Innspilling av høytalere - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 18 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 357
    Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spilte inn mine med 50 timer på moderat volum og 50 timer i motfase.

Fungerte veldig bra, men turte ikke dra på for mye med en gang.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakhøyttalerne mine har jeg hatt i et par måneder nå, og de er forbausende godt innspillt. Det eneste de har fått kjørt seg på er filmer og spill, samt kanskje 15 minutter sammensatt 7ch stereo. Har derimot ikke merket allverdens til forandring i lydbildet bakfra. Det har kanskje noe med den praktiske utformingen å gjøre.. Senteren min forandret seg veldig i løpet av innspillingen, det var ganske krasst i starten, og jeg turte ikke dra på for mye med den heller.

Newcomer Lefse sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok nærmere et halvt år før mine høyttalere var 100% innspilt, faktisk.

Merket for ca. en måned siden at det var umulig å få de til å bånne, noe som faktisk skjedde et par ganger når de var nye. (ikke si det til noenops

Newcomer itsinthethx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv mener jeg at det er stor forskjeld på lydbildet, spesiellt diskanten, etter kun 5-6 timer spilling med mine nybygde euforias. Den "irriterende" skarpe diskanten har i stor grad forsvunnet. Er egenlig overrasket over hvor mye noen få "innspillingstimer" har hjulpet til det bedre.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell, her var det mange forskjellige metoder, en mening fanget meg spesielt.

"Det er ikke viktig å spille inn høyttalerne, så lenge du ikke spiller for høyt"

Hvordan kan en si dette? Innspilling av høyttalerne er rett og slett for å mjuke opp elementene, altså, de må brukes for å mjukes opp. Jeg er for å spille forsiktig under 1/2 av innspillingstiden, mens siste del av innspillingstiden kan man dra på litt, men det er snakk om å begrense seg, helt nye høyttalere kan lett takke for seg om du drar på så elementene omentrent bader i vektløshet.

Mine KEF IQ3 låt omentrent som data-høyttalere de første 20 timene, så mjuka alt seg opp etter forsiktig innspilling med Jazz/Slow Techno. Etter det kunne jeg HØRE at høyttaleren var på tur å spilles inn, så da KUNNE jeg dra på mer.

Etter 100 timer var høyttalerene så og si innspilt, men jeg visste at KEF IQ3 krevde 250 timers innspilling, så jeg var ikke i nærheten av "Imponere kompiser volumet" ved 100 timer.

Når innspillingsperioden min var ferdig, 250 timer, kunne jeg høre at høyttaleren var innspilt. Høyttalerne hadde hatt etter min mening de beste innspillingsforholdene som kunne forekomme, lyden og bassen fra IQ3 var rett og slett fantastisk, vi snakker 10-20 ganger bedre en ved innkjøp.

Jeg vil anbefale SAMTLIGE som kjøper seg høyttalere å sjekke innspillingstiden sin, og om de er forsiktige som meg, følge denne, og øke volumet etterhvert. Du trenger ikke dele inn innspillingsperioden som f.eks 0-20 timer - ved lydstyrke. Du kan rett og slett HØRE når du kan kjøre høyttlarne hardere. Med KEF's høyttalere kan en lett høre når høyttalerene begynner å mjuke segg opp. Jeg dro mer på når jeg følte det var på tide ved hjelp av hørselen min.

Kanskje det er bedre å dra på fra første stund som akto sier, men jeg ville ikke risikert å bunne elemenetene etc når du for samme effekt med forsiktighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden alle rådene man får her er gjensidig motstridende og jeg aldri har sett noen dokumentasjon på at bruken de første 100 timene har noen som helst betydning for høyttaleren etter lang tid så tar jeg det hele med knusende ro...

Det er dokumentert at høyttalerelementer i større og mindre grad endrer karakteristikk de første timene, slik at konstruktører bør bruke innspilte elementer når de måler (siden de konstruerer en høyttaler som først og fremst skal fungere godt over en periode på flere år, ikke primært de første 10 timene.)

Det er langt derifra til å hevde at en høyttaler må "spilles inn" med et spesielt materiale og på et gitt volum. Jeg tør å påstå at de som kommer med slike påstander neppe har kjøpt inn et dusin like høyttalere slik at de kan "spille inn" halvparten og bruke resten på vanlige måte og så lytte til forskjellen (man må ha flere av hvert sett siden det er endel variasjon fra høyttaler til høyttaler). Så lenge man ikke har gjort det så aner man egentlig ikke hva man snakker om...

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Hadde for 2 år siden dyre høyttalere til 150.000 kroner, kjørte frekvenstest med en gang og så etter noen hundre timer.

Ingen forandring overhodet....

Så her tror jeg det er mye teori og lite virkelighet folkens....
    Frekvenstesten kan inte säga någonting, skillnaden i det är litet tycker jag också. Då man spelar och testar bara en frekvens på en gång, blir det ju nästan samma varje gång.

Men om gummimaterialet är för segt i början, blir det mer distortion till ljudet för elementeran kan inte röra sig naturligt, och det kan man inte mäta med en frekvenstest och den där distortionen är just det som gör en ny högtalare skrikande och obehaglig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marcus_Helsinki
    Men om gummimaterialet är för segt i början, blir det mer distortion till ljudet för elementeran kan inte röra sig naturligt, och det kan man inte mäta med en frekvenstest...
    Hvordan vet du dette hvis det ikke er mulig å måle? Eller bruker du en spesiell måleteknikk som du ikke oppgir?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvordan vet du dette hvis det ikke er mulig å måle? Eller bruker du en spesiell måleteknikk som du ikke oppgir?

-k
    Jag bara lyssnar på musiken. Nya högtalare kan också gör illa för örorna. Mina nya högtalare gjorde så men efter inspelningen är de mycket bra.

Man kan också tänka sig att om elementen kan inte röra sig fritt, blir det delvis kompresserade ljudvågor som blir till den basljuden och komponenter med högre frekvens (distortion), men dock är jag inte säker på den här eksplanationen, men det måste bero på någonting.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag bara lyssnar på musiken. Nya högtalare kan också gör illa för örorna. Mina nya högtalare gjorde så men efter inspelningen är de mycket bra.

Man kan också tänka sig att om elementen kan inte röra sig fritt, blir det delvis kompresserade ljudvågor som blir till den basljuden och komponenter med högre frekvens (distortion), men dock är jag inte säker på den här eksplanationen, men det måste bero på någonting.
    Mitt første alternativ som forklaringsmodell innen hifi er ALLTID forventning. Hvis du ikke har brukt en testmetodikk som reduserer forventning (dvs blindtest eller måling) så kan man aldri være sikker på hva man egentlig hører. Det betyr ikke at det du sier er feil, bare at det er usikkert.

Hvis elementet oppfører seg ulineært så kan dette normalt sees på en frekvensanalysator ved å se på overharmoniske til pådraget.

Eksempel på dette er målingen under:

Ideelt seett skulle systemet under test her bare ha en "spiker" på 1kHz, men pga ulineær forvrengning så har det oppstått overharmoniske.

Jeg synes argumentasjonen din inneholder mye "man kan tenke seg" og lite praktisk eller teoretisk innsikt.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt første alternativ som forklaringsmodell innen hifi er ALLTID forventning. Hvis du ikke har brukt en testmetodikk som reduserer forventning (dvs blindtest eller måling) så kan man aldri være sikker på hva man egentlig hører. Det betyr ikke at det du sier er feil, bare at det er usikkert.

Hvis elementet oppfører seg ulineært så kan dette normalt sees på en frekvensanalysator ved å se på overharmoniske til pådraget.

Eksempel på dette er målingen under:

Ideelt seett skulle systemet under test her bare ha en "spiker" på 1kHz, men pga ulineær forvrengning så har det oppstått overharmoniske.

Jeg synes argumentasjonen din inneholder mye "man kan tenke seg" og lite praktisk eller teoretisk innsikt.

-k
    Ja, det var bara någon försök att explanera, men att ljudet är olikt i början är ett faktum med många högtalare. TIllverkarna testar högtalarekontruktionerna med inspelta komponenter, och man vet att gummi är hårt i början. För hård gummi kan förorsaka begränsad motion av elementen eller en för hård koppling och resonans eller någonting. Det skulle vara bra om någon som gör de här saker för yrke kunde berätta vad som händer där. Jag bara gissar. Men baserad på bara frekvenskurva kan man inte säga att det inte händer någonting i ljudet. Man borde göra goda mätningar från allting, jag tycker att resonanserna och elementernas förmoga att röra sig och distortion innan man kan säga att det inte hände någonting. En del av saken är att hjärnan adpaterar sig att lyssna på nya högtalale, men detta kan inte förklara varför det kommer så mycket högfrekvensskräp från nya högtalare som är dåligt för öran. Om jag hade tid och pengar, skulle jag vara intresserad av att studera saken. Men nu kan jag bara gissa och hoppas på att någon annan har studerat saken eller vill studera!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var bara någon försök att explanera, men att ljudet är olikt i början är ett faktum med många högtalare. TIllverkarna testar högtalarekontruktionerna med inspelta komponenter, och man vet att gummi är hårt i början. För hård gummi kan förorsaka begränsad motion av elementen eller en för hård koppling och resonans eller någonting. Det skulle vara bra om någon som gör de här saker för yrke kunde berätta vad som händer där. Jag bara gissar. Men baserad på bara frekvenskurva kan man inte säga att det inte händer någonting i ljudet. Man borde göra goda mätningar från allting, jag tycker att resonanserna och elementernas förmoga att röra sig och distortion innan man kan säga att det inte hände någonting. En del av saken är att hjärnan adpaterar sig att lyssna på nya högtalale, men detta kan inte förklara varför det kommer så mycket högfrekvensskräp från nya högtalare som är dåligt för öran. Om jag hade tid och pengar, skulle jag vara intresserad av att studera saken. Men nu kan jag bara gissa och hoppas på att någon annan har studerat saken eller vill studera!
    I bøker om høyttalerbygging kan man få et visst innblikk i størrelsesordenen og tidsforløpet for "break-in" av høyttalerelementer.

Du gjentar feilen med at man ikke kan måle slikt i frekvensdomenet. All informasjon som finnes i tidsdomenet finnes i frekvensdomenet. Informasjon som ikke finnes i tidsdomenet (eller frekvensdomenet) kan ikke høres og er dermed relativt uinteressant i en diskusjon om lyd.

Forskjellen handler om hva som er praktisk å måle og lett å tolke...

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bøker om høyttalerbygging kan man få et visst innblikk i størrelsesordenen og tidsforløpet for "break-in" av høyttalerelementer.

Du gjentar feilen med at man ikke kan måle slikt i frekvensdomenet. All informasjon som finnes i tidsdomenet finnes i frekvensdomenet. Informasjon som ikke finnes i tidsdomenet (eller frekvensdomenet) kan ikke høres og er dermed relativt uinteressant i en diskusjon om lyd.

Forskjellen handler om hva som er praktisk å måle og lett å tolke...

-k
    Ja, det är så. Jag menade mätningar där man bara mäter dB efter att ha mätt in signal från 1 till 20000 Hz. När man tar tid och frekvensdelningsmätning till är det då just så man bör mäta och man ser allting från det. Men har någon gjort så och hur ser det ut?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan ikke du knutihn skaffe deg erfaring med og lytte?
    Du har tydeligvis aldri eid et par høytalere og/eller kabler og selv hørt forskjeller på noe. Hifi og data har ingenting med hverandre og gjøre, for og vurderere "hvasomhelst" lukker man øynene og LYTTER. Man skrur IKKE på en data

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes høytaler produsententenes brukeramual er et fint sted å begynne for oppsett og innspilling av høytalere. Her er hva B&W har skrevet om unnspillng av høytalerene i 801D brukermanualen

RUNNING IN
    The performance of the speaker will
    change subtly during the initial listening
    period. If the speaker has been stored in
    a cold environment, the damping
    compounds and suspension materials
    will take some time to recover their
    correct mechanical properties. The drive
    unit suspensions will also loosen up
    during the first hours of use. The time
    taken for the speaker to achieve its
    intended performance will vary
    depending on previous storage
    conditions and how it is used.

As a guide, allow up to a week for the
    temperature effects to stabilise and
    15 hours of average use for the
    mechanical parts to attain their intended
    design characteristics.
    However, longer run-in periods (as long
    as a month) have been reported and
    there is evidence to suggest that this has
    little to do with the speaker changing and
    more to do with the listener getting used
    to a new sound. It is especially so with
    highly revealing speakers such as these,
    where there may be a significant increase
    in the amount of detail portrayed
    compared to what the listener has
    previously been used to; the sound may
    at first appear too “up front” and perhaps
    a little hard. After an extended period of
    time, the sound will seem to mellow, but
    without losing clarity and detail.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...there is evidence to suggest that this has
    little to do with the speaker changing and
    more to do with the listener getting used
    to a new sound.
    A.K.A Placebo ;-)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står vel i de aller fleste brukermanualer at høyttalerne låter optimalt etter et visst antall timer bak seg?

Jeg velger å stole på egne ører og produsenters anbefalinger, og ikke hifi-kverrulanter som umulig kan ha noe særlig praktisk erfaring med innspillingstid.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Hvorfor kan ikke du knutihn skaffe deg erfaring med og lytte?
    Du har tydeligvis aldri eid et par høytalere og/eller kabler og selv hørt forskjeller på noe. Hifi og data har ingenting med hverandre og gjøre, for og vurderere "hvasomhelst" lukker man øynene og LYTTER. Man skrur IKKE på en data
    Hvis du har saklig kritikk av det jeg sier oppfordrer jeg deg til å fremføre den. Hvis du har kritikk av min deltakelse på forumet oppfordrer jeg deg til å ta det opp med administrator.

Å framstå som barnslig og smålig tjener hverken deg eller poenget du prøver å få frem.

Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Det står vel i de aller fleste brukermanualer at høyttalerne låter optimalt etter et visst antall timer bak seg?

Jeg velger å stole på egne ører og produsenters anbefalinger, og ikke hifi-kverrulanter som umulig kan ha noe særlig praktisk erfaring med innspillingstid.
    At du velger å heller stole på de som lever av å selge produkter enn faglitteratur på området er helt opp til deg, og slett ikke uvanlig i hifi-kretser. Det er selvsagt ikke norm-dannende for hva vi andre må gjøre, og hvis du ikke kan argumentere bedre for det enn ovenfor så vil det ikke endre min praksis.

Jeg synes det er ganske fantastisk hvis dere begge to kan dra bastante slutninger om andres erfaring, utstyr og kunnskap utelukkende på bakgrunn av meninger. Er det slik at alle som er kritisk til enkelte "hifi-fenomener" automatisk er inkompetent, "hifi-kverrulant", data-nerd og det som verre er?

Hva om noen beskylder dere for det samme hvis dere ikke tror på haifinne-olje eller banke-ånder i CD-spilleren? For dere er vel ikke slike forutinntatte, formel-teoretiske, blodfattige objektivister at dere våger å stille spørsmålstegn ved min Sharkfin-2000(tm) super-olje som gir digitalis-innspillinger nytt liv ved å smøre fotonenes ferd mellom mikrostrukturene i CD-plata på nano-nivå(oppfunnet under mitt opphold ved NASA) ??? Det vil i så fall være det endelige beviset på at dere ikke stoler på ørene, for å forholde seg til den såkalte "fysiske virkeligheten" er da noe vi har irettesatt for lenge siden, eller hva, gutter?

-k

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og kallemeg barnslig og smålig hjelper ikke på din seriøsitet!

Dette var konstruktiv kritikk i på den måte at jeg betviler dine kunnskaper innen hifi, jeg har følgt med på dine innlegg i en stund både her og på HFS og det virker for meg som du sitter med en Tivoli radio hjemme og leser deg til hva som KANSKJE kan være sannheten her!
    Og betvile alt og alle med tekniske spørsmål er direkte feil måte og fremtrede på da ørene avgjør alt som har med hifi og musikk og gjøre, absolutt ingen datamaskin og mikrofon. Om det er målbart eller ei gjør absollutt ikke noe med hvordan ørene oppfatter det

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Og kallemeg barnslig og smålig hjelper ikke på din seriøsitet!
    Hvis du har flere ubegrunnede meninger om at jeg ikke har høyttalere, bare er interessert i data og er uten erfaring så foreslår jeg at du sender meg en PM så kan vi sikkert finne ut av det. Dette er uansett ikke en diskusjon som leseren har interesse av å følge
    Dette var konstruktiv kritikk i på den måte at jeg betviler dine kunnskaper innen hifi,
    Jeg bruker å si i slike debatter at leseren (dvs du) gjerne må forutsette at jeg er døv og elsker Sputnink hvis det gjør dagen bedre. Forutsett gjerne at min eneste kilde til lyd er den på bildet under. Hvis mine argumenter hvilker på min personlige pondus eller status i miljøet så er de uansett ikke verd tastaturet de er skrevet på.

Så, nå når vi har slått fast (for argumentets skyld) at jeg er døv: hvordan endrer det Ohms lov? Hvordan endrer det resultatet i vitenskaplige blindtester?

Mener du at en kreft-lege må ha hatt kreft for å kunne uttale seg om kreft? Mener du at en politimann må ha vært kriminell for å mene noe om kriminalitet?

Jeg håper at framtidige innlegg i denne debatten IKKE prøver å diskvalifiser min erfaring eller lytteegenskaper eller lytteutstyr da jeg uansett ikke argumenterer imot det. Prøv heller å bruke hodet ditt til å argumentere mot meg, kom med generelle etterprøvbare bevis og henvisninger, vis hvordan/hvorfor du mener at jeg tar feil på en måte som gir mening for leseren. Alternativet er som 99% av alle hifidiskusjoner: jeg står på mitt, du står på mitt og verden er kommet akkurat like langt.

Hvis diskusjonen utelukkende handler om utstyr, fartstid og påståtte evner så kan man kort og godt arrangere en test på det, og så utnevne en diktator som bestemmer i alle spørsmål. Mener du at det gir et nyttig diskusjonsforum? Forøvrig er min helt personlige og anekdotiske erfaring fra å arrangere lyttetester at de som selv påstår å ha formidable lytteevner slett ikke alltid er de som greier å bevise det samme i en blindtest... Hvordan skal vi som leser innlegg fra slike personer da vite at de ikke har fryktelig dårlig selvinnsikt eller rett og slett bløffer?
    jeg har følgt med på dine innlegg i en stund både her og på HFS og det virker for meg som du sitter med en Tivoli radio hjemme og leser deg til hva som KANSKJE kan være sannheten her!
    Som sagt: tro hva du vil. Har tanken aldri slått deg at de med sterk skepsis til hifi-fenomener like gjerne kan være erfaren som uerfaren, på samme måte som de med sterk tro på ubekreftede fenomener kan være erfaren eller uerfaren? Har du aldri vært borti mennesker som lever og ånder for musikk og lyd, som har plater og utstyr for hundretusener, men utelukkende "biltema-kabel" eller "løsninger basert på kjent fysikk"? Hva gjør at disse har dårligere innsikt enn deg? Kan det være at de har oppnådd større innsikt enn deg?
    Og betvile alt og alle med tekniske spørsmål er direkte feil måte og fremtrede på da ørene avgjør alt som har med hifi og musikk og gjøre, absolutt ingen datamaskin og mikrofon. Om det er målbart eller ei gjør absollutt ikke noe med hvordan ørene oppfatter det
    Hvordan er det "direkte feil" å reagere med skepsis ovenfor utsagn om subjektive opplevelser som overhodet ikke er begrunnet i A)gode lyttetester, B)målinger eller C)kjent fysikk?

Er det ikke heller slik at det er bevist over enhver tvil at mennesket i tilfeller lar seg lure til å tro på fenomener som fysisk ikke er der, til å undertrykke sanseinntrykk som beviselig er der etc? Vil det ikke da være direkte feil (og ganske ignorant) å betrakte ethvert vitnesbyrd som en opphøyd sannhet?

Skal vi både se bort ifra folks ører, kjent vitenskap og presise måleinstrumenter i higen etter å la "alt være rett"?

-k

Placebo - Wikipedia, the free encyclopedia
    Cognitive bias - Wikipedia, the free encyclopedia

"A cognitive bias is any of a wide range of observer effects identified in cognitive science and social psychology including very basic statistical, social attribution, and memory errors that are common to all human beings. Biases drastically skew the reliability of anecdotal and legal evidence.

Social biases, usually called attributional biases, affect our everyday social interactions. And biases related to probability and decision making significantly affect the scientific method which is deliberately designed to minimize such bias from any one observer."

Subject-expectancy effect - Wikipedia, the free encyclopedia

"The Subject-expectancy effect, in science, is a cognitive bias that occurs in science when a subject expects a given result and therefore unconsciously manipulates an experiment or reports the expected result. Because it can skew the results of experiments (especially on human subjects), double-blind methodology is used to eliminate the effect.

Like the Observer-expectancy effect, it is often a cause of "odd" results in many experiments. But the Subject-expectancy effect is most commonly found in medicine, where it is called the Placebo effect or nocebo effect, depending on how the influence pans out."

Observer-expectancy effect - Wikipedia, the free encyclopedia

ABX test - Wikipedia, the free encyclopedia

"An ABX test is a method of comparing two kinds of sensual stimuli to identify any detectable difference.

The test's name is derived from the fact that there are two known samples (sample A, the reference sample, and sample B, an alternative sample) and one unknown sample (sample X), which the ABX tester must identify as either sample A or sample B.

Its main use is to determine whether a difference is audible...
    ...
    If sample X cannot be determined reliably with a low p-value in a predetermined number of trials, then the null hypothesis cannot be rejected and it cannot be proven that there is a perceptible difference between samples A and B."

Side 7 av 18 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •