Subwoofere i stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofere i stereo

Dersom man setter opp recieveren med store fronthøyttalere og uten subwoofer, vil da fronthøyttalerene motta all bassinformasjonen som ligger i basskanalen? Lurer på å koble opp to raske subwoofere med høyttalerinn/utganger mellom recieveren og fronthøyttalerne. Tenker på sub`er som går helt opp i nedre mellombass. Noen som har erfaring med dette?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det vil dem.

Jeg har forsøkt dette et par ganger uten særlig suksess. Rotet til mer enn det hjalp
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du har en receiver, ville jeg heller koblet subene til sub-utgangen via signalkabel (EDIT: rettet en leif som jeg har fått plenty pepper for), og satt frontene som small med deling på f.eks. 80hz.

Erfaringsmessig låter det ikke optimalt å bruke høyttalerinngangene på subene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Så lenge du har en receiver, ville jeg heller koblet subene til sub-utgangen via coax, og satt frontene som small med deling på f.eks. 80hz.

Erfaringsmessig låter det ikke optimalt å bruke høyttalerinngangene på subene.
    Coax er det neppe snakk om?
    Bruk vanlige signalkabler og ikke antennekabel du.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antennekabel??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    My bad. Subwooferkabel med RCA-terminering :-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kierkegaard
    Hvor kom egentlig antennekabel inn i bildet?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hvor kom egentlig antennekabel inn i bildet?
    Ved min feilaktige bruk av ordet coax i mitt første innlegg :-S

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coax trenger ikke å være en antennekabel.
    Fra Wikipedia: The term coaxial comes from the inner conductor and the outer shield sharing the same geometric axis.

Jeg har selv brukt coax kabler både til det ene og det andre uten og ha merket noe som helst forkjell fra vanlige kabler..

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Ved min feilaktige bruk av ordet coax i mitt første innlegg :-S
    Jeg er tydeligvis ikke oppdatert på kabler. Jeg visste ikke at coax ble regnet som antennekabel.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må ikke være antennekabel, men alle antennekablene jeg har jobbet med oppigjennom årene har vært coax, derav assosiasjonen.

Uansett vil koblingen som skisseres gi to forskjellige bruksområder. Dersom man kobler subbene inn på linjenivå vil de spille med frontene uavhengig av hva recieveren gjør.

Dersom man kobler de til sub out får man muligheten til deling og kalibrering (dersom recieveren støtter dette).

- Så om bruken er til å utfylle frontene og ikke ta seg av LFE-sporet så er den første løsningen brukbar, siden trådstarteren nevner at han vil ha subbene spillende et stykke opp i mellombassen er nok dette en bedre løsning, selv om det integrasjonsmessig er vanskligere.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også av den oppfatning at vanlige signalkabler er coax, men vet at de fleste assosierer det med antennekabler.

Anyway... noen andre som har bidrag til trådstarter? :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier "raske suber", hvilke suber tenker du på da...aktive eller passive? Dette høres ut som et "passivt oppsett"?

Teorien din fungerer, men det spørs om den er optimal. Hva slags forsterkerkraft har du? Kjører du bare reciever eller effekttrinn?

Hvis jeg har forstått riktig så vil du i ditt tilfelle måtte bruke forsterkerkraften i recieveren til både frontene dine og subene du skal koble på kjeden. Dette kan, avhengig av suber (men trolig uansett) bli tøft for recieveren.

Velkommen til AVforum forresten og God Jul

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På vanlige subwoofere er det ikke noe sukses og gå så høyt opp i mellombassen.
    Subwoofer er beregnet til og benyttes til frekvenser under 120hz (Dolby Digital LFE går opp til 120hz) ellers så er det ikke behov for og kjøre suben høyere en 80hz er min mening.

På musikk blir det normalt et bedre lyd resultat og la suben overta der fronten (2.1 Stereo) faller av eller der høytalerene mister basskraften.

Du kan bruke forskjellige kabler.
    RCA er enklest.
    XLR er det enkelte suber som også har.

Ellers så er det en mulighet og bruke høytalerkabler.
    Da sender du signalet ut fra forsterker -- via subens delefilter (80hz) -- for så og sende signalet til høytalerne.
    Det blir da en større motstand til forsterkeren (tyngre og dra).
    Men subens lydkontrol kan brukes til og justere nivået på suben.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tema! Nei ikke det med coaxen

Knut Vadseth fra Fidelity sysler for tiden med SUB og deaktivert highpass filter. I nr 6 tester han Audiovector og Velodyne, med godt resultat. I neste nummer skal vi visst få en reportasje på SUB og HT der SUBen spiller langt opp i bassregisteret. Jeg antar han da vil bruke 2 SUBer, tiden vil vise..

Har selv prøvd å få dette til med Dali Mentor 2 og en stykk Velodyne DD10, uten serlig resultat, men det skyldes nok heller operatøren enn utstyret. Ser frem til Fidelity nr 7.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt endel med sub + fronter og synes det funker bra

...men er jo litt frista til å prøve en DD 10/12 bare for å se om jeg har noe å hente der

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX

Hvis jeg har forstått riktig så vil du i ditt tilfelle måtte bruke forsterkerkraften i recieveren til både frontene dine og subene du skal koble på kjeden. Dette kan, avhengig av suber (men trolig uansett) bli tøft for recieveren.
    Mange aktive subber har innganger på linjenivå (ut fra HT-terminalene), hvor det kun er signalet som tappes og ikke effekten fra en forsterker.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hsletnes
    Dersom man setter opp recieveren med store fronthøyttalere og uten subwoofer, vil da fronthøyttalerene motta all bassinformasjonen som ligger i basskanalen?
    Som "large" skal frontene motta all bassinformasjon fra kilden. Med sub satt av vil de også måtte spille LFE der det finnes.

Lurer på å koble opp to raske subwoofere med høyttalerinn/utganger mellom recieveren og fronthøyttalerne.
    Hadde du tenkt å serie- eller parallellkoble? Ikke uvanlig løsning med forforsterker uten preout og/eller sub-utganger, men har du noe slikt kan det være gunstig å bruke signalinngang framfor høynivå/linje dersom det er aktive sub'er du skal bruke.

Tenker på sub`er som går helt opp i nedre mellombass.
    Hva er hensikten med dette forsøket? Dersom frontene trenger mye hjelp er det kanskje mer gunstig å bytte de fremfor å kjøpe flere sub'er? Litt info om eksisterende utstyr, samt hva du planlegger å benytte hadde gjort svarene på innlegget ditt mer nyttige tror jeg.

Noen som har erfaring med dette?
    Ja, har eksperimentert en god del med sub'er. På det meste har jeg hatt fem stk i samspill. Det inkluderer en løsning ikke ulik den du beskriver tror jeg, hvor tre sub'er arbeidet sammen med front og center fra 50 - 80 Hz. To andre tok seg av LFE og dypbass. Hos meg krevde dette mye jobb med kalibrering, plassering og lyddemping pga utfasing og stående bølger. Men til slutt ble resultatet bedre enn utgangspunktet.
    Må nesten nevne at jeg er nå tilbake på én enkel sub som, med ny plassering og tuning, tilsynelatende gjør en like god jobb som alle de andre til sammen. Men det henger selvsagt sammen med mitt rom, mine HT'er og ikke minst min manglende kunnskap og tålmodighet når det gjelder akustikk og tuning.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange aktive subber har innganger på linjenivå (ut fra HT-terminalene), hvor det kun er signalet som tappes og ikke effekten fra en forsterker.
    Hmm.. skeptisk, det er vel en begrensning på hvor mye strøm disse inngangene tåler? og vil ikke dette tulle med impedansen som recieveren vil "se"?

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    inngangen er nok ganske høyohmig, det går jo faktisk an å bruke to resistorer for å få en spenningsdeler, da vil man kunne få 1V eller hva man trenger til å drive forsterkeren.

mulig jeg tar feil nå, men er det ikke delefilter på utgangen til høyttalere fra sub?
    ellers blir man vel nødt til å sette xover på subben til der frontere ruller av.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •