SVS PC12-Plus kjøpt og testet ørlite grann :) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 100
    Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    90Hz?? Hvorfor 90 når LFE står på 80Hz??
    Bare noe jeg har lest flere steder. F.eks her: Receiver Speaker Settings: LARGE or small? — Reviews and News from Audioholics

Dette stemmer jo faktisk bra med hva jeg opplever lydmessig også, så jeg regnet med det var riktig.

Det er fremdeles ingen som har gitt meg en sikkerlig forklaring på hva som i tilfelle skjer når man setter høytalerne på small? Hvorfor jeg mister mellombass og bassen blir dyp slik som Vincent_vega også beskriver?

Mulig jeg har missforstått noe, men jeg har enda ikke egentlig forstått hvorfor så mange mener at denne instillingen er mest riktig? Leser jo også i denne tråden at flere klager på at de har mistet midtbassen ved å sette speakers på small?

Jeg skjønner jo at det blir mindre påkjenning ffor effektforsterkeren, men om den klarer påkjenningen, bør man vel bare være glad?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Bare noe jeg har lest flere steder. F.eks her: Receiver Speaker Settings: LARGE or small? — Reviews and News from Audioholics

Dette stemmer jo faktisk bra med hva jeg opplever lydmessig også, så jeg regnet med det var riktig.

Det er fremdeles ingen som har gitt meg en sikkerlig forklaring på hva som i tilfelle skjer når man setter høytalerne på small? Hvorfor jeg mister mellombass og bassen blir dyp slik som Vincent_vega også beskriver?
    Det vet jeg ikke. Hos meg er det subbene som tar seg av 80Hz og nedover både på film og musikk dvd. Men til 2ch musikk (CD) spiller høyttalerne som fullrange uten sub. Husk at du har eget oppsett på Denon din for 2ch musikk uavhengig av hva du har satt parametrene i speaker setup. Ligger under manual-setup, Audio-setup og deretter 2ch/direct setup.
    Der kan du sette front til large med og uten sub. Velge crossover osv.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg ikke. Hos meg er det subbene som tar seg av 80Hz og nedover både på film og musikk dvd. Men til 2ch musikk (CD) spiller høyttalerne som fullrange uten sub. Husk at du har eget oppsett på Denon din for 2ch musikk uavhengig av hva du har satt parametrene i speaker setup. Ligger under manual-setup, Audio-setup og deretter 2ch/direct setup.
    Der kan du sette front til large med og uten sub. Velge crossover osv.
    Heisann! Dette visste jeg ikke! Etter autooppsett trodde jeg reciveren var innstillt like godt for 2 kanaler som 6 kanaler. Jeg har har syntes "pure direct" har vært litt tamt, så jeg har brukt "front" eller "audiussy" som jeg føler det har vært mere liv i. I stereo selvsagt. Men da skal jeg sjekke instillingene igjen og se om jeg finner ut av det. Takk skal du ha da-ty

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Heisann! Dette visste jeg ikke! Etter autooppsett trodde jeg reciveren var innstillt like godt for 2 kanaler som 6 kanaler. Jeg har har syntes "pure direct" har vært litt tamt, så jeg har brukt "front" eller "audiussy" som jeg føler det har vært mere liv i. I stereo selvsagt. Men da skal jeg sjekke instillingene igjen og se om jeg finner ut av det. Takk skal du ha da-ty
    ikke bruk Audyssey til musikk. Synes dette ødelegger lyden.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da-ty@online.no: Hvis jeg skal kjøper en svs pc12-plus og skal kalibrere den til å spille 80db @ 50hz på -20 i volum på receiveren, er ikke det litt lite?

Jeg ser film på -0 med dolby true-hd og -10 på dts hd-master. Og en pc12-plus bør vel ihvertfall klare rundt 110db? Kjører den på max med de volum jeg ser film på eller vil den da ha mye mer å gå på?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    85dB er korrekt verdi ved 50Hz. Sjekk dog også i frekvensområdet rundt 50. Dette i tilfelle du har en dipp eller topp rundt 50Hz.

LFE-kanalen er 10dB sterkere enn de andre kanalene. Ved 0 på receiver oppnår du derfor omlag 115dB.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått min PB13 i hus. Den er jo grisediger. Men jeg og synes det manglet litt slam. Har det noe med innspilling å gjøre?
    For all del, den går utroligt dypt og ingen støy.
    Har en liten topp ved 45 hz, må prøve å få bort denne, og så må jeg finne riktig fase mot frontene. Gode tips ev link til tråd?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Men da-ty@online.no: Hvis jeg skal kjøper en svs pc12-plus og skal kalibrere den til å spille 80db @ 50hz på -20 i volum på receiveren, er ikke det litt lite?

Jeg ser film på -0 med dolby true-hd og -10 på dts hd-master. Og en pc12-plus bør vel ihvertfall klare rundt 110db? Kjører den på max med de volum jeg ser film på eller vil den da ha mye mer å gå på?
    Blir å flytte mye luft det ved 0 på mastervolum det

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Har nå fått min PB13 i hus. Den er jo grisediger. Men jeg og synes det manglet litt slam. Har det noe med innspilling å gjøre?
    Fysj, for noe griseri... Vil du virkelig ha slam i suben din?
    Tenk om noe av det renner ut på gulvet? Håper du har slamsuger.... :-P

Neida, du må bare tune den riktig....

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    85dB er korrekt verdi ved 50Hz. Sjekk dog også i frekvensområdet rundt 50. Dette i tilfelle du har en dipp eller topp rundt 50Hz.

LFE-kanalen er 10dB sterkere enn de andre kanalene. Ved 0 på receiver oppnår du derfor omlag 115dB.
    Så 85db ved ca 50hz og receiver på -20? Har også hørt noe om at receiver skal stå på -25 en plass... men det er vel alt etter hvilken receiver man har?

Ahh, 115db høres bra ut! Blir vel enda bedre med en ekstra senere da

Blir å flytte mye luft det ved 0 på mastervolum det
    Ja naboen i etasjen over oss er bare fornøyd hvis han slipper å røre i drammen selv! Han driter i at jeg spiller høyt uansett om stua hans vibrerer! :lol:

Bruker å ha det såpass høyt for å oppleve filmene på realistisk lydnivå!

Dette blir vel forsåvidt første gangen jeg kalibrerer en sub (på rett måte), tidligere så har jeg bare skrudd forsterkeren opp så frontene har spillt høyt nok og justert subbben så høyt som den klarte! Hehe... Det var før alle hadde råd til å kjøpe receivere med romkorrigering, og CV var toppers :twisted:

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Fysj, for noe griseri... Vil du virkelig ha slam i suben din?
    Tenk om noe av det renner ut på gulvet? Håper du har slamsuger.... :-P

Neida, du må bare tune den riktig....
    Med propp(er)? Ev bedre kalibrering. Har desverre bare en plass den kan stå pga waf

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med innspilling på nye SVS. Er det noe særlig endring?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste bruker +3 til +10 over Referanse grensen på subw.

Eks: THX referanse er 85dB for Front - Center - Surround.
    LFE/Sub er på +10 dB altså 95dB, men de fleste syns +10 dB er litt mye på subw og legger seg på +3 til +6 dB.

Fra Referanse på 85db er det peek på +20 dB.
    Altså 85 + 20 = 105 db peek på F - C - S
    Subw 95 + 20 = 115 db peek.

Så bare heve Referansen på suben og da skal peek på suben være +20 db fra der du setter den.

Og 110db skal pc12 klare med enda litt og gå på :-)

Om du bruker Audessey må subens nivå etterjusteres oppover... men det er sikkert gammelt nytt :-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neeeeej - no surre du væl mytji....

LFE er 10dB over de andre kanalene.
    Deretter foretrekker mange av oss en ytterligere økning på omlag 5dB... ;-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    E de it de æ har skrevi da ?

+10 dB på LFE/subkanalen i forhold te F - C - S.

All de digitale lydformata frå Dolby å DTS laste no "samme" standar på platan bære me anna nivå på referansen.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    E de it de æ har skrevi da ?

+10 dB på LFE/subkanalen i forhold te F - C - S.

All de digitale lydformata frå Dolby å DTS laste no "samme" standar på platan bære me anna nivå på referansen.
    Da er du dårlig til å uttrykke deg... ;-)

Se her:
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    De fleste bruker +3 til +10 over Referanse grensen på subw.

Eks: THX referanse er 85dB for Front - Center - Surround.
    LFE/Sub er på +10 dB altså 95dB, men de fleste syns +10 dB er litt mye på subw og legger seg på +3 til +6 dB.

Fra Referanse på 85db er det peek på +20 dB.
    Altså 85 + 20 = 105 db peek på F - C - S
    Subw 95 + 20 = 115 db peek.

Så bare heve Referansen på suben og da skal peek på suben være +20 db fra der du setter den.

Og 110db skal pc12 klare med enda litt og gå på :-)

Om du bruker Audessey må subens nivå etterjusteres oppover... men det er sikkert gammelt nytt :-)
    Kanskje litt vanskelig å skjønne hva slags verdier du EGENTLIG vil frem til...?

Når du skriver at "de fleste synes at +10dB er litt mye" og at de legger på 3-6dB i stedet - er ikke dette da i klartekst at de EGENTLIG legger seg UNDER de ekstra 10dB som LFE gir...?

Nettopp derfor presiserte jeg at LFE i fra forsterker ER 10dB sterkere enn de andre kanalene, og av vi som regel må opp enda 5dB i fht. dette. Ikke 4-7 dB ned.

Jaja... :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fremdeles ingen som har gitt meg en sikkerlig forklaring på hva som i tilfelle skjer når man setter høytalerne på small?
    Her ser du hva som står i manualen. Forstår du ikke dette så må vi prøve noe enda enklere.

Hvorfor jeg mister mellombass og bassen blir dyp slik som Vincent_vega også beskriver?
    Hva mener med midbassen? Kan du beskriver hvilket frekvensområde du savner i ditt system?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Her ser du hva som står i manualen. Forstår du ikke dette så må vi prøve noe enda enklere.

Hva mener med midbassen? Kan du beskriver hvilket frekvensområde du savner i ditt system?

Har du lest hva det står i manualen selv? Eller har du lest mine spørsmål? Virker ikke som om du har fulgt helt med i tråden.... For i manualen står det ikke svar på det jeg har spurt om. Det har ikke noe om hva jeg forstår eller ikke å gjøre. Det har noe med at du ikke svarer på hva jeg spør om.

Jeg spør om hva som faktisk skjer med lyden når man setter høytalerne på small. I manualen står det bare at hvis man ikke har høytalere som klarer dype basstoner skal man sette instillingen på small. Jeg mener da at mine høytalere skal klare basstoner under 80hz som er hva crossover står på.

Jeg har også tidligere forklart at jeg ikke savner noe frekvensområde i mitt system. Ihverfall ikek så lenge jeg har høytalerne på large. Jeg lurer rett og slett bare på hvorfor "alle" mener at det er best å ha høytalerne på small.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi en dedikert SUB som kun er laget for å spille fra 120Hz å nedover vil gjøre en bedre jobb en vanlige høytalere. Jeg derimot sier jo rett ut at i noen av de rommene jeg har hatt kinoen min i opp igjennom årene så har jeg fått best resultat med å kjøre både høytalere som LARGE, men også sub. I oppsettet jeg kjører nå derimot funker det klart beste når jeg kjører høytalerene mine som SMALL.

Hvis du føler det blir mye bedre å kjøre LARGE enn med SMALL, kan du jo f.eks teste å ha de som SMALL, men leke deg litt med delefrekvenesen. Jeg kjører nå på 80Hz deling, men har også opp igjennom kjørt både 40Hz og 60Hz deling.

Her er det bare å ta tålmodigheten til gode å begynne å prøve seg frem til man finner ut av det man like best. Anbefaler selvsagt også at det bli kalibrert og justert inn ordentlig med db måler å sånt, men det er vel allerede nevnt i tråden tror jeg,
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innlegget var ikke ment til deg Kane Følte jeg hadde fått et meget godt svar av deg tidligere. Men takk for tipset om å prøve meg litt frem med delefrekvensen. Det har jeg ikke testet med denne subben. Husker bare jeg fikk best resultat med min gamle subb når reciveren sto på 80hz, men det er jo slettes ikke sikkert denne subben trenger å ha de samme instillingene

Skal tå tak i en db-måler i nærmeste fremtid å prøve å få kalibrert sikkerlig ja.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •