Innspilling av høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 18 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 357
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspilling av høytalere

Hei!

Hvor lenge skal man "spille inn" nye høyttalere før man kan spille høyt???

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi gass fra første stund, da går det kjappere. Det er ikke skadelig for elementene så lenge de ikke bunner.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriksg
    Hei!

Hvor lenge skal man "spille inn" nye høyttalere før man kan spille høyt???
    Du kan spille høyt fra starten av, og vil sannsynligvis spille inn høyttalerne raskere på den måten.

Innspilling i høyttalere kan ikke sammenlignes med innkjøring av bil. Det er ulike ting man ønsker å oppnå. For bilen dreier det seg om å "jevne ut" unøyaktigheter i produksjonen der metallflater gnir mot hverandre og fordele smøremidler skikkelig. Derfor kjører man forsiktig i starten, slik at man ikke risikerer varmgang i deler som er ujevne.

I en høyttaler er det ingen flater som skal jevnes ut. Innspillingen gjøres for å myke opp oppheng i høyttalerne (typisk sentreringsfjæren og membranopphenget som ofte er av gummi). Disse delene er ganske stive rett fra produksjon, og vil mykne når de spilles. Men det er ingen fare for å ødelegge høyttaleren ved å spille høyt i innspillingsfasen. Innspillingen av høyttaleren gjøres for å få elementene til å spille optimalt i forhold til resten av konstruksjonen. Spesielt i bass og mellomtone vil man oppleve at det gjerne blir mer liv etter innspilling.

Det er likevel viktig å ta de samme forholdsreglene når man spiller inn høyttalere som når man spiller ellers. Hvis høyttalerne får kontinuerlig for mye effekt risikerer man varmgang og brente spoler, men dette er en utfordring uansett om høyttalerne er nye eller innspilt. Det er verdt å tenke på for dem som vurderer å sette forsterkeren på maks og forlate rommet for rask innspilling over noen timer...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Innspilling i høyttalere kan ikke sammenlignes med innkjøring av bil. Det er ulike ting man ønsker å oppnå. For bilen dreier det seg om å "jevne ut" unøyaktigheter i produksjonen der metallflater gnir mot hverandre og fordele smøremidler skikkelig. Derfor kjører man forsiktig i starten, slik at man ikke risikerer varmgang i deler som er ujevne.
    Bare litt kjapp OT. Jeg fikk min nye firmabil for ett par uker siden, en Volvo V50 diesel. Selgeren sa til meg at jeg skulle gi motoren godt med juling første 100 mil, og for all del ikke la den gå på lavt turtall....:neutral: Dette var i alle fall nytt for meg...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Bare litt kjapp OT. Jeg fikk min nye firmabil for ett par uker siden, en Volvo V50 diesel. Selgeren sa til meg at jeg skulle gi motoren godt med juling første 100 mil, og for all del ikke la den gå på lavt turtall....:neutral: Dette var i alle fall nytt for meg...
    Jøss... :shock: Dette skal jeg ikke ta noen diskusjon på, jeg kan tross alt mer om hifi enn om biler, så jeg skal ikke påstå at min beskrivelse lenger opp er korrekt... Men jeg har alltid hørt at man skal kjøre litt forsiktig ihvertfall fram til første service, eller noe...
    Men dette er jo OT, så...

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ofte ikke over 4000 rpm de første 1000 km på bensin bilen
    men det er sikkert noe annet ved diesel, men det hørtes rart ut

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med innspilling av høytalere har vel forsåvidt vært diskutert litt før her inne i forumet, og det er vel litt delte meninger om hvordan de første timene bør gjennomføres. Noen mener hardkjør fra første stund, jeg mener at man børr være litt mer forsiktig helt i starten de første 0-20 timene, fordi da er stivheten og kreftene som virker størst og myknings forandringene størstpr time og faren for å dra noe skjevt eller kjøre spoler/forsterker for varmt pga man er ikke så kjennt med hvordan utstyret spiller sammen osv, og derfor er det litt lettere å uforvarende overbelaste komponenene i systemet helt i starten og man børr være litt mer varsom.

Når elementene begynner å løsne, og ikke forandringene går like raskt lenger, er det lettere å finne et greit innspilling nivå for resten av innspillingen. Dette er i alle fall min mening, og man risikerer at man kankje vil få en litt lenger inspillings tid før tingene er løsnet skikkelig, men man har også en litt større sansynlighet at man får mer nøyaktige og bedre sentrerte oppheng som vel ikke er noen neggativ ting egentlig....;-)

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Stusser også på dette du skriver her Akto, men det er vel litt forskjell på å kjøre lave turtall med høy belastning eller lav belastning. mest juling, gir du etter min mening mest med å presse motoren (når den er kald før smøringen er optimal, og de varmepovirkelige delene har intatt sin riktige form) med stort gasspådrag med lave turtall, så trykket blir stort i cylinderne, mellom flatene i lagere osv, noe som gjør at den olje trykk påvirkelige oljefilmen blir dårligere oppbyggd blir skviset mer ut og man risikerer river opp lagerene og skader de smørte overflatene. Slik juling vil man i alle fall ikke ha.

Vil si at man skal la motoren gå lett med variable både høye og lave turtall så man hele tiden får godt med smørning på alle smørte flater, er det viktigste, samt at eventuelle forurensninger/spon i olja blir transportert vekk og fanges opp av oljefilteret og ikke blir liggende som slipepasta å ødelegger overflatene som det skal være beskyttet av en jevn oljefilm. Høye turtall vil få bedre utskifting av oljen og bedre oljefilmer, men kreftene i motoren vil også øke pga større hastigheter på de bevegelige delene som skal startes og stoppes, så det å gi motoren juling opp mot maks turtall, er vel heller ikke så veldig smart helt i starten, men det er vel kankje andre systemer så som innsprøytning, turbo? osv, som vil komme gunstigere ut med litt juling i starten, og kjenner ikke motoren i Volvo V50 diesel noe serlig , så det er mulig selgeren har rett også, selv om det strider litt mot min teoretisk og praktiske erfaring fra det temaet. :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, folkens!
    Men var det bil eller HØYTTALERE vi diskuterte??? Hehe. ;-)

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer hvis man spiller så høyttalerne forvrenger seg når de er klin nye da?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Hva mener du med "så høyttalerne forvrenger seg" ?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hva mener du med "så høyttalerne forvrenger seg" ?
    Mente egentlig "vrenger seg". Så de spiller over sin gitte slaglengde, skurrskurr.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente egentlig "vrenger seg". Så de spiller over sin gitte slaglengde, skurrskurr.
    Overbelaster man konstruksjonen og overstiger de utslagene elemetene er beregnet for, vil man raskt ødelegge dem, uansett om de er nye eller gammle. Nye vil være litt stiver til å begynne med, og vil vel gå fra å være stive til å myken opp så utslagene går fra galt til verre ganske raskt, men høytalerene vil jo draes skjeve og/eller termisk overbelastes uansett, men et nytt uinspillt element vil vel kunne lure seg til å jobbe innenfor beregnet slaglengde og til å overskride den grensen lettere enn et allerede oppmyknet element, så er man på grensen av maks belastning, er nok det nye litt mer i faresonen.

Den mest vanlige "skurrskurr" effekten man får når man spiller for høyt, er vel at forsterkeren begynner å forvrenge mer og sender ut større effekt andeler opp i frekvens, noe som lett tar livet av talespolene i diskant elementet. Venge lyder pga overbelastning av elemntene, blir vel mer i høye ulyder fra talespoler som bunner osv, og skrapelyder når skaden er et faaktum.....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjer akkurat det som skjer når du gjør samme øvelse på "gamle" høyttalere, det låter crap. Men hvofor i all verden skulle man gjøre noe slikt, er det sånn at noen liker forvrengninger i lydbildet? :roll:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I gamlebilen hadde jeg et DLS Slimline 5,25" frontsett. Til å starte med kunne jeg ikke spille noe høyt før det spilte stygt. Frekvens"omfanget" var heller ikke stort. Men etter ca. 50 timer hørtes det ut som elementet gradvis "løsnet" og det spilte MYE finere.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger vi egentlig diskutere dette en gang til? Bruker man søkefunksjonen finner en flere helt identiske tråder.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med innspilling av høytalere har vel forsåvidt vært diskutert litt før her inne i forumet, og det er vel litt delte meninger om hvordan de første timene bør gjennomføres. Noen mener hardkjør fra første stund, jeg mener at man børr være litt mer forsiktig helt i starten de første 0-20 timene, fordi da er stivheten og kreftene som virker størst og myknings forandringene størstpr time og faren for å dra noe skjevt eller kjøre spoler/forsterker for varmt pga man er ikke så kjennt med hvordan utstyret spiller sammen osv, og derfor er det litt lettere å uforvarende overbelaste komponenene i systemet helt i starten og man børr være litt mer varsom.

Når elementene begynner å løsne, og ikke forandringene går like raskt lenger, er det lettere å finne et greit innspilling nivå for resten av innspillingen. Dette er i alle fall min mening, og man risikerer at man kankje vil få en litt lenger inspillings tid før tingene er løsnet skikkelig, men man har også en litt større sansynlighet at man får mer nøyaktige og bedre sentrerte oppheng som vel ikke er noen neggativ ting egentlig....;-)

Stusser også på dette du skriver her Akto, men det er vel litt forskjell på å kjøre lave turtall med høy belastning eller lav belastning. mest juling, gir du etter min mening mest med å presse motoren (når den er kald før smøringen er optimal, og de varmepovirkelige delene har intatt sin riktige form) med stort gasspådrag med lave turtall, så trykket blir stort i cylinderne, mellom flatene i lagere osv, noe som gjør at den olje trykk påvirkelige oljefilmen blir dårligere oppbyggd blir skviset mer ut og man risikerer river opp lagerene og skader de smørte overflatene. Slik juling vil man i alle fall ikke ha.

Vil si at man skal la motoren gå lett med variable både høye og lave turtall så man hele tiden får godt med smørning på alle smørte flater, er det viktigste, samt at eventuelle forurensninger/spon i olja blir transportert vekk og fanges opp av oljefilteret og ikke blir liggende som slipepasta å ødelegger overflatene som det skal være beskyttet av en jevn oljefilm. Høye turtall vil få bedre utskifting av oljen og bedre oljefilmer, men kreftene i motoren vil også øke pga større hastigheter på de bevegelige delene som skal startes og stoppes, så det å gi motoren juling opp mot maks turtall, er vel heller ikke så veldig smart helt i starten, men det er vel kankje andre systemer så som innsprøytning, turbo? osv, som vil komme gunstigere ut med litt juling i starten, og kjenner ikke motoren i Volvo V50 diesel noe serlig , så det er mulig selgeren har rett også, selv om det strider litt mot min teoretisk og praktiske erfaring fra det temaet. :roll:

Jeg vil bare bekrefte at det du sier her er stort sett riktig, det som selgeren sier om diselmotoren i Volvoen er feil, om han blir sitert riktig, Det som er viktig er at motoren jobber lett, dvs den skal ikke JOBBE på lave turtall, du skal da gire ned slik at motoren jobber lett. forskjellen på diesel og bensin er at dieselmotoren har maxeffekten og maxdreiemoment på et mye lavere turtall, kjører du med maxdreiemoment belaster du motoren mer en om den jobber lett.Det er flere faktorer som gjør at motorene skal kjøres inn, men dagens moderne motorer trenger ikke like mye innkjøring som biler i gamledager pga at dagens maskinering lager finere overflater en tilfelle var før, husk også at det bør ungåes og kjøre inn med ren syntetisk olje, dette fordi denne smører så bra at sylinderforingene lett kan bli glaserte, og dermed vil ikke stempelringene bli innkjørt i sylinderne, det vil da bli mer trykk i veihuset og mindre effekt i motoren.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Da skjer akkurat det som skjer når du gjør samme øvelse på "gamle" høyttalere, det låter crap. Men hvofor i all verden skulle man gjøre noe slikt, er det sånn at noen liker forvrengninger i lydbildet? :roll:
    Hehe, nei men jeg bare lurte på om det kanskje var mer skadelig når de er nye

Newcomer nesJe sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Hvor viktig er det å spille inn en ny forsterker? Har kjøpt meg et nytt hjemmekino anlegg, hvor lenge burde jeg spille inn dette før jeg kan begynne å dra på?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har noe i et høyttalerelement som drar skjevt, så har du fått et element med produksjonsfeil i utgangspunktet. Hvorfor tror du man har en sentreringsfjær (spider)? Klart man skal skru opp gradvis på ukjent utstyr. Man skal aldri spille slik at det forvrenger, og her er ørene ditt beste instrument.

Du vil uansett ikke kjøre spolene noe mer varme i starten enn senere, og dette er uansett ikke noe vanlige forbrukere kan måle. Så lenge det spiller uforvrengt, og man spiller vanlig musikk, så har man ikke noe å frykte. Sinustoner på maks representerer en helt annen last, og selv om det låter uforvrengt er sjansen for varmgang stor.

Min beste anbefaling for dem som er i tvil: Spill på høyttalerne fra dag en slik du forventer å spille på dem senere, så vil innspillingen komme etterhvert.

Newcomer GnoM sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så viktig å spille inn høytalerene, bare man ikke kjører de for hardt.

Side 1 av 18 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •