Innspilling av høytalere - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 18 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 357
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja, ser det nå at det er mulig jeg missforsto hva du egentlig mente.....

Slik jeg leste "..no er di minst like gode som B&W til 10.000 eller bedre.. " så tolket jeg deg dit hen at du mente at høytalerene dine nå var minst like gode som alle B&W som koster over 10 000....

Ok skjønner bedre hva du mente når du skriver om 600 serien til B&W.

Mvh.

ja mente dei som selges til 10 :-D ka dei heite no??? ivertfall dei som ble testa i lyd og bilde ilag med andre høyttaler for en tid tilbake. god lyd i dei alså.. Var egentlig dei eg ville ha først.. så neida ingen kritikk på noen måte.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jøss... :shock: Dette skal jeg ikke ta noen diskusjon på, jeg kan tross alt mer om hifi enn om biler, så jeg skal ikke påstå at min beskrivelse lenger opp er korrekt... Men jeg har alltid hørt at man skal kjøre litt forsiktig ihvertfall fram til første service, eller noe...
    Men dette er jo OT, så...
    Vi testet 2 stk GSXR1000 ny ut av esken. Den ene kjørte vi på rulla i to timer nesten på turtalls sperra og den andre ble kjørt inn på "gammel" vis.

Det viste seg at den vi "voldtok" på rulla hadde etter innkjøring nesten 6hk mer på bakhjulet.
    da de var nye skilte det under 1hk. Sorry for OT

Newcomer cerwin-mathias sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vet noe om innspilling av xls 215? har lest mye rart her inne eventuelt hvor lenge skal de spilles inn?`

Newcomer balsam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rosa støy

For å spille inn høyttalerne: Sett på "rosa-støy" og still høyttalerne mot hverandre på ca 0.5meters avstand. (rosa støy er som et testtone-signal, eksempelvis "bruselyd" fra en radiokanal som ikke er tunet inn. Dette gir membranene på høyttalerne gode frekvenser å jobbe med under innspilling)
    Varier gjerne lydstyrken under veis. Lykke til

Sitat Opprinnelig postet av cerwin-mathias
    noen som vet noe om innspilling av xls 215? har lest mye rart her inne eventuelt hvor lenge skal de spilles inn?`

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av balsam
    For å spille inn høyttalerne: Sett på "rosa-støy" og still høyttalerne mot hverandre på ca 0.5meters avstand. (rosa støy er som et testtone-signal, eksempelvis "bruselyd" fra en radiokanal som ikke er tunet inn. Dette gir membranene på høyttalerne gode frekvenser å jobbe med under innspilling)
    Varier gjerne lydstyrken under veis. Lykke til
    Du glemte en vesentlig detalj. Vanligvis kobler man den ene høyttaleren i motfase når man gjør det slik.

Grunnen til at man gjør det og setter dem mot hverandre er etter det jeg har forstått at man skal få maks ut av innspillingen med minimal omgivelseslyd mens man ikke er hjemme selv. Altså at naboen ikke skal høre det.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..

Har et spm angående diskant?
    Opplever en svak "suse" lyd fra diskanten, spesielt under dialoger på film..
    Er det bare diskanten som jobber? Eller kan det være noe galt her?`defekt diskant?
    Mulig den er der hele tiden, men høres best under dialog, da det ikke skjer så mye i lydbildet..
    Kanskje dumt spm, men hvordan skal en diskante låte?
    Er ikke diskanten den som formidler de høyeste tonene i lydbildet?
    Synes også det på en måte "vibrerer" i stemmene når jeg spiller høy musikk, men det blir så å si borte når jeg spiller digital lyd..
    Kan kanskje være innstillinger? eller kanskje bare innbillinger

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Du glemte en vesentlig detalj. Vanligvis kobler man den ene høyttaleren i motfase når man gjør det slik.

Grunnen til at man gjør det og setter dem mot hverandre er etter det jeg har forstått at man skal få maks ut av innspillingen med minimal omgivelseslyd mens man ikke er hjemme selv. Altså at naboen ikke skal høre det.
    Jepp, det aller meste av (den plagsomme) bassen forsvinner når man kjører dem i motfase på den måten.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei hei=)

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Gi gass fra første stund, da går det kjappere. Det er ikke skadelig for elementene så lenge de ikke bunner.

Er dette reelt? har hørt att en skal ta det rolig i begynnelsen og så øke på etterhvert?

eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lenge bør jeg bruke på innspilling av Klipsch RF-82 høyttalere?

Og hvordan bør innspilling gjøres?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjosn
    Hvor lenge bør jeg bruke på innspilling av Klipsch RF-82 høyttalere?

Og hvordan bør innspilling gjøres?

Innspilling er ikke noe du gjør, men noe som skjer. Spill i vei! Etter hvert så er høyttaleren innspillt, og særlig bassen låter bedre.

Har du prøvd å lese litt i denne tråden?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Innspilling er ikke noe du gjør, men noe som skjer. Spill i vei! Etter hvert så er høyttaleren innspillt, og særlig bassen låter bedre.

Har du prøvd å lese litt i denne tråden?
    Ja

Men noen sier at det er bare å gi gass fra første stund
    og noen andre jeg kjenner ikke her på forumet sier at jeg skal spille de inn med lavt volum.

Hva er rett?
    Har det noen å hvilken reciver jeg har?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja

Men noen sier at det er bare å gi gass fra første stund
    og noen andre jeg kjenner ikke her på forumet sier at jeg skal spille de inn med lavt volum.

Hva er rett?
    Har det noen å hvilken reciver jeg har?
    Spill i vei. Så lenge det låter pent er det bare å gi gass. Spiller du mer enn elementet tåler så låter det ikke pent, og det samme gjelder om elementene er innspillt eller ikke.

Jeg leste nettopp linken til Fahnsen over her, og der står det vel svart på hvitt at innspilling egentlig ikke gjør så mye fra eller til med lyden heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spill i vei. Så lenge det låter pent er det bare å gi gass. Spiller du mer enn elementet tåler så låter det ikke pent, og det samme gjelder om elementene er innspillt eller ikke.

Jeg leste nettopp linken til Fahnsen over her, og der står det vel svart på hvitt at innspilling egentlig ikke gjør så mye fra eller til med lyden heller.
    Men hva er best de 24 føste timene?
    Film,musikk og tv serier?

Er det samme hva jeg spiller?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som skrevet lenger opp: "Innspilling er ikke noe du gjør, men noe som skjer. Spill i vei!"

Og har Fahnsen rett, så skjer det ikke stort. Spill hva du vil og kos deg med nye høyttalere.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som skrevet lenger opp: "Innspilling er ikke noe du gjør, men noe som skjer. Spill i vei!"

Og har Fahnsen rett, så skjer det ikke stort. Spill hva du vil og kos deg med nye høyttalere.
    Hei.

Her er jeg ikke enig, jeg opplever noe helt annet med mine Anthony gallo
    I begynnelsen låt dem hard i bassen, nå er dem mye bedre, det samme opplevde jeg med en sub, så dette er ikke helt sant=)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    I begynnelsen låt dem hard i bassen, nå er dem mye bedre, det samme opplevde jeg med en sub, så dette er ikke helt sant=)
    Artikkelen jeg linket til, var bygget på tekniske fakta og reelle tester.

De subjektive opplevelsene vi alle har med eget utstyr, er ikke nødvendigvis representative.

Mange hevder at de forskjellene vi hører ved innspilling av utstyr, i realiteten er tilvenning av våre egne inntrykk og lyttevaner. All psykologisk forskning støtter en slik påstand. En ny høyttaler vil alltid spille litt annerledes enn den du hadde før, og det kan ta litt tid før du venner deg til den nye lyden.

Vi har heller ingen eksakt "lydhukommelse", så forskjellene skal være svært store, og helst ganske enkle, før det faktisk er mulig å sammenligne lyd som ikke høres umiddelbart etter hverandre.

Når det gjelder høyttalere, er det (i motsetning til i andre deler av anlegget) faktisk komponenter som kan forandre seg ved bruk. Men det artikkelen jeg linket til sier, er at disse forandringene skjer raskt og ikke nødvendigvis er permanente.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spill det du pleier å spille. Spill så høyt som du pleier å spille. Ingen grunn til å spille "ekstra forsiktig" - det er ikke en bilmotor som skal kjøres inn, dette. Vi snakker om høyttalere - selv når de kommer rett fra fabrikken, er det god bevegelse og romslige klaringer - her er det bare å hygge seg med nyanskaffelsen fra første stund. Det kan hende at du vil oppleve at høyttalerne dine blir spilt inn etterhvert, og det kan hende at du ikke gjør det. Vem vet, inte jag....?
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    Hei.

Jeg hadde den samme opplevelsen med mine høyttalere, og jeg var sikker på at jeg hørte forskjell i bassen etter "innspilling". Produsenten skriver også at de trenger 30 timer før de spiller optimalt.

Jeg tror derimot mer på den dokumentasjonen Fahnsen viser til.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jaja

Fikk beskjed her inne av en av dei som sitter inne med stor kompetanse, at sånn musespilling på lavt volum ikke hjelper, en bør kjøre dei litt med tung bass.
    B&W f.eks skriver at sine må innspilles 15-30 timer og resten er tilvenning av lyden, eg tviler litt på det.
    Mine Triangle eg hadde før brukte 1 år før dei var innspilt, var og ekstreme med oppgitt 700 timer før alt satt 100%
    Mine Vienna no, er under innspilling. Spilt i ca 1-1.5 mnd og er begynt så smått å løsne no.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 15 av 18 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •