Tips og erfaring til kjøp av Sub ønskes!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips og erfaring til kjøp av Sub ønskes!

Hei!

Jeg solgte for en tid tilbake min kjære SVS PB12/2 grunnet litt ekstra penger til USA tur..

Men nå er tiden inne å handle inn igjen noe som vil få liv i kino'n min igjen..

Jeg har en formening på hva jeg vil ha,, men er litt usikker.

Jeg vurderer: 2 stk PC 13 Ultra tube.. Eller 1 Stk PC 13 Ultra tube pluss 2 stk PB 12 cube på hver sin side av mine Bowers, 804N..

Det jeg savna med pb 12/2 var trøkket i basstromma i metall låter,, den spilte kjeller dypt,, men ble litt tam oppover i registeret, derfor tenker jeg at kansje 2 stk pb12 cube vil yte litt sterkere i toppen av bass tonene ? eller tar jeg helt feil der?..
    Men det er kansje veldig vanskelig å stille inn 3 stk suber ?,, jeg har fått til 2 ganske greit.

Tar i mot erfaring og tips å råd med stor takk ..

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ute etter en Velodyne i DD serien eller en av JL Audio sine Fathom bokser, og ikke en brumle-svs.

PC13 Ultra er selvfølgelig en skikkelig god subwoofer, men den passer dessverre ikke alle og en hver.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Du er ute etter en Velodyne i DD serien eller en av JL Audio sine Fathom bokser, og ikke en brumle-svs.

PC13 Ultra er selvfølgelig en skikkelig god subwoofer, men den passer dessverre ikke alle og en hver.
    Ok! jeg har aldri hørt Velodyne DD serien før,, ser de har fra 10 til 18,, klarer 18 og gi like mye trøkk i mellom gulvet som 12 ?.. Her vil jeg iallefall har erfaringer, for dette var en annen pris klasse,, men god bass er noe jeg verdsetter å ikke har fått helt til til min musikk stil, hører på alt mulig men det går mest i metall,, der er det mye dobbel tromme som svs pb12/2 iallefall slet med,, ble liksom tamt,, men for all del når den kom nedover i hz så var den helt rå,, usikker på hva slags hz de bass lydene du kjenner i brøstkassa ligger på.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Focal Sub Utopia Be som det sitter en 16" i. Den gir et meget godt spark i brystkassa. Ikke hørt en SVS som gir noe tilsvarende på det området ;-)
    Tror ikke du skal bekymre deg for størrelsen på elementet så lenge det sitter i en skikkelig dimensjonert forsterker.

Jeg kan jo for så vidt anbefale Sub Utopia Be, men skal budsjettet ditt holde må det bli en brukt .

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min gammle nabo på Gjøvik har hifi dilla, og handla en Utopia BE sub grisebillig nå helt ny for en stund siden. Ga 25 for den! Men tviler på at det salget er der fremdeles(hifi huset). Det er den 16" som er snakk om her.

Han syntes det er råere enn SVS pb12/2 ;-) Sier vel litt om hva den suben kan by på.

Jeg kan anbefale DD18. Tror jeg ikke har hørt makan til sub noen gang. Helrå på kino OG musikk! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utopia Be var jo grise fin,, låter den like bra så den ser ut så er det bra .. men den ligger nok litt over mitt budsjett... DD 18 er et alternativ men den er og litt over budsjette mitt,, men jeg er glad i kvalitetsbass.. Bassen skal kjennes på kroppen,, ikke bare de alle dypeste tonene.

Er vel neppe noen som tilfeldigvis skal selge en DD18 brukt? ... jeg har 50k å bruke på annlegget,, men jeg har og planer om å kjøpe meg ny effektforsterker til 804 i samme slengen.. fra min gamle bilstereo verden så var 18 " bare tregt,, men tidene har nok forandra seg.. Er det noen plass i oslo/gjøvik/lillehammer omheng hvor mann kan få testet Velodyne eller Utopia ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har selv hatt DD15, DD18 og sitter nå med far selv i serien - DD1812:-D, og det har vært en løft for hvert bytte. Enkelt å integrere med resten av anlegg og rom. Dette gjør Velo til et sikkert stikk. Kjøp DD18, gjerne brukt for rundt 20, så har du fått deg en verdensklassesub!

Lykke til!

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BromZ. Om du tar kontakt med meg på PM, så kan vi kanskje få ordnet en liten demo hos en kamerat av meg på sub Utopia BE i jula, om det er interesangt? :-) På Gjøvik da selvsagt(Skumsjøen om det sier deg no)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DPrecision
    Hei
    Har selv hatt DD15, DD18 og sitter nå med far selv i serien - DD1812:-D, og det har vært en løft for hvert bytte. Enkelt å integrere med resten av anlegg og rom. Dette gjør Velo til et sikkert stikk. Kjøp DD18, gjerne brukt for rundt 20, så har du fått deg en verdensklassesub!

Lykke til!
    DD 1812 ja,, dæven den så heftig ut . Mye må mann punge ut for en sånn hærlighet da? å ikke minst hvor får mann tak i det?, Tror nok DD18 er det jeg kan strekke meg til i mitt budsjett...

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DD18 har veldig bra punch og går også rimelig dypt, men når det gjelder trøkk ned mot, eller under 20Hz så kan den ikke måle seg med SVS PB-13 / SVS PC-13 eller JL Audio Fathom JL113. Du må nesten bare se hvor mye penger du vil legge i det, og hvor du trenger trøkket. En skikkelig kalibreringsjobb må også til, men det regner jeg med du allerede visste
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    DD18 har veldig bra punch og går også rimelig dypt, men når det gjelder trøkk ned mot, eller under 20Hz så kan den ikke måle seg med SVS PB-13 / SVS PC-13 eller JL Audio Fathom JL113. Du må nesten bare se hvor mye penger du vil legge i det, og hvor du trenger trøkket. En skikkelig kalibreringsjobb må også til, men det regner jeg med du allerede visste
    Ja jeg jobba mye med PB 12/2 når jeg hadde den,, fikk det til å bli veldig bra, men det kom ann på musikken,, til f.eks kari bremnes og sånn musikk ble det sinnsykt bra, samt musikk som massive attack og noe drum and bass,,, problemet med drum and bass var at bass ble bra mens drum ble litt halveis..

Mens f.eks Mashine Head - A Farwell to arms som forøverig er en konge låt med bra innspilling så savna jeg punshen når sangen virkelig tar av,, den var jævelig bra istarten hvor bass gitaren er,, men 2:40 sekkunder ut i låta blir det pluttselig litt tammere når trommene kommer inn i bildet.. På ingen måte dårlig, men ikke der jeg vil være når det gjelder bass.
    Jeg ofrer litt dypbass for å oppnå mye mer punch.. går jo evnt ann å ha en pb 13 som backup under 20 hz hvis den blir tam der nede

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du har en plan. Eneste jeg misstenker noen gjør ( ikke sikkert du gjør det ) er at de forventer at subben skal ordne masse punch som kanskje ligger over der delingen er.

Jeg hadde f.eks mer punch bass når jeg satt på RF-83 enn jeg har nå med MTS-01, selv om sub oppsettet mitt er likt. Jeg derimot ofret litt av punchen min for å få "overall" bedre lyd. Uansett, ser frem til å lese om hva du ender opp med, og hvordan resultatet blir
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Høres ut som du har en plan. Eneste jeg misstenker noen gjør ( ikke sikkert du gjør det ) er at de forventer at subben skal ordne masse punch som kanskje ligger over der delingen er.

Jeg hadde f.eks mer punch bass når jeg satt på RF-83 enn jeg har nå med MTS-01, selv om sub oppsettet mitt er likt. Jeg derimot ofret litt av punchen min for å få "overall" bedre lyd. Uansett, ser frem til å lese om hva du ender opp med, og hvordan resultatet blir
    Jeg har ikke så utrolig mye punch i mine 804,, bassen på de er bedre på dype toner enn de er på de høyere basstonene,, dette blir nok bedre med en bedre effektforsterker og litt plassering,, men til min denon 2000 ivr jeg bruker i dag å den plasseringa jeg har endt opp med så trenger de hjelp av sub. Syns de låter utrolig oppløst å fint,, men de trenger mer punch og dypbass,, spessielt på metall.. har inntrykk av at det er det værste musikken å tilfredstille.. vet og at det er mange "crappy" innspillinger som skal låte sånn,, men ikke alt er dårlig innspilt.

jeg hadde en paradigm 12" før,, låt ikke spessielt bra men det trøkka mer enn det pb 12/2 gjorde i høyere basstoner, men ble jo en helt annen dimmensjon i lydbilde med pb 12/2 .. poenget er bare at en sub kan "punche" mer enn det pb 12/2 gjør..

Hvem selger DD18 billigst ? ser TonArt • Velodyne DD-18 selger den til 33994 kr..

Hadde vært veldig greit om de hadde den inne et sted i oslo eller omheng så jeg hadde fått hørt den og sett den live..

Merker at øret mitt gradevis blir mer å mer kresent,, men det er vel normalt når mann hører på bedre å bedre annlegg .

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BromZ
    DD 1812 ja,, dæven den så heftig ut . Mye må mann punge ut for en sånn hærlighet da? å ikke minst hvor får mann tak i det?, Tror nok DD18 er det jeg kan strekke meg til i mitt budsjett...
    Dette er en sjelden fugl på bruktmarkedet, men skal du handle nytt så er det ca 150k. Hører med til saken at det er vel like sannsynlig som å se en stuts fly, at du ser en sånn en til salgs.... men jeg så en:-D

DD18 er en veldig bra sub, som du enkelt kan få til å spille på lag med resten av anlegget og det med et enormt trykk og detaljnivå som få kan henge med på. Igrunn så er det bare å teste ut, eller lese deg fram til det som passer deg best.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DPrecision
    Dette er en sjelden fugl på bruktmarkedet, men skal du handle nytt så er det ca 150k. Hører med til saken at det er vel like sannsynlig som å se en stuts fly, at du ser en sånn en til salgs.... men jeg så en:-D

DD18 er en veldig bra sub, som du enkelt kan få til å spille på lag med resten av anlegget og det med et enormt trykk og detaljnivå som få kan henge med på. Igrunn så er det bare å teste ut, eller lese deg fram til det som passer deg best.

Ok!8) ,, Satse på at lotto'n slår inn ikveld da .. Det klør litt i ørene på en prøve lytting av DD18... Noen som vet hvor jeg kan få til noe sånt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har prøvd HSU MBM-12 Mid-bass Module her ?.. høres jo egentlig ut som det er det jeg trenger... Noen norske forhandlere som selger disse ?.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BromZ
    Utopia Be var jo grise fin,, låter den like bra så den ser ut så er det bra .. men den ligger nok litt over mitt budsjett... DD 18 er et alternativ men den er og litt over budsjette mitt,, men jeg er glad i kvalitetsbass.. Bassen skal kjennes på kroppen,, ikke bare de alle dypeste tonene.

Er vel neppe noen som tilfeldigvis skal selge en DD18 brukt? ... jeg har 50k å bruke på annlegget,, men jeg har og planer om å kjøpe meg ny effektforsterker til 804 i samme slengen.. fra min gamle bilstereo verden så var 18 " bare tregt,, men tidene har nok forandra seg.. Er det noen plass i oslo/gjøvik/lillehammer omheng hvor mann kan få testet Velodyne eller Utopia ?

Sjekk Electra serien til Focal.De er helt syke de og. Utopia serien er liksom high end/ top of the line. Electra har mye av det utopia har bare litt rimeligere pris.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •