Innspilling av høytalere - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 18 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 357
    Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, hadde planer om det, bare lurte på om det var noe spesiell ting e burde være obs på..

Og litt tips til hvilke musikk det var "lurt" å bruke osv.

Det var ikke det at det hastet, det var mer at e ønsket å gjøre det riktig..

Uansett takk for di svarene som er kommet

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Dette er veldig enkelt. Følg bruksanvisningen som hører til høyttalerene dine!
    No har e lest gjennom bruksanvsningen, den var til og med på norsk.
    Det står det om plasering og tilkobling, samt en del om oppbygningen og utviklingen og de forskjellige elementa.

Men finner ingenting om innspillingstid eller råd i forbindelse med dette.

Er det jeg som er blind. Blir gla for tilbakemeldinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    No har e lest gjennom bruksanvsningen, den var til og med på norsk.
    Det står det om plasering og tilkobling, samt en del om oppbygningen og utviklingen og de forskjellige elementa.

Men finner ingenting om innspillingstid eller råd i forbindelse med dette.

Er det jeg som er blind. Blir gla for tilbakemeldinger.
    Det er nok fordi en spesiell innspilling egentlig er noe tull. Bruk høyttalerene som du vil fra 1. time og nyt lyden. Om de skulle spille bedre etter noen timers bruk, så er jo det bare en bonus.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Det er nok fordi en spesiell innspilling egentlig er noe tull. Bruk høyttalerene som du vil fra 1. time og nyt lyden. Om de skulle spille bedre etter noen timers bruk, så er jo det bare en bonus.
    Jo det er jo sant det, men dersom det skulle være noe som var foruftig og ta hensyn til/gjøre de første timene så er det jo ønskelig og gjøre dette når man har brukt mye penger på høytalere..

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjøpte mine høyttalere på Hi-Fi Klubben sa de jeg skulle spille på hviske volum i ett par dager først. Dette gadd jeg ikke for å si det sånn. Det får være grenser. Spilte nokså høyt på film (-13 eller noe på receiver)

Mine har da ikke tatt skade hvert fall=)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje retningslinjene man får om innspilling er for høytalernes beste framfor resultatet. Man skal jo myke opp elementene, altså får man vel samme resultat uansett hvordan man spiller dem inn, eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at høytalere kun trengs å bli innspilt når de er kliss nye, eller bør høytalere innspilles på nytt etter hvis de f.eks har stått stille uten å ha blitt spilt med i 2 måneder? halvt år? ett år?

Mvh
    Markus

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye forskjellige meninger om innspilling gitt......

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe som heter "innspilling".

Høytalerne vil bare låte bedre etter en liten stunds bruk fordi at elementene vil mykne opp litt når dem har vært i bruk.
    Spiller du høyere så går det kortere tid før høytaleren blir "optimal", spiller du lavere tar det lengre tid.
    That's it.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marks
    Er det slik at høytalere kun trengs å bli innspilt når de er kliss nye, eller bør høytalere innspilles på nytt etter hvis de f.eks har stått stille uten å ha blitt spilt med i 2 måneder? halvt år? ett år?

Mvh
    Markus
    Enkelte høytaler fabrikanter f.eks Dali, har jeg sett har beskrevet i enkelte av bruker manualen sine om at det kan være lurt å spille litt og mykne opp en høytaler som har stått ubrukt en stund, dvs. før man bruker den til mere kritisk lyttning.

Den største forskjellen og oppmykningen skjer vel i den første perioden når høytalerene er nye, men langvarig lagring vil jo også kunne få oppheng og mebraner til å "stivne" litt.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Det er ikke noe som heter "innspilling".

Høytalerne vil bare låte bedre etter en liten stunds bruk fordi at elementene vil mykne opp litt når dem har vært i bruk.
    Spiller du høyere så går det kortere tid før høytaleren blir "optimal", spiller du lavere tar det lengre tid.
    That's it.
    Og det du beskriver her, kalles altså ikke "innspilling" ?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rant:
    Jeg tror at lyd og musikkinteresserte hadde hatt det mye bedre dersom de sluttet å bekymre seg for meningsløse rykter satt ut av halvstuderte ansatte i hifi-klubben, og heller gikk over til å nyte musikk.

Grunnen til at man snakker om innspilling er at høyttalerelementer i varierende grad endrer karakteristikk fra de kommer fra samlebåndet. Gode design endrer seg lite, dårlige design endrer seg litt mer. Endringen skjer primært de aller første timene elementet brukes, og størrelsen på denne endringen er normalt usaklig overdrevet av audiofile.

Den som først og fremst trenger å tenke på dette er høyttalerdesigneren. Dersom man designer/måler en høyttaler ut fra fabrikknye elementer så vil høyttaleren i gjennomsnitt over produktets levetid ha litt andre specs enn det designeren "trodde" på lab-en. Altså kan det være fornuftig å ha innspilte elementer, og å designe for en eller annen lyd-ideal fra "time nr 5 til 10 år etter innkjøp", i stedetfor å designe for et lyd-ideal fra "time nr 0 til time nr 5".

Dette kan også være relevant dersom man er veldig metodisk i innkjøp av høyttalere og måler og/eller lytter kritisk selv i stedetfor å be forumbrukere og "hifijournalister" fortelle deg hva som låter bra eller dårlig. På samme måte kan man da argumentere for at du får litt mer realistisk inntrykk dersom høyttaleren har vært brukt i noen timer først.

Jeg ser ingen saklig grunn for at man trenger å tenke på innspilling når man først har kjøpt en høyttaler, men jeg ser mange kommersielle grunner for at produsenter og selgere ønsker å lure kundene til å tro at det er slik, for å la psykologiske prosesser (tilvenning) tre i kraft, og for å gjøre det litt mer vanskelig å heve kjøpet om man fremdeles ikke er fornøyd.

-k

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Og det du beskriver her, kalles altså ikke "innspilling" ?
    Poenget her er vel at en ikke behøver å følge noen form for oppskrift eller metode. En høyttaler vil høres bedre ut etter en liten periode med normal bruk. Må vi kalle dette for noe da?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Poenget her er vel at en ikke behøver å følge noen form for oppskrift eller metode. En høyttaler vil høres bedre ut etter en liten periode med normal bruk. Må vi kalle dette for noe da?
    Helt enig, er bare å bruke høyttalerne som normalt fra første stund.

Men angående innspillingstid er det jo litt individuelt etter hvilke høyttalere man har kjøpt, jeg merket stor forskjell på mine etter ca et år i forhold til når de var nye...

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Men angående innspillingstid er det jo litt individuelt etter hvilke høyttalere man har kjøpt, jeg merket stor forskjell på mine etter ca et år i forhold til når de var nye...
    Hadde samme erfaring med mine Piega TC70x. Jeg har en klar oppfatning av at bassresponsen ble gradvis endret over de 6 første mnd.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det er forskjeller på høyttalere og innspillingstid. Har selv erfart dette nå.
    Liten tvil om at høyttalerene spiller bedre etter noen timers bruk. Slik var det også med mine Focal-høyttalere. Jeg ble litt skremt av den tamme bassen etter å ha koblet opp anlegget for første gang.

Men høyttalerene behøver altså ikke spilles inn på noen spesiell måte. Når jeg får meg nye sko så legger jeg meg ikke til noe spesiellt ganglag feks for å gå inn skoene. Mulig jeg kan finne på å gå litt rart hvis jeg får gnagsår, men dette klarer jeg ikke å overføre til innspilling av høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hatt mine infinity kappa 8.2i siden 99 tror jeg.låter bedre og bedre.sitter plutselig bare å smiler når jeg spiller musikk.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tbmetal
    hatt mine infinity kappa 8.2i siden 99 tror jeg.låter bedre og bedre.sitter plutselig bare å smiler når jeg spiller musikk.
    Dette er alt for liten tid for disse. Du bør gi dem tid så skal du virkelig høre hva de er gode for!

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til innspilling er for å forhindre at spoler o.l. skal brennes. Skrur du opp volumet overmåte mye når elementene er nye så øker risikoen for skade. Er ikke helt sikker på den fysiske årsaken til dette.

Side 11 av 18 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •