Dynavoice M-65 vs. Cerwin Vega CLS 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 104
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynavoice M-65 vs. Cerwin Vega CLS 10

Hei. Har lenge tenkt på vilken høyttalere jeg skal kjøpe, og da tenker jeg litt på surround lyd, bass, effekt. Endte da opp med disse:

Cerwin Vega CLS 10 Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: CERWIN-VEGA CLS-10 Høyttalere
    Har lest og hørt at Cerwin Vega har blit berømt av den gode bassen, og som det står på Hifiklubben.no "Hvis du kombinerer CLS-10 med f. eks. en av NADs hjemmekino-receivere, får du et anlegg som imponerer både med musikk og film. Med en slik kombinasjon kan du klare deg uten subwoofer."

og. .

Dynavoice M-65 Dynavoice M-65 Black Oak

Dynavoice har fått god kritikk men, har hørt og lest at den mangler litt bass, og må derfor trå til med en sub.

----------------------------------------------

Har heller ikke receiver, og må også kjøpe det.
    Har hørt at Dynavoice M-65 er veldig glad i strøm, og blir derfor "vanskelig" å dra i gang.

Har hørt det motsatte av Cerwin Vega CLS 10. Den er veldig enkelt å dra i gang, og som det stod på Hifiklubben.no
    "CLS-10 er svært lettdreven i forhold til hvor mye lyd den kan sparke fra seg. Følsomheten ligger på 90 dB, og dermed er det tilstrekkelig med en strømsterk forsterker på 50-60 watt for å fylle hele rommet med et solid lydtrykk. Har du en hjemmekino-forsterker, bør du sikte på litt høyere effekt, men du klarer deg utmerket med 70-90 watt."

Men da er det da prisen. Har 6000 - 6500 kr å bruke.
    Om jeg da kjøper Cerwin vega så betaler jeg 4400 kr og det uten sub ( siden den var så god, men det får vi da se på ) og en receiver rundt 1700 -3000 kr.
    Totalt ca 6500 kr.

Om jeg kjøper Dynavoice må jeg betale ca 3000 kr med frakt, ca 1500-2000 kr for sub og en receiver til ca 1700 - 3000 kr.
    Totalt ca 7000 - 8000 kr.
    ----------------------------------------------

Men for å få sagt det rett ut. Jeg er ingen ekspert på slikt, men dette er bare noe jeg ser det for meg. Har helst lyst å kjøpe CV, siden jeg har en kompis av meg som har CLS 215, og jeg digger den, og jeg har trua på CLS 10.

Men ikke vet jeg. Noen som kan hjelpe meg ut av problemstillingen ?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier her er faktisk litt feil. Det er Dynavoice som ikke krever strøm, de er lettdrevne som fjær. M65 har også så bra bass at den egentlig kan klare seg uten subwoofer.

CW har jeg hørt at trenger kraft og mange større CW høytalere har gått fløyten fordi de settes på for lav kraft...

MEN jeg tror CW passer best til feks NAD.

Til sist må du jo kjøpe den du har lyst på....

M65 trenger kanskje typ bare 25-40watt med grei strømforsyning så spiller den fletta av deg....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer litt på hvordan m-65 spiller jeg og.
    jeg har cls215, men skal selge pga læij av skrikende høy lyd med dårlig kvalitet..
    men de spiller bass da
    sattset på m-65 fordi jeg ville ha høy og fin lyd.
    blir 2 stk bilsubber i tilleg da så blir nokk bass

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M65 spiller meget bra bass, de har god mellomtone også.
    Den må derimot anpasses til riktig type forsterker, dvs ikke watt men signatur.

Hva planer du å kjøre på de?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Det du sier her er faktisk litt feil. Det er Dynavoice som ikke krever strøm, de er lettdrevne som fjær. M65 har også så bra bass at den egentlig kan klare seg uten subwoofer.

CW har jeg hørt at trenger kraft og mange større CW høytalere har gått fløyten fordi de settes på for lav kraft...

MEN jeg tror CW passer best til feks NAD.

Til sist må du jo kjøpe den du har lyst på....

M65 trenger kanskje typ bare 25-40watt med grei strømforsyning så spiller den fletta av deg....

Linker til det jeg har oppfattet:
    Test av Dynavoice Challenger M-65 Høyttalere - Tester - Lyd og Bilde
    (tredje komentar nedenfra) "Helt ok Høyttalere , kjører de på en NAD C370 / NAD 515cd og de er Overaskende tungdrevne."

og min andre tråd . .
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ce-m-65-a.html
    "Det jeg har hørt av M65 så virker det som om de er glade i strøm så du burde nok legge litt mer i budsjettet ditt."

Dette er noe jeg bare har oppfattet. Som sagt, jeg har veldig lite kompetanse innen lyd og surround

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M65 spiller meget bra bass, de har god mellomtone også.
    Den må derimot anpasses til riktig type forsterker, dvs ikke watt men signatur.

Hva planer du å kjøre på de?
    Jeg har som sagt ingen receiver, men se på den andre tråden jeg linket til på forrige innlegg. Der er noen receivere jeg har tenkt på, men i følge andre som har skrevet der, vil ikke de gå på Dynavoice M-65.
    På CV vet jeg ikke hva jeg bør bruke. :-|

Receiver til CV, tenker jeg på da denne Denon AVR-1509 hjemmekinoreceiver fra Hifiklubben.no
    Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: DENON AVR-1509 Hjemmekinoreceiver

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De passer nemlig bra på såkalte nøytrale forsterkere... dvs Pioneer, Denon, Yamaha,Sony, Kenwood, osv osv.

Prøvde de selv på en eldgammel liten Pioneer40w forsterker og det var helt vilt som det låt. Hørte på alt fra tekno til rock og det skal jeg hilse å si var lyd for kronene lol...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De passer nemlig bra på såkalte nøytrale forsterkere... dvs Pioneer, Denon, Yamaha,Sony, Kenwood, osv osv.

Prøvde de selv på en eldgammel liten Pioneer40w forsterker og det var helt vilt som det låt. Hørte på alt fra tekno til rock og det skal jeg hilse å si var lyd for kronene lol...
    Vilken høyttaler snakker du om nå egentlig :-P

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amdturion
    Linker til det jeg har oppfattet:
    Test av Dynavoice Challenger M-65 Høyttalere - Tester - Lyd og Bilde
    (tredje komentar nedenfra) "Helt ok Høyttalere , kjører de på en NAD C370 / NAD 515cd og de er Overaskende tungdrevne."

og min andre tråd . .
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ce-m-65-a.html
    "Det jeg har hørt av M65 så virker det som om de er glade i strøm så du burde nok legge litt mer i budsjettet ditt."

Dette er noe jeg bare har oppfattet. Som sagt, jeg har veldig lite kompetanse innen lyd og surround

Danke

HELT feil, han fyren er helt på jordet. Dessuten må du lese testen ordentlig.

utrdrag:Siden høyttalerne er såpass gunstig priset, er det lett å se dem for seg i et svært rimelig anlegg. Men slik vi ser det, er pengene du sparer best anvendt på en bedre forsterker. Høyttalerne kan nemlig holde det gående lenge etter at en budsjettforsterker til 2-3000 kroner har kastet inn håndkleet. I og med at høyttalerne er såpass lettdrevne (93dB/1W) er det ikke all verdens behov for effekt, men desto større krav

-Altså høytaleren er lettdreven den er faktisk den mest lettdrevne høytaler jeg noen gang har vært borte i, iallefall i forhold til størrelsen.
    Det han mener er at høytaleren blir BEDRE jo mer av watt du døtter på. Men spiller veldig bra med lite watt også, det kan jeg forsikre deg om. Dersom du skal ha mye lyd men har lite watt så kan jeg ikke anbefale noe bedre til den prisen.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vilken høyttaler snakker du om nå egentlig :-P

M65

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M65
    OK, men det er da budsjettet da. Det står skrevet på hifiklubben.no's side at CV er nokså lettdrevent og har meget god bass og om det står på et lite rom så vil det gå bra uten sub. Det kan da være en fordel siden jeg har trang budsjett.
    Dynavoice har vell ikke den bassen som CV har, og trenger da en sub i tilleg ca 1500-2000 kr, og da blir det litt mye penger til slutt, noe jeg ikke har rå til.
    Men har du forslag til noe bedre ?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerne spiller glimrende med hva som helst fra 30 til 50watt, men dytter du på mer så spiller den sef enda høyere klarere og bedre.
    Diskanten tuner du til +2 bakpå kontaktene...

Men jeg vil si at den med lite watt spilte like bra som feks andre ht med mere watt... Det spilte BRA mao...

Har mine enda, har hatt de en stund og de kommer også til å bli en god stund.
    Passer meget bra til variert musikk og er veldig bra til film.
    Geniale ht til prisen rett og slett, det at du får godlyd med nesten hva som helst er heller ingen ulempe sånn jeg ser det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerne spiller glimrende med hva som helst fra 30 til 50watt, men dytter du på mer så spiller den sef enda høyere klarere og bedre.
    Diskanten tuner du til +2 bakpå kontaktene...

Men jeg vil si at den med lite watt spilte like bra som feks andre ht med mere watt... Det spilte BRA mao...

Har mine enda, har hatt de en stund og de kommer også til å bli en god stund.
    Passer meget bra til variert musikk og er veldig bra til film.
    Geniale ht til prisen rett og slett, det at du får godlyd med nesten hva som helst er heller ingen ulempe sånn jeg ser det.
    Hva synst du jeg bør gå for da ?
    Kan ikke bruke noe mer penger en 6000 - 6500kr, mtp at jeg er student.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, men det er da budsjettet da. Det står skrevet på hifiklubben.no's side at CV er nokså lettdrevent og har meget god bass og om det står på et lite rom så vil det gå bra uten sub. Det kan da være en fordel siden jeg har trang budsjett.
    Dynavoice har vell ikke den bassen som CV har, og trenger da en sub i tilleg ca 1500-2000 kr, og da blir det litt mye penger til slutt, noe jeg ikke har rå til.
    Danke

Hifiklubben sier mye rart, det er ikke sant at CW er så lettdrevne.¨Når de opplyser 50w og det sikkert NADwatt så er det ikke så lite allikevel.

Jeg klarte meg fint uten sub, nå har jeg sub til film men jeg synes av og til at det er greit å spille musikk uten sub fordi bassene på M65 er svært bra.

CW har sef en annen type bass som er mer markant... det er sant.
    Om du har lyst på CW så kjøp det da? Kobl det med en NAD til feks 50w.

Er det det du har lyst på så kjører du med det, men M65 er lettere å kjøre enn CW.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synst du jeg bør gå for da ?
    Kan ikke bruke noe mer penger en 6000 - 6500kr, mtp at jeg er student.
    Danke

Det er ikke så lett.. Det kommer jo an på hva slags musikk du liker også sant.

Jeg tror Dynavoice er en mer allround ht, som passer til flere typer musikk og film, det er også den rimeligste ht å drive mtp Watt og forsterker.

CW vil gi deg bedre plass i hybel etc for den er mindre, og CW vil gi en mer markant fyldig bass. Samtidig har M65 mer allroundegenskaper...

Er vanskelig å velge for deg..
    Til kombinasjonen musikk, film, spill så tror jeg M65 er best.
    Som Partyfaktor og rock, tekno er nok CW best...

Du må bare velge, men høres ut som du har veldig lyst på CW og da er det jo ikke noe i veien for det. Om du ikke blir fornøyd så er det veldig lett å gi tilbake ting til Hifiklubben iallefall, det har jeg gjort mange ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dette blir mitt først oppsett, har jeg tenkt det slik at jeg vil kjøpe meg to front i først omgang med en god receiver. Det skal brukes mest til film, men også black/heavy metal, og rap musikk. Tenker også at i senere tid, så kommer jeg til å kjøpe meg en god sub, og kanskje en ny receiver om jeg har behov for det.

Får se hva pengene havner på

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgitt følsomhet på Cerwin-Vega CLS-10 er 90 dB, noe som er helt ordinært. Mot 93 dB på Dynavoice M-65. Sistnevnte er altså mer lettdrevne. Men det er flere faktorer enn som sådan som påvirker resultatet. Som Danke er inne på kan forsterkere fra NAD, som klubben sannsynligvis har testet CV på, drive nokså tungdrevne høytalere med temmelig god kontroll, til tross for beskjedne ytelser på papiret. Dette kalles for konservative målinger. NAD har solide strømforsyninger som sørger for nok krefter selv når bassanslagene kommer tett. Tro ikke at CV kan spille særlig høyt med hva som helst. Det er tross alt forsterkeren som skal sette høytaleren i bevegelse og holde den under kontroll, noe som i aller høyeste grad påvirker blant annet bassgjengivelsen, derfor er kvaliteten på elektronikken helt avgjørende for resultatet. Jeg har hørt 6,5- og 8-tommere alene eller i serie med flere spille mer dynamisk og mer nyansert bass enn 10-tommere. Dette skyldes ikke alltid at høytalerne er bedre, det skyldes helt enkelt at forsterkere lettere holder kustus på dem, også når volumet stiger. Motstanden i større elementer stiger jo mer når de settes i bevegelse etter hvert som volumet økes, kontra mindre elementer, hvilket forverrer kårene til forsterkeren. Og da er du kanskje bedre tjent med høytalere som har mindre elementer og høyere nedre frekvens.
    Derfor skal du ikke se bort fra at du kan få et bedre resultat med M-65, trass i motstridende løfter og lovord fra "ekspertene" i klubben og deres lydige disipler. Jeg personlig foretrekker Dynavoice, til både hverdag og fest. Dessuten tar de seg en del bedre ut. Du skal ikke se bort fra at vennene dine følger etter. ;)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slenger bare inn et spørsmøl jeg,
    forslag til forsterker/ receiver?
    Pris: 0-5000
    skal brukes på 2 par dynavoice m-65

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes Danke er noe unyansert og "ensporet" i svarene sine her.
    Nå har jeg ikke erfaring med nevnte CV så sammenligningen kan jeg ikke uttale meg om. Men jeg har testet/målt M-65, som du finner en tråd om her på forumet, og vil derfor komme med noen kommentarer.

- "Lettdrevne" Ja de har en oppgitt følsomhet på 93dB, ifølge mine målinger er det en smule overdrevet, men det er heller ikke noe poeng. Lettdrevet er ikke bare følsomhet, altså lydtrykk pr watt, men også hvor strømkrevende de er.
    DERFOR er det helt riktig som i testen det vises til, en god tanke å benytte en forsterker/receiver med en mer påkostet strømforsyning.
    M65 trenger ikke mange watt for å spille høyt, men trenger strøm for å holde kontroll på bassen. Små (billige) forsterkere "drar" dem fint, du KAN spille høyt og det er mer enn nok bass, men låter det pent? Nei.
    M65 har en impedans på 2-3ohm i midbassen, noe som er rimelig krevende for strømforsyningen.

- "Sett diskantjusteringen på +2" Vel det avhenger først og fremst av rommet og lydsignaturen lytteren liker, men også av påkoblet utstyr, kabler og musikksmak. Det som er sikkert, er at merkingen på denne justeringen er feil! Se evnt min test, der er dette beskrevet og vist med frelvensplot.

Riktignok er jeg helt enig med Danke i at dette er en god høyttaler til prisen, men de er enda bedre med en god forsterker i tillegg.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, Pioneeren som jeg kjørte hadde ganske god strømforsyning, men reelle watt var allikevel ikke mer enn 45watt eller så. Hadde relativt god kontroll med bassen og meget bra lyd. Allikevel så er det en ganske rimelig forsterker, ligger vel i prisen 200-800 på bruktmarkedet.
    Det jeg likte best var oppløsningen i lyden, selv på mp3.
    Angrer hardt på at jeg solgte den og neste forsterker til M65 blir Pioneer
    AA6J Den har heller ikke mer enn 60watt men har god strømforsyning og tipper den passer bra til mitt bruk.
    Tviler ikke på at den har bedre av mer effekt, men det vi snakker om er om den også kan spille bra med mindre effekt, og det synes jeg den kan.

CW det snakkes om HAR en meget markant bass, etter min mening litt for markant. Men er det det man liker så liker man det.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •