Fasevender. Hva er det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fasevender. Hva er det?

Har nå fått satt meg inn i anlegget. Men hva er denne fasevenderen på Subwooferen?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det snur signalet 180 grader. (isteden for at elementet går ut så går det inn og omvendt)

Grunnen til en slik funksjon er at alt etter hvor man plasserer suben i et rom så vil det kunne oppstå lydbølger som motvirker hverandre. Ved å snu fasen så vil de jobbe i takt. Noen har mulighet til trinnløs fasevending. (0-360)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det beste vil altså være å ha den på 180 grader hvis det er mye lydbølger i rommet?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må prøve deg frem. F.eks hvis problembølgene kommer 90 grader fasevendt så vil det være like bra.

Jeg f.eks merker ingen forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey. Skulle ikke være lett å sette opp et anlegg slik at det er optimalt. :roll:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk også avstandsjusteringen i surroundrecieveren til å justere dette i finere trinn.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det snur signalet 180 grader. (isteden for at elementet går ut så går det inn og omvendt)

Grunnen til en slik funksjon er at alt etter hvor man plasserer suben i et rom så vil det kunne oppstå lydbølger som motvirker hverandre. Ved å snu fasen så vil de jobbe i takt. Noen har mulighet til trinnløs fasevending. (0-360)
    Dette har jeg lurt på tidligere også. Det er riktig at fasevendingen med en bryter snur signalet 180 grader, eller speiler signalet om nullpunktet, om du vil. Det gir 180 graders fasevending ved alle frekvenser og har ingen tidsforsinkelse.

Når det gjelder trinnløs justering av fase, så er dette mye vanskeligere, og er gjerne gjennomført som en liten tidsforsinkelse ved en bestemt frekvens (typisk delefrekvensen). Denne faseforskyver ikke konstant og fører til at lavere frekvensen faseforskyves mindre og høyere frekvenser faseforskyves mer.

Se også denne tråden: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=7461

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasedreiningen i de nedre oktavene er av natur langt høyere enn i de øvre. En trinnløs fasejustering vil jo da på en måte motvirke det.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Fasedreiningen i de nedre oktavene er av natur langt høyere enn i de øvre. En trinnløs fasejustering vil jo da på en måte motvirke det.
    "På en måte" er vel korrekt, ja. Innføringen av tidsforsinkelse på et allerede faseforskjøvet ("forsinket") signal bedrer vel ikke situasjonen akkurat... Men jeg ser jo at det ikke er noe poeng å forsinke alle frekvensene med en konstant fase, siden det medfører økende tidsforsinkelse med fallende frekvens...

Og for en subwoofer spiller det jo liten rolle med tidsforsinkelsen over delefrekvensen, siden dette nettopp er over delefrekvensen...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut av fasevenderen må stå på 0 grader her hos meg. Jeg merket at suben ble litt slarkete og ikke spilte så rent ved 180 grader. Men takk for svar!

Newcomer novec sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager å rippe opp i en gammel tråd, men det er iallefall on topic.

Jeg bygger meg en enkel sub med utgangspunkt i dynaBel Brontes og ZAPpulse. Ettersom den kobles til elektronikk med all verdens justeringer gjør jeg det enkelt og lar det være med volumkontroll og delefilter.

Bør jeg likevel ha med en fasevender, og kan jeg da gjøre det så enkelt som å bytte pluss og minus på inngangen eller høyttaleren?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og ja

edit, du kan bytte + og - på elementet. Du trenger ikke nødvendig vis ha en knapp for dette.

Newcomer novec sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yppers! Jeg tenkte å gjøre det så enkelt som å ha høyttalerutgang bak på sub-forsterkeren og -inngang til elementet rett over på selve kassa. Da er det bare å sjonglere med kabler som jeg vil, og for den saks skyld bruke subben passiv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •