Innspilling av høytalere - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 18 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 357
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gehe
    Grunnen til innspilling er for å forhindre at spoler o.l. skal brennes. Skrur du opp volumet overmåte mye når elementene er nye så øker risikoen for skade. Er ikke helt sikker på den fysiske årsaken til dette.
    Hvis spolene er i orden, går det nok greit. Jeg har opplevd det motsatte, med forrige høyttalerne. Det var ikke noe kult med røyk i stua;-)

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at det var noe med at coilen ikke hadde fått satt seg skikkelig, eller noe i den duren. Er det ikke logisk at hvis elementene ikke har fått rørt nok på seg, så vil motstanden mellom coilen og magneten være større som kan føre til ekstra stor slitasje?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet du at det er slik hvis du ikke vet hvorfor??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det jeg har hørt, og hvis du tenker over det så er det jo ganske logisk. Jeg tviler på at det kun er en myte for å forhindre at folk skal heve kjøpet sitt. Det blir jo det samme med en motor på en bil, kjører du den for hardt når den er ny, er det større mulighet for motorhavari når bilen blir eldre. Det er snakk om enkel fysikk her...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye i denne tråden som baserer seg på hva folk har hørt, og lite fakta rundt hva som egentlig skjer. Selv spiller jeg alltid inn nye høyttalere minst et par hundre timer for å være på den sikre siden. Uansett ingenting å tape på det 8)
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til innspilling er for å forhindre at spoler o.l. skal brennes. Skrur du opp volumet overmåte mye når elementene er nye så øker risikoen for skade. Er ikke helt sikker på den fysiske årsaken til dette.
    Det er det jeg har hørt, og hvis du tenker over det så er det jo ganske logisk. Jeg tviler på at det kun er en myte for å forhindre at folk skal heve kjøpet sitt. Det blir jo det samme med en motor på en bil, kjører du den for hardt når den er ny, er det større mulighet for motorhavari når bilen blir eldre. Det er snakk om enkel fysikk her...
    Jeg synes at det er helt ulogisk og det høres ut som et dårlig råd. Hvis du ikke kan underbygge med noe annet enn "jeg har hørt rykter om..." og "det virker mer logisk enn kynisme blant selgere..." så velger jeg å helt avskrive det du sier.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det var da en noe bastant påstand fra deg som ellers er så reflektert.

Nå har jeg kjøpt nye små bokhyllehøyttalere med Fostex fulltoneelement, og alle de jeg har snakket med som har, eller har hatt Fostex, hevder at disse trenger lang tid med spilling før de "sitter"; faktisk opp til 200 timer!
    Og dette tror jeg virkelig på når jeg hører hva de leverer out-of-the-box.....

Det er forskjeller på høyttalere og innspillingstid. Har selv erfart dette nå.
    Jeg sa at jeg ikke så noen grunn til å tenke på innspilling når man først har kjøpt en høyttaler.

Er det noen av dine påstander som (dersom de er riktige) medfører at en fersk eier av høyttalere trenger å tenke på innspilling?

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hvis du betviler mine påstander så skaff deg et par fulltone-elementhøyttalere og prøv selv. At du trekker mine påstander i tvil finner jeg veldig sårt. De er basert på egen erfaring.
    Det kan umulig være slik at du kan avslutte enhver debatt ved å kreve at alle som tviler må kjøpe samme utstyr som deg for å få skrive her inne.

Jeg synes ikke at det er noen grunn til at du skal føle deg såret over at jeg er skeptisk. Jeg er skeptisk til så mangt og det har ingenting med deg personlig å gjøre. Jeg er _spesielt_ skeptisk til påstander om fysiske fakta basert på erfaringer med hifi-utstyr. Erfaringen kan veldig ofte være grei nok den, men påstanden som formes ut fra den _kan_ likevel være riv ruskende gal.

Et eksempel:

Person A bestiller håndspåleggelse hos Snåsamannen, hvorpå hun blir frisk i løpet av 2 dager. Konklusjonen til vedkommende er kanskje at det er en overnaturlig kraft i snåsammannen, og hun blir kanskje såret over at andre våger å trekke hennes konklusjoner i tvil.

Men hva om det motsatte hadde skjedd, at hun oppsøkte snåsamannen, og etter 2 dager falt død om. Ville de rundt henne da på samme måte konkludere at snåsamannen er dødelig og kreve ham sperrert inne, eller ville de plutselig høre på legene som kanskje sier at det var et slag?

Hvorfor er personlige opplevelser en uimotsigelig sannhet i det første eksempelet, men en latterlighet som ingen gidder å nevne i det andre tilfellet?

En alternativ teori angående innspilling er allerede lansert: At det utelukkende handler om at hørselen vår justerer seg til et nytt lydbilde. Med mindre du har utført en vitenskaplig test, så ser jeg ikke hvordan dine erfaringer kan bidra til å avklare om det som faktisk skjedde var mental tilvenning eller fysiske fenomener i høyttaleren (eller begge). Derfor ser jeg faktisk ikke hvorfor din analyse skal tillegges noen større vekt enn noen andres til å utforme konklusjoner om hva som fysisk skjedde hjemme hos deg.

-k

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er hobbyen din hifi eller debatt?

Hva med de som setter høyttalerne til innspilling og forlater rommet. Blir det noe tilvenning av hørselen da?

Skaff deg heller mer praktisk erfaring enn å synse rundt med alle teoriene din på forumet!

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nå er jo ikke "innkjøring" av en bil fordi den skal motstå motorhavari når den blir eldre - men heller for at motoren ikke skal bli utsatt for unødvendig stor belastning i begynnelsen - før motoren har fått kjørt seg til skikkelig, og for å unngå havarii begynnelsen - havarere en motor pga slitasje osv klarer du fint selv med perfekt innkjøring.

PS; nå er ikke innkjøringen KUN for motoren sin skyld heller sånn det er sagt..

---med andre ord - helt enkel fysikk er det nok tydeligvis ikke... ---

med høytalere er kan jeg snakke om spes klipsch rf83 jeg har hatt, og på disse var det liten tvil om at bassen ble merkbart dypere etter noen hundre timer innspilling - dette dokumenterte jeg selv med måling, slik at det ikke bare var hørselen min som vente seg til lydbilde..

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    En alternativ teori angående innspilling er allerede lansert: At det utelukkende handler om at hørselen vår justerer seg til et nytt lydbilde. Med mindre du har utført en vitenskaplig test, så ser jeg ikke hvordan dine erfaringer kan bidra til å avklare om det som faktisk skjedde var mental tilvenning eller fysiske fenomener i høyttaleren (eller begge). Derfor ser jeg faktisk ikke hvorfor din analyse skal tillegges noen større vekt enn noen andres til å utforme konklusjoner om hva som fysisk skjedde hjemme hos deg.

-k

Nå er det jo også slik at teori ikke alltid fungerer like godt i praksis...
    nettopp derfor heter det en Teori....

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hva med de som setter høyttalerne til innspilling og forlater rommet. Blir det noe tilvenning av hørselen da?
    Placebo

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen referanser på stående fot (sitter ute i 25 varme), men mener å ha lest fra Seas at elementer forandrer mekanisk karakteristikk etter et gitt antall timer. Oppheng og spider mykner opp. Ergo må de ta hensyn til dette når de skal lage datablad på elementene. Kanskje det går ann å finne noe på hjemmesidene til de ulike element produsentene? Beyma, JBL, Seas, Focal etc.

Dette samfaller i allefall med min praktiske erfaring. Hadde et par Focal 1007 Be høyttalere på lån som var testet av mange før meg - de låt fantastisk. Fikk 1027Be like etterpå, og de låt hardt og klinisk opp fra esken. En kjapp telefonsamtale til importør bekreftet at de krever en del timer, noe de også hadde gjort før de sendte de til test og enkelte kunder. Dette var åpenbart ikke snakk om tilvenning - det første paret låt flott. Focal nevner det også i brukermanualen, men der er det vel ikke snakk om *så* mange timer som enkelte skal ha det til.

Jeg er dog mer usikker på hvor mange timer som er faktisk forandring og hvor mange timer som er tilvenning. Men jeg har vel egentlig slått meg til ro med at det egentlig ikke spiller noen rolle. Jeg lar de spille inn, og er ferdig med det. Gjerne mens jeg er på jobb.... Så får det heller bli fjerntilvenning, en slags telepati kan en jo kanskje kalle det....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant jeg fant sa kjerringa....

Peerless XLS10 10" Subwoofer (830452) and Passive Radiator (830481)

The results show that the T/S parameters after 50 hours of run-in are remarkably similar to the Peerless published specs, with the exception of Le (which is not critical for modeling enclosures).
    Forandringer hele veien opp til 50 timer. Noe mer enn det testet han ikke, men begynte å nærme seg spec til Peerless.

En som påstår å ha gjort noen labtester på kondenstatorer før og etter en tids bruk.Testen ble etter sigende gjort på forsterkere, men kondensatorer brukes også på delefilter (Om kanskje ikke akkurat på fulltone høyttalerne til asvaberg).

Capacitors, Burn-in and mythology - ZeroGain Forum

Og det beste av alt, innspilling er så og si (om vi glemmer de med Nagra rørforsterkere) *trommevirvel* GRATIS!! 8)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Nå er det jo også slik at teori ikke alltid fungerer like godt i praksis...
    nettopp derfor heter det en Teori....
    Hva vil du egentlig fram til? Diskusjonen var ikke hvorvidt "teori eller praksis" er best, men mellom en teori og en annen teori.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Det kan i det minste bli en avvenning med lyden man hadde tidligere.

Dersom noen har testet den ene siden av et høyttalerpar mot den andre mhp rent hørbare forskjeller før og etter innspilling av den _ene_ siden, så er jeg veldig interessert i resultatet.

-k

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    nå er jo ikke "innkjøring" av en bil fordi den skal motstå motorhavari når den blir eldre - men heller for at motoren ikke skal bli utsatt for unødvendig stor belastning i begynnelsen - før motoren har fått kjørt seg til skikkelig, og for å unngå havarii begynnelsen - havarere en motor pga slitasje osv klarer du fint selv med perfekt innkjøring.
    Nå beskriver du jo akkurat det jeg mener. Vet ikke om det kom klart frem, eller frem i det hele tatt. Faren for at et element går i stykker er større når den er ny.

Og knutinh, du trenger ikke å høre på hva jeg sier i det hele tatt, og det er bedre hvis du ikke sier noe!

MOD EDIT: Personkarakteristikk fjernet...

Bare fordi du ikke tror på det så betyr det ikke at det er feil.

Jeg refererer bare til teorien om falsifikasjon, og sier det at alle teorier er rett til det motsatte er bevist og at ingen teori er 100% sikker. Så hvis ingen kan komme frem med noen fysisk forklaring til at det ikke kan stemme, så er det ikke noe poeng å drepe en teori for så å gå for en annen teori!

En debatt er til for å prøve å komme frem til noe, å ikke ta den første å beste løsningen på problemet. I steden for å bare si at det er feil fordi det ikke er sikre kilder, så kan det heller tenkes og diskuteres rundt akkurat den ene ideen for å prøve å se om det faktisk kan være mulig at det slik.

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det kan i det minste bli en avvenning med lyden man hadde tidligere.
    Det er flere av oss her på forumet som har mer enn et anlegg, å avvenne hørselen blir derfor umulig. Du hører på musikk i bilen, på kjøkkenet osv. mens HT'ene spiller seg inn. Hvis du hører litt på HT'ene når du får de for så å la de spille seg inn mens du gjør andre ting, så vil du ikke klare å avvenne deg lydensignaturen som var i de foregående HT'ene. Jeg tror ikke hjernen kun har plass til så og så mange lydsignaturer.

Når du f.eks. er å lytter til flere HT'er på en dag, så vil du fortsatt klare å skille klinten fra hveten. Hvilke du mener lyder bra og ikke. Du vil høre forskjell.

Side 12 av 18 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •