Innspilling av høytalere - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 357
    Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av krdale
    Spørsmål!

Jeg har generelt lite tid å avse til anlegget mitt fortiden, så det brukes mest i vorspiel sammenheng, en film eller to i måneden og evt et par cd plater.

Derfor vil det ta veldig lang tid før mine Klipsch er innspilt. Rundt omkring snakker folk om 200timer.

I denne sammenheng foreslo min bror, (som forøvring på meg virker som en med mye kunnskap på hifi etter mange år i gamet, og med en stue full av mye (tung!) snacks, noe ryggen min har fått merke...) at jeg kunne gjøre følgende:

1. Stelle høytalerne direkte mot hverandre.
    2. Sette + på - og omvendt på den ene høytaleren
    3. Legge tepper/dyner over høytalerne (dempe lyden)
    4. Spille støy på godt volum.

Dette testet jeg igår. Og som kilde satt jeg tivoli radio'n min med rent fm støy.
    Såvidt jeg har skjønt "dreper" lydbølgene hverandre. Med diskanten ble det mye skrik og gnål så jeg koblet den ut. Ellers kan jeg skru rimelig høyt opp på forsterkeren uten at lyden jeg hører blir noe høy.

Eneste problemet er bass refleks porten, (eller hva det er) bak høytalerne. Der strømmer det bass, dog ikke så mye.

Så spørsmålene mine er..

Er det noen andre som har gjort lignende?
    Er det galt av meg og koble ut diskanten?
    Bør jeg heller spille musikk enn støy?
    Er det skadelig for elementene å stå å slå mot hverandre? (de slår vel egentlig med hverandre pga snudd polaritet(?))
    Er det andre måter jeg "kjapt" kan spille inn høytalerne mine på?
    Kan jeg tette bass refleksporten med f.eks en liten pute? Dette prøvde jeg og da forsvant mye av dypbassen. Eller er dette skadelig?

Poenget med denne typen innspilling skulle være at f.eks pink noise nesten ikke blir hørbart i ett slikt oppsett. Selv med høyt volum på effekforsterkeren og mye bevegelse i elementene. Spiller jeg vanlig musikk oppstår vel problemet med Stereo/mono. Dvs at det kommer forskjellig lyd utifra høytalerne?

Anyone?
    Metoden med høytalere i motfase +/-, og mot hverandre fungerer veldig bra!
    Du må ikke finne på å koble ut diskanten, da det faktisk er diskanten som trenger lengst innspillingstid, før den åpner seg.
    Høytalerne skal stå med noen cm mellomrom. (må ikke komme bort i hverandre).
    Det gjør ingenting å plugge bassporten!

Såkalt hvit støy på høyt nivå fungerer bra, men jeg ville nok brukt en forsterker som leverer mye strøm til denne jobben.

Sett de opp på et moderat lydnivå, og sleng over et par dyner for å dempe støyen i huset!8-)

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil Rotel'en min med 2x130 være for svak? Jeg er også redd for å forvrenge lyden, og dermed ødelegge noe, det er vanskelig å høre det når du spiller støy, og høytalerne står mot hverandre...

Merk at jeg har Klipsch med horn hvis det skulle bety noe for innspillg av diskant..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den groveste innspillingen er gjort på et par dager, på moderat volum. Det er ikke nødvendig med ekstreme nivåer, det er bare for at elementene skal få vandre litt.

Du kan alt. laste ned dette burn in sporet HER
    Høres helt for jævlig ut, men dette sporet tar seg av alle frekvenser opp til 20 kHz.

Hiv noen dyner over hvis det skjemmer noen at det står på.

Motfase vil hjelpe på bassen, og da bør de stå mot hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Den groveste innspillingen er gjort på et par dager, på moderat volum. Det er ikke nødvendig med ekstreme nivåer, det er bare for at elementene skal få vandre litt.

Du kan alt. laste ned dette burn in sporet HER
    Høres helt for jævlig ut, men dette sporet tar seg av alle frekvenser opp til 20 kHz.

Hiv noen dyner over hvis det skjemmer noen at det står på.

Motfase vil hjelpe på bassen, og da bør de stå mot hverandre.
    Dette "Burn-in" sporet - er det noe man kjører om og om igjen, eller er det "nok" med en runde? Yes: Det høres helt for jævlig ut :grin: Men så lenge det gjør jobben så er det vel greit nok...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte sporet på 85 dB i en uke Det holder. En gang blir som å spytte i havet, bruk minimum et par dager.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det stått en haug med dyner/tepper midt i stua i 3 dager og laget en helvettes stygg lyd. Skal bli utrolig deilig å spille noe ordentelig musikk om noen dager

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krdale
    Nå har det stått en haug med dyner/tepper midt i stua i 3 dager og laget en helvettes stygg lyd. Skal bli utrolig deilig å spille noe ordentelig musikk om noen dager
    Dersom de har stått sånn med "burn in" i 3 dager så er de nok godt på vei innspillt nå;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Dersom de har stått sånn med "burn in" i 3 dager så er de nok godt på vei innspillt nå;-)

De har bare stått med fm støy, (gjør visstnok tilsvarende jobb, ref brodern).

Forforsterkeren er på service, motoren i volum justeringen har trolig gått.. Så det blir ikke noe action uansett, så de får stå litt til

Newcomer Lionstar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om innspilling av høytalere

Jeg har fått med meg at "alle" snakker om innspilling av høytalere.

I den forbindelse gjør jeg meg noen tanker.

Er det noen som syns høytaleren låter best når den er ny og siden avtar i kvalitet etterhvert som elementene blir brukt, at høytaleren blir mer løs og mindre tight og stram i gjengivelsen, og bokstavelig talt forbrukes?

Eller, er det slik at høytaleren blir bedre og bedre desto lengre den blir brukt?

Eller passerer den på et tidspunkt toppen?

En annen ting er om folk, gjerne misoppfatter endel lydmessige forandringer som egentlig er tilvenning til de aktuelle høytalerne, ikke inspilling.. Eller om de forandringer som høres, faktisk finner sted?

Vet ikke om det stemmer at forandringen kan være i hodet, men tanken har slått meg, spesielt om det er store forandringer det er snakk om. At en kan ha blitt tilvendt en høytaler med ubehagelig diskant, fremfor at diskanten har blitt noe mykere og mer behagelig, som igjen kan ha blitt feilaktig tilskrevet innspilling.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 innlegg over dette finner du en prioritert tråd dedikert til emnet. Les til øyet blir vått om erfaringer og meninger.....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Bare litt kjapp OT. Jeg fikk min nye firmabil for ett par uker siden, en Volvo V50 diesel. Selgeren sa til meg at jeg skulle gi motoren godt med juling første 100 mil, og for all del ikke la den gå på lavt turtall....:neutral: Dette var i alle fall nytt for meg...
    Jeg er glad jeg ikke skal kjøpe den bilen brukt.

Det er slik at en bil når den er ny, ofte leveres med mineral olje, det er for at motoren skal slites inn, (gjøres ikke dette, kan motoren ende opp med et høyt oljeforbruk i resten av sitt liv, det er for å oppnå innsliting og tetting den leveres med "dårlig" olje) og det skal kjøres forsiktig da, i denne perioden er også oljeforbruket over normalt inntil delene har tilpasset seg, det står ihvertfall i manualen til min TDI at den ikke skal kjøres over et visst turtall de første tusen km. Når den er kjørt noen tusen km har oljeforbruket gått ned, og delene har tilpasset hverandre, og da skal denne spesielle mineraloljen og filteret skiftes til helsyntetisk, og da føler det med mye partikler fra innkjøringen.. Slik var det iallefall før

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    3 innlegg over dette finner du en prioritert tråd dedikert til emnet. Les til øyet blir vått om erfaringer og meninger.....
    Jeg fant den prioriterte, men den tok ikke for seg min problemstilling, om effekter tilskrevet innspilling i stor grad kan være en tilvenning til selve høytaleren sitt lydbilde, fremfor objektive lydmessige forandringer hos høytaleren.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte nye høyttalere for fire dager siden. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte regne med en innspillingstid på 400-500 timer. Det har jeg vanskelig for å tro. Jeg synes lyden var fantastisk rett ut av eskene. Faktisk bedre enn i butikken selv om oppsettet jeg hørte høyttalerne på kostet 10 ganger mer enn min elektronikk. Rommet mitt er jo også dårligere enn hifibutikken sitt. Denne observasjonen kan jo kanskje få en til å tro at høyttalerne faktisk er best når de er ferske og gradvis blir dårligere.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lapavoni
    Jeg kjøpte nye høyttalere for fire dager siden. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte regne med en innspillingstid på 400-500 timer. Det har jeg vanskelig for å tro. Jeg synes lyden var fantastisk rett ut av eskene. Faktisk bedre enn i butikken selv om oppsettet jeg hørte høyttalerne på kostet 10 ganger mer enn min elektronikk. Rommet mitt er jo også dårligere enn hifibutikken sitt. Denne observasjonen kan jo kanskje få en til å tro at høyttalerne faktisk er best når de er ferske og gradvis blir dårligere.

Problemet med de fleste butikker er at de sjelden har gode lytterom - derfor vil det som regel låte bedre hjemme.

Men innspilling har absolutt noe for seg - objektivt sett. Men hvor mye som skal til varierer avhengig av elementer som er brukt.

Diskant kan bli mindre hard/aggressiv - de fleste oppfatter dette som positivt, men smak&behag.

Bass/mellomtone blir som regel bedre etter endel timer. Dette kommer av at gummi-opphenget (som de fleste har) blir myket noe opp og dermed gir mindre motstand når membranet beveger - og ved bass er det størst utslag.

B&W har en mellomtone på sine litt dyrere høyttalere som er helt uten kant-oppheng - om man for denne opplever like stor forskjell vet jeg ikke.

Uansett 400-500 timer høres mye ut... 40 timer gir som regel en hørbar forskjell, men om det kontinuerlig kan være en (gradvis mindre) bedring opp til 400-500 timer, mulig...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100 timer gjorde underverker med bassen i mine Cobal 816 S. Dette har ingenting med tilvenning å gjøre. Elementene er litt stive fra fabrikken og må mykes opp litt. Diskanten er heller ikke så skarp som når jeg koblet opp høyttalerene. Vil tro at et stivt element har litt "kantete" lyd.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo lenge trodd på dette med innspilling, men da jeg koblet opp mine splitter nye høyttalere og fikk høre en diskant med en vanvittig spredning så begynte jeg å tvile på om innspilling har noe for seg. Hifibransjen er jo en bransje som nesten kan likestilles med religion. Høyttalerne det dreier seg om er et par Cabasse Jersey.

Jeg har tidligere erfaring med innspilling av kassegitarer. I dette tilfellet så er det treverket i kassen som må gå seg til. Det er utrolig hvordan klangen i en gitar forandrer seg etter noen hundre timer spilling. Dette gjelder jo også andre strengeinstrumenter. Det er ikke uten grunn at det er 400 år gamle fioliner som låter best. Nå er det jo slik at et høyttalerkabinett skal være så dødt som mulig. Slik at dette skal jo ikke kunne forandre karakter.

Jeg er uansett spent om jeg kommer til å merke noe forskjell i månedene som kommer.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderator EDIT: To tråder om innspilling av høyttalerer er bare tull, så jeg "limte dem sammen".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lapavoni
    Jeg er uansett spent om jeg kommer til å merke noe forskjell i månedene som kommer.
    Hvis du har noe referansemusikk vil du lett høre forskjell i løpet av et par dager.

Deretter blir forskjellene mindre og mindre ettersom tiden går inntil høyttalermembranene begynner å gå i oppløsning!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvis du har noe referansemusikk vil du lett høre forskjell i løpet av et par dager.

Deretter blir forskjellene mindre og mindre ettersom tiden går inntil høyttalermembranene begynner å gå i oppløsning!
    Hva kan være forventet levetid på høyttalerelementer? Klimatiske forhold spiller vel kanskje inn her. Direkte sollys er vel ikke gunstig vil jeg tro.

Side 4 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •