To 10 tommere,el en 12 tommer? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    syns dette høres merkelig ut. frekvens bryr seg vel ikke om effekt.
    gode hodetelefoner går gjerne til 10-15hz.. mener dere dette tvinger mp3spilleren i knestående?
    skal man ha 10hz med like høyt lydtrykk som normale bassfrekvenser i et lytterom vil det selvsagt kreve effekt. men å bevege et membran krever da ingenting.
    800watt på proson bass med 90% varmetap på spolen? tviler sterkt på de hadde overlevd.
    man må lete for å finne PA elementer spesifisert for en slik kontinuerlig belastning. de fleste er speca for typisk 150-250watt. og de har litt mer seriøse spoler enn proson...
    sett en effektmåler på ampen neste gang du mater de så vil jeg se..men jeg kan ta feil..

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Slik jeg har forstått det er det under resonantfrekvensen at dette "fenomenet" begynner å ta til.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dudster

Det betyr jo selvfølgelig ikke at det ligger noe informasjon i LFE sporet som går til 3 Hz,
    Det er jammen ikke langt unna gitt, legger ved et waterfall fra filmen Transformers under, her ser man at det er aktivitet rimelig langt under 10 tallet.

Bildet er lånt fra Flageborg helt uten lov

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det er det under resonantfrekvensen at dette "fenomenet" begynner å ta til.

mulig. men hvilken motstand forvandler høyttaleren seg til for å plutselig besitte et så stort effektbehov ?
    klart..skal man måle decibel så må det jo til..

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hvilken motstand forvandler høyttaleren seg til for å plutselig besitte et så stort effektbehov ?
    Det er du som er guruen her

klart..skal man måle decibel så må det jo til..
    Mulig jeg er total idiot men hva mener du med dette?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jo her for å lære og

å spille lave frekvenser høyt krever effekt og mye høyttaler mente jeg.

men det jeg lurte mest på var et tidligere innlegg hvor det stod det krevde flere hundre watt bare å bevege høyttalerelementet ved 1hz, interesant!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel i grunn symmetrisk. Men det er jo litt møbler der da,hehe! Har prøvd å lage et bilde,men datakunnskapene er ikke all verden,så dere får bære over med kvaliteten på dette! Ser noen har ment at det er letter å integrere to el en sub?
    Men det er vel hvis dem står i front det da kansje? Blir jo en i front,og en bak i mitt tilfelle.(har ikke plass til to fremme).
    Har en sub idag der det står sw1 på tegning,så hvis jeg skal ha to,blir det en der,og en der det står sw2!(helt i hjørnet) Vil dette fungere? Vil romkorreksjonen til reciver (Pio vsx lx 51) "ordne" det?
    Se tegning - den ble liten men....
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jo her for å lære og

å spille lave frekvenser høyt krever effekt og mye høyttaler mente jeg.

men det jeg lurte mest på var et tidligere innlegg hvor det stod det krevde flere hundre watt bare å bevege høyttalerelementet ved 1hz, interesant!
    det han mente var at det krevde flere hundre watt for å få samme lydtrykk som ved -3db punktet

er ikke noe problem å få bevegelse i membranen, men for å få like stor hastighet på membranen ved lave frekvenser må membranen bevege seg myyyyyyyyye lengre, noe ingen elementer klarer overhodet.

vis meg det elementet med 20cm slaglengde

EDIT: hvis du refererer til boggis' inlegg, så er et høyttalerelement veldig ueffektivt når det nærmer seg 0hz, så godt som all effekt blir til varme.

Man kan jo kjøre mange kilowatt på et hvilket som helst element hvis man ikke gjør det lenge nok til at spolen blir for varm, eller du bunner elementet, men det kan jo hende man river i filler et eller annet med VELDIG mye effekt på litt høyere frekvenser(så det ikke bunner)

EDIT2: føler meg litt skyldig i å fortsette offtopic ops:

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane

vis meg det elementet med 20cm slaglengde
    YouTube - New Fs3 Hot Excursion Sub part 2 speaker

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å dæven :shock:
    det så ikke ut som elementene likte behandlinga
    her ser vi xmech, ikke linjær slaglengde xmax, men ganske vilt likevel..

får si som signaturen til en på et forum jeg ikke husker navnet på
    The excursion of any driver can be several meters. Too bad it can only be done once

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gode hodetelefoner går gjerne til 10-15hz.. mener dere dette tvinger mp3spilleren i knestående?
    skal man ha 10hz med like høyt lydtrykk som normale bassfrekvenser i et lytterom vil det selvsagt kreve effekt. men å bevege et membran krever da ingenting.
    800watt på proson bass med 90% varmetap på spolen? tviler sterkt på de hadde overlevd.
    man må lete for å finne PA elementer spesifisert for en slik kontinuerlig belastning. de fleste er speca for typisk 150-250watt. og de har litt mer seriøse spoler enn proson...
    sett en effektmåler på ampen neste gang du mater de så vil jeg se..men jeg kan ta feil..
    Heisan.

Frekvens og effektbehov henger absolutt i sammen. Du overforenkler tingene ser du. Hvor stor avstand og hvor mye luft ligger det i mellom et headset og ørene dine? Jeg sa jo at alle element kan spille 1 Hz, bare ikke særlig høyt. Om du tar av deg headsettet og går bort en meter, hvor mye bass hører du da? Ingen verdens ting, nettopp pga at den akustiske effekten i de små høyttalerene i et headset ikke er stor nok til å nå deg for den er dempet av luften for eksempel. Avstanden = masse luft demper lyden. Om du tenker deg om, så krever det mer av en høyttaler å spille i et rom som er knøttlite enn ett digert et. Tenk hjemmekino vs kinosal...

Selv om en forsterker sier at den kan levere 800W, så er det ikke sikkert at den gjorde det under testen din. En forsterker er en konstant SPENNINGS forsterker, dvs den forsøker så godt den kan å forsterke innkommende signal med faktor X også holde denne forsterkede spenningen proporsjonalt lik med innkommende signal. Effekten som omsettes i elementet avhenger av spenningen over elementet, impedansen i elementet og fasedreiningen. Begge de to siste er sterkt frekvensavhengige, impedansen for et element kan gjerne endre seg fra 4 ohm ved 0hz til 40 ohm ved resonans, 4 ohm over det før den igjen tar av til de store høyder pga svingspolens induksjon. Skal signalet ut være, la oss si en 50V peak to peak sinus, så vil det omsettes effekt etter følgende formel: P=UxIxcos phi (Effekt = spenning X strøm X cos fasedreining) for en gitt frekvens da fase og stømtrekk er frekvensavhengig. Siden musikk er en haug med sinuser spilt samtidig, så ser man kjapt hvor komplisert dette blir. Om du forandrer frekvensen så vil forsterkeren gi ut kanskje 200W ved 1 Hz, 400W ved 20Hz og 300W ved 40 Khz. Det er slik forsterkere er konstruert, om du ikke har en Krell da...:-)

Brant du 800W av under testen din? Jeg vet ikke, men hva er 800W? Induktivt, resistivt, kapasitivt? En forsterker er en konstant spenningsforsterker, ikke en konstant effekt forsterker. Du må gjerne tro at en høyttaler er effektive greier, men det er dessverre ikke slik. Spesielt ikke subwoofere... 800W i ett sekund er ikke det samme som 800W i en time. Ting akkumulerer varme og etter en tid blir det varmt. En varme ovn på 2000W tar en liten tid for å blir varm, gjør den ikke? Selv om den renner 2000W igjennom den hele tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Har bestemt meg for å kjøpe en el 2 xtz sub(er) Å lurer litt på hva jeg skal velge! Ca 50/50 film musikk! Selve stua er ca 25 m2,men det er delvist åpent mot kjøkken. Har bare plass til en fremme i fron,så skal jeg ha to,så må en stå der,og en i hjørne bak/siden av sofaen. Spiller to 10" like dypt som en 12"?
    Hva er enklest å få integrert sammen med resten - en el to?

Håper på innspill!!
    Heisan.

Du må bare prøve deg frem. Hadde du sagt to subber i lik avstand fra deg, så hadde det vært enklere. Siden du vil ha en i front og en ved siden av sofaen, så vil det være en akustisk tidsforskjell mellom dem da lyd i luft beveger seg 300 meterish per sekund. Siden en 20Hz sinus er 17m, så er det mulig at du legger merke til dette. En delay på den subben som er nærmest deg kan da hjelpe. Er usikker på om du i det hele tatt hører forskjell, du må bare prøve. Lek deg med nivå, fase og plassering. Del dem så lavt du kan. En sub spiller høyere frekvenser dårlig og du kan lettere høre hvor i rommet den er plassert. La de andre høyttalerene ta seg av mellombassen og del lavt, om de andre høyttalerene greier å takle bassen da. Prøv, prøv, prøv. Jo dypere du deler en sub, jo mindre kritisk blir den.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dudster
    Jo dypere du deler en sub, jo mindre kritisk blir den.
    Samtidig får den gjort mindre av den jobben den er laget for, og man motarbeider poenget med sub i det hele tatt....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Samtidig får den gjort mindre av den jobben den er laget for, og man motarbeider poenget med sub i det hele tatt....
    Quoter meg selv jeg: "om de andre høyttalerene greier å takle bassen da. Prøv, prøv, prøv"

Du kan saktens dele en sub svært høyt oppe, 100 Hz eller så, men det lyder ræva og det var jo ikke det som var poenget heller? Står subben rett under frontene og den spiller det området pent, så ja, no probs, men det sekundet du setter subben et annet sted så vil du med en gang høre hvor subben står og det var jo ikke meningen.

Å sette opp en sub dreier seg om kompromiss. Har du front høyttalere med 3x6,5", er det liten vits å dele dem ved 100Hz. La dem gå ned til 50-60 Hz og del så steilt av til en sub. Da spiller begge høyttalerene i de områdene de er best egnet til. En sub har jo ikke som hovedoppgave å få systemet til å spille høyere, den er der for å forlenge frekvensområdet nedover. Det at den avbelaster resten av høyttalerene ved å ta de nederste oktavene får man ta som en bonus og utnytte det så godt man kan.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, det var en 2x400w i 4ohm forsterker med maks strømforbruk på 1,5kw. Det var litt futt i den for å si det sånn. Kjørte den såpass at den begynte å klippe "soft klipping" var det på den, med små lamper som viste når den begynte å klippe. Hvor mye watt som da ble brukt vet jeg ikke fordi jeg har ikke effekt måler, men vil tro det var en del. Og nei, proson elementene er ikke av SÅ RÆVA kvalitet at de nødvendigvis går i stykker av sånt no. Man må huske på at dette er skikkelige watt og ikke tøysewatt.

Nå er det vel slik at forsterkeren ikke klarer gi ut like mye pga. motstanden synker, og jeg aner ikke hva den egentlig gir i feks. 2 ohm, men har lest at den er konservativt målt til kontinuerlig 260w per kanal i 8 ohm. Og det er bare spesifikasjonene som sier det er en 2 ganger 400w i 4 ohm forsterker da den antakeligvis kan gi litt mer der også, men ingenting gikk altså i stykker og det var ingen tegn til at noe skulle gå i stykker heller. Ingen hørbar forvrengning (dette er jo seff sikkert mye pga. det er så mye under vårt hørbare frekvensområde).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Altså, det var en 2x400w i 4ohm forsterker med maks strømforbruk på 1,5kw. Det var litt futt i den for å si det sånn. Kjørte den såpass at den begynte å klippe "soft klipping" var det på den, med små lamper som viste når den begynte å klippe. Hvor mye watt som da ble brukt vet jeg ikke fordi jeg har ikke effekt måler, men vil tro det var en del. Og nei, proson elementene er ikke av SÅ RÆVA kvalitet at de nødvendigvis går i stykker av sånt no. Man må huske på at dette er skikkelige watt og ikke tøysewatt.

Nå er det vel slik at forsterkeren ikke klarer gi ut like mye pga. motstanden synker, og jeg aner ikke hva den egentlig gir i feks. 2 ohm, men har lest at den er konservativt målt til kontinuerlig 260w per kanal i 8 ohm. Og det er bare spesifikasjonene som sier det er en 2 ganger 400w i 4 ohm forsterker da den antakeligvis kan gi litt mer der også, men ingenting gikk altså i stykker og det var ingen tegn til at noe skulle gå i stykker heller. Ingen hørbar forvrengning (dette er jo seff sikkert mye pga. det er så mye under vårt hørbare frekvensområde).
    Heisan.

Er ikke helt sikker på hvor du vil hen... :-)

Det er ikke vanskelig dette. Om den forsterkeren er to kanals, ble den brokoblet eller koblet du en subwoofer per kanal? Er forsterkeren oppgitt til 2x200W i 8 ohm, så skal den gi 2x400W i 4 ohm, 2 x 800W i 2 ohm og 2 x 1600W i 1 og 2 x 3200W i 1 ohm osv osv osv.
    At forsterkeren er oppgitt til 2x260W i 8 ohm og 2x400W i 4 ohm, så sier det også svært lite siden man ikke aner hvordan dette ble målt. Var det med en ren resisitiv last, var det med en sinus på 10 KHz, var det med rosa støy eller hva? Det sier meg i allefall at den ikke er skikkelig dimensjonert. Om den var den, ville den blitt målt til 2x260W i 8 ohm og 2x520W i 4 ohm.
    Uansett, vi kan vel være enige om at det er vanvittig effektslukende å spille dyp bass. Mer enn de fleste tror. En 12" kommer faktisk ikke langt ned før den får problemer om man skal holde kino lignende lydtrykk ( for det skal man om man vil ha den rette opplevelsen ).
    Det er heller ikke noe å diskutere hvor mange watt en høyttaler greier å omsette til akustisk energi. Det er dessverre svært lite. Det er ikke noe å være uenige om, det er ikke noe som er diskuterbart, det er et erkjent faktum.
    Hvorfor brenner ikke en høyttaler som feedes med en 1000W forsterker på fullt volum av? Fordi musikk og film ikke har en konstat volum. Tror du skal lete lenge etter å finne noe lydutstyr som greier fullt volum ved ALLE frekvenser fra 3-20kHz. Musikk og film er ikke slik, heldigvis, hadde blitt slitsomt. :-)

Det artige med alt dette at man kan enten kjempe mot det, eller man kan bruke det til noe fornuftig. Om man kun har en dårlig konstrurert 8" sub og vil ha den i en stor stue, så holder den ikke til orntli kinogøy. Uten penger og med guttegjengen ankommende for en filmkveld, hva gjør man så. Stapper den i et hjørne og nyter 9 dB mer bass enn om den var plassert midt i rommet, hengenende i luften. For hver flate du setter en sub mot, så øker lydtrykket 3 dB. For å få en lydtrykksendring på 3dB, så må du til sammenligning ha 50% mer forsterkereffekt. Hvis man i tillegg undersøker hvor i rommet man har mest "room gain", dvs hvor resonansene treffer, så kan man eksprimentere med å plassere subben der og se hvilken effekt det gir. Mer lydtrykk, helt sikkert, men å ha subben midt på gulvet i stua er ikke helt WAF vennlig, så det blir som vanlig et kompromiss og man plasserer den, sukk, i hjørnet...:-) Og der var jeg tilbake på topic igjen...

Til sist, du har helt rett i at vi mennesker hører meget dårlig i dypbassen. Vi er jo produkter av evolusjon og ørene våre er tilpasset naturen vi utviklet oss i. Vi hører best i mellomtone området fordi det er der stemmene våre osv beveger seg. I dypbassen hører vi svært dårlig. Spiller man to toner samtidig i bassen som ligger nært hverandre skal det ikke mye forskjell i nivå på de to før den ene drukner den andre. Fenomenet heter maskering og er selve grunnsteinen i all komprimering av lyd. Ørene våre suger, så hvorfor ikke fjerne det vi ikke hører? Åja, still on topic, barely, hehe.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •