
    + Ikke ta alt for stor plass. Jeg tror ikke det er lett å finne høyttalere som er så mye større enn de jeg har nå, men jeg tar det med her uansett.
    + God lyd. Dette er jo en selvfølge. Vil ha best og mest mulig lyd for pengene. Hører på veldig mye rart. Rock, trance, Hiphop og diverse andre ting, så er litt ute etter dette trøkket.
    + Helst ikke så veldig tungdrevne. Ikke mer enn CV'ene iallefall. Dere vet kanskje noe om hva som kan passe til min forsterker, selv om den er nokså ukjent.
    Har sett litt på Dynavoice M65 og Jamo s606. Jamoene frister litt mer med tanke på design, men dynavoicene er billigere og har fått mye god kritikk. Heller mest mot M65, men har ikke helt bestemt meg.

Helt til slutt kan vel kanskje noen fortelle meg hva jeg kan forvente for Ve-15 mine. Helt fin stand, nesten 2 år gamle, lite brukt pga plass, strøkne, ingen kvittering. Befinner seg i Bergen. Kjøpt på hifi-klubben for 5300 tror jeg. Nå koster de 6500.

Takker for alle svar

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper du får rundt 3000-3500kr for høytalerene.

M65 er en veldig bra høytaler med et godt trøk og en bra mellomtone og diskant til prisen, men vil helt klart bli skuffet på bass siden vist du går ned fra VE-15, men vist du er forberedt på det bør det gå greit

Hadde jeg vert deg ville sjekket ut høytalere med 8" ellement og, kanskje M85? Da blir ikke bass nedgangen så stor skjølv om den kommer til å bli merkbar med M85 også. Lykke til med kjøpet!

Kan vell legge til at jeg ikke har hørt forsterkeren din, så kan ikke svare på om det er en bra match eller ikke:???:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over at bassen blir kraftig redusert, men rommet mitt er ikke stort, og det får være grenser for hvor mye bass man trenger. Legger ved en link til rommet mitt, så kan dere se selv hvordan det blir.

Nerdebula di v.2! (Les førstepost! Regler, 04.03.2008) - Forum - Diskusjon.no

CV'ene er nå på plass på rommet, en på hver side av kommoden. Da har jeg ca 15cm å gå på til overs på hver side. Når man da tar i betraktning at Ve-15 er ca 40cm brei, så kan jeg konkludere med at det er ca 55cm med plass på hver side. I dybden er det mindre plass, men det går. Kan heller dra høyttalerne litt ut fra veggen om jeg skal spille høyt.

Er det lurere å evt kjøpe noen mindre høyttalere, som dynavoice f6, og kjøpe en Xtz sub? Har egentlig ikke så veldig lyst til det, pga jeg tror forsterkeren kommer til å begrense subben, men kan jo være en løsning.

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en M65 + en brukt xtz 10" hadde passet deg? Du har iallefall masse krefter så det verste som kan skje er at matchen blir helt feil, men har lest at cav skal ha en forholdsvis nøytral klang som passer sånn halveis til alle og veldig godt til noen, men det er kanskje feil?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det hadde vært en løsning. Men du tror at M65 hadde vært en god begynnelse da, og så muligens avansere til en Xtz sub senere? M65 er jo ganske billig, så jeg tror det vil bli det beste. Noen andre som har forslag eller?

Er Yamaha NS-555 en god høyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Qln Artech 8!
    Har disse selv,hadde CLSC-10 før,DC-12 før,men disse spiller så og si like bra bass som 10 å 12" på romme mitt,de har 2x8". Disse koster i det budsjette du har oppgitt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og disse er verdt prishoppet fra M65? De er jo over budsjettet og var ikke akkurat stort utvalg på bruktmarkedet. Har sendt mail om den ene som lå ute. Så denne er altså verdt prisen? Ser ikke ut som soundgarden selger den i svart lengre, og jeg vil ikke har "valnut".

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet fram til disse finalistene:
    Qln Artech 8 - Bare aktuell om jeg får solgt mine fort, men frister ganske mye i svart.
    Dynavoice m65 - Frister veldig med den lave prisen og gode omtalen. Designet kanskje ikke like pent som på Artech 8.
    Jamo S606 - Fine høyttalere som jeg har hørt en del bra om. Liker bass-elementet på siden og designet.
    Qln Artech 6 - Finere pris enn Artech 8, liker også designet veldig godt. Nok trøkk?
    Dynavoice Definition DF-5 - Er dette noe å satse på? Finere design enn M65, men har en følelse at den kanskje ikke vil trøkke like bra, heller levere litt finere lyd.

Jeg trenger hjelp her. Alt hjelper, og ser helst at folk er litt objektive. Mener ikke det negativ måte men hvis det blir veldig fanboy'ish så blir det litt vanskelig for meg å velge. Men som sagt, alt hjelper.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ikke den mest interessante tråden å svare i kanskje? :P Har bestemt meg for M65 pga god omtale og lav pris.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •