To 10 tommere,el en 12 tommer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Reksen
    Føler at det er vanskelig å forklare... det er noe man opplever! man vet med seg selv når man har en perfekt bass som ikke rumler, som er helt tight og fin og som ikke hopper over ett eneste slag fra dobbelpedalen men gjengir hvert eneste slag så presist og skarpt at det treffer deg midt i brystet...

Jeg har ikke opplevd det fra noe større enn 10" element enda hvertfall...
    Hadde inntil nylig en 15" Dali S1.5 som var helt magisk på dobble trommepedaler. Hvordan subben later har fint lite å si på størrelsen. Det er konstruksjonen i sin helhet og selvfølgelig plasseringen som er vesentlig.

Til trådstarter vil jeg anbefale å ta en lytt på to 10" mot to 12". La pengepungen samt de åpenbare forskjellene mellom subsettene avgjøre handelen. Uansett hva du gjør, tror jeg nok du vil ende opp med to stykker etter lytterunden.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til trådstarters spørsmål vil jeg selvfølgelig anbefale å få demonstrert én 12" kontra 2 x 10" hvis det er mulig. Ut over dette ville jeg nok ha satset på to subwoofere, da enten ved å gå for to tiere nå eller én 12" nå og en til senere.

Vedrørende basselementets størrelse og opplevd hurtighet i bassen har jeg aldri hørt en hurtigere høyttaler i mitt egen oppsett enn de jeg selv har nå. Der er bestykningen 2 x 10" aktiv bass, samt 10" fulltone i hver høyttaler. Elementets størrelse har med andre ord fint lite med hurtighet å gjøre. Jeg kan jo legge til at jeg har hørt en og annen høyttaler her..

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tips og råd. Får prøve å få en lyttertest nå på nyåret ja. Men kan se ut som det kansje heller mot to 10 tommere så langt ja!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har prøvd 10" og 12 " hos meg. (Helix element..)
    Er helt klart det beste med 2 x 12 " . Synes det puncher litt mer, og blir bedre på film,

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reksen
    Føler at det er vanskelig å forklare... det er noe man opplever! man vet med seg selv når man har en perfekt bass som ikke rumler, som er helt tight og fin og som ikke hopper over ett eneste slag fra dobbelpedalen men gjengir hvert eneste slag så presist og skarpt at det treffer deg midt i brystet...

Jeg har ikke opplevd det fra noe større enn 10" element enda hvertfall...

også er det dette med hz... hvorfor står det f.eks. at artechene mine spiller fra 28hz når jeg får de til å spille fra 1hz? bare ett spørsmål helt utav det blå!
    Heisan.

Det er vanlig at folk tror at små elementer gir "kjappere" bass enn store. Dette er en påstand helt uten hold i virkeligheten. Alle instrumenter har et "anslag", dvs der hvor fingeren til musikeren slipper strengen eller der hvor pedalen klasker inn i stortromma eller der hvor stikka treffer skinnet.
    Greia er at alle instrumenter har en grunntone, dvs en frekvens som er dominant. I tillegg har de en mengde overtoner, disse dannes av instrumenetet, det er derfor en gitar ser ut som den gjør, utformingen av kassen gir den dens egenlyd. Det er det er det som gjør at du kan skille en 40 Hz fra en stortromme og en bassgitar. Det er også disse overtonene som gir "kjappheten". Om du ikke er sikker, så prøv å la subben spille alene en trommesolo. Det du hører da er grunntonen til basstrommen + noen få overtoner pga at høypass filteret i subben er ikke steilt nok eller ligger for høyt i frekvens. Attakket, eller kjappheten ligger langt oppe i mellomtone området, kanskje til og med i diskantområdet. Alle som har sittet bak en miksepult vet dette. Dette er et ganske omstendelig område å gi seg ut på¨, men det er udiskutabelt slik.

Det er heller ingen problemer med å få et 10" til å gå lavere enn en 12". Et høyttaler elementet er en resonanskrets, dvs en frekvens spiller høyere enn allle andre. Under og over dette ruller det av med -12dB per oktav. Ved å tilføre elementet masse og demping, dvs øke membranvekten og sette det inn i et kabinett, så endrer man disse parametrene. Et tungt membran gir en lavere resonansfrekvens enn et lett membran, men til gjengeld er det mye... tyngre, slik at det kreves mer effekt for å drive det. Stapp hele herligheten i et lite kabinett og hva skjer? Luften inne i kabinettet gir en stivere "fjær" effekt en luften i et større kabinett. Stivhet = høy resonansfrekvens = lite bass. Under(og over) resonansfrekvensen er et element svært tungdrevet, så hvordan får man en liten sub til å spille høyt? Masser av effekt selvfølgelig!!!

Det er ikke uten grunn at Sunfire subbene har en 2700 W forsterker og en sinnsvak EQ...:-)

Det hele bunner ut i dette: Det er mulig å få til en tight bass med alle størrelser av elementer. Det er derimot praktisk å bruke 8-12" til å lage subber for hjemmebruk fordi de er et godt kompromiss av flere faktorer. I en vanlig stue etc, er derfor 8-12" mer enn nok for et tilfredstillenede lydtykk. 18" er gøy og kan spille virkelig høyt, men det er noe de fleste aldri får brukt pga naboer osv osv.

Følelsen av en kjapp bass ligger altså i mellomtonen og spilles ikke av subben i det hele tatt. Slik er det bare, dette er grunnleggende akustikk og fysikk. Det er masse god info om dette på nettet.

Det er fullt mulig å få en 12" sub til ikke å gå dypt, samtidig som en 8" sub kan gå rett i kjelleren. Et godt konstruert 8" element kan også spille mye høyere enn et dårlig konstruert 12" element. Man kan ikke sammenligne epler og pærer.

Alle rom har en egenresonans, faktisk har de flere. Disse ligger lavt i frekvens, da en 20Hz tone i luft er ca 17,2m lang. Kvartbølgen til denne er ca 4m, dvs har rommet dimensjoner nær dette, vil du har resonanser i 20Hz området. Er minste avstand i rommet feks 8m, vil du ha en resonans på ca 9 hz. Pga komplisert rom akustikk, så er ikke dette jevnt over hele rommet, det er derfor det ofte, men ikke alltid, bedre med flere subber enn en.

Dette er ikke enkle ting og jeg vil ikke stå her som en selvoppnevnt ekspert. Har studert dette en god del som en del av min utdanning, så noe vet jeg da.

Det beste rådet? Ta med subbene hjem og lytt og kjøp dem du liker, ikke hva andre forteller deg du skal bruke.

:-)

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott innlegg Dudster :-D Takk for at du tok deg bryet med å forklare disse prinsippene. Jeg blei faktisk litt klokere jeg. Nettopp pga av dette med rommets egenresonans virker det som en god ide å "gardere" seg med to subber.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette var et utfyllende svar ja! Og som det kommer frem,så er det ikke noe fasitsvar på dette! Får bare prøve seg frem til man blir forøyd! Blir jo å handle på surround - noen som vet om du kan få levere tilbake det du ikke syns passer inn,eller er fornøyd med hos dem?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dudster
    I en vanlig stue etc, er derfor 8-12" mer enn nok for et tilfredstillenede lydtykk.
    Dette er blank løgn ellers et meget fint og utfyllende inlegg!

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bøyer meg i støvet Dudster!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer ann på hvor mye bassdynamikk man er ute etter krever da ikke voldsomt mye å kjøre en liten 8" i max utsving. og da er man ute å kjører på forvrengning igjen..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Dette er blank løgn ellers et meget fint og utfyllende inlegg!
    Hehe, jeg tar ikke den tilbake, så du ikke at jeg skrev "tilfredstillenede". Dette er ikke et norsk ord, så jeg godtar ikke den påstand om lyv!!! :-)

En 8" med 2" slaglengde og sinnsyk forsterker (2700W, type sunfire) kan gi vel så høyt lydtrykk som en 12" med 1/2" slaglengde med en slapp 100 W forsterker.

Verd å merke seg at ingen digitale lydformater går lenger ned enn 20Hz, dvs, de har et -3dB punkt ved 20Hz. Under det ruller det av med 12 dB per oktav.
    For hver halvering av frekvens, dobles membranutsvinget og effektbehovet firedobles... 1 Hz er det ingen subber som klarer ved fullt lydtrykk. Og heller ingen sikringskurser i normale hjem. Om man da ikke plugger ut komfyren ved behov...:-)

Rumperistere er da veien å gå, type Buttkicker eller Earthquake. Ingen akustisk energi, bare ren mekanisk skjær glede.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE sporet på DD og DTS går vel godt under 20hz før det begynner å rulle av?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verd å merke seg at ingen digitale lydformater går lenger ned enn 20Hz, dvs, de har et -3dB punkt ved 20Hz. Under det ruller det av med 12 dB per oktav.
    For hver halvering av frekvens, dobles membranutsvinget og effektbehovet firedobles... 1 Hz er det ingen subber som klarer ved fullt lydtrykk. Og heller ingen sikringskurser i normale hjem. Om man da ikke plugger ut komfyren ved behov...:-)
    Altså, synes det lukter litt av dette da jeg selv har prøvd det litt ut. Det var iallefall veldig morsomt med mine forrige Proson 210SAH og en Peavey PA effektforsterker å kjøre sinustoner ned til 1hz. Kunne jo selvfølgelig ikke høre noen ting, men fy flandern så mye effekt som ble brukt til å flytte høyttalermembranen fram og tilbake 1 gang i sekundet. Du kunne holde på membranet men når man bruker 800watt på å flytte noe så lite så sakte så var det ikke så lett å holde de små elementene tilbake gitt. Ellers var det også morsomt med 10hz sinustoner som man satte på og ingen kunne seff høre noe, men det rista godt i veggene og dørene slo i takt med høyttalerelementene nedover i gangen utenfor der hvor jeg bodde.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    .... men når man bruker 800watt.........1 hz.....
    Fort gjort å brenne spolen på dette viset, har gjort det selv en gang.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fort gjort å brenne spolen på dette viset, har gjort det selv en gang.
    Kan godt hende men jeg fikk ingen bivirkninger og det har jeg heldigvis(?) ikke gjort med noen andre oppsett jeg har brukt den gamle pa forsterkern påheller. Det var jaggu tanks det! tålte alt! kjørte tom. Høynivå inn på den når jeg var yngre. Vet ikke om den var laga for det, men den gikk nå aldri i stykker hehe. Nå prøver jeg å få tak i den etter at jeg solgte den fordi den hadde vore morsom å ha til festlige omstendigheter eller rett og slett som en RÅGROM sub forsterker!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, synes det lukter litt av dette da jeg selv har prøvd det litt ut. Det var iallefall veldig morsomt med mine forrige Proson 210SAH og en Peavey PA effektforsterker å kjøre sinustoner ned til 1hz. Kunne jo selvfølgelig ikke høre noen ting, men fy flandern så mye effekt som ble brukt til å flytte høyttalermembranen fram og tilbake 1 gang i sekundet. Du kunne holde på membranet men når man bruker 800watt på å flytte noe så lite så sakte så var det ikke så lett å holde de små elementene tilbake gitt. Ellers var det også morsomt med 10hz sinustoner som man satte på og ingen kunne seff høre noe, men det rista godt i veggene og dørene slo i takt med høyttalerelementene nedover i gangen utenfor der hvor jeg bodde.
    Nettopp, det er jo akkurat det jeg snakker om. Under resonansfrekvensen til et system må du firdoble effekten for hver oktav du går ned.
    Det er selvfølgelig ikke null lyd under 20 Hz, det er det ingen som påstår. Lydtrykket dropper -3db ved 20Hz. Videre dropper det med en 12 dB\oktav flanke under dette. Ved 10 Hz er det altså -15dB lavere signal enn ved 20 Hz. En oktav lavere, dvs ved 5 Hz, er lydtrykket 27 dB nede. Enda en oktav ned og vi havner på 2,5 Hz og lydtrykket er da ytterligere 12 dB nede, dvs 39 dB. Til sist tar vi 1 Hz'en din, eller 1,25 Hz som er en oktav ned fra 2,5 Hz. Lydtrykket er da -51 dB nede i forhold til lydtrykket rundt 25-30 Hz og oppover. Hvor mye effekt må du ut med da? En dobling av effekten er 6 dB. Spiller du med 100W ved 20 Hz, må du altså ut med 200W ved 10 Hz. 400W ved 5 Hz og 800W ved 2,5 Hz. Ingen premie for rett svar ved 1,25 Hz, da brenner du nemlig ut 1600W... Det er ikke uten grunn at Sunfire har en forsterker på 2700W. Om membranet svinger +/- 10mm ved 20Hz, så svinger det med ca +/- 20mm ved 10Hz, +/-40mm ved 5 Hz.+/-80mm ved 2,5 Hz og hold deg fast, +/- 160mm ved 1,25 Hz... :-) Det greier elementet bare en gang. Av en 10A kurs kan du dra ut 230Vx10A=2200W. 16A gir deg 2700W.

Poenget er at alle ting kan gi lydtrykk ned til 0,0000000000000000000000001 Hz, men ikke særlig høyt... Og det krever enormt med effekt og membran utsving. Og ikke glem at en elektrodynamisk høyttaler er vanvittig lite effektiv, av de 800W du mener forsterkeren puttet ut, ble omtrent 90% til varme, på innsiden av høyttalerkassen. Deprimerende, ikke sant?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt hende men jeg fikk ingen bivirkninger og det har jeg heldigvis(?) ikke gjort med noen andre oppsett jeg har brukt den gamle pa forsterkern påheller. Det var jaggu tanks det! tålte alt! kjørte tom. Høynivå inn på den når jeg var yngre. Vet ikke om den var laga for det, men den gikk nå aldri i stykker hehe. Nå prøver jeg å få tak i den etter at jeg solgte den fordi den hadde vore morsom å ha til festlige omstendigheter eller rett og slett som en RÅGROM sub forsterker!
    Så lenge en forsterker ikke vrenger så tåler en høyttaler mye. Avhengig a filter i høyttaleren og hvilken musikk som spilles selvfølgelig...:-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp, det er jo akkurat det jeg snakker om. Under resonansfrekvensen til et system må du firdoble effekten for hver oktav du går ned.
    Det er selvfølgelig ikke null lyd under 20 Hz, det er det ingen som påstår. Lydtrykket dropper -3db ved 20Hz. Videre dropper det med en 12 dB\oktav flanke under dette. Ved 10 Hz er det altså -15dB lavere signal enn ved 20 Hz. En oktav lavere, dvs ved 5 Hz, er lydtrykket 27 dB nede. Enda en oktav ned og vi havner på 2,5 Hz og lydtrykket er da ytterligere 12 dB nede, dvs 39 dB. Til sist tar vi 1 Hz'en din, eller 1,25 Hz som er en oktav ned fra 2,5 Hz. Lydtrykket er da -51 dB nede i forhold til lydtrykket rundt 25-30 Hz og oppover. Hvor mye effekt må du ut med da? En dobling av effekten er 6 dB. Spiller du med 100W ved 20 Hz, må du altså ut med 200W ved 10 Hz. 400W ved 5 Hz og 800W ved 2,5 Hz. Ingen premie for rett svar ved 1,25 Hz, da brenner du nemlig ut 1600W... Det er ikke uten grunn at Sunfire har en forsterker på 2700W. Om membranet svinger +/- 10mm ved 20Hz, så svinger det med ca +/- 20mm ved 10Hz, +/-40mm ved 5 Hz.+/-80mm ved 2,5 Hz og hold deg fast, +/- 160mm ved 1,25 Hz... :-) Det greier elementet bare en gang. Av en 10A kurs kan du dra ut 230Vx10A=2200W. 16A gir deg 2700W.

Poenget er at alle ting kan gi lydtrykk ned til 0,0000000000000000000000001 Hz, men ikke særlig høyt... Og det krever enormt med effekt og membran utsving. Og ikke glem at en elektrodynamisk høyttaler er vanvittig lite effektiv, av de 800W du mener forsterkeren puttet ut, ble omtrent 90% til varme, på innsiden av høyttalerkassen. Deprimerende, ikke sant?

Du har nok helt rett for jeg kan ikke stort om slikt som dette annet enn det jeg selv har prøvd =) Men noe skjedde iallefall hehe. Det gikk heldigvis fint med både sikringer, forsterker og høyttalere

Det var forøvrig en to ganger 400w Peavey med "maximum power consumption 1500w" så den kan jo ikke dra mer enn det av nettet. Og den kan jo ikke gi stort mer enn to ganger 400w heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE sporet på DD og DTS går vel godt under 20hz før det begynner å rulle av?
    Heisan.

Ble litt undrende selv jeg. Sjekket ut Dolby.com og joda, LFE har en båndbredde fra 3-120Hz. Ble litt overrasket over den gitt.

Dolby - What is Dolby Digital?

Det betyr jo selvfølgelig ikke at det ligger noe informasjon i LFE sporet som går til 3 Hz, det betyr bare at det ikke er LFE kanalen som setter en stopper for hva som kan sendes til høyttalerene dine...:-)

3Hz er uansett kriminelt for enhver sub og jeg kan garantere deg at brorparten av subber har et subsonisk filter for å unngå nettopp at slike signaler kverker subben din.
    Klarer ikke en sub å gi et akustisk output mer enn for eksempel 20 Hz i et ekkofritt rom, så er det jo liten vits å la forsterkeren dens bry seg med signaler lavere enn det, da den ekstra effekten som forsterkeren sender ut kun blir omgjort til varme i høyttalerspolen.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over til trådstarter igjen. Om du velger 2 subwoofere istedet for en, så vær klar over at det kan være vanskelig å få disse til å spille bra samen, spesielt hvis rommet ditt ikke er symmetrisk. Tenker da på fase justering.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •