Innspilling av høytalere - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 357
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trollet
    hvorfår snakket vi ikke om at de var stygge også? jeg sa jo helt i starten at jeg ikke likte de, da innebærer jo det allt!

eneste fra cv som har gått over min forventning er dc-15 og noen 12" fra E-serien. og 2 stk cerewin vega 22" PA subber.

Jeg forstår ikke hva dette har med trådens tittel, "spille inn nye høttalere" dere to får prøve å komme dere på banen igjen...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om utseendet og hvor mange hundre watt som skal til for å få enkelte CV høyalere til å våkne til liv i bassen, har så mye med denne tråden å gjøre egenlig, men at innspilling er viktig for at enkelte høytaler konstruksjoner med et godt potensiale skal yte sitt beste og at man børr eksprimentere en del med plassering av nye høytalere også før, under og etter at de er innspillt og det er viktig for den lytteopplevelsen man får til slutt, det er det vel ingen tvil om.

Med CV høytalere er vel en innspillings periode den tiden det tar før man skrur opp for effekt forsterkeren og den første naboen står på døra, eventuellt man må ta runda i lytterommet og feste alle ting så de ikke detter ned eller lager forstyrrende skranglelyder.
    CV høytalere er vel mer lagd for å spille høyt og forholds vis "reint", og er vel i grunnen ikke utstyrt med såpass "finmekanikk" elementer man finner i andre mer musikalske og forfinede HIFI konstruksjoner, så jeg vet ikke om slike rocka høytalere vil være noe godt eksempel å ta med i en tråd som dette.

Synes det er litt for mye bruk av Watt oppgivelser som slåes i hode på hverandre mellom enkelte forumdeltagere. Synes det ofte er et tegn på at man er litt fersk og mangler litt erfaring når det gjelder lytting til skikkelig troverdig musikk gjengivelse med forskjellig utstyr.

Skal man holde temperaturen oppe i et trekkfullt hus, varme opp vann, holde naboene som bor 1km unna våkne eller drive med PAutstyr og arrangsjere Quart festival og lingnende utendørs konserter, kan man godt ha noen titalls tusen Watt og noen titalls kvaderat meter med membran areal tilgjengelig både i bass og mellomtone, men skal man lytte til musikk i et lytterom, kommer man langt med en rørforsterker opgitt til 5-10W og noen litt følsomme kvalitets høytalere i stedenfor.

Kommer selfølgelig mye av hva slags musikk smak man har, og om man vil bli slått bevistløs i lytterommet av trance musikk osv, men Watt verdier kan man i lydsammenhen se på som mer eller mindre en teoretisk måleenhet som sier veldig lite om hva man egentlig opplever med hørselen, og når det gjelder gjengivelse av troverdig lyd, er det vel ørene man børr bruke.

Håper dere som diskuterer forsterker watt som andre diskuterer HK og toppfart for en bil utifra det høyeste tallet på speedometeret, har liv og helse i hørselen igjen til å nyte god lydgjengivelse via kvalitets utstyr, og egenlig da kan høre forskjell på en uinspillt og en innspilt høytaler i diskant og mellomtone område. sukk... :roll:

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV spiller høyt for prisen, ikke for størrelsen.
    Mine ATM 18", 12" og horn spiller fletta av alt fra CV sine komersielle produkter, lydkvalitet og lydtrykk
    Da er kassene 160 ltr.

Men som sagt. Poenget med CV er jo at de spiller HØYT i forhold til hvilken sum du må ut med.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at dette er en "spille inn nye høyttalere" tråd.Noe HoJ prøvde å påpeke bare få cm lenger opp på denne siden.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderator kan gjerne slette mine inlegg.

om du referer til meg ask4me2, så er jeg realist

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Er det noen her som har erfaring ang. innspilling av Klipsch RF-5?
    Merka dere store forskjeller utover i innspilnings fasen?
    Jeg merka stor forskjell etter 1døgn med spilling, men blir vanskligere og vanskligere å høre forskjeller nå. Har snart hatt de 1uke og de er spilt jevnt med. Har uheldigvis ikke mulighet til å sette på noe særlig volume....

Hørt fra forskjellige folk at de ikke er onklig inspilte før etter 300timer (bla importør sa dette) Noen som mener de hører forskjell fra f.eks 100 til 300 timer?

Har hørt disse høytalerne med MYE større "bredde" i lydbilde før, kan dette ha noe med innspilningen å gjøre, eller kommer det rett og slett av at rommet er altfor lite (de står i dag på et midlertidig rom på 12kvm)?

Mvh
    Utolmodig "innspiller"

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte selv forskjell på lyden på mine høttalere når jeg kjøpte dem når jeg "spilte" dem inn, hovedsaken er vel at de ikke skal spilles ekstremt høyt, men jeg spilte på normalt volum, så jeg tror ikke noe på det derre med pent i starten så høyere og høyere, spill, kos deg, å lytt på forandringen på lyden!! 8-)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trollet
    Dessuten er clsc215 dritstygge og se på. det som er cv er den gamle E-serien eller dc-serien.
    DC serien er da langt ifra noe bra. E-serien ser og låter bra. Men DC er jo bare mas og fjas.. samt stygge. clsc ser akuratt ut slik de på CV avdelingen ville den skulle se ut, take it or leave it.. samme gjorde BW med sitt litt spaca utseende på Naut. 802 og oppover!

EDIT: Designet på de er slik for en grunn! Klipsch RF serien er ikke akuratt noe perle det heller. Men designet er slik, for at lyden skal bli best mulig.

Newcomer BrunoBajsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt meg Yamaha NS-555 med Yamaha receiver.

Blir den generelle anbefalingen, såvidt jeg har forstått, å spille på normalt volum en uke (xx timer) for så å kunne spille fritt deretter?

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    DC serien er da langt ifra noe bra. E-serien ser og låter bra. Men DC er jo bare mas og fjas.. samt stygge. clsc ser akuratt ut slik de på CV avdelingen ville den skulle se ut, take it or leave it.. samme gjorde BW med sitt litt spaca utseende på Naut. 802 og oppover!
    Ang. hva du sier om CV her så er jeg av den helt motsatte oppfatninger av deg Skorob... at du kan mene dette.
    Men la oss ikke diskutere CV her

BrunoBasjen: spill fritt fra første stund

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde for 2 år siden dyre høyttalere til 150.000 kroner, kjørte frekvenstest med en gang og så etter noen hundre timer.

Ingen forandring overhodet....

Så her tror jeg det er mye teori og lite virkelighet folkens....

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innkjøring på fabrikk!

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Bare litt kjapp OT. Jeg fikk min nye firmabil for ett par uker siden, en Volvo V50 diesel. Selgeren sa til meg at jeg skulle gi motoren godt med juling første 100 mil, og for all del ikke la den gå på lavt turtall....:neutral: Dette var i alle fall nytt for meg...
    langt på sidelinjen, motorer står i benk og blir testet samt innkjørt på fabrikken, da sparer de mange problemer med hatt-kailler som vi kaller dem i Barte-land!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Hadde for 2 år siden dyre høyttalere til 150.000 kroner, kjørte frekvenstest med en gang og så etter noen hundre timer.

Hva mener du med det?

Det er ingen hemmelighet at elementene er stivere når de er ubrukte. Dine var kanskje allerede innspillt.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Dag mener at man kanskje spiller inn ørene, og ikke høyttalerne.

Jeg selv har opplevet stor forskjell på de av mine billigere høyttalere, mens de jeg har kjøpt som har vært relativt dyre, kan jeg ikke med hånda på hjertet si at jeg har hørt mye forskjell på... Kanskje dyrere høyttalere blir innspillt på fabrikk???

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen

Er ikke så sikker på at en mer eller mindre god frekvens test vil avdekke disse forandringene som måtte skje ved en innkjøring av høytalerene dag johnsen. Det ligger vel mer i de områdene hvor egenlyden og stivheter i elementene tilpasser seg arbeids prinsppet og får bedre egenskaper til å lure hørselen til å tro lyden kommer fra en naturlig lydkilde i rommet og ikke et stereo oppsett med høytalere. Forskjellige materialer i oppbyggningen av en høytaler spiller vel også litt inn osv.

Er ganske sikker på at denne "naturlighets" effekten lar seg måle også, men da må man vite hva man skal måle på, og det er vel der man fremdeles har litt problemer med målemetoder og data verdier innenfor Hifi verdenen. Målinger som viser obrytinger av høytaler elementer ved enkelte frekvenser er vel noe av denne problemstillingen, og har med sprednings karakteristikk osv.

Med Hifi lytting har selfølgelig også "placebo" effekten en del å si for reultatet og styring av lytte organene osv, men så lenge det virker, hvorfor fikse det da...;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    langt på sidelinjen, motorer står i benk og blir testet samt innkjørt på fabrikken, da sparer de mange problemer med hatt-kailler som vi kaller dem i Barte-land!
    Vet at det i alle fall har vært vanlig å test kjøre enkelte vilkårlige utvalgte motorer hos bilfabrikanter for å sjekke at man ikke har noen svakheter i produksjon osv. Motoren blir da spennt opp i en test benk hvor man måler effekt , forbruk og avgasser osv, og den kjøres vel skikkelig hard på maks belastning over en god periode med rødglødende eksos manefold osv, for dermed å bli plukket fra hverandre og enkelte deler blir målt slitasjemessig, oljen blir analysert osv.

Det er vel så vidt jeg vet ikke så vanlig å innkjøre alle bilmotorene fra produsent som du antyder Private Ryan, (enkelte eksotiske bilmerker og modeller gjør kankje det ) men tror det mer en kvalitets kontroll at motoren starter opp og fungerer i kjøretøyet før levering er vel mer vanlig, og nye biler har vel ofte noen få kilometer på speedometeret ved levering, hvor de har fått en mer eller mindre snill innkjørings periode ved transport osv .......

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fillern dag johnsen/Akto.. Nå stjal dere poenget jeg hadde tenkt på helt siden side 1. Noen høytalere kan være en voldsom forandring fra de tidligere høytalerne man har og dermed må man alltid beregne litt tid på "lære å like" høytalerne. Men membranen på høytalere blir jo mykere etterhvert (sammenlignet 2 identiske elementer , det ene var brukt i ca 1år og det andre var nytt) og det er ikke å legge under en stol av det blir enklere å "trykke elementet inn" når det er brukt.

Selv har jeg alltid spilt slik som jeg vil ha det fra første stund. Men nå tar det somregel litt tid før jeg finner fram basstestene siden jeg setter meg ofte ned med lukkete øyne og leter etter forbedringer i lydbildet.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal det sies at Dag har hatt voldsomt mye high end snack's, og han har ørene på rett plass

Han er en av de jeg stoler mest på når jeg leter etter spessielle lydkarakterer i f. eks effekttrinn.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest hele tråden, men emnet er vel udiskutabelt i det uendelige, akkurat som synsing på kabler :? . Det jeg ble litt nysgjerrig på er temaet billige eller mere påkostet HT mht. innspillings tid. Har akuratt rigga opp to splitter nye Electra 926 og er jo veldig interessert i om de kommer til å endre karakter mye eller lite og hva dette vil innebære. 200 timer ble jeg anbefalt som minimum. Må se å få familien ut av huset, så jeg kan skremme naboene litt :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question ASAP innspilling :)

Spørsmål!

Jeg har generelt lite tid å avse til anlegget mitt fortiden, så det brukes mest i vorspiel sammenheng, en film eller to i måneden og evt et par cd plater.

Derfor vil det ta veldig lang tid før mine Klipsch er innspilt. Rundt omkring snakker folk om 200timer.

I denne sammenheng foreslo min bror, (som forøvring på meg virker som en med mye kunnskap på hifi etter mange år i gamet, og med en stue full av mye (tung!) snacks, noe ryggen min har fått merke...) at jeg kunne gjøre følgende:

1. Stelle høytalerne direkte mot hverandre.
    2. Sette + på - og omvendt på den ene høytaleren
    3. Legge tepper/dyner over høytalerne (dempe lyden)
    4. Spille støy på godt volum.

Dette testet jeg igår. Og som kilde satt jeg tivoli radio'n min med rent fm støy.
    Såvidt jeg har skjønt "dreper" lydbølgene hverandre. Med diskanten ble det mye skrik og gnål så jeg koblet den ut. Ellers kan jeg skru rimelig høyt opp på forsterkeren uten at lyden jeg hører blir noe høy.

Eneste problemet er bass refleks porten, (eller hva det er) bak høytalerne. Der strømmer det bass, dog ikke så mye.

Så spørsmålene mine er..

Er det noen andre som har gjort lignende?
    Er det galt av meg og koble ut diskanten?
    Bør jeg heller spille musikk enn støy?
    Er det skadelig for elementene å stå å slå mot hverandre? (de slår vel egentlig med hverandre pga snudd polaritet(?))
    Er det andre måter jeg "kjapt" kan spille inn høytalerne mine på?
    Kan jeg tette bass refleksporten med f.eks en liten pute? Dette prøvde jeg og da forsvant mye av dypbassen. Eller er dette skadelig?

Poenget med denne typen innspilling skulle være at f.eks pink noise nesten ikke blir hørbart i ett slikt oppsett. Selv med høyt volum på effekforsterkeren og mye bevegelse i elementene. Spiller jeg vanlig musikk oppstår vel problemet med Stereo/mono. Dvs at det kommer forskjellig lyd utifra høytalerne?

Anyone?

Side 3 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •