Innspilling av høytalere - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 18 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 357
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gehe
    Jeg refererer bare til teorien om falsifikasjon, og sier det at alle teorier er rett til det motsatte er bevist og at ingen teori er 100% sikker. Så hvis ingen kan komme frem med noen fysisk forklaring til at det ikke kan stemme, så er det ikke noe poeng å drepe en teori for så å gå for en annen teori!
    Det du skisserer er veldig fjernt fra min måte å betrakte verden på. Det du sier er at religion er "rett" inntil noen motbeviser den, noe som sannsynligvis er umulig.
    En debatt er til for å prøve å komme frem til noe, å ikke ta den første å beste løsningen på problemet. I steden for å bare si at det er feil fordi det ikke er sikre kilder, så kan det heller tenkes og diskuteres rundt akkurat den ene ideen for å prøve å se om det faktisk kan være mulig at det slik.
    I en debatt så er det vanlig å argumentere for forskjellige syn, og å behandle hverandre med respekt. Dessverre så har enkelte lengre opp i tråden (dvs ikke du) misforstått dette og tror at poenget er å angripe person for å undertrykke argumenter de oppfatter som ubehagelige.

Jeg holder fast på at når noen forfekter "lærdom" som ikke lar seg verifisere eller falsifisere så er det nærmere religionens sfære enn kunnskap.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du f.eks. er å lytter til flere HT'er på en dag, så vil du fortsatt klare å skille klinten fra hveten. Hvilke du mener lyder bra og ikke. Du vil høre forskjell.
    Også blindt?

http://avforum.no/forum/generelt-aud...ml#post1208099
    Sitat Opprinnelig postet av floyd toole
    Yet, the author is not aware of any controlled test in which any consequential audible differences were found, even in loudspeakers, where there would seem to be some opportunities for material changes. A few years ago, to satisfy a determined marketing person, the research group performed a test using samples of a loudspeaker that was claimed to benefit from "breaking in". Measurements before and after the recommended break-in showed no differences in frequency response, except a very tiny change around 30-40 Hz in the one area where break-in effects could be expected: woofer compliance. Careful listening tests revealed no audible differences.
    -k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det du skisserer er veldig fjernt fra min måte å betrakte verden på. Det du sier er at kristendommen er "rett" inntil noen motbeviser den, noe som sannsynligvis er umulig.
    Ingen ting er umulig. Det er stor sannsynlighet for at det finnes noe som kan motbevise kristendommen. Kristendommen har møtt mye motstand og blitt prøvd ut på mange forskjellige plan, og fortsatt ikke blitt motbevist. Derfor vil det være rimelig å anta at det faktisk stemmer.

Det er umulig å faktisk verifisere noe, det eneste du kan gjøre er å prøve å få en teori til å feile. Hvis teorien ikke feiler under flere prøvelser og tester så kan det antas å være rett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kristendommen har møtt mye motstand og blitt prøvd ut på mange forskjellige plan, og fortsatt ikke blitt motbevist. Derfor vil det være rimelig å anta at det faktisk stemmer.
    Jeg vil gjerne bygge hifi-anlegget mitt på andre premisser enn det presten bruker når hun forteller om oppstandelsen fra prekestolen. Jeg tror at mange lesere av avforum er enige i akkurat det. Akkurat hvordan man skal oppnå det målet er en diskusjon som er betydelig mer interessant enn den vi fører nå.

-k

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Bedreviter som deg som ikke evner å stole på at andre har opplevd forbedring/endring i lyden ved innspilling av høyttalere.

Dette er arroganse på høyt plan, Knut.

Hva skal til for at du skal få verifisering godt nok? Ingenting, tror jeg - rett og slett.
    Gjelder dette i kabeldebatter også asvaberg? At hørbare, men ikke målbare forskjeller i lyden som oppfattes av den enkelte lytter er reelle og ikke placebo?

Selv spiller jeg som tidligere nevnt alltid inn høyttalere da jeg er helt overbevist om at det har en effekt. Et elementer spiller som regel mer lukket (stivt og stølt) i starten, men løsner etterhvert. Tror nok dette henger sammen med at opphengene mykes opp etter litt bruk, noe som igjen lar elementet flytte mer luft.
    Likevel er det vanskelig å finne målbare bevis for dette, noe som gjør at man må stole på sin egen hørsel her som i kabeldebatten.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Likevel er det vanskelig å finne målbare bevis for dette, noe som gjør at man må stole på sin egen hørsel her som i kabeldebatten.
    Fikk du ikke med deg mitt innlegg?

Peerless XLS10 10" Subwoofer (830452) and Passive Radiator (830481)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    At enkelte elementer i noen grad endrer målbar karakteristikk i løpet av de første timene er kjent.

At man må bruke spesielle signaler for at dette skal skje på "rett" måte, eller at dette har hørbar betydning er såvidt jeg vet udokumentert.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At enkelte elementer i noen grad endrer målbar karakteristikk i løpet av de første timene er kjent.

At man må bruke spesielle signaler for at dette skal skje på "rett" måte, eller at dette har hørbar betydning er såvidt jeg vet udokumentert.

-k
    Men nå har vi bevis på at elementer forandrer egenskaper de første 50 timene, et stort antall mennesker som sier de opplever forandringer de første 50 timene, og en rekke produsenter som anbefaler kunden å la høyttalerne spilles inn før de lyttes på med kritiske ører.

Trenger man egentlig da noen tunge vitenskapelige utredninger for å kunne ha belegg til å anbefale noen å spille inn høyttalerne?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå har vi bevis på at elementer forandrer egenskaper de første 50 timene,
    Jeg forstår ikke helt at du framstiller det som om dette var noe nytt. Det samme kom fram i en annen tråd som går omtrent i parallell med tråden vi er inne i nå. Det beskrives i bl.a. boka til Toole og "High performance loudspeakers" (Colloms). Det som ikke kommer tydelig fram er at dette er en uønsket effekt som elementer av godkvalitet søker å minimalisere, som gode høyttalerdesignere designer seg mest mulig rundt, og som vanligvis er "liten" i forhold til utrolig mange andre målbare faktorer
    et stort antall mennesker som sier de opplever forandringer de første 50 timene, og en rekke produsenter som anbefaler kunden å la høyttalerne spilles inn før de lyttes på med kritiske ører.

Trenger man egentlig da noen tunge vitenskapelige utredninger for å kunne ha belegg til å anbefale noen å spille inn høyttalerne?
    Det finnes ingen dokumentasjon meg bekjent på at "innspilling" skiller seg fra "spilling". Mao, enkelte elementer endrer målbare karakteristikk de første få timene de brukes etter at de kommer fra samlebåndet, men alt snakket om å bruke den ene eller den andre kilden og de konsekvenser det påstås å ha er udokumentert og virker for meg søkt.

Jeg ser ingen grunn til å anbefale folk å "innspille" høyttalerne. Tvert imot så har Toole prøvd å dokumentere hørbare forskjeller ved innspilling uten å lykkes. Det er dog saklig grunn for å gjøre folk oppmerksom på at noen konstruksjoner kan ha målbare forskjeller mellom lyden "ut av eska" og lyden etter noen timer.

At folk oppgir _store_ forskjeller, eller skråsikkert hevder at jeg og du vil høre slik forskjeller uten å kjenne til vår hørsel eller lytterom oppfatter jeg som interessant på samme måte som så mange andre påstander innen hifi, men ikke noe jeg vil legge vekt på om en venn ba meg om råd.

-k

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, la oss forholde oss på et saklig plan her inne selv om en ikke nødvendigvis er enig i alt det tekniske - OK? Takker!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke helt at du framstiller det som om dette var noe nytt.
    Jeg var sikkert litt uklar. Jeg mente nytt i denne debatten.

Det finnes ingen dokumentasjon meg bekjent på at "innspilling" skiller seg fra "spilling". Mao, enkelte elementer endrer målbare karakteristikk de første få timene de brukes etter at de kommer fra samlebåndet, men alt snakket om å bruke den ene eller den andre kilden og de konsekvenser det påstås å ha er udokumentert og virker for meg søkt.
    Du mener "innspilling" fordrer til å bruke noen spesielle kilder (software)?

Det var ikke det jeg mente, og det er ikke slik jeg ser på innspilling. Innspilling-tid er rett og slett den tiden det tar fra høyttaler (dvs. elementer) kommer fra samlebånd til de spiller iht. spesifikasjoner. Innspilling mener jeg kan gjøres med alle slags varianter bare de flytter på elementene. Poenget (slik jeg oppfatter det) er jo å mykne opp spider og oppheng, ikke å "venne" høyttaleren til jazz eller disko.

Jeg ser ingen grunn til å anbefale folk å "innspille" høyttalerne. Tvert imot så har Toole prøvd å dokumentere hørbare forskjeller ved innspilling uten å lykkes. Det er dog saklig grunn for å gjøre folk oppmerksom på at noen konstruksjoner kan ha målbare forskjeller mellom lyden "ut av eska" og lyden etter noen timer.
    Det kan jeg være enig i, en anbefaling har vel godt av en utdypning om man har så mye informasjon tilgjengelig. Men alle leser vel ikke Toole (eller er vitenskapelig interessert), og bruker derfor personlige erfaringer som grunnlag til hva de kan anbefale andre.

Og når produsenten skriver svart på hvitt at det elektriske/mekaniske egenskapene forandrer seg etter noen timer, og at dette er hørbart, så kan vi ikke utelukke at de besitter noen undersøkelser som ikke samsvarer med Toole.

At folk oppgir _store_ forskjeller, eller skråsikkert hevder at jeg og du vil høre slik forskjeller uten å kjenne til vår hørsel eller lytterom oppfatter jeg som interessant på samme måte som så mange andre påstander innen hifi, men ikke noe jeg vil legge vekt på om en venn ba meg om råd.
    Alt er naturligvis relativt. Det som er stort for noen, er kanskje uvesentlig for andre. Og vica verca.

EDIT: BTW. Bra musikk i signaturen din.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at posten min for ca 2mnd siden oppsummerte ganske greit
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...ml#post1176428
    rant:
    Jeg tror at lyd og musikkinteresserte hadde hatt det mye bedre dersom de sluttet å bekymre seg for meningsløse rykter satt ut av halvstuderte ansatte i hifi-klubben, og heller gikk over til å nyte musikk.

Grunnen til at man snakker om innspilling er at høyttalerelementer i varierende grad endrer karakteristikk fra de kommer fra samlebåndet. Gode design endrer seg lite, dårlige design endrer seg litt mer. Endringen skjer primært de aller første timene elementet brukes, og størrelsen på denne endringen er normalt usaklig overdrevet av audiofile.

Den som først og fremst trenger å tenke på dette er høyttalerdesigneren. Dersom man designer/måler en høyttaler ut fra fabrikknye elementer så vil høyttaleren i gjennomsnitt over produktets levetid ha litt andre specs enn det designeren "trodde" på lab-en. Altså kan det være fornuftig å ha innspilte elementer, og å designe for en eller annen lyd-ideal fra "time nr 5 til 10 år etter innkjøp", i stedetfor å designe for et lyd-ideal fra "time nr 0 til time nr 5".

Dette kan også være relevant dersom man er veldig metodisk i innkjøp av høyttalere og måler og/eller lytter kritisk selv i stedetfor å be forumbrukere og "hifijournalister" fortelle deg hva som låter bra eller dårlig. På samme måte kan man da argumentere for at du får litt mer realistisk inntrykk dersom høyttaleren har vært brukt i noen timer først.

Jeg ser ingen saklig grunn for at man trenger å tenke på innspilling når man først har kjøpt en høyttaler, men jeg ser mange kommersielle grunner for at produsenter og selgere ønsker å lure kundene til å tro at det er slik, for å la psykologiske prosesser (tilvenning) tre i kraft, og for å gjøre det litt mer vanskelig å heve kjøpet om man fremdeles ikke er fornøyd.
    Det var ikke det jeg mente, og det er ikke slik jeg ser på innspilling. Innspilling-tid er rett og slett den tiden det tar fra høyttaler (dvs. elementer) kommer fra samlebånd til de spiller iht. spesifikasjoner.
    Jeg har sett andre som foreslår konkrete krav til materiale og/eller nivå ved innspilling.
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...ml#post1213073

http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...tml#post293127
    jeg mistenker at et hardt innspillt vil få ferre men større ulineariteter enn det man får med en snilleere fremgangsmåte. (mulig jeg tar feil.)
    Det kan jeg være enig i, en anbefaling har vel godt av en utdypning om man har så mye informasjon tilgjengelig. Men alle leser vel ikke Toole (eller er vitenskapelig interessert), og bruker derfor personlige erfaringer som grunnlag til hva de kan anbefale andre.
    Og det synes jeg er helt uproblematisk. Vi har alle vår innstilling til hobbyen og til andre ting i livet. Dersom folk ikke spesifiserer nærmere så synes jeg det er rimelig å anta at slike erfaringer består av (forenklet) A)Lytte til høyttaleren når den kommer rett ut av esken, B)Lytte til høyttaleren etter at det har gått en tid C)konstatere at man er mer fornøyd ved punkt B. Noen danner seg ut fra en slik erfaring en teori (rettere sagt hypotese) om at lyden ble bedre pga innspilling av høyttaleren. Noen generaliserer tilogmed til at denne teorien også må gjelde andre lyttere, andre høyttalere og andre omstendigheter. Evt kan de også reagere med å bli direkte utrivelig dersom noen har innvendinger mot teorien de har dannet seg med bakgrunn i denne formen for praksis. Det synes jeg er synd.
    Og når produsenten skriver svart på hvitt at det elektriske/mekaniske egenskapene forandrer seg etter noen timer, og at dette er hørbart, så kan vi ikke utelukke at de besitter noen undersøkelser som ikke samsvarer med Toole.
    "kan ikke utelukke" skiller seg litt fra "kan med rimelighet regne med". Det finnes utrolig mye som ikke kan utelukkes. Hva med "kan ikke utelukkes, men har aldri noensinne under noen omstendigheter latt seg reprodusere under kontrollerte forhold"? Kan vi ikke også bruke skjønn, eller må verden være sort-hvitt? Det finnes høyttaler-produsenter som sier at valg av høyttalerkabel er uten betydning, og produsenter som sier at det er svært viktig. Hvis vi ser bort ifra muligheten at det er snakk om voldsomme produkt-til-produkt-forskjeller mhp følsomhet for kabelvalg, kan vi med noen rimelighet slutte at hifi-produsenter generelt ikke er en robust kilde til informasjon som kan ha påvirkning på omsetningen?

EDIT: BTW. Bra musikk i signaturen din.
    Jepp. Jeg liker den veldig godt, men bedre på CD enn med crappy youtube-kvalitet.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekka det i en blindtest da?

For placebo kan være ute å gå selv om du ikke forventer noen verdens ting, det kan jo også være at man blir vandt med en ny lydsignatur..

Og hvis du har lest at det skal bli bedre etter 20-40 timer, så er hjernen instillt på det enten du vil det eller ikke..

Selv så bare spiller jeg i vei, hvis det er noe innspilling så skjer det mens jeg nyter lyden av de nye høyttalerene

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joey, jeg er klar over det med tilvenning.
    Og ja, jeg er veldig klar faren "det man leser, det hører man".

Det som var så påfallende her var bassen, det "lille" som er på Fostex fulltone. I begynnelsen, out of the box, var det så og si ingenting, men nå er det noe helt annet.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane
    Har du sjekka det i en blindtest da?
    Jeg er veldig interessert i å vite hvordan man får til det. Vil det si at jeg må kjøpe med et nytt par til med Avanti 5, og la noen bytte dem rundt mens jeg sitter med bind for øynene og fingrene i ørene???
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig interessert i å vite hvordan man får til det. Vil det si at jeg må kjøpe med et nytt par til med Avanti 5, og la noen bytte dem rundt mens jeg sitter med bind for øynene og fingrene i ørene???
    Ja. Er det et problem?

Men seriøst. Det sier seg nesten selv at det ikke går an å teste dette vitenskapelig med ETT par høyttalere (hvis du ikke skal lytte i mono da...).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Den som er utrivelig her inne er deg som hevder at jeg er en løgner.
    Jeg har prøvd å sende deg en PM for å finne ut hvordan du har havnet i den vilfarelsen at jeg kaller deg en løgner. Meldingen kommer ikke fram, muligens for du har satt meg på en "ignore-liste"?

Jeg har bedt moderator om å moderere de verste person-angrepene fra deg, noe som også har skjedd uten at det hindrer deg fra å gjenta de samme påstandene.

Jeg synes det er synd at du presser denne off-topic diskusjonen fram i offentligheten.
    Dette burde jeg tatt med deg på PM, men jeg synes faktisk det er i AVforum sine medlemmers interesse å lese hva jeg synes om at du kaller meg utrivelig og en løgner i mer eller mindre raffinerte ord&vendinger.

Jeg kommer ikke til å svare deg mere, verken her eller i andre tråder. Du oppfatter garantert det som arrogant, og jeg står for det i håp om at de som kjenner meg her inne forstår hvorfor.
    Hvordan du er som person aner jeg ingenting om. Jeg synes derimot at det er utrivelig når du snakker så mye negativt om min person. Jeg er her inne fordi det gir noe positivt, men diskusjonen med deg i denne tråden har ikke gitt meg noe positiv.

Ja, jeg synes at du burde ta dine problemer med meg via PM eller moderator. Jeg ser ikke at det tjener hverken meg, deg eller den jevne leser slik ting har vært over 2-3 sider nå.
    Og ikke bare meg, men også andre her inne som HAR opplevd at Fostex fulltoneelementer endrer karakteristikk etter 20-40 timers innspilling, slik produsenten anbefaler.
    Helt sikkert. Og hva så? Jeg har ikke hevdet at dine eller andres opplevelser er "feil".

Opplevelser er for alle gode formål alltid "sann". Hvordan man tolker den fysiske grunnen til at man fikk en opplevelse er noe som må kunne diskuteres.
    Det er ingen teori jeg har dannet meg, det er en erfaring.
    Ingen placebo, ingen "jeg tror det ble bedre", ingen vitenskapelige målinger heller - men rett og slett 2 ører som forteller meg at elementet og membran nå har "stabilisert" seg slik produsenten hadde tenkt seg det da de ble konstruert.
    Da må du ha svært forskjellige ører fra meg. Mine ører forteller meg ikke noe om fysikken i et høyttalerelement. Ørene mine sier heller ikke noe om hva andre personer tenker, med mindre de sier det selv. Mine ører forteller meg om subjektive opplevelser som "god lyd", "dårlig lyd", "god musikk" og "dårlig musikk". I det øyeblikk jeg omsetter slike opplevelser til en hypotese om at det å innspille høyttaleren generelt gir "bedre lyd" så er det opplagt en teori. Det kan være en velbegrunnet teori, men det er likefullt en teori, og du må tåle at andre kritiserer teorien din dersom du publiserer den.

Å trekke fram jokeren om at "dette er ikke teori, det er praksis", og deretter reagere med sinneutbrudd mot alle som viser skepsis er ikke en framgangsmåte som er spesielt egnet for fruktbare diskusjoner.

Tenk deg en person som lider av en alvorlig sykdom som hevder at sykdommen skyldes et overnaturlig fenomen. Må vi andre pent holde munn og godta hans teori? Eller kan det tenkes at leger som har studert sykdommen (uten nødvendigvis å ha hatt den selv) kan komme med andre teorier som faktisk er basert på prasis i 1000-vis av tilfeller med kontroll på variablene, i stedetfor å være basert på praksisen til en enkelt person som er "midt oppe i det"?
    Ønsker AVforum at tråder skal bli slik at brukere må fremskaffe "Toole-dokumentasjon" og lenker i hytt og vær (mer eller mindre vitenskapelige) før man tør å utrykke hva man erfarer i eget oppsett og egne modifikasjoner/innkjøp.
    I så fall beveger forumet seg over i et smalt nettsamfunn hvor ingeniører og bedrevitere kan sitte og klappe hverandre på skuldrene, mens vi musikk&filmelskende legfolk finner oss andre nettsamfunn å dele vår hobby i.
    Dersom du ikke tåler at andre er uenig med deg så mener jeg ærlig og oppriktig at det ikke vil være et stort tap om du fant andre steder å utfolde deg. Det beste ville dog være om du fortsatte å delta med verdifulle, saklige innspill.

Jeg har ikke sett noe sted at noen mener at dokumentasjon skal være et krav for å delta på avforum, eller at moderatorene har hintet i den retning. Så hva er det du er redd for, annet enn frykten for ikke å greie å overbevise meg? Og hvis du ikke bryr deg om min mening, så kan jo ikke det være en spesielt stor trussel?

Grunnen til at jeg velger å bruke noe tid her inne (til noens irritasjon) er at det nettopp finnes mange meninger og erfaringer, og at jeg møter motstand. Da mener jeg motstand i positiv forstand, altså folk som kan mer enn meg og som saklig forklarer meg hvorfor de mener at jeg tar feil. Jeg kan nevne i fleng opptil flere forumdebattanter som har fått meg til å innse egne misforståelser. Diskusjoner som ender med følelsesladet sinne og usaklighet er bare trist.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    ...Men seriøst. Det sier seg nesten selv at det ikke går an å teste dette vitenskapelig med ETT par høyttalere (hvis du ikke skal lytte i mono da...).
    Det å lytte i mono er ikke til å kimse av.

Selv om du spiller inn den ene siden og ikke den andre, og så tar en blindtest så er det noen fallgruber:
    1. Plassering har veldig stor betydning. Med mindre du greier å flytte høyttaler A og høyttaler B til akkurat samme sted så frykter jeg at det du egentlig tester er hvorvidt du kan høre forskjell på lokasjon A og lokasjon B.
    2. Naturlig produkt-variasjon. Selv innenfor en serie av elementer etc så er det naturlig noe produktvariasjon. Med mindre du har dette under kontroll så risikerer du å høre en forskjell i en blindtest som var til stede også før "innspillingen".

Forøvrig er det en god diskusjon om den tekniske biten (som Håkon var inne på) her:
    Hydrogenaudio Forums > Burn in

Denne figuren er kanskje mer intuitiv for folk flest enn T/S-parametre:

Merk at begge kurvene er modellert høyttaler-respons basert på målte T/S-parametre før og etter innspilling.

noen av kommentarene:
    The physical changes in the driver and extension to low end (assuming a properly designed enclosure) is fact. Whether there are tonal changes and you experience any further claims of magic has not been proven to my knowledge.
    ...
    Granted that the most affected octave is 50-100 Hz, this seems small for everyday use (since in this frequency range, the response of an average room varies in the +/- 5 db, or even +/- 10 db), but I understand that manufacturers take it into account.
    ...

-k

Side 13 av 18 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •