Innspilling av høytalere - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 18 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 357
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Forsåvidt helt enig med deg knutinh, men det er vel også sånn at hørselen og sanseapparatet vår er subjektivt, og faktisk kan påvirkes/innbilles til å høre/merke forskjeller som ikke eksister...

Det klarer man jo ikke så lett å måle med objektive måleinstrumenter.... :wink:

Om det var det Lovemusikk egentlig ville frem til er jeg mer usikker på...

Blir langt OT dette, men såvidt jeg vet er det fint mulig å måle hjerneaktivitet. Skulle tro det var en sammenheng.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Blir langt OT dette, men såvidt jeg vet er det fint mulig å måle hjerneaktivitet. Skulle tro det var en sammenheng.
    Nå er vel min kunskap om hjernen og eventuell den nyeste forskningen på området litt begrenset (for å si det mildt).

Det er nok riktig at det er en sammenheng mellom hjerne aktivitet og eventuelle inbillte hørbare effekter og bearbeiding av sanseintrykk osv, men tviler sterkt på at man pr. i dag har en god måte å hente ut data som faktisk detaljert kan vise dette.

Det er vel mer hvilke områder i hjernen som jobber mest og kunskap om hva disse områdene ofte representerer, man kan måle, ikke hva personen faktisk oppfatter og tenker i sweetspot i lytterommet....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Forsåvidt helt enig med deg knutinh, men det er vel også sånn at hørselen og sanseapparatet vår er subjektivt, og faktisk kan påvirkes/innbilles til å høre/merke forskjeller som ikke eksister...

Det klarer man jo ikke så lett å måle med objektive måleinstrumenter.... :wink:
    Å måle hvor fornøyd et menneske er eller hva man kan høre forskjell på, er vanskelig med fysiske instrumenter. Derfor må man ofte ty til ulike blindtester som har til hensikt å finne ut hvordan mennesket har det (vanligvis via selv-rapportering), men ved å fjerne mulige påvirkninger som man ikke ønsker skal la påvirke resultatet.

Blindtester er på mange måter noe herk. Tidkrevende, monotont, og man greier ofte ikke å komme til entydige konklusjoner. Det er mye lettere å gjøre som i glossy hifi-blader: synse fra hofta, alltid være skråsikker, og bytte kjepphester med vindretningen.

Jeg forstod Lovemusikk slik at han mente at mennesket er i stand til å høre ting som ikke lar seg fange inn med måleinstrumenter. Det finnes ikke noe grunnlag for å hevde noe slikt. Tvert imot så tyder det vi kan observere på at CD-plater (som er en 30 år gammel "måleteknologi") er mer enn nok for å tilfredsstille menneskets evne til å nyttiggjøre seg 2-kanals lyd.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heeey folkens et kjapt spørsmål til dere som har lit peil.. hva tror dere om DALI LEKTOR 8 + DALI IKON SUB...som forbedring av film lyd fra CERWIN-VEGA VE-12F og CERWIN-VEGA 2x8 AKTIV SUB..... det skal drives med samme forsterkere (cerwin-vega cxa-8 2x350w-8ohm) jeg vet at det blir myyye finere lyd..men er lit red for bassen,den er jo veeldig viktig i film... håper det blir tightere og hardere bass med nye oppset Hva tror dere??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PLAYLOUD
    Heeey folkens et kjapt spørsmål til dere som har lit peil.. hva tror dere om DALI LEKTOR 8 + DALI IKON SUB...som forbedring av film lyd fra CERWIN-VEGA VE-12F og CERWIN-VEGA 2x8 AKTIV SUB..... det skal drives med samme forsterkere (cerwin-vega cxa-8 2x350w-8ohm) jeg vet at det blir myyye finere lyd..men er lit red for bassen,den er jo veeldig viktig i film... håper det blir tightere og hardere bass med nye oppset Hva tror dere??
    En eller to IKON subber ? Bør vel ha to hvis det nye oppsettet skal ha en sjanse mot det gamle på lydtrykk ?! Hvis det er nytt utstyr bør dy spille inn høyttalerne i min. 24 timer på moderat volum før du drar på :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedr innspilling av høyttalere.
    Her sies det at høyttalere skal spilles inn x antall timer.
    Noen skal ha ca 50, noen skal ha 100. Har også lest at noen trenger 500-700 timer. Og forutsetningen er alltid at høyttalerene blir bedre etterhvert.

1 - Hvordan vet man når høyttaleren er spilt inn (etter hvor mange timer)?
    2 - Etter innspilling, hvordan vet man at lyden er bedre (på høyttalere som krever flere hundre timer). Husker hjernen den opprinnelige lyden, og kan sammenligne etter så lang tid
    3 - Ved demo i butikk, så må man da forutsette at høyttalerene er spilt inn. Hvordan vet man at høyttalerene faktisk er spilt inn (spesielt på de som krever flere hundre timer), slik at man faktisk hører høyttalerens "riktige" lyd? Ved ny høyttalere serie som kommer ut, og det kreves innspilling på flere hundre timer, så bør jo ikke høyttaleren sleges før man har gjort det (det kan ta tid, antar butikker ikke har alle nye demohøyttalere stående på hele tiden).
    4 - Hvis høyttaleren ikke er spilt, så argumenters det med at de låter bedre når det er gjort. Hvis jeg lytter på høyttalere, og liker lyden, og får høre at de blir enda bedre etter x timer, så mener jeg det er noe galt. Den lyden jeg likte, vil da "forsvinne". Jeg ønsker ikke at den skal endres, fordi jeg likte lyden jeg hørte der og da.

Innspillingstid virker som alltid er til det positive. Men lyden skal da endre seg, er det positivt? (med tanke på at man ikke er sikker på at man har hørt innspilte høyttalere ved demo).

Noen andre som har tanker om dette??

Newcomer Harri sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hørt om høyttalere som er blitt dårligere etter å ha blitt spilt inn på normal måte. Jeg har imidlertid hørt om mange som ikke har endret seg under innspilling. Dersom man f eks synes at et høyttalerpar lyder skarpt i butikken, kan man ikke uten videre regne med at det vil bedre seg når man får spilt dem inn hjemme.

Enig i at demohøyttalere bør være ferdig innspilt, men dessverre er det ikke alltid slik. Dette gjelder særlig for dyre høyttalere. De fleste norske hi-fibutikker er små, og det blir for dyrt å ha kostbare høyttalere stående på demo i månedsvis.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harri
    Har aldri hørt om høyttalere som er blitt dårligere etter å ha blitt spilt inn på normal måte. Jeg har imidlertid hørt om mange som ikke har endret seg under innspilling. Dersom man f eks synes at et høyttalerpar lyder skarpt i butikken, kan man ikke uten videre regne med at det vil bedre seg når man får spilt dem inn hjemme.
    Er enig i det Harri, men egenskapene til lytterommet og et annet oppsett hjemme osv har vel mye å si for om en høytaler vil lyde skarpt eller ikke også.

Sitat Opprinnelig postet av Harri
    Enig i at demohøyttalere bør være ferdig innspilt, men dessverre er det ikke alltid slik. Dette gjelder særlig for dyre høyttalere. De fleste norske hi-fibutikker er små, og det blir for dyrt å ha kostbare høyttalere stående på demo i månedsvis.
    Det er ikke sikkert at dette er noe stort problem for dyre høyttalere ettersom de oftere blir testet såpass grundig hos produsenten at de langt på vei er innspillt når de kommer i butikk.

Ellers så kan vel eventuelle hørbare inspillingseffekter komme av litt andre faktorer enn eventuelle fysiske forandringer for høytaleren. her er f.eks hva B&W angir for innspilling i manualen for 802

"The performance of your speakers may change subtly
    during the initial listening period. If they have been
    stored in a cold environment, the damping compounds
    and suspension materials of the drive units will
    take some time to recover their correct mechanical
    properties. The drive unit suspensions will also loosen
    up during the first hours of use. The time taken for
    the speakers to achieve their intended performance
    will vary depending on previous storage conditions
    and how it is used. As a guide, allow up to a week
    for the temperature effects to stabilise and 15 hours
    of average use for the mechanical parts to attain their
    intended design characteristics.
    Longer run-in periods (as long as a month) are also
    sometimes reported and there is evidence to suggest
    that these have little to do with speakers changing and
    more to do with listeners becoming familiar with the
    new sound. This is especially so with highly revealing
    speakers such as the 800 Series Diamond, where
    there may be a significant increase in the amount
    of musical detail compared with what listeners have
    previously been used to."

Newcomer Harri sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Eleanor. Lytterommet har svært mye å si, og forresten også omgivelsene for øvrig. Hørte noe veldig bra Keith Jarrett i en gammel leilighet på Fagerborg for en tid siden. 4,5 m under taket og gedigen stue. Ved nærmere titt på "anlegget" var det nok heller stua som var god enn anlegget.
    Hvor mye de forskjellige produsentene spiller inn høyttalerne, vet jeg ikke så mye om, bortsett fra at basselementene visstnok kjøres ganske hardt. Jeg kjøpte temmelig dyre høyttalere for en tid tilbake, og fikk beskjed om at de måtte spilles inn. På spørsmål om hvorfor de ikke hadde ferdig innspilte høyttalere, fikk jeg til svar at de verken hadde råd eller plass. Så da så.....

Newcomer kRisi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Klipsch

Holder på å spille inn mine Klipcscg Synergy F2. Noen spesiell musikk, kanal, radio kanal jeg skal bruke? Rekner med ca 100-200 timer før jeg kan gasse på?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test cd med musikk/lyder som inneholder alle frekvenskomponenter er bra. lavt volum på starten så øker du underveis.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nå har jeg spilt enn 10 timer musikk hver dag, på mine klipsch f 20 og di blir bare bedre og bedre, dag før dag. jeg skrudde opp litt høyt i dag før og sjekke virkelig hva di kan levere av lyd, og det var rett og slett nydelig og høre på, til og med dama synes lyden i disse, høytalerene er god og hun har aldri brydd, seg om hifi i det heile tatt så dette, ble rett og slett ett knall kjøp, men klipsch er litt har i diskanten, men jeg har inne bygd eq i hjemmekino forstekeren min, så jeg skrudde ned noen db og da ble det perfekt

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det viser seg ofte at de som sier slikt som det over ikke har peiling på hva de snakker om. Mange som nekter på dette, men det viser seg ofte det.

-k
    Nåja..
    Lest nyheter i det siste? Nå nylig har dei funnet ut at 10-20 prosent av oss eller noe i den duren, har mer fintfølende hørsel. :wink:

OBS: Ingen kabeldebatt no, siden dette viser at det kan vere forskjeller på kabler :wink:

Så kanskje ikke noen har peiling?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chamror
    Vedr innspilling av høyttalere.
    Her sies det at høyttalere skal spilles inn x antall timer.
    Noen skal ha ca 50, noen skal ha 100. Har også lest at noen trenger 500-700 timer. Og forutsetningen er alltid at høyttalerene blir bedre etterhvert.

1 - Hvordan vet man når høyttaleren er spilt inn (etter hvor mange timer)?
    2 - Etter innspilling, hvordan vet man at lyden er bedre (på høyttalere som krever flere hundre timer). Husker hjernen den opprinnelige lyden, og kan sammenligne etter så lang tid
    3 - Ved demo i butikk, så må man da forutsette at høyttalerene er spilt inn. Hvordan vet man at høyttalerene faktisk er spilt inn (spesielt på de som krever flere hundre timer), slik at man faktisk hører høyttalerens "riktige" lyd? Ved ny høyttalere serie som kommer ut, og det kreves innspilling på flere hundre timer, så bør jo ikke høyttaleren sleges før man har gjort det (det kan ta tid, antar butikker ikke har alle nye demohøyttalere stående på hele tiden).
    4 - Hvis høyttaleren ikke er spilt, så argumenters det med at de låter bedre når det er gjort. Hvis jeg lytter på høyttalere, og liker lyden, og får høre at de blir enda bedre etter x timer, så mener jeg det er noe galt. Den lyden jeg likte, vil da "forsvinne". Jeg ønsker ikke at den skal endres, fordi jeg likte lyden jeg hørte der og da.

Innspillingstid virker som alltid er til det positive. Men lyden skal da endre seg, er det positivt? (med tanke på at man ikke er sikker på at man har hørt innspilte høyttalere ved demo).

Noen andre som har tanker om dette??
    1: Når den ikke bli bedre. 8)

2: Man tror ivertfall det. Jeg hadde noen Triangle altea Ex som noen mente
    trengte 700 timer. Det gikk 3/4 år hos meg før basen satt 100%, fast og
    kontant. Men jeg har ikke mulighet å spille mye hver dag.

3: Henviser til svaret på 1.

4: Kjøp da Vienna Mozart Grand som jeg hadde. Dei var lite forskjell på før
    og etter innspilling, bare mer bass kanskje.
    ellers er det jo at nytt utstyr må gå seg til, f.eks loddinger, selve
    høyttalerne må løsne, som en bilmotor nesten.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har klipsch f 20 og di skal ha, mellom 150-300 timer tenker jeg, samme er det vel med f2

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da RF-10, og disse spiller faktisk penere enn RF-82 når dem kom rett ut av esken, så det sier vel litt at høyttaleren utvikler seg å "slipper" taket ettervert.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kRisi
    Holder på å spille inn mine Klipcscg Synergy F2. Noen spesiell musikk, kanal, radio kanal jeg skal bruke? Rekner med ca 100-200 timer før jeg kan gasse på?
    Gass på fra første stund. I og med at det er bla. oppheng som skal "myknes" så er det dypbass som gjelder.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det viser seg ofte at de som sier slikt som det over ikke har peiling på hva de snakker om. Mange som nekter på dette, men det viser seg ofte det.

-k

Omformulere meg litt da..
    Har ikke sett målinger på hva som skjer med nytt element, og frem til der dei skal vere innspilt..
    Så for meg er det ofte forskjell på nytt og innspilt element.
    På noen lite eller ikke, men ofte.
    Hjernen min kødder ikke med meg på f.eks lydtrykk og dvask bass og senere kjapp og riktig bass.

Ergo kan jeg jo si det jeg sa..så lenge det ikke er motbevist liksom. :-)
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

åpenbaring

Jeg anser meg selv som en skeptikker. Jeg er skeptisk til at kabler har mye å si. Jeg stoler mest på blindtester.
    Jeg har kjøpt meg et anlegg til 22000 kr. Det består av klipsch rf62 og yamaha rx 3067. Alt hadde jeg hørt på i butikken i forkant. Min forventning når jeg kom hjem med anlegget var at inspilling av høytalere var bare hifi overtro. Jeg forventet at det skulle riste. Jeg fikk sjokk.
    Jeg lurte på om det hadde noe med akustikken i rommet og gjøre, men det kunne ikke være hele forklaringen. Ingen bass og tam lyd over hele frekvensskalaen. Jeg vet at med de akustiske forholdene jeg har hjemme burde jeg iallefall høre noe bass.

Jeg vet at blindtester fjerner selve forventningsfaktoren fra likningen. Burde ikke jeg som hadde en positiv forventning til høytalerne blitt fornøyd fra dag en?

Ifølge mange på denne tråden driver jeg nå og vender ørene mine til de nye høytalerne. Jeg driver nå og innbiller meg at bassen har blitt litt bedre.

Jeg tror at det kan være en del høytalere som ikke trenger innspilling i like stor grad, men det er ikke tilfelle for klipsch

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydhør_mann
    Jeg anser meg selv som en skeptikker. Jeg er skeptisk til at kabler har mye å si. Jeg stoler mest på blindtester.
    Jeg har kjøpt meg et anlegg til 22000 kr. Det består av klipsch rf62 og yamaha rx 3067. Alt hadde jeg hørt på i butikken i forkant. Min forventning når jeg kom hjem med anlegget var at inspilling av høytalere var bare hifi overtro. Jeg forventet at det skulle riste. Jeg fikk sjokk.
    Jeg lurte på om det hadde noe med akustikken i rommet og gjøre, men det kunne ikke være hele forklaringen. Ingen bass og tam lyd over hele frekvensskalaen. Jeg vet at med de akustiske forholdene jeg har hjemme burde jeg iallefall høre noe bass.

Jeg vet at blindtester fjerner selve forventningsfaktoren fra likningen. Burde ikke jeg som hadde en positiv forventning til høytalerne blitt fornøyd fra dag en?

Ifølge mange på denne tråden driver jeg nå og vender ørene mine til de nye høytalerne. Jeg driver nå og innbiller meg at bassen har blitt litt bedre.

Jeg tror at det kan være en del høytalere som ikke trenger innspilling i like stor grad, men det er ikke tilfelle for klipsch
    Kos deg med anlegget du..og bedre blir det etter hvert som det blir innspilt.
    Ikke hør på dei som sier det ikke er forskjell.
    Egne erfaringer er at det er forskjell.
    Noen merker er det lite og andre merker det det en god del forskjell. Så regel det siste.
    For meg som er familiefar er typisk innspillingstid gjerne et halvt år, men kan og vere et par mnd. Dette varierer med høyttalerne.
    8)
    Høyttalere:

Side 17 av 18 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •