Drømmen om oppgraderinger... Nye fronter i toppklasse!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Drømmen om oppgraderinger... Nye fronter i toppklasse!

Denne tråden er egentlig kun et resultat at mine fremtidige drømmer om oppgradering av kinoen, og spesielt da ift stereolyden..

JA, jeg vet at helheten i min kino best ivaretas av et totalt oppsett fra B&W Nautilus, da jeg nå har 13 B&W høyttalere i oppsettet.

MEN, dersom jeg skulle bytte ut mine fronter.. Til noe med skikkelig punch og stereolyd i den definitive toppklasse: Hva er alternativene?

Har selvsagt lest en del om dette i magasiner og her inne på forumet. Akto har jo gått for TAD, Noen nevner Patos, andre sverger til øvrige merker. Jeg har ikke hørt så mange av alternativene, og selvsagt vil jeg oppsøke de respektive forhandlere og lytte meg frem. Jeg ønsker i denne tråden simpelthen å lufte hva alternativene kan være dersom man ønsker å bruke 100k++ på 2 nye fronter (la oss si at øvre grense er 250k).

Hovedsakelig må disse kunne gi mildest talt vanvittig dynamikk, samtidig som de ivaretar bassområdets råskap!

Har hørt MYE bra om hornhøyttalere, men hva er egentlig kompromisset dersom denne løsningen er tingen? Hva slags musikk egner seg best mtp hornhøyttalere? Klarer de å gi meg den bassgjenngivelsen jeg ønsker, eller må jeg da bytte ut mine ASW825 sub'er (12"x2)..

Jeg ønsker en allsidig høyttaler, som blåser fletta av det meste (vel og merke dersom denne drømmen skal realiseres). Rommet mitt er for øvrig ca 28kvm og i "riktig" proporsjon mtp lengde og bredde..

802D har jo stått på ønskelisten en stund, men jeg er sikker på at det finnes reelle alternativer der ute!

Tips til hva som er verdt å sjekke opp?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om 802D helt klart er lekre høyttalere så synes jeg de er litt 'plain' i utseende til å være toppmodeller.
    Når man skal bruke svært mye penger på høyttalere så vil jeg ha en skikkelig greie som ikke likner noe annet, og som bare oser penger..
    (For å ta en sammenlikning til bil, så vil jeg si en 802D er som en BMW til feks 2. mill, som er vel og bra, men litt anonym og kan være vanskelig å skille fra andre BMW'er for mange, mens en Ferrari/Lamborghini til 2.mill vil snu langt flere hoder..)

Synes f.eks disse fra Dynaudio Gulvstående | Høyttalere | Soundgarden ser mye frekkere ut hvis jeg skulle passere 100k pr par.
    Edit: Leste også endel om Wilson Audio i et blad i julen, men de er jo i enda en annen prisklasse da
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du vurdert toppen av B&W? 800D... Di ser jo syke ut, men er veldig dyre:S Vist jeg ikke husker feil har Flagebord slike, spør han om hvordan han synes...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært mange (forskjellige) kandidater også i prisklassen over 100k.
    For å forsvare en slik investering må du sette i gang med litt grundig research.

Jeg ville lagt til en ny forsterker i ligningen, da jeg mener det er mye å hente på det punktet. Kunne det være tenkelig for deg å benytte en forforsterker med prossesor inngang i forbindelse med en annen effektforsterker?

Først og fremst hadde jeg fokusert på å finne en sittegruppe som lar deg sitte i sweetspot, fireseteren du har nå har jo et bord der.

Edit: Akto har ikke TAD men ADAM audio.
    Edit2: Flageborg har den gamle matrix utgaven, noe som er ganske fjernt fra dagens 800d.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vienna acoustics the music ser jo veldig spennandes ut :P
    også har jo du Sonus Faber Amati Anniversario.

Test av Sonus faber: Test av Sonus Faber Amati Anniversario Gulvhøyttaler - Tester - Lyd og Bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som fornøyd eier av 802D så er det bare en høytaler jeg kunne tenke meg å bytte dem ut med og det er Revel Ultima Salon2. (http://www.revelspeakers.com/product...sp?product=27).

Hadde Revel spilt litt høyere og tålt enda mer effekt og hatt en like "seriøs" senter som B&W sin HTM1D så hadde det vært på oppgraderingslisten for en eventuell "Sal 2". Til kino bruk er drømmen fortsatt en frontrekke med 801D, HTM1D og 4 stk 802D som bakkanaler.... Så kan Salon2 ene stå i stua og kose seg og oss... Men ett stort men Norsk tipping har ikke ringt enda desverre :-D

Som en dedikert stue høytaler for tokanals musikk lytting så er Revelen likevel på min ubestridte topp plassering (for 240 K så er det jo dyrt, men ikke fantasi priser som en del "eksotiske" (og ofte dessverre obskure) merker har på sine produkter.

Grunnen til at jeg i tillegg til å like hvordan både 800D serien til B&W og Revel Ultima Salon2 låter så er jeg helt klar på at jeg KUN kjøper utstyr som er såpass dyrt fra selskaper som har ressurser til utviklingsavdelinger som kan bringer høytaler utviklingen videre, gjennom innovasjoner både på elementer, material bruk, kasse design, delefilter og spredingskarakteristikk etc , og ikke bare "mix and match" av standard elementer som de fleste andre produsenter må drive med.

Viktig for meg er også å kjøpe ett produkt som produseres i såpass store serier at utviklingskostnadene kan deles på noen tusen par ikke noen titall... Hvor nært en million eller to hadde ikke disse høytalerne kostet hvis de skulle selges i 20 - 30 eksemplarer (som mange av de eksotiske merkene har som ett godt salgstall) hvis en skal fordele utviklings kost per solgte enhet (hadde for eksempel ikke kjøpt Midgard blokkene hvis ikke innmaten hadde kommet fra B&O....). B&W group og Harman group har definitivt de ressursene som skal til for å få til dette (sammen med et lite knippe av andre produsenter (men det er ikke mange...)). En hyggelig bi effekt av å kjøpe ett kjent merke er at produktene ofte holder seg godt i pris hvis en gang skulle ønske å bytte ut.

Jeg synes også at det er viktig at produsenten leverer til proff/studio internasjonalt, både som et kvalitetsstempel men også for å sikre at produktet er rimelig nøytralt.

Men det spennende med denne hobbyen er likevel at det er like mange meninger som det er deltakere i den, og godt er det. Det viktigste er å gjøre valg en selv er fornøyd med :-D

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Som fornøyd eier av 802D så er det bare en høytaler jeg kunne tenke meg å bytte dem ut med og det er Revel Ultima Salon2. (http://www.revelspeakers.com/product...sp?product=27).

Hadde Revel spilt litt høyere og tålt enda mer effekt og hatt en like "seriøs" senter som B&W sin HTM1D så hadde det vært på oppgraderingslisten for en eventuell "Sal 2". Til kino bruk er drømmen fortsatt en frontrekke med 801D, HTM1D og 4 stk 802D som bakkanaler.... Så kan Salon2 ene stå i stua og kose seg og oss... Men ett stort men Norsk tipping har ikke ringt enda desverre :-D

Som en dedikert stue høytaler for tokanals musikk lytting så er Revelen likevel på min ubestridte topp plassering (for 240 K så er det jo dyrt, men ikke fantasi priser som en del "eksotiske" (og ofte dessverre obskure) merker har på sine produkter.

Grunnen til at jeg i tillegg til å like hvordan både 800D serien til B&W og Revel Ultima Salon2 låter så er jeg helt klar på at jeg KUN kjøper utstyr som er såpass dyrt fra selskaper som har ressurser til utviklingsavdelinger som kan bringer høytaler utviklingen videre, gjennom innovasjoner både på elementer, material bruk, kasse design, delefilter og spredingskarakteristikk etc , og ikke bare "mix and match" av standard elementer som de fleste andre produsenter må drive med.

Viktig for meg er også å kjøpe ett produkt som produseres i såpass store serier at utviklingskostnadene kan deles på noen tusen par ikke noen titall... Hvor nært en million eller to hadde ikke disse høytalerne kostet hvis de skulle selges i 20 - 30 eksemplarer (som mange av de eksotiske merkene har som ett godt salgstall) hvis en skal fordele utviklings kost per solgte enhet (hadde for eksempel ikke kjøpt Midgard blokkene hvis ikke innmaten hadde kommet fra B&O....). B&W group og Harman group har definitivt de ressursene som skal til for å få til dette (sammen med et lite knippe av andre produsenter (men det er ikke mange...)). En hyggelig bi effekt av å kjøpe ett kjent merke er at produktene ofte holder seg godt i pris hvis en gang skulle ønske å bytte ut.

Jeg synes også at det er viktig at produsenten leverer til proff/studio internasjonalt, både som et kvalitetsstempel men også for å sikre at produktet er rimelig nøytralt.

Men det spennende med denne hobbyen er likevel at det er like mange meninger som det er deltakere i den, og godt er det. Det viktigste er å gjøre valg en selv er fornøyd med :-D

nå har jo du også en frontrekke de fleste bare kan drømme lenge om allerede

til kino kan kanskje Klipsch Palladium være noe skikkelig gromt noe.. sikkert massevis av punch og trøkk, men passer sikkert ikke inn med resten av oppsettet til Stapedius.. har aldri hørt Palladium i live heller, og må vell se langt etter selv det.. :P

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som lykkelig eier av et par Avanti5 må jeg trekke fram min egen drømmeoppgradering. Audio Physic Caldera 2

Oslo Hi-Fi Center
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvilke preferanser du har, eller hvilke høyttalere du har hørt. Men jeg kan gi deg noen tips, så kan du jo se nærmere på det viss du ønsker.

Mine JBL Array 1400 er helt RÅ på film, og personlig syns jeg de spiller fletta av den mye omtalte serien til Klipsch Palladium. Ja, jeg har hørt Palladium. Jeg syns også de er helt sinnsyke på musikk. Arrayene tiltaler nok flere personer til film, eller musikkbruk. Jeg personlig kjører på med en svær transistor forsterker til effekt. Du kan f, eks også gjøre det, men ha rør i forforsterkeren så blir det nok en rå kombinasjon både på film å musikk. Et komplett oppsett fra Array serien hadde blitt noe dyrt (180000kr. fronter,bak ht, subwoofer å center), men jeg forstår drømmene dine er langsiktige. JBLene gir dynamikk så det hoolder, men mangler det siste i den dypeste bassen. Går ikke dypest, derfor kommer jeg til å kjøpe inn noen subwoofere i løpet av dette året.

Du nevner at B&W 802D står på ønskelisten, men hva med å se nærmere på B&W 800D(165kr)? Sammen med B&W HTM1D(65kr) og B&W DS8S(34kr) eller eventuelt B&W 805S(20k) på stativer? B&W har vel også noen rå subwoofere i den øverste prisklassen, viss du ønsker å ha alt fra samme produsent.

Viss 250000kr er bare for nye fronter, er mulighetene veldig store. Du har hornhøyttalere, elektrostater osv. Hva med å se nærmere på Kef Reference 207/2? Dette er toppmodellen i Referanse serien til Kef, og koster veil 160k. Den har vel også blitt omtalt som verdens mest "komplette" høyttaler, uansett prisklasse, om jeg ikke husker feil. Joda, det kan vel tas med en stor klype salt. Men egentlig, så sier ikke den uttalelsen rent lite spør du meg. Les mer her: Kef Reference Series .

Ellers viss jeg hadde vært deg, ville jeg ha sjekket ut dyrere høyttalere fra produsenter som Respons, Focal, Tannoy, Avantgarde Acoustic, Montana osv. Dette er bare ett fåtall du bør sjekke ut, det finnes en hel haaaaug med merker som har høyttalere i den prisklasse du leter.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning

Det er jo litt viktig å ha plass/rom til skikelig oppsett. Her er en fyr på www.blu-ray.com's "minhjemmekino" som har putta ditt oppsett i et par 'litt' trangere bukser..

Gremal's Home Theater Gallery (9 photos)
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Det er jo litt viktig å ha plass/rom til skikelig oppsett. Her er en fyr på www.blu-ray.com's "minhjemmekino" som har putta ditt oppsett i et par 'litt' trangere bukser..

Klasse anlegg ja. Men her var det så trangt at man må ut for å skifte mening

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_

Enig med deg der at rommet er definitivt den viktigste komponent i etthvert anlegg :-D

Og vår "Sal 1" er nok litt i smaleste laget (skulle gjerne hatt den meteren eller halvannen som du har i tillegg Shallow...) til å rettferdigjøre noe mer enn det vi har puttet inn (selv om jobbing med dempe materialer, og romkorreksjon kan bøte noe på de fysiske begrensningene), det er derfor "Sal 2" er neste prosjekt hvis bare Norsk Tipping kan få ut fingeren og ringe :-D

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo mye B&W allerede, så den "naturlige" veien å gå hadde kanskje vært å fortsatt i det sporet. Men siden du snakker om mer dynamikk med en tøff bunn så er definifivt ikke 800-serien veien å gå. I denne klassen er det selvfølgelig snakk om preferanser, men alt jeg har hørt av 800-serien er relativt laidback med en rund og varm bass. Flott til Kari Bremnes og en høyttaler som er lett å like, men det finnes definitivt høyttalere som rocker mer - mye mer. Eneste jeg kunne tenkt meg å hørt der var 801D på Chapter elektronikk.

Audio Physic har jeg vurdert før, men jeg har liksom ikke helt falt for modellene med ringradiator-diskant. Kanskje jeg bare har hørt de på feil forsterker. Sidemontert bass har også lett for å gi noen utfordringer med rommet.

Selv gikk jeg for Focal Utopia Be. De er ikke nødvendigvis noe bedre, men lyden passer mine preferanser bedre. Focal er kjent for en stram bass og Utopia er med rett forsterker ganske dynamiske (dog hornhøyttalere er naturligvis et steg videre). Focal kommer også med en ny Utopia serie som er like rundt hjørnet, dog det er ingen senter på plass enda. Prisen er sannsynligvis et godt stykke over 100k, men dagens modeller er mulig å få til rundt 100k. Focal selges heldigvis ikke via monopol-klubb... hifi-klubben. Det er som andre er inne på uansett viktig å velge en produsent som også leverer en solid matchende senter-høyttaler - på det området er det mange produsenter som jukser i timen.

Revel sine Ultima har jeg hørt mye bra om, men ikke hatt gleden av å høre på de. JBL Array kan du også vurdere - det er virkelig morsomme kinohøyttalere. Masse dynamikk og morro.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    78 000$ - har du sjekket dollarkursen i det siste? b

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Det er svært mange (forskjellige) kandidater også i prisklassen over 100k.
    For å forsvare en slik investering må du sette i gang med litt grundig research.

Jeg ville lagt til en ny forsterker i ligningen, da jeg mener det er mye å hente på det punktet. Kunne det være tenkelig for deg å benytte en forforsterker med prossesor inngang i forbindelse med en annen effektforsterker?

Først og fremst hadde jeg fokusert på å finne en sittegruppe som lar deg sitte i sweetspot, fireseteren du har nå har jo et bord der.

Edit: Akto har ikke TAD men ADAM audio.
    Edit2: Flageborg har den gamle matrix utgaven, noe som er ganske fjernt fra dagens 800d.
    Jeg har jo effekttrinn Halo A51 som biampet gir 500w til hver høyttaler, burde vel holde i første omgang?

Sittegruppen blir nok stående. Jeg har plassert den og stilt inn volumene på frontene slik at jeg får sweetspot i sete nr 3 fra venstre.

Grundig research er nøkkelen. Ønsker å få høre om kandidater, pris og hvor man kan skaffe disse/høre på de.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener for øvrig bestemt at Akto gikk for TAD-1 eller hva den heter til 500k..?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NOT! :-D Akto har ADAM som Gwandarion skrev lenger opp... TAD R1 kan kanskje bli neste oppgradering... hvem vet når det gjelder den mannen...

EDIT: sjekk tråden hans på hjemmekino.no så ser du bilder også.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Mener for øvrig bestemt at Akto gikk for TAD-1 eller hva den heter til 500k..?

Akto kjøpte Adam.
    De hadde Tad-1 hos hjemmekino på Økern en god stund.

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av beiver
    Akto kjøpte Adam.
    De hadde Tad-1 hos hjemmekino på Økern en god stund.
    ¨

De hadde ikke. De har

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •