Velodyne DD15 og DD18 sub'er

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 71
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Velodyne DD15 og DD18 sub'er

Starter denne tråden fordi jeg lurer litt på erfaringer rundt disse sub'ene som i følge forhandler skal være noe av det råeste man kan erverve av sub'er

Noen erfaringer eller info angående disse?

Har fra før B&W ASW825 som har 12" basselement og 1000W innebygd forsterker. To stk.

Synes kanskje at jeg ikke opplever så stort "luft-trykk" fra disse. Kanskje fordi de tross alt skal betjene 28 kvm..

Noen tanker?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...en forhandler prøver vel alltid å overbevise...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    ...en forhandler prøver vel alltid å overbevise...
    Ja det er klart, men har du motsatt erfaring?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en SPL12 til testing hjemme noen dager nå og må si den spiller bra. Tight bass fra lukkede kasser må man si. Men prisen da, den kan vanskelig forsvares syns jeg..

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kommer vell an på flere ting, blant annet rommet du vil ha dem i(tenker ikke bare på størrelsen da), hvilken type bass du er ute etter osv. er du ute etter masse brumling og typisk film sub ala svs eller lignende så er dd15\18 definitivt ikke noe for deg. men når det kommer til musikk, dvs tight stramm bass, så er disse subbene helt rå. har dd12 selv men vil tro det er noe alle de andre. det som er mest genialt med disse subbene er selvsagt rom korreksjon systemet... i mitt rom så har jeg slitt voldsomt med bassen. ved 80db på 75hz hadde jeg 55db ved 50hz. sier litt om frekvens responsen i mitt rom, noe som var fryktelig dårlig, og kan bare si at etter at jeg fikk min nye DD12 så ble det en helt ny verden for meg. opplevde at subben ble sykt mye bedre integrert i anlegget enn det jeg har fått til før, og den supre EQen tok seg glatt av de problemene jeg hadde med frekvens responsen. så for min del så trur jeg ikke at jeg kunne funnet en bedre sub. men det du må tenke på om rommet ditt er så vanskelig at det er nødvendig med det systemet, om du ikke like gjerne kan greie deg med den spl 15" subben. jeg kjøpte subben min brukt for 16k og ville nok aldri ha betalt 27k for dem. men får du tak i brukt DD15 eller helst 18 og disse skal brukes primært til musikk, så trur jeg du ville bli knall fornøyd. liker min også egentlig godt til film, selv om jeg kunne ønsket meg en smule mer punch av og til. lykke til med hva du bestemmer deg for

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har per dags dato ikke hørt en bedre sub en Velodyne DD-18, og endte derfor opp med den når det passet med lommeboken. Kan ikke si jeg angrer. De trykker vanvittig i mellomgulvet, og gjester har sammenlignet det med å stå på Valle Hovin. Selv bruker jeg gjerne sub på musikk, og elsker å se på konserter. Men det krever en sub som kan klare skikkelig stram og korrekt bass, uten at den tar noe som helst overhånd i lydbildet. Den går også så dypt at man ikke hører lyden, det kjennes bare som sofaen skal flytte på seg...... Mao er den altspisende. Mine Focal Utopia Be er kjent for relativt stram bass, og Velodyne har null problem med å holde følge om den er satt opp korrekt (delay, EQ og servo). Største feilen en del gjør med DD-serien er å plassere den hvor som helst i rommet, for så å satse på at EQ rydder opp i alt (jeg har vært i butikker som gjør feilen). Sånn fungerer det ikke. De vil kanskje bli imponert over lyden, men som alle andre subwoofere er korret plassering et must for å kunne få et godt grunnlag for skikkelig kalibrering. Velodyne kan ikke endre det fysiske lovene, men de kan prøve å tweake de litt.

Det finnes ikke andre subwoofere på markedet med innebygget EQ m/OSD, mic, fjernkontroll, klasse D forsterker og servo så vidt meg bekjent. Sånn sett er de en klasse for seg, men det betaler man også mye penger for. Det finnes naturlig nok subfwoofere som har noen flere db helt nede i dypet. SVS sine "pustende" løsninger med enorme kabinett vil selvsagt har bedre arbeidsforhold under et db -drag, likeså JL Audio med deres elementer med utrolig slaglengde, men DD-18 flytter i allefall mer enn nok luft i min stue på rundt 30kvm. Skulle jeg hatt en til måtte det ha vært for å få mer headroom, men jeg har ikke helt sett behovet enda.

Problemet mitt er å finne plass til den, og vurderer derfor å gå over til de fysisk mindre JL Audio F113. Da går jeg glipp av en del ting, men får prøve å ta igjen i allefall EQ og fjernkontroll med en Velodyne SMS-1. F113 skal også være kjempegode subwoofere du definitivt ikke bør utelate fra vurderingen din.

Ligger flere tester av både DD-serien og F-serien på de respektive hjemmesidene.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg vil helt klart få mer "luft-trykk" fra velodyne enn jeg har nå da forstår jeg? Det er egentlig dèt jeg savner. Det romler mer enn godt nok med mine to 12" B&W, men jeg får liksom ikke annet ut av de heller. Ikke noe mellomgulvfølelse ved musikkavspilling f.eks. Da føler jeg det meste av trykket kommer fra frontene (N803) med sine to 7" bass-elementer.

Burde kanskje ha forsøkt kalibrering av mine nåværende sub'er i større grad. Hadde vært kult om noen som kan det hadde tatt seg en tur og gjort et forsøk. Dette for å se hva man egentlig kan hente fra de før man eventuelt tenker på å bytte...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius

Burde kanskje ha forsøkt kalibrering av mine nåværende sub'er i større grad. Hadde vært kult om noen som kan det hadde tatt seg en tur og gjort et forsøk. Dette for å se hva man egentlig kan hente fra de før man eventuelt tenker på å bytte...
    Om du ikke har jobbet med kalibrering ville jeg definitivt forsket mer på de du har.

Er ikke noe hokus pokus. Krever bare tid. Du kan søke deg frem til flere hjelpende guider her på forumet som kan få deg langt på vei videre med det du har. (vil jeg tro, mye mulig subene dine sitter godt slik de spiller nå for alt jeg vet)

Selvsakt bor det nokså mye mer i både DD18, F113 og de større svsene. Men om du ikke har satt deg inn i kalibrering av suber vil du jo ei heller oppnå maks ut av nye suber (med mindre du da går for DD som gjør jobben for deg)

Mitt tips, jobb med det du har før du kjøper noe nytt ;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Så jeg vil helt klart få mer "luft-trykk" fra velodyne enn jeg har nå da forstår jeg? Det er egentlig dèt jeg savner. Det romler mer enn godt nok med mine to 12" B&W, men jeg får liksom ikke annet ut av de heller. Ikke noe mellomgulvfølelse ved musikkavspilling f.eks. Da føler jeg det meste av trykket kommer fra frontene (N803) med sine to 7" bass-elementer.

Du som ligger som nr. 2 på listen over flotteste kinoer her inne, bør i det minste vurdere å kalibrere subwooferne dine.....

For å være litt seriøs - jeg syntes Jens123 kommer med noen fornuftige ord her. Jobb med det du har først før du kjøper noe dyrt og voldsomt. Det værste som kan skje er at du har drukket noen ekstra kaffekopper og opparbeidet deg litt erfaring som du tar med deg på veien når du skal integrere en kraftigere sub.

Jeg vil i allefall ikke lese at du har kostet på deg en DD-18, stablet den inn i et hjørne og tatt en 10-min kalibrering for så å komme inn her å klage over at den ikke står til forventningene.... da kommer jeg personlig til å opprette 300 brukere x 100 innlegg for sørge for å vippe deg ned til absolutt bunnplassering i minHjemmekino-listen. :twisted:

BTW. Det finnes plenty av tråder her inne ang. sub-kalibrering (og ikke minst ellers på www).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg har per dags dato ikke hørt en bedre sub en Velodyne DD-18, og endte derfor opp med den når det passet med lommeboken. .
    OT

Har du hørt JL ?

Sånn ellers stapedius, fytti katta for en kino du har :shock: Lekkert!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    OT

Har du hørt JL ?

Sånn ellers stapedius, fytti katta for en kino du har :shock: Lekkert!

Ja har hørt JL 113 på hifi messen i Trondheim.
    Men romet var så lite at den ikke imponerete så mye.
    Men den viste potensiale til og kunne spille høyt og rent

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Ja har hørt JL 113 på hifi messen i Trondheim.
    Men romet var så lite at den ikke imponerete så mye.
    Men den viste potensiale til og kunne spille høyt og rent
    Jeg hører JL titt og ofte. Ville bare høre da det beste Håkon har hørt er sin DD. Lurer derfor på om han ranker DD over JL

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jens... Har du sammenlikna dine mot bla. JL?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Jens... Har du sammenlikna dine mot bla. JL?
    Hvilke av de? :razz:

Nei, har ikke det. Aldri hatt JL i heimen selv. Men kjenner jo JL nokså greit etter hvert. Vil tro mine slave suber kan måle seg. Men ingen av de andre jeg har stående.

Nå sporer vi dog nokså mye av

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste en virkelig seriøs test hvor de sammenlignet nærmest rubbel og bit av subber på markedet. De som kom ut på topp var REL (husker ikke modell), Velodyne (DD18 ), SVS (PB13 ULtra) og JL (F113 og Gotham). Kan prøve å finne linken en annen dag, nå er det for sent.

Uansett alle de overnevnte kom godt ut på forskjellige områder. Men det som er relevant for denne tråden var at DD18 var den som ble beskrevet som den med mest "SLAM" det høres ut som lufttrykket som Stapedius er ute etter.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du som ligger som nr. 2 på listen over flotteste kinoer her inne, bør i det minste vurdere å kalibrere subwooferne dine.....

For å være litt seriøs - jeg syntes Jens123 kommer med noen fornuftige ord her. Jobb med det du har først før du kjøper noe dyrt og voldsomt. Det værste som kan skje er at du har drukket noen ekstra kaffekopper og opparbeidet deg litt erfaring som du tar med deg på veien når du skal integrere en kraftigere sub.

Jeg vil i allefall ikke lese at du har kostet på deg en DD-18, stablet den inn i et hjørne og tatt en 10-min kalibrering for så å komme inn her å klage over at den ikke står til forventningene.... da kommer jeg personlig til å opprette 300 brukere x 100 innlegg for sørge for å vippe deg ned til absolutt bunnplassering i minHjemmekino-listen. :twisted:

BTW. Det finnes plenty av tråder her inne ang. sub-kalibrering (og ikke minst ellers på www).
    Hehe.. Her går du meg rett i strupen, HåkonN Jeg har selvsagt gjort noen grep for å få mine sub'er til å spille best mulig. Men vil tippe det er noen der ute med mer erfaring etc. Jeg finner meg selv i å ville justere spesielt volumet på sub'ene helt i forhold til hva jeg spiller, spesielt synes det å være en markant forskjell når det gjelder film vs CD-avspilling. Må ofte justere litt opp når jeg spiller musikk og litt ned ved film. Det jeg i hovedsak poengterer er at jeg synes uansett hva jeg gjør på kalibreringssiden at jeg ikke får "nok" luft-trykk ved musikkavspilling. Har forsøkt forskjellige X-overs og fasejusteringer etc uten å få dette til. Så da begynner jeg å lure på om det kan ha med hvor mye luft som faktisk pushes ut mot sweetspot.

Håper ikke du lar deg friste av å gå til det skrittet å opprette 300 aliaser for å ta rotta på meg pga min 'informasjonstørst' hehe

(dèt skulle kreve 6000 innlegg fra din side i så fall, ikke verdt bryet tror jeg..)

Men jeg gir dere rett i at alt bør justeres og prøves før man bytter sub'er.

Uansett er det jo fundamentale forskjeller mellom sub'er og det er derfor jeg spør om Velodyne

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    OT

Har du hørt JL ?
    Ikke OT dette.

F113 skal også være kjempegode subwoofere du definitivt ikke bør utelate fra vurderingen din.
    Med "skal være" mener jeg altså at det er det brukerne/skribentene melder om - jeg har desverre ikke testet F113 selv. Jeg har derimot noen ønsker i en subwoofer;

-Trykkammer
    -Klasse D forsterker (effektivitet + gode egenskaper når det gjelder bass)
    -Fjernkontroll
    -Innebygget DSP/DEQ og helst OSD.
    -Fornuftige dimensjoner, men likevel respektabel effekt.

SVS har ingen av disse egenskapene, F113 fikser 2 av disse og DD-serien har 5/5. Trådstarter kan selvfølgelig ha helt andre prioriteringer enn meg.

Og nei jeg rangerer ikke noen over noen andre. For å være helt ærlig så syntes jeg en generell rangering innen high-end produkter er litt tullete. De fleste produkter i denne klassen imponerer stort på hver sine måter, så det kommer heller ann på bruksområdet og preferanser (og litt følelser). De som ikke klarer å innse det - parkerer jeg pent og pyntelig inn i den store grå esken fra IKEA merket "fanboys".

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får gjerne ta turen og fikle litt med mine sub'er HåkonN. Vel og merke om du bor i nærheten. Hvor er egentlig Sweetspot i ditt tilfelle? Er det et fylke eller en by?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering av sub

Hei Stapedius

Du har uten tvil en av de flotteste kinoene på Avforum.

Men det første jeg reagerte på er plasseringen av subene..

Har du prøvd å dytte de opp i ett hjørne og kalibrere de der? Jeg kan love deg lydtrykk ut av hel..te.. Bare vet at en sub jobber best/trives best med utgangspunkt i hjørneplassering. da er de minst utsatt for utfasing og refleksjoner i rommet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Hei Stapedius

Du har uten tvil en av de flotteste kinoene på Avforum.

Men det første jeg reagerte på er plasseringen av subene..

Har du prøvd å dytte de opp i ett hjørne og kalibrere de der? Jeg kan love deg lydtrykk ut av hel..te.. Bare vet at en sub jobber best/trives best med utgangspunkt i hjørneplassering. da er de minst utsatt for utfasing og refleksjoner i rommet.
    Jeg hadde i flere måneder sub'ene plassert i hjørnene (se bildet). Synes ikke de gjorde seg bedre der egentlig. Grunnen til at jeg byttet plassering var at jeg ønsket et bedre stereoperspektiv. Dèt har jeg fått. Og det er nokså viktig. Ift sweetspot ble det også en bedre løsning da jeg nå har ca 4,5m mellom frontene og 4,5m fra forntene til sweetspot som jo er den 'gyldne triangel' i oppskriften til bra kino og stereo-lyd.

Grunnen til at jeg ikke gjorde det før var at ved å plassere frontene nærme sideveggene så burde jeg ha akustikkpanelene på plass.

Men takk for kommentaren for øvrig

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •