Anbefaling av nye fronthøytalere (pris: 10-12k)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling av nye fronthøytalere (pris: 10-12k)

Hei, har akkurat kjøpt meg en ny surround forsterker (yamaha RX-V1900) og ønsker å kjøpe nye fronthøytalere. Har planer om å kjøpe center og bakhøytalere, men dette tar jeg på et senere tidspunkt.
    Har sett litt på følgende merker som Dali, JBL, B&W (har ikke studert alle de modellene) og lurte på om noen kunne hjelpe meg litt med rett valg til mitt bruk.
    Anlegget vil nok først og fremst bli brukt til film og ps3, noe musikk i ny og ne. Av musikk sjangre så spiller jeg vell mest rock (helst litt hard rock).

Det jeg tenker av prisklasse er noe mellom 10000-12000 kr (kan i verstefall strekke meg litt lengre, maks 15k).

Hva tror dere jeg bør velge?

mvh
    Kosmo

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kosmo
    Hei, har akkurat kjøpt meg en ny surround forsterker (yamaha RX-V1900) og ønsker å kjøpe nye fronthøytalere. Har planer om å kjøpe center og bakhøytalere, men dette tar jeg på et senere tidspunkt.
    Har sett litt på følgende merker som Dali, JBL, B&W (har ikke studert alle de modellene) og lurte på om noen kunne hjelpe meg litt med rett valg til mitt bruk.
    Anlegget vil nok først og fremst bli brukt til film og ps3, noe musikk i ny og ne. Av musikk sjangre så spiller jeg vell mest rock (helst litt hard rock).

Det jeg tenker av prisklasse er noe mellom 10000-12000 kr (kan i verstefall strekke meg litt lengre, maks 15k).

Hva tror dere jeg bør velge?

mvh
    Kosmo
    Jeg ville sett på svs m-serien gulvstående. Men du må nok ha en subwoofer da, da de ruller av på 60hz og er designet for og spille sammen med en sub

L-Sound - SVS M-Series

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en lytt på Dali IKON 7, og B&W 683 hos HIFIKLUBBEN om du har mulighet.

Dette er 2 vidt forskjellige høyttalere, og representerer hver sin favoritt gruppe. Mulig ingen av de spiller bra nok for dine ører, men det er en start, og da kan vi komme med flere eksempler som kan passe deg bedre.

EDIT: Du nevner hardrock, der kommer faktisk DALI Lector ganske godt ut syns jeg, fordi mye av hardrocken kan fort bli litt spisst i toppen, det skjer ikke med lektor. IKON kan bli litt skarp. Men hva vet jeg, mulig det er innertier for deg . Klipsch blir også nevnt ser jeg, det er også å anbefale en lytt til .

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Klipsch RF-82, da? Mer dynamikk enn det skal du vel lete lenge etter i prisklassen. Til ditt musikkvalg og til film/spill tror jeg det er et godt valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv B&W Dm683 og er veldig fornøyd med disse.. Spiller også endel rock og det høres bra ut i mine ører.. Designmessig er de også etter min smak.. Med tanke på forsterkeren anbefaler jeg at du tenker litt rundt effekt osv. Jeg har VSX LX 70 fra pioneer med utgangseffekt på 180W og kunne til tider slite med disse høytalerne (DM683 er kjent for å kunne være litt tungdrevne), dette ordnet seg dog med bi-amping.. Om du har mulighet anbefaler jeg at du forsøker å få lyttet på de ulike høytalerne med forsterkeren din og sjekker opp mulighet for bi-amping...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter må si hvor stort rom som skal fylles med lyd

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Det er jeg enig i at spiller en rolle, ja. Men det er ikke dermed sagt at store høyttalere ikke fungerer i små rom. For store rom er det kanskje viktigere at man har høyttalere som flytter nok luft.

Med RX-V1900 på laget har man uansett elektronisk romkorreksjon å hjelpe seg med også.

KEF IQ90 er forresten også et spennende alternativ.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med MTS-01 fra SVS? De er jo som skapt til å brukes med recivern du har. Styr unna "billig" B&W - de låter litt trist i forhold synes jeg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Hva med MTS-01 fra SVS? De er jo som skapt til å brukes med recivern du har. Styr unna "billig" B&W - de låter litt trist i forhold synes jeg.
    Alle SVS-høyttalerne krever jo støtte av subwoofer. Å få dette til å integrere sømløst er ikke bestandig så enkelt (men har man et rom som er problematisk i bassen kan plasseringsfleksibiliteten med en eller flere subwoofere være en god løsning).

Newcomer sax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt deg en PM

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hei og takk for alle svar. Har laget en liten skisse over rommet. Høytaler og anlegget skal stå inne i innhykket(3,5 meter).

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg B&W DM683 og er meget fornøyd med disse, som allerede nevnt trenger de en del effekt. De ble ofte omtalt som det beste kjøpet under 10 lapper, men jeg ser de har steget... de er ikke dårligere av den grunn ;-)

Hva med 805 Signature som er tilsalgs på AVtorget her da, de frister til og med meg 8)
    Bygg på med en god og kjapp sub senere, og du blir nok ikke skuffet!

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Alle SVS-høyttalerne krever jo støtte av subwoofer. Å få dette til å integrere sømløst er ikke bestandig så enkelt (men har man et rom som er problematisk i bassen kan plasseringsfleksibiliteten med en eller flere subwoofere være en god løsning).
    Vel, har man en hjemmekino reciver, så regner jeg med at man også har sub. Det er uansett ikke noe problem å få dem til å spille med en sub, uansett om man deler på 60 eller 80Hz. Jeg har i hvert fall ingen problemer med dette. Hvis primærbruken er film, hadde jeg ikke vært i tvil, det åpne lydbildet gjør dem suverene. Til musikk er antagelig de andre høyttalerene like bra.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, har man en hjemmekino reciver, så regner jeg med at man også har sub. Det er uansett ikke noe problem å få dem til å spille med en sub, uansett om man deler på 60 eller 80Hz. Jeg har i hvert fall ingen problemer med dette. Hvis primærbruken er film, hadde jeg ikke vært i tvil, det åpne lydbildet gjør dem suverene. Til musikk er antagelig de andre høyttalerene like bra.
    Man skal ikke regne med at man har sub, kun fordi at man har receiver... :|
    Videre er det ikke nødvendigvis et problem å få det til å dele ved 60/80Hz, poenget er hvordan det høres ut. Personlig er jeg veldig følsom for dårlige integreringer/sømløshet mellom HT og sub og fraråder det, hvis man ikke har peiling på innstilling og plassering.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Selv har jeg B&W DM683 og er meget fornøyd med disse, som allerede nevnt trenger de en del effekt. De ble ofte omtalt som det beste kjøpet under 10 lapper, men jeg ser de har steget... de er ikke dårligere av den grunn ;-)

Hva med 805 Signature som er tilsalgs på AVtorget her da, de frister til og med meg 8)
    Bygg på med en god og kjapp sub senere, og du blir nok ikke skuffet!
    jeg har også 805S og syntes dette er supre høytalere. til musikk syntes jeg faktisk at jeg ikke savner så mye uten sub, fordi bassen i disse er så gode. men du må selvsagt ha sub uansett da til filmbruk

805S er absolutt en høytaler jeg vil anbefale deg å høre før du bestemmer deg for å kjøpe noe annet...

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canton

Var på lyttetest av diverse Canton høytalere i går , da jeg vurderer Vento serien selv, må si meg meget posetivt overrasket av chrono serien også, vil anbefale deg og høre disse, i prisområdet ditt bør disse være at alternativ.

JFS SOUND SYSTEMS

Chrono 509 DC - Chrono Serie - CANTON pure Music (de)

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Mentor 6 på bruktmarkedet hadde jeg kjøpt.

De matcher din prisklasse, og brukte høyttalere er ofte bankers å kjøpe når de er såpas nye.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billig B&W?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0