Pene høyttalere til Cambridge 640

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer kjemperud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Pene høyttalere til Cambridge 640

Heisann!

Jeg skal hjelpe foreldrene mine med å sette sammen et stereo-anlegg til deres nyoppussede stue på ca 40 m2.

En viktig forutsetning er utseendet på alt av komponenter, slik at ikke interiørmafiaen får hjertestans og må legges inn på sykehus. Det er også en fordel at alt kan handles lokalt, enten på Hifi-klubben i Grimstad, eller på SoundPlanet i Arendal.

Interiørmafiaen har godkjent utseendet på komponentene fra Cambridge, og jeg har foreslått at de kjøper forsterker, CD-spiller og DAB-radio i 640-serien.

Spørsmålet nå er derfor hvilke høyttalere som kan passe til dette oppsettet. Plassering i stua kan by på noen utfordringer, da det ikke er lagt vekt på lyd i den øvrige innredningen. Interiørmafiaen ønsker aller helst å ha noen ikke alt for store høyttalere (eks stativhøyttalere) som kan henges høyt oppe på veggen. Men det kan altså bli aktuelt med gulvhøyttalere dersom de ikke er for store og dominante, og om det er hensiktsmessig.

Musikk som kommer til å bli mest spilt er pop, lettere rock, og musikk lignende Bjørn Eidsvåg og kanskje litt god gammeldags julemusikk (Oslo Gospel Choir, etc). Men dersom vi ungene slipper til så går det mer i hip-hop, dance, trance og litt tyngre rock.

Er det noen som har gode forslag til designmessig pene (gjerne lyse i fargen) høyttalere som passer beskrivelsen over? Prisen er ikke det viktigste i første omgang, se heller på hva som er hensiktsmessig i forhold til de nevnte komponentene.

På forhånd takk for all hjelp og anbefalinger!

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W CM1 Høyttalere

dette syns jeg er noe av det vakreste som er laget, de fåes også i hvit pianolakk om det skulle være aktuelt.

Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W CM7 Høyttalere

gulvstående i samme serie.

de låter også helt utrolig! har hørt begge høyttalerne på cambridge 740 og det var pent! man får ikke øredøvende volum, men funker helt klart til høyere lytting.

mvh
    stian

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett på begge disse høyttalerne, og er helt enige at de er knallfine, og de er høyst aktuelle! Spørsmålet er bare om 640-en har nok kraft til å drive de? Er det hensiktsmessig å kanskje kjøpe en 740-forsterker (om man skal ha CM7 iallefall) selv om denne er ca dobbelt så dyr? Foreldrene mine er hverken audiofile eller spiller spesielt høyt, så kan en slikt prishopp forsvares?

Har også hørt at DALI Mentor 1 & 2 spiller høyere (enn CM1), men det er jo tross alt ikke hovedpoenget i dette tilfellet. Men hvordan er lydkvaliteten ellers på disse?

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har selv hatt høyttalere i cm-serien til B&W og nå mentor fra Dali. Det er ganske stor forskjell på lyden i disse.

B&W har en fantastisk god mellomtone som gjør dem gode på vokal og akustisk musikk. De krever imidlertid ganske mye av forsterkeren. Jeg sammenlignet mange forsterkere til mine CM7 (lyttet til Cambridge 740 og Denon PMA1500 i butikk, Rotel RA06, Thule ia150b, Shanling a40 og Arcam A90 hjemme) Jeg endte opp med Arcam til 13000 fordi det låt veldig mye bedre enn forsterkere til halve prisen.

Dali spiller med litt mer bredde i frekvensområdet. De låter veldig detaljert i toppen, noe som i mine ører gjør dem godt egnet til pop/rock.

Hva en liker best her blir litt spørsmål om preferanser. Smak og behag! Gode høyttalere på hver sin måte!

På den Cambridgeforsterkeren, kan kanskje disse høyttalerne være et godt alternativ til B&W og Dali?: Sound Planet - Lyd og bilde på første klasse... iQ-serien til Kef både låter flott og ser godt ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio Pro Black Diamond gir mye for pengene.

Sound Planet - Lyd og bilde på første klasse...

Audiovector kan også anbefales.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på SP og HFK i dag, og hørte på litt forskjellig. Endte opp med en kombinasjon av NAD C315BEE forsterker, NAD 515BEE CD-spiller, DALI Lektor 6 høyttalere, DAB-modul fra Argon, samt iPod-docking fra Cambridge.

Hovedgrunnen valgene av NAD-komponentene var at de bygde så lite som mulig i dybden. Det viste seg å være svært viktig for interiørsjefen å kunne plassere de i en bokhylle med normale dimensjoner, uten at jeg skal gå noe videre inn på hvorfor :P

Men takk for alle tips iallefall! Denne tråden kan vel stenges nå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •