Innspilling av høytalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 357
    Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av nesJe
    Hvor viktig er det å spille inn en ny forsterker? Har kjøpt meg et nytt hjemmekino anlegg, hvor lenge burde jeg spille inn dette før jeg kan begynne å dra på?

Du kan "dra på" når som helst. Poenget med innspilling er at det etter en viss innspillingstid vil lydkvaliteten bedre seg noe.

Dvs for både høyttalere og forsterkere kan de høres ganske skuffende ut i starten - så mye at du lurer på hva er dette for noe d...t jeg har kjøpt? Hva har anmelderen røyka?

Spesielt høyttalere, men også forsterkere kan etter noen timers spilling endre seg ganske mye. Diskanten kan bli mykere, bassen bedre osv...

Denne perioden med spilling før lyden "løsner" kan gjerne være litt frustrerende å høre på (diskanten skjærer i ørene, bassen er på ferie.. etc) - så derfor kan man gjerne la høyttalerne/forsterkeren stå og spille mens man er på jobb eller lignende. Vanlig volum er helt greit - det er ikke noe stort poeng i å gi full gass (ihvertfall vil sikkert ikke naboene dine synes det...) endringen i lydkarakter skjer ikke så mye fortere uansett.

Noen velger vel også å sende bare "pink noise" som innspilling - dvs alle mulige frekvense a la det du hører når det er "snøvær" på TV. Vet ikke hvor mye det har for seg...

I andre tilfelle kan det være at høyttalere spiller helt fint rett ut av esken. Det var f.eks. tilfelle med noen Tannoy mX2 høyttalere jeg kjøpte. Var fornøyd med de fra første kveld.

Men så etter å ha spilt på de en måneds tid eller lenger - husker ikke nøyaktig - satt jeg og hørte på radioen og spisset plutselig ørene... hmm, jøss, dette var gøy, lydbildet hadde hevet seg et par hakk, foldet seg mer ut, bedre diskant, bedre mellomtone, bedre bass... bedre alt egentlig.. en aha-opplevelse for min del.

BoW 602 høyttalere som jeg har hatt tidligere var det ikke tilsvarende stor endring for, men de spilte også godt fra begynnelsen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvis du har noe i et høyttalerelement som drar skjevt, så har du fått et element med produksjonsfeil i utgangspunktet. Hvorfor tror du man har en sentreringsfjær (spider)? Klart man skal skru opp gradvis på ukjent utstyr. Man skal aldri spille slik at det forvrenger, og her er ørene ditt beste instrument.
    Stort sett enig med det du skriver her roffe, men jeg utaler meg ut i fra følgende betrakninger.

Når et høytaler mabran jobber som det skal, holdes det av kantopphenget, spideren, bevegelsene bremses av den omkring liggende luften og fra kreftene som vekslende dytter og drar i feste ned til talespolen. Kreftene som overføres til den omkringliggende luften vil bli lavere, med et stiver oppheng, pga utsvingene blir holdt mer tilbake, dvs mer krefter virker internt på de andre komponentene, med det samme "pådraget"

Høytaler opphenget er stivest til å begynne med, man vil derfor få større interne krefter i kant opphenget og større overførings krefter selve høytaler mebranet, større krefter i spideren nermere midtstilling for å sentrere talespolen i magnet gapet og mindre bevegelse av mebranet i magnet gapet fra begynnelsen, dvs mindre elektromotorisk spenning blir generert slik at man får en lavere impedans, høytaleren trekker mer strøm og mer av energien går over til varme i talespolen.

2. Så lenge man er enige om at mebranet og kant opphenget blir myknet opp med en innspillings prosess, så er det kankje greit å tenke på hva er det egentlig som skjer i strukturen i materialet når man mykner det opp. Det som skjer er etter min mening at man river av/strekker noen "bindinger" som fra produksjons prosessen er stivere strammet opp enn resten av strukturen, og man får utover i oppmyknings prosessen overført kreftene på flere fibere som jobber sammen , og hver for seg belastes mindre og materialet vil fremstå som mykere og seigere. Det er denne prosessen man forstyrrer hvis man drar til for mye i gegynnelsen, de stiveste bindingene vil dra med seg fler av de bindingene man ønsker skal være igjen, og man sitter igjen med en mindre homogen stivhet/mykhet og områder av strukturen som kanskje internt har blitt belastet like hardt som om man overskrider slaglengden og kjører for hardt, dvs man kan få får varige deformasjoner .
    En annen ting er det at spideren da i en periode har jobbet hardere sentrerings messig og er blitt mer fleksibel i en retning den ikke burde myknes opp i.

Brutal oppmukning fra første stund vil etter min mening derfor resultere et rask oppmyknet element som ikke er så homogent oppmyknet og så nøyaktig sentrert som man vil få hvis man går mer gradvis til verks med belastningen.

Det finnes sikkert høytaler konstruksjoner som er så ledige å løse til å begynne med, at man kan kjøre de hardt med en gang, men er kantopphenget meget stivt og man får store hørbare forandringer med inspillings prosessen, vil det bety at det skjer store struktulelle forandringer, og da vil det nokk være lurere å kjøre disse fint en stund og gradvis opp i de 0-20 første timene, så kan heller oppmykningen ta litt lenger tid, synes jeg. ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt du skriver høres teoretisk sett korrekt ut, ask4me2. Men i praksis er ikke forskjellene SÅ store mellom før og etter innspilling at man risikerer "overrivning av fibre" i noen ukontrollert form. Når det gjelder betrakningene om at utslaget blir annerledes, så er jo det tilsynelatende korrekt, men også her er forskjellene i varmeuvikling etc neglisjerbare. Faktisk viser eksempler i Vance Dickasons "The Loudspeaker Design Cookbook" at selv om innspillingen kan endre TS-parameterne en del, så er Fs/Qts-ratioen tilnærmet konstant, noe som gir samme frekvensrespons for det elementet i kabinettet. Jeg tror at den hørbare forskjellen ved innspilling kommer av at endringen i TS-parametre endrer hvordan elementet oppfører seg sammen med filteret.

Innspillingen utgjør altså ikke en stor forskjell mekanisk eller elektrisk. De "farene" som påpekes er ignorerbare i sammenhengen.
    Det er verdt å merke seg at høyttalerprodusenter spiller inn elementer med kraftige sinussvingninger tett opp mot tålegrensen for elementet når de spiller inn elementene for bruk i konstruksjon av høyttalere (typisk 25Hz i noen timer).

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt du skriver høres teoretisk sett korrekt ut, ask4me2. Men i praksis er ikke forskjellene SÅ store mellom før og etter innspilling at man risikerer "overrivning av fibre" i noen ukontrollert form. Når det gjelder betrakningene om at utslaget blir annerledes, så er jo det tilsynelatende korrekt, men også her er forskjellene i varmeuvikling etc neglisjerbare. Faktisk viser eksempler i Vance Dickasons "The Loudspeaker Design Cookbook" at selv om innspillingen kan endre TS-parameterne en del, så er Fs/Qts-ratioen tilnærmet konstant, noe som gir samme frekvensrespons for det elementet i kabinettet. Jeg tror at den hørbare forskjellen ved innspilling kommer av at endringen i TS-parametre endrer hvordan elementet oppfører seg sammen med filteret.
    Hvis det er delefilteret man spiller inn og samspillet med elementet, synes jeg det er litt nærliggende å tenke på resten av de elektroniske komponentene som inngår også, så da blir vel tingene fort litt mer kompliserte enn man har lyst til å tenke på ;-) . Har egentlig ikke tenkt at innspilling har noen serlig påvirkning av frekvens responsen og Fs/Qts-ratioen , da det vel mer har med massen som er i bevegelse og størrelse på "mototen", og man får vel ikke samme stramme/slakke gitar streng effekten pga måten opphenget er utformet på. Hadde man snakket om at innspilling førte til slakking av membranet i en elektrostat eller en magnetostat, hadde vel forholdet rundt resonans frekvenser ol. blitt litt anderledes. Tipper et dynamiske høytaler elementer mer forandrer folsomhet og virknings grad db/Watt med innspillingen, og at man får et mer "ampitude villig" mebran med mer riktig samspill mellom de forskjellige bass, mellomtone og diskant elementene når tingene er riktig innspillt, og det er den effekten som er isolert sett lettest å høre.

Det hadde vært interesant å fått en fysisk målt og grafisk fremstilling av hvordan et uinnspillt, hardt innspillt og et roligere og mer "homogent" inspillt element oppførte seg rundt oppbrytings frekvenser osv, jeg mistenker at et hardt innspillt vil få ferre men større ulineariteter enn det man får med en snilleere fremgangsmåte. (mulig jeg tar feil.) Mulig du har mye rett i det du angir også roffe med størrelsen på problematikken, men skjønner ikke egentlig at ikke inspillingen mer er av en mekansiskog strukulell art, med en høyere virkningsgrad og følsomhet som resultat, og det kan jo også sees på som en bedre tilpassing til delefilter komponentene ;-)

Det er verdt å merke seg at høyttalerprodusenter spiller inn elementer med kraftige sinussvingninger tett opp mot tålegrensen for elementet når de spiller inn elementene for bruk i konstruksjon av høyttalere (typisk 25Hz i noen timer).
    At det under utvikling av høytalere benytter inspillings tider på noen få timer og ikke 1-2 hundre timer, er vel egentlig ikke så rart, men pga måten "forbrukeren" senere vil bruke en høytaler, så hadde det muligens i mange tilfeller vært mest riktig å spille inn elementet mye lenger enn man gjør med 25Hz i noen få timer. ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg snakker ikke om å spille inn de elektroniske komponentene i delefilteret. Det jeg snakker om er at i henhold til "The Loudspeaker Design Cookbook", så endrer TS-parameterne seg ganske mye under innspilling, men på en slik måte at Fs/Qts-ratioen er tilnærmet konstant, noe som fører til at frekvensresponsen mye er den samme for elementet i et kabinett. Hvis dette var det eneste å ta hensyn til, ville altså ikke innspilling være hørbart. Derfor antar jeg at eventuelle hørbare endringer gjennom innspillingsperioden er relatert til at endringene i TS-parameterne gir en endret oppførsel i systemet når man tar hensyn til delefilteret også.

Poenget mitt med å diskutere med deg om dette, ask4me2, er at jeg ikke kan se at du kommer med noe håndfast som skulle tilsi at man skal spille forsiktig i starten. Hvis dine antakelser var korrekt, så ville jo den profesjonelle innspillingsmåten føre til elementer med en annen karakteristikk enn elementene som spilles inn mer gradvis, og resultatet ville bli høyttalere som spilte hørbart annerledes for sluttbrukeren enn for konstruktøren, noe som ville være helt uholdbart.

Jeg avslutter min deltakelse i denne debatten ved å gjenta mitt beste råd til dem som lurer:
    Spill på høyttalerne fra dag en slik du forventer å spille på dem senere (inkludert de samme forsiktighetsreglene), så vil innspillingen komme etterhvert.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dine antakelser var korrekt, så ville jo den profesjonelle innspillingsmåten føre til elementer med en annen karakteristikk enn elementene som spilles inn mer gradvis, og resultatet ville bli høyttalere som spilte hørbart annerledes for sluttbrukeren enn for konstruktøren, noe som ville være helt uholdbart.
    Vel man har vel forskjellige lytterom og mange forskjellige elektroniske komponenter som man mater og driver høytalerene med i praksis, så akkurat hvordan en høytaler lyder hos konstuktøren og hvordan man opplever den når man får den hjemme, er vel ikke "uholdbart" , men det hele hifi verdenen egentlig handler om, hvis man setter det litt på spissen.

Misstenker at mye av grunnen til at det jeg angir ikke er godt dokkumentert,
    men er fordi det ikke er helt vanlig å tenke i de baner innenfor hifi verdenen, man har et tidspress (man skal jo tjene penger også), nye konstruksjoner vil kreve egene tilpassninger osv, og viljen til å analysere egenskapene til de fysiske byggeklossene som inngår i et fysisk musikk gjengivende anlegg, er vel egentlig ikke er så stort for ting man ikke tjener penger på bestandig.

For å snu litt på flisa, hva er det egentlig som tilsier at man skal bruke samme innspillings fremgangsmåte på et bass element som et diskant /mellomtone element? Hvorfor skal f.eks innspillingen av et tykt kompositt oppbyggd B&W bass element, spilles inn på samme måte som et carbon fiber oppbygd infinity bass elemet, et keramisk Thiel mebran eller et element med papp membran. Det benyttes mange forskjellige materialer i kantopphenget også, og forskjellige materialer har selfølgelig også forskjellige mekaniske egenskaper.

Ellers i en brangsje der man har en pil rettning på uskjermede to polede høytaler kabler som behandler hele det elektriske signalet med veksling av polaritet osv, fordi at "bruken de første 50 timene" skal avgøre egenskapene til kabelen, så synes jeg det kan være lurt å bruke hodet litt selv også å resonere seg frem til hvilke fysiske faktorer som virkelig kan påvirke hvilke resultater for det stereo anlegget man lytter til, ikke sikkert at alle forhold er gransket enda.

Jeg avslutter min deltakelse i denne debatten ved å gjenta mitt beste råd til dem som lurer:
    Spill på høyttalerne fra dag en slik du forventer å spille på dem senere (inkludert de samme forsiktighetsreglene), så vil innspillingen komme etterhvert.
    Tror vi egentlig er ganske enige og jeg kan i alle fall si meg enig i konklusjonen din roffe, kan ellers anbefale å lese litt om bruk og forslag av plassering av høytaleren i brukermanualen som jo følger med nye høytalere, så kan man følge anvisningene som står der.

Søkte litt på nettet tidligereog kom over brukermanualen fra http://www.avalonacoustics.com/pdfs/diamandoc.pdf

Break-in Period
    Your new Avalon Acoustics loudspeakers have an initial break-in period. They
    will not perform to their full sonic potential when first installed in your system.
    This is partially due to a residual polarization of the dielectric materials used in
    the crossover capacitors and internal wiring.1 As music is played through the
    loudspeakers, the electrical signal will gradually anneal these materials.
    Similarly, the suspensions of the drivers will reach their optimal mechanical
    properties as the speakers are played. Only after the break-in period will the
    full performance of your Avalon Acoustics loudspeakers be realized.
    The break-in process will occur naturally as music is played through the
    system. To reduce the time required, it is recommended that the system be
    played continuously, using either a digital source in the repeat mode or an
    FM broadcast signal. The recommended break-in procedure is as follows:

• Initial warm-up: three to six hours of quiet music.

• Extended break-in: 200 to 300 hours of loud and dynamic source
    material (e.g. Tangerine Dream, Optical Race, RCA 2042-2-P).
    During the break-in period, the sonic properties of your loudspeakers may
    undergo several gradual shifts as the various components break-in at different
    rates. It is therefore suggested that the fine-tuning of the system be delayed
    until after the break-in period is completed. However, during the final phases
    of the break-in period, the sonic image will open up, the sound-stage will gain
    specificity, the bass control and impact will increase, and the overall sound
    will have a more relaxed, involving presentation.

Newcomer Blind sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spilte inn mine Cerwin Vega V-15, 24 timer før jeg begynte og pompe skikkelig!=)

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har hat mange nye bilsubber ,men har aldri spillt dem inn i mer en en halv time.. ikke merket noe somhelst..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ikke noe stor betydning på subbere... Vanskelig å bedømme, det må en måle. Det er først og fremst mellomtone en merker stor forskjell mellom mykt og stivt oppheng

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Her ikke noe stor betydning på subbere... Vanskelig å bedømme, det må en måle. Det er først og fremst mellomtone en merker stor forskjell mellom mykt og stivt oppheng
    oki takker.. gleder meg å se om mine nye clsc-215 endrer seg eller ei..

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle høyttalere burde vel tåle å spille høyt første gangen man bruker dem!
    Jeg sparte ikke på volumet da jeg testa mine første gangen. Og det gikk helt fint!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt kan man si at dyre elementer er stivere og krever derfor flere timer før dei e "behagelige" å høyre på. Mange nye høyt. låter hardt og skingrende..
    Har vert borti høyt. som treng min. 200 timer!!

Lån vekk høytalerne til ein nyttårsfest... E dei ikkje sprengt da........

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg og har lurt litt på dette med innspilling. Har nett kjøpt meg CV 215 som har vært spilt i ca. 10 timer nå vil jeg tippe. Må si jeg var ikke så imponert over bassfølelsen som jeg hadde håpet på. Vil dette mykne opp kansje med tiden? (NB: har kun en gang vært oppe på seriøst volum med dem i kansje ett kvarter. Ellers har dem bare blitt brukt til TV-titting på normalt tv volum). Jeg driver dem med Dynamic Presision PA-1. Oppgitt til 2*250w i 8ohm. Tror dette skulle være kraftig nok på dem. Eller hva tror dere? Er det andre som har erfaring med innspiling av Cewin Vega Classic serien?

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme høytalere som deg, jeg spilte ikke "inn" i det hele tatt, her var det full gass fra første stund.. diskant og mellomtone forandra seg en del, lyden var rar i starten. Bass merka jeg ingen forskjell på ... trøkka som f fra første stund.

Du har for lite effekt på dem, men jeg fikk trøkk så det holdt med 2x260W på dem!! Nå bruker jeg 2x450 fra en DP, ikke i samme oppsett... men det funker greit nok.

Det er mulig du ha dårlig plasseringer på dine ...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg liker ikke cv clsc-215. Grunnen til at du synes at bassen er tam er sikkert av samme grunn som meg. clsc-215 ser utrolig stor ut og fra det du har hørt av andre cv høytalere får deg vel til og tenke første gang du ser de.. "Å helvette får en bass de må levere!!!" og da har du så store forventninger til de at når du hører på de høres det ikke ut som de spiller så høyt alikevel.

- når det gjelder innspillig av nytt anlegg så liker jeg og høre på musikk med vanlig volum (50-60db) i ca en time før jeg skrur opp. da har jeg ventet og gledet meg en stund først:P synes ikke proson-høytalerne jeg hadde spillte best etter jeg hadde spillt i godt over 500 timer. hvis elementene er stive. "bremses" mange av svingningene i det stive opphenget.

-som jeg gjorde da jeg spillte inn høytalerne på soverommet (B&W). da satt jeg på ganske lavt volum (ca20db). dette lot jeg stå på i 2 uker mens jeg var på ferie. da jeg kom hjemm sto det enda og spillet

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye elementer er stivere da og mer effekt går bort i varme, rett i spola, og dårligere kjøling.

Jeg mener man bør være litt forsiktig med å dra på før elementene er myket opp litt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trollet
    jeg liker ikke cv clsc-215. Grunnen til at du synes at bassen er tam er sikkert av samme grunn som meg. clsc-215 ser utrolig stor ut og fra det du har hørt av andre cv høytalere får deg vel til og tenke første gang du ser de.. "Å helvette får en bass de må levere!!!" og da har du så store forventninger til de at når du hører på de høres det ikke ut som de spiller så høyt alikevel.

javel... da er du bra dum.
    Nedverdigende for ham at du tror det er samme grunn :lol:

Har du hørt 215 på skikkelig forsterker "trollet" ? -Det tviler jeg på.
    De aller fleste har for små forsterkere

Nei "Bert'n" 2x250 er langt ifra nok på så store høytalere, -600 watt per høytaler så snakker vi

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    javel... da er du bra dum.
    Nedverdigende for ham at du tror det er samme grunn :lol:

Har du hørt 215 på skikkelig forsterker "trollet" ? -Det tviler jeg på.
    De aller fleste har for små forsterkere

Nei "Bert'n" 2x250 er langt ifra nok på så store høytalere, -600 watt per høytaler så snakker vi

ikke noe grunn til og være drittunge... greit at de spiller høyt, men for størrelsen gjør de ikke det. når jeg så på de hadde jeg store forventninger men når jeg hørte de ble jeg skuffet. Da jeg hørte de var de på "testrommet" til hifiklubben. koblet opp på to dyre monoblokker på 400W 8ohm og 800w 4ohm pr stk.(CLASSÉ CA-M400) og NAD forforsterker. så tror nok jeg har hørt de på bedre forsterker en du noen gang har gjort. Dessuten er clsc215 dritstygge og se på. det som er cv er den gamle E-serien eller dc-serien.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trollet
    Dessuten er clsc215 dritstygge og se på. det som er cv er den gamle E-serien eller dc-serien.

:lol: Hvem er det som er "drittunge" her nå?

Vi har da ikke diskutert utseendet i det hele tatt vi har vi vel?

Da vet jeg ikke hvilke forventninger du har til høytalere og størrelser :grin: 215 spiller ialfall grisehøyt, og pga doble 15" så kreves det en del volum, derav størrelsen, jeg er fornøyd til tross for at jeg har litt slapt med effekt enda. Og om bassen uteblir, da er dem feilplassert!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfår snakket vi ikke om at de var stygge også? jeg sa jo helt i starten at jeg ikke likte de, da innebærer jo det allt!

eneste fra cv som har gått over min forventning er dc-15 og noen 12" fra E-serien. og 2 stk cerewin vega 22" PA subber.

Side 2 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •