Innspilling av høytalere - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 18 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 357
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Hvorfor kan ikke du knutihn skaffe deg erfaring med og lytte?
    Du har tydeligvis aldri eid et par høytalere og/eller kabler og selv hørt forskjeller på noe. Hifi og data har ingenting med hverandre og gjøre, for og vurderere "hvasomhelst" lukker man øynene og LYTTER. Man skrur IKKE på en data
    Jeg har dyrere HiFi enn deg. Jeg er dog enig med knutinh her. Er dermed mitt standpunkt "riktigere" enn hans?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Jeg har dyrere HiFi enn deg. Jeg er dog enig med knutinh her. Er dermed mitt standpunkt "riktigere" enn hans?
    Takk.

Det håpløse i dette er jo at dersom diskusjonen er "Er det verdt pengene å bruke 200.000,- på hifi" og man ekskluderer alle som har brukt 199.000,- eller mindre så er det ganske forutsigbart at konklusjonen blir at "jo, det er verdt det".

Gruppen som har brukt 199.000,- og mindre kan f.eks ha dårligere råd, ikke ha interesse ELLER rett og slett ha gjort en nøye vurdering og kommet til at det ikke er verdt pengene. Gruppen som har brukt 200.000+ har sannsynligvis både råd, interesse og mener at det er verdt pengene. Ved å tillate bare deres innspill er diskusjonen løst før den har begynt.

-k

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når ble penger nevnt som en faktor her? Jeg tenker lydkvalitet, jeg betviler sterkt at ditt oppsett ville passet ørene mine i samme skala som i dine.

Du kan være så enig du vil med knutihn, det hele faller tilbake på lytteopplevelser oppfattet av øret. Absolutt ikke av en datamaskin.
    Jeg sier ikke at det dere mener er FEIL, heller bare at det er urimelig å være skeptisk til alle som blåser penger på ting det selv hører gir en forbedring.

Hvorfor det ikke skal være mulig og poste sine erfaringer ang. innspilling uten at en skeptiker og målefantast blander seg inn og sier du i teorien har feil.
    Hvor er logikken i det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når ble penger nevnt som en faktor her? Jeg tenker lydkvalitet, jeg betviler sterkt at ditt oppsett ville passet ørene mine i samme skala som i dine.
    Hva vet du om nb sitt utstyr? Kanskje han har bedre lyd enn deg, og dermed burde du (etter din egen logikk) slutte å argumentere, og godta alt nb sier?

Det hindrer deg ikke i å spekulere vilt i hvilket utstyr jeg har, og hvilke jeg egenskaper jeg har. Som i så mange andre sammenhenger helt uten å ha fnugg av holdepunkter for dine påstander.
    Du kan være så enig du vil med knutihn, det hele faller tilbake på lytteopplevelser oppfattet av øret. Absolutt ikke av en datamaskin.
    Hvorfor kommer du stadig farende med tøv om datamaskiner? Hvis du ikke kan være ærlig nok til å quote påstander hvor jeg har nevnt en datamaskin så kan vi vel like gjerne anta at alt annet du sier er usammenhengende vrøvl?

Det er jo du som ikke stoler nok på ørene dine til å bruke utelukkende hørselen - siden du indirekte innrømmer at hørselen er upresis så "må" du bruke øynene samtidig?
    Jeg sier ikke at det dere mener er FEIL, heller bare at det er urimelig å være skeptisk til alle som blåser penger på ting det selv hører gir en forbedring.
    Hvis du ser på posten jeg skrev som førte til din utblåsning så kom fyren med konkrete påstander om tids-/frekvens-domenet. Hvor mye feil-lære og tvilsomme påstander mener du at jeg bør akseptere før jeg påpeker det?

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Sitat Opprinnelig postet av Marcus_Helsinki
    ...Men baserad på bara frekvenskurva kan man inte säga att det inte händer någonting i ljudet...
    I bøker om høyttalerbygging kan man få et visst innblikk i størrelsesordenen og tidsforløpet for "break-in" av høyttalerelementer.

Du gjentar feilen med at man ikke kan måle slikt i frekvensdomenet. All informasjon som finnes i tidsdomenet finnes i frekvensdomenet. Informasjon som ikke finnes i tidsdomenet (eller frekvensdomenet) kan ikke høres og er dermed relativt uinteressant i en diskusjon om lyd.

Forskjellen handler om hva som er praktisk å måle og lett å tolke...
    Spørsmålet er hva som trigget din utblåsning: At jeg sa at man kan hente lærdom om høyttalerbygging fra lærebøker, at jeg forklarte sammenhengen mellom tids- og frekvensdomenet eller at jeg påstod at forskjellen ligger i praktiske hensyn?

Hvis noen påstår at "jorda er flat fordi jeg hører det på stereoanlegget mitt" er det da uetisk av meg å kommentere at det er en påstand som savner grunnlag i fysikk og empiri?
    Hvorfor det ikke skal være mulig og poste sine erfaringer ang. innspilling uten at en skeptiker og målefantast blander seg inn og sier du i teorien har feil.
    Hvor er logikken i det?
    Hvorfor skal det ikke være lov til å poste sin skepsis uten at du blander deg inn og beskylder meg for å ha tivoliradio og være en datamann? Hvem har oppnevnt deg til forummoderator som skal nekte andre å legge inn innlegg uten å få slike tåpelige metadiskusjoner som det vi har akkurat nå? Hva med å svare på det konstruktive innlegget jeg la opp til på forrige side?

Jeg henviser forøvrig til første innlegg:
    Sitat Opprinnelig postet av eriksg
    Hei!

Hvor lenge skal man "spille inn" nye høyttalere før man kan spille høyt???
    Hvis du har noe å bidra med til trådstarters ærlige spørsmål så er du velkommen til å bidra. Kanskje er folk enige med deg, kanskje ikke. Kanskje oppstår det en diskusjon på dette diskusjonsforum, hvis du ikke er villig til det er kanskje et diskusjonsforum feil sted å oppholde seg?

-k

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor er logikken i det?
    Tja, på de audioforum jeg har vanket, så ser det ut til å være en ganske vanlig at:

- å skjønne hva som skjer inne i en HiFi dings er diskvalifiserende
    - å stille (ganske opplagte) spørsmål til en del oppleste og vedtatte "sannheter" blir sett på som fryktelig ille.
    - å mene noe eller være av en oppfatning som strider totalt med helt grunnleggende fysikk er helt uproblematisk

Lik det eller ei, men dette er faktisk et _diskusjonsforum_, det ligger i sakens natur at det da er lov å være uenige om ting. Det er mulig du synes det er trist at ikke alle kjøper din oppfatning av hvordan verden henger sammen, men det er også mulig at noen setter pris på at noen inntar en annen oppfatning om tingenes tilstand enn hva HiFi-menigheten gjør. Det ser ut som du har store problemer med at kuutinh er saklig uenig med deg, og jammen kom ikke kronargumentet "du har ikke nok erfaring til å mene noe om dette".

Man jo med omtrent samme grad av saklighet hevde at det er bedre jo mindre erfaring man har med HiFi da er det en viss mulighet for at man har sånn noenlunde kontakt med den virkelige verden, en del av det som HiFi-folket regner som selvsagtheter er jo mildt kontroversielt for å si det forsiktig.

Mange bruker forum som dette for å få tips, råd og veiledning til hvordan de skal bruke sine surt oppsparte kroner for å få mest mulig lyd- eller bildemorro i heimen. At noen da påpeker at det er ganske sannsynlig at en del av gjengs oppfatning i HiFi-miljøet etter alle landemerker er fullstendig ute av proporsjoner og preget av høyst begrenset kontakt med det enkelte ville referere til som virkeligheten kan da umulig være så ille? Hvorfor plager det deg så mye at noen gir saklig og velbegrunnede svar på hvorfor man ikke er enig med deg?

For øvrig har jeg personlig ingen problemer med at noen blåser mye penger på ting som jeg synes bare er tull. Men ditt tilsvar lengre oppe viser jo hvordan det ofte er, er man ikke enig med HiFi-menigheten har man for lite erfaring, for dårlig anlegg eller for dårlige ører.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo du som ikke stoler nok på ørene dine til å bruke utelukkende hørselen - siden du indirekte innrømmer at hørselen er upresis så "må" du bruke øynene samtidig?
    Hvem har snakket om øynene her? Viss du leser min tidligere post så presiserte jeg at når man vurderer et produkt lukker øynene og lar ørene ta seg av jobben. Jeg VET med stor sikkerhet at mitt annlegg låter bedre en nb sitt, enkelt og greit for mitt annlegg er tunet til mine ører når det kommer til utstyr, rom og ikke minst kabler og tweaks. Å betvile dette ville være tøv!

Jeg synes rett og slett at man ikke skal kunne uttale seg om noe man ikke har hørt med egne ører, du er veldig opptatt av målinger knutihn og det er der datamaskiner kommer inn. Viss du ikke har hørt forskjellen betyr ikke det at den ikke er der. Jeg er ikke ute etter og tråkke på noen tær her men mener det er lite vits i å diskutere noe man aldri kommer i mål med uansett. Har man hørt forskjell så er det ikke vits i og bli forklart at det er bare noe man innbiller seg. Jeg savner deg knutihn i noen vanlige diskusjoner som kommer til elektronikkerfaringer og høytalererfaringer, for det eneste jeg ser til deg her på AVF og på HFS er tekniske diskusjoner der du setter trådstartere i dårlig lys. Hvorfor kan ikke feks. jeg poste en tråd der jeg skriver mine positive erfaringer til et produkt som ikke kan måles? De som vil leser igjennom det og så er har de et utgangspunkt og forholde seg til viss de selv vil prøve det, og viss du leser det men du VET at det bare er tull og det finnes ingen bruksverdi i overnevnte produkt holder deg borte med synsekommentarer og andre måleverdier?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mange bruker forum som dette for å få tips, råd og veiledning til hvordan de skal bruke sine surt oppsparte kroner for å få mest mulig lyd- eller bildemorro i heimen. .
    Nettop derfor! Folk er interessert i råd og tips, og absolutt ikke i 3 dypt uenige sjeler som sitter og krangler som vi gjør her!
    Har du erfaring med produktet i seg selv, skriv din erfaring. Har du ikke? Hold deg langt unna.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem har snakket om øynene her? Viss du leser min tidligere post så presiserte jeg at når man vurderer et produkt lukker øynene og lar ørene ta seg av jobben. Jeg VET med stor sikkerhet at mitt annlegg låter bedre en nb sitt, enkelt og greit for mitt annlegg er tunet til mine ører når det kommer til utstyr, rom og ikke minst kabler og tweaks. Å betvile dette ville være tøv!
    Dette betyr at du har lyttet til alle kombinasjoner av komponeneter, i alle lytterom og med all verdens musikk?
    Jeg synes rett og slett at man ikke skal kunne uttale seg om noe man ikke har hørt med egne ører, du er veldig opptatt av målinger knutihn og det er der datamaskiner kommer inn.
    Da er kanskje leseferdighetene dine noe begrenset siden det er lytting jeg primært er opptatt av... blindtester.
    Viss du ikke har hørt forskjellen betyr ikke det at den ikke er der.
    Helt klart. Men betyr det ikke at man kan og bør være skeptisk når det er umulig å bekrefte at man hører den??
    Jeg er ikke ute etter og tråkke på noen tær her men mener det er lite vits i å diskutere noe man aldri kommer i mål med uansett.
    Og derfor deltar du i disse diskusjonene hver gang de oppstår?
    Har man hørt forskjell så er det ikke vits i og bli forklart at det er bare noe man innbiller seg.
    Jeg vet det. Det gjelder også hvis man først har sett spøkelser, sett lyset eller gjort andre erfaringer som er vanskelige å bevise under kontrollerte forhold. Betyr det at det er umoralsk av meg å diskutere religion med de som ikke klarer å bestemme seg bare fordi jeg er ateist? Burde jeg overlate hele spørsmålet til de religiøse??
    Jeg savner deg knutihn i noen vanlige diskusjoner som kommer til elektronikkerfaringer og høytalererfaringer, for det eneste jeg ser til deg her på AVF og på HFS er tekniske diskusjoner der du setter trådstartere i dårlig lys.
    Dette kan vel strengt tatt diskuteres. I mine øyne er det du som forsøpler trådstarters tråd med å trekke oss inn i denne diskusjonen som har vært ført utallige ganger før og som ikke hjelper trådstarter til å finne ut om og evt hvordan han skal innspille høyttaleren.
    Hvorfor kan ikke feks. jeg poste en tråd der jeg skriver mine positive erfaringer til et produkt som ikke kan måles?
    Hvem hindrer deg? Startet du denne tråden?
    De som vil leser igjennom det og så er har de et utgangspunkt og forholde seg til viss de selv vil prøve det, og viss du leser det men du VET at det bare er tull og det finnes ingen bruksverdi i overnevnte produkt holder deg borte med synsekommentarer og andre måleverdier?
    Hvorfor skriver du da i dette innlegget med dine synsekommentarer når du ikke har lyttet blindt? Hvis vi først skal "sensurere" hverandre så vil jeg hevde at det er mye verre å komme med konkrete påstander som har oppstått i en ren synsemetodikk (seende lytting), enn å ytre _skepsis_ til et fenomen fordi det ikke finnes kunnskap om dets eksistens.

-k

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg synes rett og slett at man ikke skal kunne uttale seg om noe man ikke har hørt med egne ører, du er veldig opptatt av målinger knutihn og det er der datamaskiner kommer inn. Viss du ikke har hørt forskjellen betyr ikke det at den ikke er der. Jeg er ikke ute etter og tråkke på noen tær her men mener det er lite vits i å diskutere noe man aldri kommer i mål med uansett. Har man hørt forskjell så er det ikke vits i og bli forklart at det er bare noe man innbiller seg. Jeg savner deg knutihn i noen vanlige diskusjoner som kommer til elektronikkerfaringer og høytalererfaringer, for det eneste jeg ser til deg her på AVF og på HFS er tekniske diskusjoner der du setter trådstartere i dårlig lys. Hvorfor kan ikke feks. jeg poste en tråd der jeg skriver mine positive erfaringer til et produkt som ikke kan måles? De som vil leser igjennom det og så er har de et utgangspunkt og forholde seg til viss de selv vil prøve det, og viss du leser det men du VET at det bare er tull og det finnes ingen bruksverdi i overnevnte produkt holder deg borte med synsekommentarer og andre måleverdier?
    Det hadde vært mye enklere om HiFi-folket hadde nøyd seg med "jeg liker denne" "jeg synes ditt og datt låter fint" "jeg synes denne ser tøff ut" "det føles bra å ha det slik" og lignende. Jeg har aldri skjønt hvorfor det skal være nødvendig å gi en forklaring på ting som helt åpenbart ikke henger på greip.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette betyr at du har lyttet til alle kombinasjoner av komponeneter, i alle lytterom og med all verdens musikk?
    Nei

[/QUOTE]Da er kanskje leseferdighetene dine noe begrenset siden det er lytting jeg primært er opptatt av... blindtester.[/QUOTE]

Og målinger

[/QUOTE]Helt klart. Men betyr det ikke at man kan og bør være skeptisk når det er umulig å bekrefte at man hører den??[/QUOTE]

Nei desverre

[/QUOTE]Og derfor deltar du i disse diskusjonene hver gang de oppstår?[/QUOTE]

Fordi jeg prøver enkelt og greit og få dere til og forstå at blindtester og målinger ofte ikke er veien til lyd-nirvana

[/QUOTE]eg vet det. Det gjelder også hvis man først har sett spøkelser, sett lyset eller gjort andre erfaringer som er vanskelige å bevise under kontrollerte forhold. Betyr det at det er umoralsk av meg å diskutere religion med de som ikke klarer å bestemme seg bare fordi jeg er ateist? Burde jeg overlate hele spørsmålet til de religiøse??[/QUOTE]

JA

[/QUOTE]Dette kan vel strengt tatt diskuteres. I mine øyne er det du som forsøpler trådstarters tråd med å trekke oss inn i denne diskusjonen som har vært ført utallige ganger før og som ikke hjelper trådstarter til å finne ut om og evt hvordan han skal innspille høyttaleren.[/QUOTE]

Han har fått mer en nok hjelp før det kom ett eneste innlegg fra deg

[/QUOTE]Hvem hindrer deg? Startet du denne tråden?[/QUOTE]

Nei, har startet andre som har fått overflod av kritikk

[/QUOTE]Hvorfor skriver du da i dette innlegget med dine synsekommentarer når du ikke har lyttet blindt? Hvis vi først skal "sensurere" hverandre så vil jeg hevde at det er mye verre å komme med konkrete påstander som har oppstått i en ren synsemetodikk (seende lytting), enn å ytre _skepsis_ til et fenomen fordi det ikke finnes kunnskap om dets eksistens.
    [/QUOTE]

Hvem har sagt jeg ikke har vært med på blindtest?

Jeg har til og med gjort en test i henhold til innspilling av høytalere. Vi var 3 stykker som kjøpte to par like høytalere, det ene paret ble spillt inn over 250timer, det andre ingenting. Om det var store markante forskjeller ved denne blindtesten? JA.

Men det var vel kanskje Placebo?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei
    Så hvordan kan du si med slik skråsikkerhet at ditt anlegg er bedre enn nb sitt? Du tar kanskje ikke dette med sannhetsgehalt så veldig tungt?

Da er kanskje leseferdighetene dine noe begrenset siden det er lytting jeg primært er opptatt av... blindtester.
    Og målinger
    Og da er det rettferdiggjort å insinuere at jeg ikke bryr meg om lyden men bare målinger og datamaskiner??

Helt klart. Men betyr det ikke at man kan og bør være skeptisk når det er umulig å bekrefte at man hører den??
    Nei desverre
    Interessant. Betyr dette at man helt uskeptisk bør akseptere alle fenomener som ikke kan bekreftes. Gi meg 1million så skal jeg tippe på lotto for deg - et system som egentlig fungerer jeg bare ikke fått det bekreftet enda...

Og derfor deltar du i disse diskusjonene hver gang de oppstår?
    Fordi jeg prøver enkelt og greit og få dere til og forstå at blindtester og målinger ofte ikke er veien til lyd-nirvana
    Aha. Så den egentlige saken er ikke at du bare vil få diskutere dine erfaringer i fred og ro uten forstyrrende skeptikere - du er egentlig ute etter å omvende disse dumme teoretikerne og litt snurt for at de ikke kjøper dine imponerende argumenter?

Jeg vet det. Det gjelder også hvis man først har sett spøkelser, sett lyset eller gjort andre erfaringer som er vanskelige å bevise under kontrollerte forhold. Betyr det at det er umoralsk av meg å diskutere religion med de som ikke klarer å bestemme seg bare fordi jeg er ateist? Burde jeg overlate hele spørsmålet til de religiøse??
    JA
    Interessant. Men du er skeptisk til det at jeg er skeptiker. Betyr ikke det at du for all framtid burde slutte å diskutere meg og mine meninger?

Dette kan vel strengt tatt diskuteres. I mine øyne er det du som forsøpler trådstarters tråd med å trekke oss inn i denne diskusjonen som har vært ført utallige ganger før og som ikke hjelper trådstarter til å finne ut om og evt hvordan han skal innspille høyttaleren.
    Han har fått mer en nok hjelp før det kom ett eneste innlegg fra deg
    Så derfor kom du for å hjelpe til? Har han sagt dette til deg personlig, eller så du det i et "syn" jfr religionsspørsmålet oppe?

Hvem hindrer deg? Startet du denne tråden?
    Nei, har startet andre som har fått overflod av kritikk
    Ok. Så du har startet en metadiskusjon i denne tråden (kapret den) for å klage over hvordan jeg "ofte" bruker å kapre dine diskusjoner?

Hvorfor skriver du da i dette innlegget med dine synsekommentarer når du ikke har lyttet blindt? Hvis vi først skal "sensurere" hverandre så vil jeg hevde at det er mye verre å komme med konkrete påstander som har oppstått i en ren synsemetodikk (seende lytting), enn å ytre _skepsis_ til et fenomen fordi det ikke finnes kunnskap om dets eksistens.
    Hvem har sagt jeg ikke har vært med på blindtest?

Jeg har til og med gjort en test i henhold til innspilling av høytalere. Vi var 3 stykker som kjøpte to par like høytalere, det ene paret ble spillt inn over 250timer, det andre ingenting. Om det var store markante forskjeller ved denne blindtesten? JA.

Men det var vel kanskje Placebo?
    Hvorfor dokumenterer du ikke denne i stedetfor å kjekle om hvem som skal få lov til å ha en mening og hvem som ikke skal ha det?

Hvis en blindtest er korrekt gjennomført så utelukker den nettopp muligheten for "placebo" ved positivt resultat.

Jeg antar at det fysiske/mekaniske var i henhold, at signalnivåer var matchet ganske nært, at høyttalerene stod på nøyaktig samme sted i rommet og at lytterene ikke hadde mulighet til å oppfatte hvilken kilde de lyttet til via andre kilder (som syn, knepp i releer, kamerat som går over gulvet...)

For at resultatet skal være signifikant (p<0.05) må man kreve minimum ca 20 forsøk der man har 17 riktige. Man kan trene så lenge man vil, men man må bestemme seg i forkant for hvilken kjøring som er den "egentlige" og publisere denne uansett resultat. Hvis man siler ut den kjøringen som gir resultatet man ønsker så har dette ingen verdi.

Forøvrig har jeg ikke avvist at høyttalerelementer endrer eller kan endre oppførsel i løpet av høyttalerens levetid. Jeg har tvert imot fortalt om lærebøker som gir eksempler på typiske toleranser. Det jeg er skeptisk til er:
    1. At man må "spille inn" på annen måte enn å bare bruke høyttaleren
    2. At alle rapporter om "innspilling" skyldes fysiske forhold, jeg tror at endel av disse skyldes at hørselen vår vennes til lyden.
    3. Den store graden av sterke meninger sammenlignet med det lille antallet som faktisk har kjøpt inn ellers like høyttalere og testet (som du har gjort).
    4. Om endringen skapt av "innspilling" typisk er signifikant i forhold til variasjonen mellom høyre og venstre høyttaler i et par, og ifht andre par av samme type

-k

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriksg
    Hei!

Hvor lenge skal man "spille inn" nye høyttalere før man kan spille høyt???
    Kan man være grei å spore tilbake til trådens opprinnelige spørsmål?
    Krangling, og diskusjon om måling/ikke måling, og den ene og andres personlige fortreffeligheter ved forskjellige preferanser, blindtesting, og annet teknisk kan vel flyttes til en dertil egnet diskusjonstråd

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig har jeg ikke avvist at høyttalerelementer endrer eller kan endre oppførsel i løpet av høyttalerens levetid. Jeg har tvert imot fortalt om lærebøker som gir eksempler på typiske toleranser. Det jeg er skeptisk til er:
    1. At man må "spille inn" på annen måte enn å bare bruke høyttaleren
    2. At alle rapporter om "innspilling" skyldes fysiske forhold, jeg tror at endel av disse skyldes at hørselen vår vennes til lyden.
    3. Den store graden av sterke meninger sammenlignet med det lille antallet som faktisk har kjøpt inn ellers like høyttalere og testet (som du har gjort).
    4. Om endringen skapt av "innspilling" typisk er signifikant i forhold til variasjonen mellom høyre og venstre høyttaler i et par, og ifht andre par av samme type

-k
    Dette kan jo ikke skyldes annet enn manglende erfaring Knut? Det at du prøver å påtrykke dine teorier på andre kan jo være akkurat like uinteressant som det motsatte, eller hva?
    At innspilling er nødvendig finnes det ikke snev av tvil om, og enkelte høyttalere mer enn andre. Jeg spiller inn mitt utstyr med vanlig musikk, og det er ikke tvil om at det er bedring fra dag til dag på et nytt produkt. Etter 48 til 72 timer er jeg vanligvis "i mål", men f.eks. mellomtonen til B&W trenger opp mot 100 timer får holografien er på plass. Å tilskrive dette at "øret venner seg til lyden" blir bare tull for min del, for jeg lar døren til testrommet være lukket mens prosessen pågår. Første lytt før, neste etter 24 timer, så om 48 timer, osv. Dette pågår til jeg ikke sporer endringer fra den ene dagen til neste.
    Min erfaring er forøvrig at "innbrennings-spor" er bare tull, normal musikk (med litt dynamikk) fungerer like bra.

En ting slår meg i denne diskusjonen, og det er at Necroth høyst sannsynlig koser seg mye mer med sitt anlegg enn det du og nb gjør? Dette fordi det er fintunet til hans smak, og det er lagt mye i å få det akkurat slik han vil ha det. Det tviler jeg på at "motparten" her har gjort?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Dette kan jo ikke skyldes annet enn manglende erfaring Knut? Det at du prøver å påtrykke dine teorier på andre kan jo være akkurat like uinteressant som det motsatte, eller hva?
    ...
    En ting slår meg i denne diskusjonen, og det er at Necroth høyst sannsynlig koser seg mye mer med sitt anlegg enn det du og nb gjør? Dette fordi det er fintunet til hans smak, og det er lagt mye i å få det akkurat slik han vil ha det. Det tviler jeg på at "motparten" her har gjort?
    Jeg avstår fra å kommentere påstander om "motparten" og hvem som koser seg mest og hvem som har manglende erfaring innen hva. Det er ikke on topic og flere har gitt uttrykk for at de ønsker å holde tråden on topic.

Jeg håper at du også respekterer dette.
    At innspilling er nødvendig finnes det ikke snev av tvil om, og enkelte høyttalere mer enn andre.
    Dette synes å være en påstand? Hvis du ikke kan underbygge den med noe annet enn din synsing så kan vel ikke vi andre ta den for mer enn nettopp det?
    Jeg spiller inn mitt utstyr med vanlig musikk, og det er ikke tvil om at det er bedring fra dag til dag på et nytt produkt. Etter 48 til 72 timer er jeg vanligvis "i mål", men f.eks. mellomtonen til B&W trenger opp mot 100 timer får holografien er på plass. Å tilskrive dette at "øret venner seg til lyden" blir bare tull for min del, for jeg lar døren til testrommet være lukket mens prosessen pågår. Første lytt før, neste etter 24 timer, så om 48 timer, osv. Dette pågår til jeg ikke sporer endringer fra den ene dagen til neste.
    Da hører du faktisk på høyttaleren med jevne mellomrom. Jeg skal ikke begi meg inn på noen synsing på hvor mye øret ditt venner seg til lyden kontra hvor mye høyttalerene du har brukt faktisk har endret seg, men så lenge jeg ikke var der og du ikke har blindtestet med flere høyttalere så vet vi vel strengt tatt ikke svaret?
    Min erfaring er forøvrig at "innbrennings-spor" er bare tull, normal musikk (med litt dynamikk) fungerer like bra.
    Enda bra...

Baserer du dette på at du har kjøpt høyttalere som du spilte inn med innbrenningsspor og som du ikke ble signifikant mer fornøyd med enn de du har spilt inn på vanlig måte? Eller at du har spilt inn høyttalere på vanlig måte som du ikke ser kunne ha blitt bedre spilt inn? Eller har du kjøpt inn dobbelt sett med høyttalere hvor du spilte inn det ene settet med "innbrenningsspor" og det andre med normal musikk?

-k

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er hellig overbevist om at jeg koser meg mer med musikken fra mitt lydalter enn hva noen som er bekrymret for om

1) ting er innspillt
    2) alt er tilfredsstillende vibrasjonsdempet
    3) alt er i vater
    4) om ikke akkurat faktor X gjør at det er noe å gå på i øvre mellomtone
    5) om det faktisk er slik at en bit er en bit, eller er det ikke slik?
    6) Kanskje dette blir bedre om 50 timer med riktig kildematerialte
    7) Hva skal jeg kjøpe når jeg får råd til det?

Når jeg leser alt hva enkelte mener å ha testet inngående, så lurer jeg på nøyaktig når de får tid til bare å høre på musikk, gitt at de samtidig er i full jobb. De jeg kjenner som er mest musikkinteresserte og har mest musikk gir en lang **** i HiFi. Den ene jeg kjenner som jobber profesjonelt med lyd sier han aldri har vært borte i større idioter enn HiFI-folk. Jeg er den i omgangskretsen som har brukt mest kornasje på det, fordi jeg har muligheten til det. Gjør det at jeg gleder meg mer over musikken? Neppe.

Her om dagen hørte jeg Malcom Bilson og EBS live i Mozarts 20. klaverkonsert på en Tivoli-radio mens jeg lagde middag. Det slo meg at det er en av de bedre musikkopplevelsene jeg har hatt på en stund. Men hva var forholdene:

La oss se: Frekvensomfang: Kanskje 50 Hz til 15 kHz. Lineært? Nope. Støygulv: Vet ikke, men en kjøkkenvifte, et godt andebryst som freser på stekepannen og en oppvaskmaskin som går gjør sitt. Høyde, dybde og bredde i lydbilde? Tja, begrenset fra en enkel høyttaler som står to meter til siden for meg. Dynamikk? Heller labert. Betyr det noe? Nei.

Edit: For øvrig er brorparten av mine komponenter kjøpt inn på bakgrunn av råd fra en av de virkelig store guruene i HiFi-miljøet i Norge. Han sa det ganske enkelt: Du kan prøve og feile i 15 år og bruke mye penger på å bytte ut ting, eller så kan jeg fortelle deg hva som funker og koster en fornuftig mengde penger. Med unntak av effektrinnene mine kommer alt basert på tips fra vedkommende.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr det noe? Nei.
    Hifi er en hobby for meg, på samme måte som folk har bil som hobby, jeg skrur og skrur på bilen, fintrimmer den til max med hva man kan og hvor man kan. Resultatet blir at når man har kommet et stykke er at man da kan bruke bilen og nyte hvert eneste sekund den er på veien. Musikken er en like stor lidenskap, jeg lever for gode musikkopplevelser og jobber med musikk på ørene hele tiden. Gir det meg noen audiofil opplevelse? Neppe. Men så har jeg ikke lagt sjela i det heller. Synes derfor det er urettferdig av deg og rakke ned på oss som virkelig lever for og perfeksjonere musikkgjengivelsen. Oss som setter pris på de små ting så vel som de store ting. Oss som koser oss glugg ihjel med og samles en gjeng og vurdere et nytt tweak en gang i blant. Oss som treffes opptil flere ganger i uka for og diskutere nettop hvilke parametre som trenger forbedring. Denne hobbyen blir endel av livet som alt annet og vær så snill og legg denne debatten død før dere "røsker" nyfrelste ved rota!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...vær så snill og legg denne debatten død før dere "røsker" nyfrelste ved rota!
    Kan vi være enige om, på tross av uenigheter innen sak, å ikke diskutere videre hva vi skal og ikke skal si, hvem som ødelegger hobbyen for hvem, hvem som burde finne seg en annen interesse etc?

For framtiden er det helt greit hvis trådstarter anfører (som jeg har sett det gjort før) at man i følgende tråd ønsker meninger fra bare en leir, at skepsis er uvelkommen, at man ikke vil ha en "kabeldiskusjon" etc.

Jeg mener helt ærlig at alle må få si sin mening og stort sett hva de vil, og hvis de tråkker over grensen er det en sak som moderator må ordne opp i etter evt tips.

-k

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi være enige om, på tross av uenigheter innen sak, å ikke diskutere videre hva vi skal og ikke skal si, hvem som ødelegger hobbyen for hvem, hvem som burde finne seg en annen interesse etc?

For framtiden er det helt greit hvis trådstarter anfører (som jeg har sett det gjort før) at man i følgende tråd ønsker meninger fra bare en leir, at skepsis er uvelkommen, at man ikke vil ha en "kabeldiskusjon" etc.

Jeg mener helt ærlig at alle må få si sin mening og stort sett hva de vil, og hvis de tråkker over grensen er det en sak som moderator må ordne opp i etter evt tips.

-k

Enig, at last :-D

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi er en hobby for meg, på samme måte som folk har bil som hobby, jeg skrur og skrur på bilen, fintrimmer den til max med hva man kan og hvor man kan. Resultatet blir at når man har kommet et stykke er at man da kan bruke bilen og nyte hvert eneste sekund den er på veien. Musikken er en like stor lidenskap, jeg lever for gode musikkopplevelser og jobber med musikk på ørene hele tiden. Gir det meg noen audiofil opplevelse? Neppe. Men så har jeg ikke lagt sjela i det heller. Synes derfor det er urettferdig av deg og rakke ned på oss som virkelig lever for og perfeksjonere musikkgjengivelsen. Oss som setter pris på de små ting så vel som de store ting. Oss som koser oss glugg ihjel med og samles en gjeng og vurdere et nytt tweak en gang i blant. Oss som treffes opptil flere ganger i uka for og diskutere nettop hvilke parametre som trenger forbedring. Denne hobbyen blir endel av livet som alt annet og vær så snill og legg denne debatten død før dere "røsker" nyfrelste ved rota!
    Det plager meg ikke, og jeg håper dere har det hyggelig. Bare la være å prøve å gi rasjonelle forklaringer på alt dere driver med. At dere har lyst, lov og råd synes jeg holder lenge. Jeg kjenner ganske mange klassiske "rånere", jeg har enda ikke hørt noen av de påstå noe annet enn at den siste lakkeringen, senkesettet eller den nye spolieren gjør noe annet enn å se tøft ut. Jeg har enda til gode å møte en av sorten som mener at det er essensielt for bilens ytelse hvilket fabrikat slangen for drivstofftilførsel er av, det er det nivået mange av HiFI-diskusjonene befinner seg på. At noen finner det fullstendig meningsløst og ikke veldig formålstjenelig plager deg kanskje, jeg synest det er et sunnhetstegn at noen faktisk kan interessere seg for lydgjengivelse og samtidig ha beina noenlunde plantet på bakken.

For øvrig mener jeg det er "dere" som gjør mest for at HiFi ikke handler om hva som gir best lyd, dere er jo tilsynelatende fullstendig ignorante overfor hva som kan høres, hva som betyr noe og hva som ikke gjør det. En av de på HFS som har det aller råeste anlegget bruker en DVD-spiller til 400 kroner, komplett kabling fra Clahs Ohlson og utover høyttalerene ganske usexy (les: i en betalbar prisklasse) komponenter. Hva sier det deg? Jeg mener fast og bestemt at de fleste lyd-junkier som vanker på forum som dette ikke er i nærheten av å ha fokus på hva som betyd mest for lydgjengivelsen.

Jeg har gjentatte ganger, dog ikke av deg, blitt beskylt for å ha dårlig hørsel, dårlig anlegg og dårlig råd. Dette av noen som viste seg ute av stand til å høre forskjellpå CD og 320kBit mp3, men samtidig mener det utgjør en enorm forskjell å fryse ned strømkablene sine. Det burde ikke overraske veldig at jeg har betydelige problemer med å ta vedkommende seriøst?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    Tiltredes. Jeg renger med å ha sagt mitt siste ord i tråden. Ha en fortreffelig helg.

Side 8 av 18 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •