Innspilling av høytalere - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 18 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 357
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Eg har no fått meg Triangle Altea EX, og lurer på i den forbindelse:
    Spiller no inn på vandlig måte, døgnet rundt på lavt volum. Men eg har lest og fått høre om at en skal sette dei mot kvarandre og på den ene bytte om minus og pluss, slik skal dei da stå og bli fort innspilt. Tviler no litt på den måten eg, men eg er ingen ekspert. Så spørsmålet mitt er:

-Best på vandlige måten?
    - best på noen andre måter?

Eg personelig har vel mest tru på å la dei spille inn på vandlig måte.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med å sette de mot hverandre i motfase, er at du kan kjøre på med høyere volum. Monosignal er å anbefale da høytalerne vil utfase hverandre. Legg også en dyne over.

Med 700 timer, så snakker vi om watt timer. 700 timer med 1W - 20 timer med 35W.

Burde ikke være noe problem å spille disse inn på ei helg.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    ...Men eg har lest og fått høre om at en skal sette dei mot kvarandre og på den ene bytte om minus og pluss, slik skal dei da stå og bli fort innspilt.
    Fungerer bra det!

Men nå spørs det hvor lenge høyttalere trenger å spilles inn, det er vel ikke noe stor annet en oppheng og kondisatorer som skal "spilles inn", og det kan vel ikke være snakk om mange timene.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eg har no fått meg Triangle Altea EX, og lurer på i den forbindelse:
    Spiller no inn på vandlig måte, døgnet rundt på lavt volum. Men eg har lest og fått høre om at en skal sette dei mot kvarandre og på den ene bytte om minus og pluss, slik skal dei da stå og bli fort innspilt. Tviler no litt på den måten eg, men eg er ingen ekspert. Så spørsmålet mitt er:

-Best på vandlige måten?
    - best på noen andre måter?

Eg personelig har vel mest tru på å la dei spille inn på vandlig måte.
    Gratulerer med nye høyttalere!

Innspilling "på vanlig måte" - er like effektivt som å "se gresset gro"

Effektivt er:
    1. Sette høyttalerne i motfase - mot hverandre - max 5 cm avstand
    2. Sette dette sporet i repeat 48 timer på 100dB

http://www.flageborg.no/SVSpatruljen/Burn_in.wma

3. Ferdig!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Effektivt er:

3. Ferdig!
    Takk 8)
    ja..4 dager til kvelden no..komt seg litt da..8)
    eller da er komt seg masse..spiller no bedre en B&W..så det er jo bra. Men fekk vel beskjed om å ikke bedømme dei før dei er innspilt, 700 timer, men skulle løsne etter 150.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk 8)
    ja..4 dager til kvelden no..komt seg litt da..8)
    eller da er komt seg masse..spiller no bedre en B&W..så det er jo bra. Men fekk vel beskjed om å ikke bedømme dei før dei er innspilt, 700 timer, men skulle løsne etter 150.

Hvis du spiller normalt og lytter så spiller de seg letter inn, eller øret blir fortere tunet inn...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hvis du spiller normalt og lytter så spiller de seg letter inn, eller øret blir fortere tunet inn...
    Lytter ikke på dei, dei står berre på heilt lavt volum for seg selv. Tok en liten runde i går kveld, og du og du..her er da kvaliteter i massevis, så vis det blir bedre no, skal eg bli relgiøs :-D
    Noe kan vel kanskje vektlegges forsterker og ikkje minst cd-spilleren sikkert, men på vei mot himmelen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Effektivt er:

3. Ferdig!
    Ikke spesiellt uenig i det du angir her Flageborg :-D

Men når du angir 48 timer på 100dB, da lurer jeg litt på om (for å unngå at noen skader høytalerene sine i stedet for å spille de inn), hvordan du måler dette lydtrykket med høytalerene i motfase, avstand til målepunkt med eller uten dyne osv.?

Ellers er jeg ikke sikker på hva

"Innspilling "på vanlig måte" - er like effektivt som å "se gresset gro""

egentlig betyr.

Synes selv at gresset vokser plagsomt fort fortiden :-D , og hva som er vanlig spilling og bruk av en spesifikk høytaler for meg, trenger ikke være det samme lydtrykket og pådraget for andre.

Ellers til denne tråden så ser jeg det er en del uro og person angrep. Det er det vel ingen som er tjent med, og det finnes vel ingen som sitter med en universell fasit som gjør seg gjeldende for dette temaet.

Det at vi opplever inspilling av høytalere forskjellig, det er vel ikke spesiellt merkelig. Bare tenk på alle parametere som gjør seg gjeldende med alle de forskjellig høytaler elementene og oppsettene man har som utgangspunkt i en tråd som dette.

Synes det vill være mer rart om alle opplevde dette likt.

Har ellers lurt litt på om ikke store deler av temaet innspilling av høytalere egentlig dreier seg om følelser og tilvenning overfor utstyret og lydsignaturen, og at det ikke så mye er strukturelle forandringer og oppmyking som man skal ha det til.

Selfølgelig vil det skje noe i slike elektro/mekanisk jobbende systemer også, men hva det har å si for lyden , det er vel mer uklart.

Bare det at man gjerne flytter rundt på en ny høytaler for å plassere den riktig i lytterommet, er vel en faktor som man vel kan være veldig enig om, vil påvirke lyden mye i sweet spot.

De som har holdt på med hifi i noen år har vel også opplevd at dagsformen spiller mye inn, man kan ha dager der utstyret låter elendig, og man kan ha dager der man bare kan sitte og nyte det samme oppsettet.

De som innspilling og oppmyking av høytaler elementene i utgangspunktet er mest viktig for i praksis, er vel høytaler produsenten, ettersom de skal måle frekvensgangen og følsomheten osv og konstruere delefilter og arbeidsforholdene til elementet utifra det.

De spiller gjerne inn elementet meget godt kontrollert i løpet av få timer, og gjerne i friluft uten at membranet møter noen stor motstand av trykket inne i kassa osv og opp mot max slaglengde. Dette gjøres nettop ganske raskt for å spare tid og penger, og kanskje for å teste ut mange forskjellige elementer for å finnet noe som passer best, og gjerne etter div moddifikkasjoner på elementet osv.

Det dette i sin tur vel måtte bety, er at når du eller jeg kjøper en slik høytaler konstrukson med nye elementer som ikke er kjørt inn, da vil ikke elementene jobbe optimalt i forhold til det som produsenten har hatt som kriterier.

Det kan vel de fleste vel være enige om.

Det man vel også kan være enige om er at ved bruk vil man nærme seg mer og mer dette inspillings punktet.

Men dette vil samtidig også bety at hvis man ikke spiller på en ferdig innspillt høytaleren på noen uker, vil man igjen ha en situasjon som ikke er lik det som produsenten har konstruert etter, da de vel neppe spiller inn og lar elementet ligge stille før de gjør målingene. Det samme vil skje når elementet høytaleren brukes jevnilg i noen år også. Produsenten måler vel oftest på et nyinnkjørt og ganske ferskt element.

Synes derfor man skal nærme seg problemstillingen på en litt mindre høytidelig måte, både når man lar følelsene og praktisk erfaring styre sitt syn på dette, og hvis man nærmer seg dette på en måte som legger vitenskapelige målinger til grunn for sine utlalelser.

For ca 20 år siden kjøpte jeg mine første nye høytalere, det var CV AT100. Vil tro at inspillingen av disse mere handlet om å mykne opp lytterommet og kanskje heller fikk frem andre neggative effekter på omgivelsene....

48 timer med mono signal i motfase og 100dB tviler jeg på hadde gjort så veldig mye forskjell...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytter ikke på dei, dei står berre på heilt lavt volum for seg selv.
    Vil bare i den forbindelse si at det er en mekanisk del av dette med innspilling som vil bety at å bare spille inn på lavt volum vil ha lite eller nærmest ingen effekt på den oppmykningen man er ute etter å oppnå.

Er ellers for å begynne litt forsiktig når høytaleren er ny og man ikke er helt kjennt med hvordan effekt forsterkeren klarer å drive den osv. Veldig dumt hvis man skulle ødelegge noe av utsyret nettop i inspillings fasen, men man bør vel ha innslag av belastning som nærmer seg maks slaglengde og belastning for å få en rikig grad av oppmykning også, men pga termiske forhold i talespoler osv så bør man ikke basere timer med innspilling på maks effekt heller.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Vil bare i den forbindelse si at det er en mekanisk del av dette med innspilling som vil bety at å bare spille inn på lavt volum vil ha lite eller nærmest ingen effekt på den oppmykningen man er ute etter å oppnå.

Er ellers for å begynne litt forsiktig når høytaleren er ny og man ikke er helt kjennt med hvordan effekt forsterkeren klarer å drive den osv. Veldig dumt hvis man skulle ødelegge noe av utsyret nettop i inspillings fasen, men man bør vel ha innslag av belastning som nærmer seg maks slaglengde og belastning for å få en rikig grad av oppmykning også, men pga termiske forhold i talespoler osv så bør man ikke basere timer med innspilling på maks effekt heller.
    Eg hører litt på dei av og til med vandlig lytte volum. Er forsiktig med å dra på.
    Men kortid liksom begynner en rørforterker å klippe? Lest at det er vanskelig å høre, så er det med dei som vandlige forsterkere at som eg har hørt er på en måte fult, rett opp på volumknappen, og resten er forrenging? Syns selv det er litt rart..opplevd selv at en må sikkert opp på 3/4 volum før dei begynner å forvrenge disse vandlige forsterkerene.
    Kva meiner du?

Active Dali B5005 sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei kjøpte iskant til Daliene min(5005)
    I butikken sa de jeg skulle spille "piano" i 30 timer,også dra på.
    Er det riktig?
    (beklager visst jeg spure om dette litt feil iforhold til teamaet deres)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg hører litt på dei av og til med vandlig lytte volum. Er forsiktig med å dra på.
    Men kortid liksom begynner en rørforterker å klippe? Lest at det er vanskelig å høre, så er det med dei som vandlige forsterkere at som eg har hørt er på en måte fult, rett opp på volumknappen, og resten er forrenging? Syns selv det er litt rart..opplevd selv at en må sikkert opp på 3/4 volum før dei begynner å forvrenge disse vandlige forsterkerene.
    Kva meiner du?
    hvor på volum kontrollen en forster begynner å miste kontrollen og begynne å forvrenge, det er veldig vanskelig å gi noe entydig svar på.

Grunnen til det er at det er avhengig av så mamge ting.

Følsomheten og impedansen på høytalerene vil f.eks også spille inn her, samt styrken på inngangs signalet forsterkeren mates med, og hvordan forsterker produsenten har konstruert forforsterker og effekt forsterker delen når det gjelder forsterkning og inngangs følsomhet osv.

Det at rør forsterkere forvrenger på en annen mer ørevennlig måte enn transistor, og at det er mindre hørbart, betyr også at det ikke er like farlig å spillle med like stor % forvrengning på rør vs Transistor.
    Dette fordi de ofte i utgangspunktet ofte har høyere grad av forvrengning uten at frosterkeren klipper og ikke flytter forvrengnings støyen så høyt opp i frekvens som transistorer gjør. Det er denne høyfrekvente støyen ved klipping som typisk er årsaken til at man brenner av diskant elemntenes talespoler når man drar på for mye, selv når høytaleren typisk er opgitt til å kunne takle mye mer effekt enn det forsterkeren er opgitt med.

Det går ann å brenne av diskant elementer med rør også, men da må man spiller med såpass mye forvrengning og klipping av signalet, at det også der blir meget hørbart.

Et annet aspekter med termisk overbelastning av talespoler, er hvor lenge den høye effekten tilføres, og hvor god varmeledning spolen har til å lede vekk denne varmen. Det går derfor ofte fint å vri opp til man hører tydelig forvrengning, bare man fort reduserer effekten igjen ned i et område der man ikke lenger hører forvrengningen.

Det er desverre ingen fasit svar på dette, og det er lov å bruke hodet og ørene når man tester og spiller inn høytalerne.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dali B5005
    Hei kjøpte iskant til Daliene min(5005)
    I butikken sa de jeg skulle spille "piano" i 30 timer,også dra på.
    Er det riktig?
    (beklager visst jeg spure om dette litt feil iforhold til teamaet deres)
    Hvis du med "piano" og mener å ta det litt rolig og ikke mener piano musikk, så kan vel det være noe i det. Synes imiddlertid 30 timer hørtes litt lenge ut før du kan dra på litt mer.

Hva er grunnen til at du måtte kjøpe ny diskant, var det termisk overbelastning eller yttre fysisk påvirkning?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor på volum kontrollen en forster begynner å miste kontrollen og begynne å forvrenge, det er veldig vanskelig å gi noe entydig svar på.

Grunnen til det er at det er avhengig av så mamge ting.

Følsomheten og impedansen på høytalerene vil f.eks også spille inn her, samt styrken på inngangs signalet forsterkeren mates med, og hvordan forsterker produsenten har konstruert forforsterker og effekt forsterker delen når det gjelder forsterkning og inngangs følsomhet osv.

Det at rør forsterkere forvrenger på en annen mer ørevennlig måte enn transistor, og at det er mindre hørbart, betyr også at det ikke er like farlig å spillle med like stor % forvrengning på rør vs Transistor.
    Dette fordi de ofte i utgangspunktet ofte har høyere grad av forvrengning uten at frosterkeren klipper og ikke flytter forvrengnings støyen så høyt opp i frekvens som transistorer gjør. Det er denne høyfrekvente støyen ved klipping som typisk er årsaken til at man brenner av diskant elemntenes talespoler når man drar på for mye, selv når høytaleren typisk er opgitt til å kunne takle mye mer effekt enn det forsterkeren er opgitt med.

Det går ann å brenne av diskant elementer med rør også, men da må man spiller med såpass mye forvrengning og klipping av signalet, at det også der blir meget hørbart.

Et annet aspekter med termisk overbelastning av talespoler, er hvor lenge den høye effekten tilføres, og hvor god varmeledning spolen har til å lede vekk denne varmen. Det går derfor ofte fint å vri opp til man hører tydelig forvrengning, bare man fort reduserer effekten igjen ned i et område der man ikke lenger hører forvrengningen.

Det er desverre ingen fasit svar på dette, og det er lov å bruke hodet og ørene når man tester og spiller inn høytalerne.
    Tusen Takk for svar.. så en rørforsterker blåser ikke diskanten så lett? Det var nytt for meg, da eg haldrig har hatt rør før. Eg skjønte godt svaret ditt og så masse skryt til deg 8)
    tusen takk igjen.

Active Dali B5005 sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du med "piano" og mener å ta det litt rolig og ikke mener piano musikk, så kan vel det være noe i det. Synes imiddlertid 30 timer hørtes litt lenge ut før du kan dra på litt mer.

Hva er grunnen til at du måtte kjøpe ny diskant, var det termisk overbelastning eller yttre fysisk påvirkning?
    Heisan!
    Mente "piano" som og spille rolig
    Det er ikke så lenge siden jeg fikk de,da jeg hentet høytalerene funket den,men etter stund merket jeg det manglet noe.Gikk bort og hørte at det var diskanten som ikke funket.vi skrudde den utt sjekket ledninger osv,men den var da defekt/ødelagt.
    Så da måtte jeg kjøpe en ny

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brent på fra dag 1 med volum på alle høyttalerne mine, og jeg har ikke hatt noe negativt med det. Har hatt CV i snart 1,5 mnd, og disse ble fort spilt inn etter et par fester. Det spilte hardt, og jææævlig når jeg kobla de opp, men etter en stund, så spilte det sånn jeg forventa. Løsere i bassen, og ikke fullt så skrikende diskant, og ulmete mellomtone.

Innspilling er det så mange delte meninger på også. Jeg for min del guffer på fra dag 1. Selvfølgelig ikke så det blir forvrengning, men at jeg ser elementene beveger litt på seg.

Hadde jeg kjøpt meg høyttalere til ca 60 laken, hadde jeg vel kanskje vært noe mer forsiktig fra starten av

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først no begynner mine å komme seg.. men i begynnelsen hadde eg di berre stående på med så vitt lyd i.. trur ikkje det hadde så mykje for seg.. men spilt litt på dei inne mellom og no er di minst like gode som B&W til 10.000 eller bedre.. og det er vel kun 2-3 timer med spilling, når en ser bort fra at dei stod på med så vitt lyd på. Så blir det bedre no så ja takk

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....no er di minst like gode som B&W til 10.000 eller bedre..

Skal ikke ta fra deg eiergleden og din entusiasme for hva som fungerer i ditt oppsett Lovemusikk, men slike kommentarer skaper vel ofte mange neggative reaksjoner.

Skjønner i det hele tatt ikke hvorfor du velger å skrive slike ting, da du vel også ønsker å fremstå som en person med troverdighet og ikke bare en som er ute etter å skape bråk.

Har du f.eks testet alle B&W til 10.000 eller bedre mot dine høytalere ?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal ikke ta fra deg eiergleden og din entusiasme for hva som fungerer i ditt oppsett Lovemusikk, men slike kommentarer skaper vel ofte mange neggative reaksjoner.

Skjønner i det hele tatt ikke hvorfor du velger å skrive slike ting, da du vel også ønsker å fremstå som en person med troverdighet og ikke bare en som er ute etter å skape bråk.

Har du f.eks testet alle B&W til 10.000 eller bedre mot dine høytalere ?
    Hallo? er det ikkje lov å sei sannheten da ? tenker på dei nye og hugser ikke hva dei heter i farten..tok vel over etter 603? 686 eller noke..?

Det var dei eg ville ha men så vart det noe dyrere..en del dyrere og da burde dei jo spille bedre og vel? Er vel ikkje noe gale i det?? Det var berre fordi at lyden eg higa etter måtte vere så god som i B&W for den lyden lika eg svært godt.. Får eg sjangs en dag vil eg nemlig prøve dei på anlegget mitt. Nemelig så da så :-D

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo? er det ikkje lov å sei sannheten da ? tenker på dei nye og hugser ikke hva dei heter i farten..tok vel over etter 603? 686 eller noke..?

Det var dei eg ville ha men så vart det noe dyrere..en del dyrere og da burde dei jo spille bedre og vel? Er vel ikkje noe gale i det?? Det var berre fordi at lyden eg higa etter måtte vere så god som i B&W for den lyden lika eg svært godt.. Får eg sjangs en dag vil eg nemlig prøve dei på anlegget mitt. Nemelig så da så :-D
    Ja, ser det nå at det er mulig jeg missforsto hva du egentlig mente.....

Slik jeg leste "..no er di minst like gode som B&W til 10.000 eller bedre.. " så tolket jeg deg dit hen at du mente at høytalerene dine nå var minst like gode som alle B&W som koster over 10 000....

Ok skjønner bedre hva du mente når du skriver om 600 serien til B&W.

Mvh.

Side 14 av 18 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •