Instilling av Hz, sub og høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Instilling av Hz, sub og høyttalere

Hei

Har gått til anskaffelse av Argon 7000 serien. 2.1 stereo løsning. Høyttaler - Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben: ARGON 7000 Høyttalersystem

Høyttalerne har frekvensgang (-3dB) 150-20.000 Hz. Sub har frekvensgang (-3dB): 40-200 Hz. Hvilken delefrekvens bør jeg stille suben på får å få best mulig resultat. Subwoofer kan justeres.

Høyttalerne blir brukt 50/ 50 til musikk/ film.

Dette er sikkert noe jeg kan forsøke meg fram på, men det er sikkert mange her som kan gi tips, erfaringer og litt teori om dette... Selv er jeg helt ny mtp på subwoofere. (med unntak av i bil).

Er redd for å sette det for lavt og da miste store deler av frekvensspekteret, men er også redd for å sette det for høyt og da ta inn elementer i musikk som ikke skal spilles av en subwoofer...

Tilleggspørsmål: Jeg kan regulere fasen (0 eller 180 grader). Hva gjør jeg her?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du har et problem

Ved bruk av fronter som ikke går dypere enn 150 hz vil det være vanskelig å sette en fornuftig delefrekvens til sub. Du nevner det selv, suben skal helst ikke spille annet enn sub-bass...

Det er to ting som kanskje kan hjelpe litt. Sett frontene nær bakvegg for å få boost i bassen. Plasser suben midt mellom og på linje med frontene for å få de lysere tonene fra suben til å blende bedre inn med frontene.

Etter det ville jeg startet med en delefrekvens på 80 hz, brukt en db måler og ørene, og arbeidet meg oppover i delefrekvens til et kompromiss mellom for høy der suben spiller "alt", og for lav der du får et hull i frekvensresponsen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •