SVS PC12-Plus kjøpt og testet ørlite grann :) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 100
    Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Hva er det som utgjør lydforskjellen hos deg om frontene er i large eller small?
    Som jeg nevnte tidligere føler jeg at bass som ligger i litt høyere frekvenser blir borte. Jeg liker å kalle det mellombass, vet ikke om det er et offisielt uttrykk. Frontene høres rett og slett litt pinglete ut når de står på "small" isteden for "large". Ihverfall i sammenligning med hverandre.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Som jeg nevnte tidligere føler jeg at bass som ligger i litt høyere frekvenser blir borte. Jeg liker å kalle det mellombass, vet ikke om det er et offisielt uttrykk. Frontene høres rett og slett litt pinglete ut når de står på "small" isteden for "large". Ihverfall i sammenligning med hverandre.
    Gjelder dette på film eller musikk?
    Tror en kalibreringsrunde gjøre at denne mellombassen kommer tilbake når front er satt til small
    Men som sagt så oppfatter vi lyden forskjellig. Det er du som skal like lyden

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justere subben før du kjører Auto setup. Bør ha en db måler. Sette alle HT til small og deling på 80hz. Kjøre en sinustone på 50hz med mastervolum på reciver på -20 db. Juster gain på sub til du får 80db på måleren. Deretter kjøre auto setup om man har det. Så setter du alle HT til small og deler på 80Hz. Frontene klarer aldri å levere det samme som subben gjør i de lave frekvensene. Du avlaster også frontene en del, samt at du slipper faseproblemer mellom front og sub.
    Jeg tar sjansen og skyter inn ett spørsmål i denne tråden, jeg gikk til innkjøp av en brukt svs pc pluss 20-39 og skal nå igang med kalibrering.

Jeg vil gjerne prøve den metoden du beskriver her da-ty@online.no men jeg har ikke auto setup på min nad t753, kan du beskrive kort hvordan jeg gjør dette?
    Påforhånd takk og beklager at jeg stjeler litt av tråden din sjefern:wink:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder dette på film eller musikk?
    Tror en kalibreringsrunde gjøre at denne mellombassen kommer tilbake når front er satt til small
    Men som sagt så oppfatter vi lyden forskjellig. Det er du som skal like lyden
    Det er kun musikk dette er testet til. Det er jo selvfølgelig mulig det vil høres andeledes ut om jeg tester til film. Der er det jo LFE spor og annet snadder

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    Jeg tar sjansen og skyter inn ett spørsmål i denne tråden, jeg gikk til innkjøp av en brukt svs pc pluss 20-39 og skal nå igang med kalibrering.

Jeg vil gjerne prøve den metoden du beskriver her da-ty@online.no men jeg har ikke auto setup på min nad t753, kan du beskrive kort hvordan jeg gjør dette?
    Påforhånd takk og beklager at jeg stjeler litt av tråden din sjefern:wink:
    Gjøres på samme måte. Justere subben først alene med en sinustone på 50Hz. Sett deretter alle HT til small og del på 80Hz. Husk å legge inn avstand på alle HT i menyen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det er kun musikk dette er testet til. Det er jo selvfølgelig mulig det vil høres andeledes ut om jeg tester til film. Der er det jo LFE spor og annet snadder
    Sånn å forstå.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kanskje skrudd crossover på subb på 80hz? fysiskt på selve sub forsterkeren altså.

prøv å skru av lav pass filteret / skru crossover på subb til max, 200hz eller noe.

Muligens subbens filter kapper brattere enn receiveren..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av parisbamse
    Har du kanskje skrudd crossover på subb på 80hz? fysiskt på selve sub forsterkeren altså.
    Jeg har hatt crossover på subb avslått ja. Så det er ikke det som er "problemet".

Men er det noen som kan forklare meg hvorfor man egentlig vil at subben skal ta all bass? Vil ikke mellombassen nesten alltid være god fra nogenlunde store høytalere? De er jo laget for å spille den?

Hvorfor vil man at høytalere som er laget for fullrange lyd kan skal spile diskant og mellomtone? Det er ihvertfall slik det føles hos meg?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det noen som kan forklare meg hvorfor man egentlig vil at subben skal ta all bass? Vil ikke mellombassen nesten alltid være god fra nogenlunde store høytalere? De er jo laget for å spille den?

Hvorfor vil man at høytalere som er laget for fullrange lyd kan skal spile diskant og mellomtone? Det er ihvertfall slik det føles hos meg?
    1) Det er svært få full range høyttaler som kan spille ned til 20Hz på en pen måte. Og de som kan har mer eller mindre en egen bass modul integrert (en dedikert sub). Da er det bedre at en separat sub som er laget for å spille bass gjør jobben.

2) Å bruke en separat (aktiv) sub gjør også at forsterkeren din trenger ikke å 'jobbe så hardt' og kan yte bedre på resten at frekvensområdet.

3) De fleste har problemer med rom respons (stående bølger). Med en eller flere aktiv subwoofers så kan man finne en enkel vei til et oppsett som fungerer fint: du kan plassere suben din fritt hvor den yter best og resten av høyttalerne hvor de må plasseres.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    1) Det er svært få full range høyttaler som kan spille ned til 20Hz på en pen måte. Og de som kan har mer eller mindre en egen bass modul integrert (en dedikert sub). Da er det bedre at en separat sub som er laget for å spille bass gjør jobben.
    Jo det er jeg jo klar over. Men er det ikke derfor man setter delefrekvensen til 80hz? Da sender man jo de dypeste tonene til subben. Man trenger vel ikke sette høytalere til small for det?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det er jeg jo klar over. Men er det ikke derfor man setter delefrekvensen til 80hz? Da sender man jo de dypeste tonene til subben. Man trenger vel ikke sette høytalere til small for det?
    Når du sette en høyttaler til small så fortelle du din receiver at du vil at den skal sende bassen til suben. Setter du den til large så sende receiveren alt til høyttaler din.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sette en høyttaler til small så fortelle du din receiver at du vil at den skal sende bassen til suben. Setter du den til large så sende receiveren alt til høyttaler din.
    Nei det stemmer jo ikke helt. Jeg har enorme mengder bass fra min sub selv om jeg har høytalerne på large. J

Jeg har satt delefrekvensen på 80hz. Dermed sender reciveren alle toner under 80hz til subben. Resterende går til frontene. (ihverfall om vi kun snakker musikk)

Om jeg setter høytalerne til small sender den vel all bass under 90hz til subben? Det er ihvertfall det jeg har lest meg frem til i diverse forum og guider.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker ikke helt hvordan dette heter på Denon sin 3806 men det finnes en opsjon hvor du velger hva receiveren skal behandle bassen under delefrekvensen:
    1) LFE
    2) LFE+Front
    3) Front

Jeg tror at det er slik på 3806 også. Les manualen og finn ut av dette først.

Hva slags modus bruker du når du spiller musikk? Pure Direkt, stereo eller noe annet ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker ikke helt hvordan dette heter på Denon sin 3806 men det finnes en opsjon hvor du velger hva receiveren skal behandle bassen under delefrekvensen:
    1) LFE
    2) LFE+Front
    3) Front

Jeg tror at det er slik på 3806 også. Les manualen og finn ut av dette først.

Hva slags modus bruker du når du spiller musikk? Pure Direkt, stereo eller noe annet ?
    LFE eller LFE+MAIN
    Med LFE+MAIN så sendes LFE signalet til front og sub samtidig.
    Men om HT står i Large eller Small har ikke dette noe å gjøre med LFE signalet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det stemmer jo ikke helt. Jeg har enorme mengder bass fra min sub selv om jeg har høytalerne på large. J

Jeg har satt delefrekvensen på 80hz. Dermed sender reciveren alle toner under 80hz til subben. Resterende går til frontene. (ihverfall om vi kun snakker musikk)

Om jeg setter høytalerne til small sender den vel all bass under 90hz til subben? Det er ihvertfall det jeg har lest meg frem til i diverse forum og guider.
    90Hz?? Hvorfor 90 når LFE står på 80Hz??

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde subben skulle spille like mange db som frontene, dvs 50hz tone på 80db både i frontene og subben slik at de spillte like høyt... Kanskje litt på jordet jeg? :roll:

Jeg har også tidligere merket at "midbassen" forsvant ved å stille frontene til small, bassen ble bare dyp og ingen punch rett og slett.... :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Jeg trodde subben skulle spille like mange db som frontene, dvs 50hz tone på 80db både i frontene og subben slik at de spillte like høyt... Kanskje litt på jordet jeg? :roll:

Jeg har også tidligere merket at "midbassen" forsvant ved å stille frontene til small, bassen ble bare dyp og ingen punch rett og slett.... :wink:
    Det har du Auto- setup for. Er du ikke fornøyd, så korrigerer du det med en db måler til alle HT spiller like høyt fra sweetspot.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjøres på samme måte. Justere subben først alene med en sinustone på 50Hz. Sett deretter alle HT til small og del på 80Hz. Husk å legge inn avstand på alle HT i menyen.
    Jeg har prøvd litt nå og må si at dette virker lovende Jeg skulle gjerne hatt ett par synspunkter, jeg kan velge mellom 12,16,20 og 25hz bak på subben samtidig som jeg har mulighet til å benytte meg av skumproppene.

Hvor burde jeg begynne?

Og hvor langt kan jeg kjøre på med gain uten at subben tar skade av det, ligger nå på 1/2 tenker jeg.....

Jeg måtte plassere den bak i hjørnet ved siden av høyre bakhøytaler. Begge vegger er yttervegger, hadde desverre ikke plass bak frontene mine....

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grattis med subb

Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    Jeg har prøvd litt nå og må si at dette virker lovende Jeg skulle gjerne hatt ett par synspunkter, jeg kan velge mellom 12,16,20 og 25hz bak på subben samtidig som jeg har mulighet til å benytte meg av skumproppene.

Hvor burde jeg begynne?

Og hvor langt kan jeg kjøre på med gain uten at subben tar skade av det, ligger nå på 1/2 tenker jeg.....

Jeg måtte plassere den bak i hjørnet ved siden av høyre bakhøytaler. Begge vegger er yttervegger, hadde desverre ikke plass bak frontene mine....
    Prøv å sett den på 20Hz du, så er du litt snill med den.... den spiller nok en del under det allikevel, men ikke med så mye trykk

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Om jeg ikke husker feil er 20Hz med en port plugget. Er en ok start. Har selv to tuber og har plugget to porter pr sub. Blir noe dypere bass.
    Gain skal bør stå i mellom kl 9 og 11 en plass. Følg metoden som jeg har beskrevet i noen innlegg over.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •