Hvor plasseres surroundhøyttalere ala bi/dipol?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor plasseres surroundhøyttalere ala bi/dipol?

Jeg lurer rett og slett på hvor man helst plasserer høyttalere som er dipol eller bipol. Altså et element som skyter rett frem og en diskant til hver side, slik som man henger på veggen.

1. Er det helst på sidevegg eller bakvegg?
    2. Bør de henge veldig høyt oppe, eller kan de fungere rett over ørehøyde?
    3. Langt fra sitteposisjon, eller helst rett over?

Jeg må helst ha dem på bakvegg, og rent estetisk vil det se best ut å ha dem ca ørehøyde.

Tips? Og er dipol veien?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på denne her, lurer på hva dipol og bipol er for noe, og som nevnt her hvor det eventuelt plasseres?

Newcomer Stage sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøve også og søke meg frem til noen andre erfaringer ang dette når jeg plasserte mine .... men fant ikke så mye info, så bare plasserte de slik
    Er nok ikke den beste plasseringen men ...ifølge Klipsch manualen, så var det slik som jeg plasserte de, eller på sidevegg Mulig jeg burde ha senka de ned ca 40-50cm men ... tar gjerne imot tips ...

flere bilder i linken under

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT: Bohus-sofa? Kreta?

On-Topic:
    Ja, jeg vurderer å prøve høyttalere ala de du har, men jeg sitter med sofa inntil bakvegg og vil helst ikke ha dem "midt på veggen", men det innebærer jo at det fungerer.

EDIT - OT2: Flott kino du har, Stage!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, er vel Kreta såvidt jeg husker ja

Japps ...var det som jeg tenkte på også, at de ble midt på veggen ...men, fungerer jo greit ...eneste minuset er at jeg ikke har en sidevegg til høyre der, bare går rett ut på kjøkkenet \ gang, så får ikke maxet rommet isåfall

takk takk

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lest endel i løpet av dagen, og for meg som ikke har plass bak lyttepos og skal ha 5.1 så ser det ut til at direktefyrende høyttalere er best og rett inn fra hver side.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Henger meg på denne her, lurer på hva dipol og bipol er for noe, og som nevnt her hvor det eventuelt plasseres?
    Bipolar:

In a Bipolar loudspeaker the two sets of speakers are in phase with each other, both sides pushing air at the same time and giving a slightly greater output where the Dipolar speaker's dead zone would be. In fact, a bipolar speaker disperses sound through almost 360 degrees, which helps if the surround speakers are to be used behind (or anywhere other than level with) the listening position.

Dipolar:

In a Dipolar loudspeaker the two sets of speakers are out-of-phase with each other, i.e. the drivers on one side push as the other side are pulling. There is then a 'dead zone' of sound in the area directly along a line at 90 degrees to the speaker - sonically highly desirable, as it surrounds the listener, yet the source of the sound is undetectable. If they can be set up on either side of the listening position the dipolar configuration will give very open rear effects imaging without the speakers drawing attention to themselves.

(beklager russisken)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker i dag ett 7.1 system med MTS-01 i front og MCS-01 til Senter. Så bruker jeg 4. stk SBS-01 til Suorund og Suround Back. Lurte på og BI.Ampe frontene og gå over til 5.1. Jeg har ca. 1.5 meter mellom fremste og bakerste lytteposisjon. Lurte bare på hvile type høytalere som ville gi best suorundlyd, og nok spredning til begge lytteposisjoner

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et par Focal SR800V (bipolare) i tilsvarende posisjon som stage gjør med sine Klipsch og hos meg fungerer det utmerket.

Jeg hang mine opp ca 60cm over ørehøyde, da det ble anbefalt fra forhandler.

Faktisk får jeg bedre kringlyd en da jeg brukte et par B&W CDM1se (direktestråle) stående på hver side an sofaen. Som en bonus ble verdifull gulvplass frigjort også. Tror det hadde blitt enda bedre hvis jeg hadde hatt sofaen litt ut fra veggen, men det er dessverre ikke praktisk mulig for meg.

Ligger et bilde på min hjemmekino presentasjon.
    http://www.avforum.no/minhjemmekino/show.php/steinram

Jeg ville gått for en dipol øsning på bakvegg hvis side vegg ikke er mulig. Skulle jeg ha bytte igjen i dag så hadde jeg vurdert Focal SR1000(S eller BE) eller 4 stk B&W M1 eller Focal Dome får å få et 7.1 anlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stage
    Jeg prøve også og søke meg frem til noen andre erfaringer ang dette når jeg plasserte mine .... men fant ikke så mye info, så bare plasserte de slik
    Er nok ikke den beste plasseringen men ...ifølge Klipsch manualen, så var det slik som jeg plasserte de, eller på sidevegg Mulig jeg burde ha senka de ned ca 40-50cm men ... tar gjerne imot tips ...

flere bilder i linken under

Eg ønsker å kjøpe meg surround bakhøgtalere og har vinglet litt att og fram av valg av høgtalere og løsninger om plassering og om type høgtaler. Har Klipsch i front og funnet ut att eg ønsker en slik løsning som deg med plasering av bakhøgtalerne på bakvegg. Bakvegg er av gips og eg har derfor vurdert Klipsch RS10 som bakhøgtaler ( litt p.g.a vekt og litt på grunn av begrenset økonomi etter jul ) i ett 7.1 oppsett. Har en Rotel RSX-1056 reciver med effektforsterker til frontene. Eg lurer litt på hvor mye bedre RS42 er i forhold til RS10? RS10 har en 4" i front og to horndiskanter. (en på hver side.) RS42 har har to 4" og to Horndiskanter. (en horndiskant og en 4" på hver side) RS42 ser ut som dine i konstruksjon og RS10 er også lik, men den har en 4" mitt i som peker rett frem. RS10 er ikke så høye og er ikke så tunge som RS42. Lurer litt på RS10 p.g.a att den ikke blir så dominerende på bakvegg siden den ikke er like høy og djup som RS42 også. Du har kansje ikke hørt desse to høgtalerne, men tror du det er stor forskjell på RS10 og RS42 lydmessig? Selvfølgelig vanskelig for deg å si viss du ikke har hørt de Håper RS10 gjør en god jobb som bakhøgtaler siden den er lettere og ikke så høy og djup som RS42 Noen her i denne tråden som har ett godt råd eller tips?

Takker for svar:-D

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett 5.1 høytalere
    THX Home Theater 5.1 Speaker System Layout

eller 7.1
    THX Home Theater 7.1 Speaker System Layout

som anbefalt så får du ok , bra og riktig lyd.

Min anbefaling er å kjøpe høytalere som gir lyd man ønsker som kan plasseres riktig ut fra anbefalt oppsett som mere viktig enn "riktige" høytalere men plasseres der de må pga et rom og plasseringsproblemer.

Det er ingen regler men anbefalinger for riktig lytteopplevelse ut fra hvordan lyden er innspillt og avspilles pr kanal i ett 5.1/7.1 oppsett.

Min anbefaling er --ikke sett side surround bak der egentlig surround back i ett 7.1 oppsett skal stå
    THX Home Theater Side Surround Speaker Layout

Det er ingen regler men ofte bør man vurdere om refleksjonshøytalere bør velges eller direkte høytalere ut fra plassering så man ikke får uønsket lyd eller mister verdifull lyd ut fra plassering.
    Det er ingen god opplevelse med direkte høytalere som står å blåser deg i bakhode eller refleksjonshøytalere som blir plassert så all lyd bare surrer som en vepsesverm i rommet.
    futureshop.ca - Klipsch Reference Series IV

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Sett 5.1 høytalere
    THX Home Theater 5.1 Speaker System Layout

eller 7.1
    THX Home Theater 7.1 Speaker System Layout

som anbefalt så får du ok , bra og riktig lyd.

Min anbefaling er å kjøpe høytalere som gir lyd man ønsker som kan plasseres riktig ut fra anbefalt oppsett som mere viktig enn "riktige" høytalere men plasseres der de må pga et rom og plasseringsproblemer.

Det er ingen regler men anbefalinger for riktig lytteopplevelse ut fra hvordan lyden er innspillt og avspilles pr kanal i ett 5.1/7.1 oppsett.

Min anbefaling er --ikke sett side surround bak der egentlig surround back i ett 7.1 oppsett skal stå
    THX Home Theater Side Surround Speaker Layout

Støtter deg i det du skriver her. Eg for min del har surround høgtalerne på siden og har som sagt tenkt å henge opp Klipsch RS10 eller RS42 ( tror eg kommer til å velge RS10 på grunn av pris eg har råd til ) som surround back på veggen bak meg. RS10 og RS42 har samme konstruksjon og med en slik konstruksjon blir det en god spredning av lyden slik eg har forstått det

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestemt meg for å prøve ut dipoler bak. De vil bli hengende over hodehøyde på bakvegg. De blir hengende 175 og 150 til høyre og venstre for sweetspot. Er det for bredt? Og hvor høyt bør de henge?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Da har jeg bestemt meg for å prøve ut dipoler bak. De vil bli hengende over hodehøyde på bakvegg. De blir hengende 175 og 150 til høyre og venstre for sweetspot. Er det for bredt? Og hvor høyt bør de henge?
    Hos meg så henger de isåfall 132cm over bakken ( tror kanskje det er litt høyt ? ) og ...ifra sweetspot er det ca 150cm og 90cm ..ble sånn her fordi at rommet er ganske rart

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •