Innspilling av høytalere - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 18 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18
Viser resultater 341 til 357 av 357
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Omformulere meg litt da..
    Har ikke sett målinger på hva som skjer med nytt element, og frem til der dei skal vere innspilt..
    Så for meg er det ofte forskjell på nytt og innspilt element.
    På noen lite eller ikke, men ofte.
    Hjernen min kødder ikke med meg på f.eks lydtrykk og dvask bass og senere kjapp og riktig bass.

Ergo kan jeg jo si det jeg sa..så lenge det ikke er motbevist liksom. :-)
    Her kan du lese litt fra en som har testet og målt litt rundt dette.
    speaker-break-in-fact-or-fiction (les begge sider)

konklusjonen var vel på mange måter det du angir med at noen ganger er det forskjeller og andre ganger ikke....

Påstanden din om at : "Hjernen min kødder ikke med meg på f.eks lydtrykk og dvask bass og senere kjapp og riktig bass." er vel en sannhet med modifikkasjoner, men nå er vel ikke du så interessert i å gjennomføre blindtesting at du vel ville kunne merket at du faktisk kunne komme til å ufrivillig "kødde" med deg selv også på slike parametere.

Har hørt om profesjonelle studio folk som har tatt seg selv i å høre forskjeller når de har justert parametere på miksepulten som ikke hadde noen sammenheng med det de faktisk hørte forskjeller på. Man må kanskje få noen sånne aha opplevelser for å skjønne litt mer av hva man snakker om her...

Newcomer yazfat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det stemme at man korter ned innspillingstiden hvis man har proppene i bassrefleks porten?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yazfat
    Kan det stemme at man korter ned innspillingstiden hvis man har proppene i bassrefleks porten?
    Tja, det høres litt rat ut i mine ører i alle fall.

For hvis poenget er å mykne opp opphenget til elemetet, så vil vel det å øke mottrykket bak membranet (bass reflex > trykk kammer) og dermed også slaglengden på membran bevegelsen, virke litt mot sin hensikt?

Man kan kanskje tenke seg at hvis innspillingstiden også er for å mykne opp selve membranet, uten å få for store utsving for opphenget, da kunne kanskje et større mottrykk hjelpe til å overføre større krefter til selve mebranet.

Poenget med oppmykning for bedre ytelser for den vanlige brukeren (som kankje ikke har et lab oppsett der man har så god kontroll på hvor mye effekt man overfører osv og derfor ikke bør eksperimentere rundt maks belastning for talespole og oppheng osv) så er det bruke høytaleren mer normalt kanskje en bedre vei å gå.

Newcomer yazfat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var bare en på HFK som nevnte det for meg da jeg handlet nye høyttalere her om dagen. Kan jo alltids prøve.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Tja, det høres litt rat ut i mine ører i alle fall.

For hvis poenget er å mykne opp opphenget til elemetet, så vil vel det å øke mottrykket bak membranet (bass reflex > trykk kammer) og dermed også slaglengden på membran bevegelsen, virke litt mot sin hensikt?

Man kan kanskje tenke seg at hvis innspillingstiden også er for å mykne opp selve membranet, uten å få for store utsving for opphenget, da kunne kanskje et større mottrykk hjelpe til å overføre større krefter til selve mebranet.

Poenget med oppmykning for bedre ytelser for den vanlige brukeren (som kankje ikke har et lab oppsett der man har så god kontroll på hvor mye effekt man overfører osv og derfor ikke bør eksperimentere rundt maks belastning for talespole og oppheng osv) så er det bruke høytaleren mer normalt kanskje en bedre vei å gå.
    Lukket kasse gir større membranutslag enn bassrefleks, så hvis målet er å myke opp oppheng er vel ikke dette helt utenkelig.

Myke opp membran, den var ny for meg.

Forskjellen fra før og etter innspilling er at du senker elementets senterfrekvens (som resultat av at den mekaniske ettergivenheten blir større), og dermed også forandrer de fleste av elementets andre parametere. Er det noen grunn til å være spesielt forsiktig ved innspilling.. nei. Bruk høyttaleren som normalt.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    Lukket kasse gir større membranutslag enn bassrefleks, så hvis målet er å mye opp oppheng er vel ikke dette helt utenkelig.

Myke opp membran, den var ny for meg.

Forskjellen fra før og etter innspilling er at du senker elementets senterfrekvens (som resultat av at den mekaniske ettergivenheten blir større), og dermed også forandrer de fleste av elementets andre parametere. Er det noen grunn til å være spesielt forsiktig ved innspilling.. nei. Bruk høyttaleren som normalt.
    Det er vel bare et teoretisk høytaler membran som oppfører seg som et stempel uten noen form for deformasjoner osv, så at mebranet også forandrer egenskaper ved innspilleing er det vel ikke så mye tvil om, selv om høytaler produsenten vel tilstreber forskjellige løsninger for å redusere de lydmessige feilene slike deformasjoner kan gjøre.

Det at lukket kasse gir større membran utslag enn bass refleks eller kanskje til og med dipolar montering uten noen mot trykk, det synes jeg hørtes rarere ut.

Det er ikke det at man kan spille mer kontrollert med større utsving i en lukket kasse du mener da? Kassen og +- trykket som mebranet skaper ved utsvingene i kassen, er vel her med på å hjelpe forsterkeren til å bremse og holde elementet innenfor arbeidsområdet, noe som ikke skjer på sammen måte i en bass refleks eller dipolar løsning

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det er vel bare et teoretisk høytaler membran som oppfører seg som et stempel uten noen form for deformasjoner osv, så at mebranet også forandrer egenskaper ved innspilleing er det vel ikke så mye tvil om, selv om høytaler produsenten vel tilstreber forskjellige løsninger for å redusere de lydmessige feilene slike deformasjoner kan gjøre.

Det at lukket kasse gir større membran utslag enn bass refleks eller kanskje til og med dipolar montering uten noen mot trykk, det synes jeg hørtes rarere ut.

Det er ikke det at man kan spille mer kontrollert med større utsving i en lukket kasse du mener da? Kassen og +- trykket som mebranet skaper ved utsvingene i kassen, er vel her med på å hjelpe forsterkeren til å bremse og holde elementet innenfor arbeidsområdet, noe som ikke skjer på sammen måte i en bass refleks eller dipolar løsning
    Ja det er oppbrytinger og resonanser i membranet, avhengig av hva slags materiale det er laget i. Men det er på ingen måte ønskelig å myke opp membranet ved innspilling.

Et element for lukket kasse har typisk større xmax enn for bassreflex. Dette er på grunn av at slaglengden til elementet i lukket kasse er stor rundt resonansfrekvensen til konstruksjonen. For bassrefleks er det porten som stråler mest ved resonansfrekvensen, og slaglenden til selve elementet er liten. Slaglengden til bassrefleks under resonansfrekvensen er en helt annen historie, da elementet ser kassen som mer eller mindre åpen baffel.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydhør_mann
    Alt hadde jeg hørt på i butikken i forkant. Min forventning når jeg kom hjem med anlegget var at inspilling av høytalere var bare hifi overtro. Jeg forventet at det skulle riste. Jeg fikk sjokk.
    Jeg lurte på om det hadde noe med akustikken i rommet og gjøre, men det kunne ikke være hele forklaringen. Ingen bass og tam lyd over hele frekvensskalaen. Jeg vet at med de akustiske forholdene jeg har hjemme burde jeg iallefall høre noe bass.
    Rom og høyttaler-plassering er noen av de viktigste faktorene i opplevd lydkvalitet. Det forundrer meg ikke at lyden oppleves veldig forskjellig i to forskjellige rom med to forskjellige høyttalerplasseringer.
    Jeg vet at blindtester fjerner selve forventningsfaktoren fra likningen. Burde ikke jeg som hadde en positiv forventning til høytalerne blitt fornøyd fra dag en?
    Forventning kan gi pussig respons. Hvis det var lett å forutsi effekten av forventning så ville det også være lett å "kompensere", og vi ville ha sluppet traurige blind-tester.
    Ifølge mange på denne tråden driver jeg nå og vender ørene mine til de nye høytalerne. Jeg driver nå og innbiller meg at bassen har blitt litt bedre.

Jeg tror at det kan være en del høytalere som ikke trenger innspilling i like stor grad, men det er ikke tilfelle for klipsch
    A) For mange høyttalere så er det reelle, målbare forskjeller i respons de første timene.

B) Mennesket er en finurlig innretning som kobler sanseinntrykk, forventning og historikk på uransaklige måter.

Jeg tror ikke at det trenger å være enten A eller B, men jeg tror at mange overdriver effekten av A.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er innspilling av høyttalere, men snart ser det ut til at det trengs en tråd for innspilling av forsterkere også. Eller varmgåing...

Newcomer Harri sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rawnd
    En ting er innspilling av høyttalere, men snart ser det ut til at det trengs en tråd for innspilling av forsterkere også. Eller varmgåing...
    Det viktigste er at forumet har en slik tråd som dette. Ethvert Hi-Fi forum med respekt for seg selv har en slik tråd. Og svarene er alltid omtrent de samme. 8)

At høyttalere må spilles inn: OK
    At rør må spilles inn: Trolig greit det også
    At annet utstyr og kabler må spilles inn: tvilsomt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ofte argumenter med at det ikke er målbare forskjeller på uinnspilt og innspillt utstyr. Men dette må være feil.

Jeg og min kone har hver sin Polo som begge er helt like men den ene er 2 år eldre enn den andre.
    Når jeg bytter bil er det mange små forskjeller som jeg som sjåfør legger merke til men som ikke noen kan måle: Slik som for eksempel skinnet på rattet er glattere da det er mer slitt. Giren flytter seg lettere da den er mer brukt og clutchen er anderledes da kona er kort i beina og aldri bruker den siste halve centimeteren ned til gulvet.
    Hvis jeg måler hastigheten er bilene like, da begge bare har lov til å kjøre i 90 her i distriktet.

Det vil si at det er mange hundre små forskjeller som ikke blir målt som utgjør forskjellen på kjøreopplevelsen. Det samme gjelder for høyttalere.
    Hvorfor er det så vanskelig for mange å forstå at det er forskjell på nye og gamle høyttale på samme måte som nye og gamle biler?

Det er en gradvis overgang fra ny og stiv, til god og lettkjørt for så å ende som utslitt vrak.
    Alle mekaniske innretninger inkludert høyttalere har samme syklus.

De høres ikke like nye ut helt til den dag de ikke lenger virker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harri Vis post
    At høyttalere må spilles inn: OK
    Man velger ikke og spille inn en høytaler.
    Det skjer helt av seg selv det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oekern Vis post
    Man velger ikke og spille inn en høytaler.
    Det skjer helt av seg selv det.
    Man kan velge å gå utenfor prosedyrene for innkjøring av mekanikken!!
    Resultatet kan bli et dårligere fungerende produkt i resten av levetiden.... =uønsket resultat.

Newcomer Harri sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komfort Vis post
    Resultatet kan bli et dårligere fungerende produkt i resten av levetiden.... =uønsket resultat.
    I riktig gamle dager var det viktig at biler skule "innkjøres", og man fikk oppgitt høyeste hastighet på ulike gir, f.eks. ikke fortere enn 60 km/t på 2. gir de første 5000 km osv. Dette er for lengst et tilbakelagt stadium, dels fordi vitale bildeler er mer presist produsert og annerledes konstruert, dels fordi innkjøring nok ikke var så viktig som man trodde.

Mht høyttalere har jeg til gode å høre om noen som kan dokumentere at en høyttaler har blitt skakk-kjørt pga feil innspilling. Det går selvfølgelig an å ødelegge elementene ved å kjøre dem med alt for høy strømstyrke over tid, men dette er ikke noe som gjelder spesielt for innspillingstiden. Det mest effektive er kanskje å sette på pink noise, eller brown noise et hundretalls timer eller så - for den som har tålmodighet til det. Jeg ville ikke ha skrupler med å ha på ganske høyt lydnivå - snarere tvert imot.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er forsatt gjeldene:

"Espen Olsen, informasjonssjef hos Toyota Norge, opplyser overfor DinSide at de anbefaler sine kunder å ta visse forholdsregler de første 1.000 kilometerne, for å forbedre drivstofføkonomi og levetid på motoren. Her nevnes det konkret å unngå full akselerasjon og høye turtall. I tillegg rådes man til å ikke kjøre sakte på høye gir med manuell girkasse eller holde samme hastighet over lang tid. I tillegg anbefales det å unngå tilhenger de første 800 kilometerne og ikke foreta harde nebremsninger de første 300 kilometerne."

Viktigheten er størst på høyprestanda premium motorer som kan sammenlignes med High End HiFi.
    Jeg ser ingen grunn til å ikke gjennomføre disse enkle tiltakene på Nye (elektro) mekaniske produkter for å sikre best mulig lydgjenngivelse!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komfort Vis post
    Beklager sen tilbakemelding.
    Prosedyren ved innkjøring av mekanikken ?
    Jeg har lest manualen opp og ned på høytalerne mine. Det eneste som blir sakt vedrørende tema er at jo oftere du bruker dem jo bedre er det for mekanikken.(Dali ikon)
    Altså, ikke et eneste pip om at man må/bør spille slik eller sånn.
    Vi må nok bli enig om og være uenig her, men spar deg brydderiet og innse at:
    1. Du velger ikke og spille inn en høytaler. Det skjer av seg selv- (For du må faktisk bruke dem for og "spille dem inn"
    2. Ja. Det er i mange tilfeller hørbar forskjell fra time 1 til time 50 - men hvordan du bruker høytaleren i disse 50 timene spiller ingen rolle ift resultat/levetid.
    Du "sprenger"/ødlegger en høytaler på samme premisser i spilletime 2 som i spilletime 1002.
    Musikk Ække Viktig !

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oekern Vis post
    Beklager sen tilbakemelding.
    Prosedyren ved innkjøring av mekanikken ?
    Jeg har lest manualen opp og ned på høytalerne mine. Det eneste som blir sakt vedrørende tema er at jo oftere du bruker dem jo bedre er det for mekanikken.(Dali ikon)
    Altså, ikke et eneste pip om at man må/bør spille slik eller sånn.
    Vi må nok bli enig om og være uenig her, men spar deg brydderiet og innse at:
    1. Du velger ikke og spille inn en høytaler. Det skjer av seg selv- (For du må faktisk bruke dem for og "spille dem inn"
    2. Ja. Det er i mange tilfeller hørbar forskjell fra time 1 til time 50 - men hvordan du bruker høytaleren i disse 50 timene spiller ingen rolle ift resultat/levetid.
    Du "sprenger"/ødlegger en høytaler på samme premisser i spilletime 2 som i spilletime 1002.
    Vel, man sparer seg vel seg for bryderiet hvis man gjør handlingen i det normale bruk, og det er flott det :-)
    Det er max utsving på elementene man skal unngå i en innkjøringsfase. Det er veldig sjelden man gjør dette rett ut av boksen.
    Selv om man spiller inn høyttaleren ved normalt bruk fjerner ikke det viktigheten av å unngå max utslag time 0-50.

Side 18 av 18 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •