Skal bygge høytalere inn i veggen.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal bygge høytalere inn i veggen.

Pga WAF faktor så skal jeg bygge høytalere og plasma TV inn i en vegg. Dette er en vegg til en bod som vender inn mot stuen. Det jeg først og fremst lurte på er hva bør jeg tenke på (vibrasjoner / resonans osv) hvis jeg bygger vanlige kabinett høytalere inn i veggen? Er dette lurt i det hele tatt, eller bør jeg gå for In Wall høytalere (Det skal kjøpes inn til bak kanalene). Lurte også på om noen også hadde erfaring med innbygging av plasma i vegg? Beklager hvis dette er i feil forum, men det "henger" liksom litt sammen. :roll:

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg lurer også på mye av det samme, så jeg ser ingen grunn til å lage enda en post...

For å utdype:
    Jeg har en lettvegg i ene enden av stua mi med alt hjemmekinoutstyret mitt bak, men pga. lille Emily på snart 1 år som krabber og klatrer må jeg droppe de gulvstående høyttalerne mine mer eller mindre midlertidig og bygge noen inn i veggen. Lettveggen har vanlige stendere, men ingen vegg "bak", mao. en evt. innbyggingshøyttaler vil få hele "hjemmekinoboden" som kabinett. Er dette dumt / bra, eller bør jeg lage flate kabinetter og kapsle høyttalerne inne?

Takknemlig for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør absolutt ha et kabinett bak in-wall høyttalere. For det første vil du få en kraftig overhøring mellom høyttalerene når de spiller i samme "kabinett".
    Med kabinetter vil stereoperspektivet bli kraftig forbedret.
    For det andre, vil bass gjengivelsen bli kraftig forbedret. Den vil føles mye kraftigere og tightere.
    Du vil helt klart tjene mye på å bygge kasser slik at høyttalerene spiller i hvert sitt rom. Hvis du ikke "gidder" å bygge selv, finnes det ferdig lagde kabinetter for noen in-wall høyttalere.
    Har selv montert slike høyttalere, og lyden med og uten kabinetter kan omtrent ikke sammenliknes. Det blir som dag og natt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville uansett gått for dedikerte in-wall høyttalere. De er bygget for den uendelige baffelen som veggen utgjør. En vanlig høyttaler vil få helt feil frekvensgang hvis den bygges inn i veggen...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Roffe. Har selv bygget bakhøtalerene mine inn i veggen i kinoen, og er strålende fornøyd med det. Jeg har ikke kasser, og måtte derfor dempe en god del bak elementene pga resonans. Kasser er absolutt å foretrekke når det er plass.
    In-wall løsninger er enkle å montere og fornuftige i pris. Anbefaler PSB da disse har meget god bass
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •