Velodyne DD15 og DD18 sub'er - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 71
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hjertelig takk counterpointer!

Er vel sub-siden jeg er mest uinvidd. Så å få innspill er verdifullt, men det mest verdifulle er erfaringer! Så å oppleve sub'ene er det som gjelder.

Tror oppgradering av frontene står lenger opp på listen i mitt tilfelle egentlig. Det er nok en del å hente i punchen her også. Nautilus 803 sine 2x7" gjør en vanvittig jobb driftet av Parasound Halo A51, men vil tippe det kan bli en god del mer punch fra større modeller. Tenker jo en del på 802D, men er klar over at det kan finnes andre reelle kandidater der ute.

Å bruke 70k på å anskaffe 2xDD18 sitter "litt" langt inne for å si det sånn.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Grunnen til denne tråden er at jeg er litt nysgjerrig på hvordan man får mer punch i fleisen fra sub'ene. Og om dere da mener at jeg burde få det av mine eksisterende sub'er med bedre kalibrering, eller om det er rimelig stor forskjell ved å kjøpte større sub'er som f.eks. DD15 eller DD18.
    Jeg med flere vet selvfølgelig ikke hvordan B&W sub`ene dine yter, og det gjør det vanskelig å svare konkret på om det er noe poeng for deg å bytte til noe annet (spesielt om du vurderer å bytte 2 sub`er mot 1?), likeså hvor mye du tjener på å kalibrere. Det du bør ta med deg siden du vurderer Velodyne, er at du naturligvis betaler en del for elektronikken i DD-serien. Om du ikke er så opptatt av de funksjonene, men kun vil ha mer bass i filmene dine bør du kanskje åpne øynene for også andre merker. Er det en ren filmsub du vurderer så vil PB13 Ultra gi deg mer bass enn en DD-18, spesielt da i dypet. Store bassrefleksløsninger vil alltid flytte mer luft enn trykkammer.

Om du ikke allerede har gjort det, ville jeg hørt med akto. Han har hørt ditt system, og besitter mer enn nok erfaring til å kunne svare deg på om hva du vil tjene på en oppgradering. Men uansett bør du sette deg litt inn i kalibrering - det har du sannsynligvis igjen for senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Så vidt meg bekjent er det kun du er inne jeg har hørt om som har hatt problemer med DD-18. Jeg har heller ikke hørt om at det er noe mer problemer med disse enn andre populære merker her på forumet, så jeg tror ikke trådstarter skal la seg skremme av det.

Jeg registerer på profilen din at du hadde din DD-18 godt plantet i front tett mellom rack og høyttaler og bakvegg. Og når du fylte opp rommet ditt med SVS var du plutselig veldig aktiv i tråder ang plassering og kalibrering.

Du bekrefter mine mistanker om at du har gått i samme fellen jeg snakket om tidligere, spesielt når du nå sier følgende:

1. DD-serien ikke klarer seg på musikk. Er det noe DD-serien ER kjent for er det dens evne til å integreres, selv i tunge high-end musikk anlegg. Det skulle vel samtlige tester bevise (for eks. kun 2 subwoofere som er A-rangert i Stereophile, JL Audio F113 og DD-18 ), også testen gjort av norske Hjemmekino som er så populært her på forumet.

2. Hvor lite den tålte. Hva den "tåler" kommer klart frem på db-tester. Det skiller ikke *så* mange db mellom den, F113 og en rekke SVS-modeller (dog PB13 Ultra er ganske ekstrem der). Men med dårlig kalibrering/misbruk av EQ kan resultatet bli magert.

Beklager at jeg sier det, men jeg tror rett og slett du ikke har tatt kalibereringsjobben seriøst nok før du valgte å selge den. Har faktisk aldri lest noen andre som har hatt så mye negativt å si om DD-18 som deg.

Hvor har du fått dette fra? Servoen sin jobb er å gi tilbakemelding om forvrengning til DSP i det digitale domenet, slik at den hele tiden korrigerer hva den gir videre til forsterkeren (AKA servo). Hvordan kan en slik oppgave spise mye effekt? Her sammenlignes servo-funksjonen på DD-18:

Velodyne DD15 og DD18 sub'er-image-jpg

Dette er målt 2m on-axis. Grønn kurve er servo på innstilling 1 (min), rød kurve er servo på innstilling 8 (maks). Det lille avviket henger nok mest sannsynlig sammen med mindre forvrengning når servo står på maks.

Det interessante er at det også måles mindre forvrengning med servo på maks. Så like høyt output, og lavere forvrengning. Mister man effekt er det akkurat det motsatte som skjer.

EQ`en styrer man jo selv. Det er bedre å senke peakene enn å heve dippene. Og dette gjelder for alle subwoofere der en drar inn PEQ. Fordelen med Velodyne er at den er integrert i subwooferen med et fornuftig brukergrensesnitt - og det hele kan selvfølgelig skrus av.

Som var inne på tidligere, senker du peakene klarer du umulig å spise opp slaglengde/effekt. EQ er et supliment til god plassering i rommet - ingen erstatning. Jeg mener derimot at om man tar bass seriøst bør man definitivt ha en eller annen form for EQ.

Nuvel. Den bassen som slår deg brystet ligger gjerne litt opp i frekvens. Der spiller DD-18 svært høyt. Det er under 20-25hz en trykkammerløsning selvfølgelig går raskest i kompresjon i forhold til en pustende løsning. Men selv der er det ingen problem å klare over 100db i en normal stue. Jeg klarer i allefall ikke sitte gjennom en hel film på det volumet, men er man ute etter enormt headroom og et system som klarer 120db@20hz må man se på SVS om en ikke har rumpa full av gryn eller gode DIY-egenskaper.
    Det virker som om du tar alt jeg sier veldig negativt opp. Det er ikke ment som generell kritikk, kun personlig erfaring som jeg ønsker å dele med stapedius som kikker på produktet. Beklager hvis jeg har gitt/gir uttrykk for noe annet.
    Er fullstendig klar over at jeg er en av de "få" som har hatt problemer med en DD-serie sub, det fikk jeg bekreftet av Bruce Hall da jeg kontaktet han ved feil på to av mine DD18. Han var også en av grunnene til at jeg fikk orden på det relativt raskt.

Dette med meg og feilraten jeg har hatt på disse har du nevnt mange ganger og akter ikke å la meg affisere meg mer av det. Når det er så mye positiv omtale av et produkt synes jeg det er desto viktigere å trekke fram evt. negative erfaringer. Dette kommer tross alt kun andre brukere på forumet til nytte, og skjønner godt at stapedius ikke orker å tråle x antall tråder og innlegg for å finne ut av noe han lurer på.

Du registrerer helt riktig i at jeg hadde DD18 mellom høyre front og rack i en periode. Det du ikke har registrert er at jeg har hatt den i alle hjørner og midten bak for å teste ut forskjellige plasseringer. Kalibrering var like grei da som nå, men to SVS +2 var mye vanskeligere å få til i et så lite rom, derav langt mer aktivitet på forumet angående kalibrering. Dette har strengt tatt ingenting med tråden her å gjøre.

Jeg har aldri påstått at DD-serien ikke klarer seg på musikk, jeg sier det rake motsatte i mitt forrige innlegg. De er helt superb på dette området
    Du har også helt rett i at EQ o.l. kan redusere evnen til å spille høyt, men etter mine krav og preferanser så var det rett og slett ikke tilstrekkelig. Jeg skriver kun utifra mine egne erfaringer i mitt eget rom, mer enn det kan jeg ikke gjøre. Om du tolker det annerledes er jo det leit.

Det er kanskje ikke så rart at jeg har litt negativt å si siden jeg tross alt er en av de "få" som har hatt feil og problemer med den. Er forøvrig veldig glad på dine vegne som har fått et helt og feilfritt produkt som passer dine preferanser i ditt oppsett

Helt korrekt, og forsterkeren kompenserer for elementet sin "feilbevegelse". For som du vet er kabinettet lukket og luften elementet flytter bakover i kabinettet slår tilbake på elementet og det kreves ytterligere effekt for å kompensere for dette slik at man får minst mulig forvrenging. Dette sier jo Bruce Hall i en av DD-serie videoene...., er jo en av hovedgrunnene til at de har servo i den.
    Det er helt klart at forvrengingen da blir mindre ved servo på maks, og at det koster effekt er jo ingen hemmelighet.

Det du sier med EQ er helt riktig, og jeg har ikke påstått noe annet. Riktig bruk er essensielt og det har jeg også prøvd å poengtere i forrige innlegg

Jeg prøver ikke å rakke ned på DD-serien, men utifra hva jeg forstår på stapedius, så vil jeg anbefale han å gjerne se på noe annet. For det er som du sier, man får ikke i pose og sekk - da koster det flesk. Og hvis han skal bytte ut mener jeg det er produkter som gir langt mer av det han er ute etter til rimeligere priser. Jeg er jo ikke alene om dette, men dette er det ikke noen her som nevner noe om.

Poenget mitt overfor stapedius har jeg egentlig beskrevet i forrige innlegg, og det var på ingen måte ment for å rakke ned - overhodet ikke! Jeg anbefalte han bare å prøve å få det beste ut av hans nåværende system. Det kan tross alt være han slår fra seg alt som heter å bytte ut subene og da er mange penger spart.

Håper ikke dette har ødelagt tråden din stapedius, isåfall skal jeg slette innleggene mine med en gang!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Glem Velodyne...

Kjøpe noe med sikkelig futt i... noe som denne Elemental Designs kansje ?
    Med 2 slike kan du ikke unngå og få sikkelig trykk og punsh :-D

Da tror jeg nok det kommer en gal mann fra Arendel og en annen gal mann fra Son og kalibrerer og spiller de inn for deg :-D hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja tror både Elemental Designs, Klipsch, JL Audio og evt Ultra tuber er noe å kikke på om du skal ha deg noe nytt stapedius!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss

Håper ikke dette har ødelagt tråden din stapedius, isåfall skal jeg slette innleggene mine med en gang!
    Nei langt i fra Labbetuss!

Det er for min del svært interessant å lese nettopp FORSKJELLIGE meninger om det jeg lurer på. Det er da man får balansert informasjon. Om jeg kun hadde lest èn eneste mening om en sak så ville jeg sittet igjen med et unyansert inntrykk. Jeg er glad for de få som står frem med en opplevelse som er heller i noe annen retning enn det majoriteten hevder. Og så er det jo hevet under enhver tvil at det samme produkt kan gi forskjellige subjektive opplevelser og forskjellig resultat i forskjellige rom etc etc etc.

Så nei, dine innlegg har vært til nytte, men så klart må de balanseres opp mot innlegg av annen karakter.

Så igjen, takk!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Glem Velodyne...

Kjøpe noe med sikkelig futt i... noe som denne Elemental Designs kansje ?
    Med 2 slike kan du ikke unngå og få sikkelig trykk og punsh :-D

Da tror jeg nok det kommer en gal mann fra Arendel og en annen gal mann fra Son og kalibrerer og spiller de inn for deg :-D hehe
    " Subwoofer Driver Size : Dual eD 18" Subwoofer "

Er det virkelig doble 18" ??

Med to av disse vil 4x18" være helt sinnsykt, eller hva? Nå snakker jeg naturligvis kun om størrelse (noen legger jo ekstrem vekt på dèt .. hehe)

Har du erfaringer å dele ift sammelikninger med andre merker?

Det er klart jeg ville takke JA til enhver henvendelse fra gale menn som ønsker å skru på knotter i min kino!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i landet holder du til stapedius?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oslo

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg med flere vet selvfølgelig ikke hvordan B&W sub`ene dine yter, og det gjør det vanskelig å svare konkret på om det er noe poeng for deg å bytte til noe annet (spesielt om du vurderer å bytte 2 sub`er mot 1?)
    Du er også hjertelig velkommen til å ta en snartur innom når det måtte passe og få deg et inntrykk. Uten å kimse tror jeg du har mye mer kompetanse enn meg selv når det gjelder sammenligninger og egenskaper ift sub'er.

Kunne vært artig med et besøk 'begge veier' for å si det sånn. Intet annet enn erfaringsutvekslinger topper tronen på veien mot det perfekte

Skjønner at du blir borte en stund, men dette haster heller ikke. Som du skjønner har budsjettet innen kino for min del egentlig sprukket for lengst. Men drømmer må man ha! (og det skader ikke med ny viten og utvidede horisonter...)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    " Subwoofer Driver Size : Dual eD 18" Subwoofer "

Er det virkelig doble 18" ??

Med to av disse vil 4x18" være helt sinnsykt, eller hva? Nå snakker jeg naturligvis kun om størrelse (noen legger jo ekstrem vekt på dèt .. hehe)

Har du erfaringer å dele ift sammelikninger med andre merker?

Det er klart jeg ville takke JA til enhver henvendelse fra gale menn som ønsker å skru på knotter i min kino!!!

Doble 18" ja. Fraktvekt er nesten 200kg på de... :-D
    Bare sett omtale ja.
    Kan nevnes at en basskåt Flageborg har lyst på disse skal en tro det som er skrevet.
    Men tror dog ikke det finnes noen i lille Norge som har disse enda ???

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, spennende!!!

Men blir nok vrient å forholde meg til produkter som ingen her kan uttale seg om.. men fy flate å fete de virker

En annen ting jeg lurer på nå med mine 930+ innlegg er myten omkring ekspert-status. Jeg kan kanskje la vær å lese mer om temaet og heller vente til jeg får 1000+ innlegg og dermed blir ekspert. På ALLE områder regner jeg med? Sub inkludert...?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    E.D 700 pusher 10,56 L luft i peek ytelse så den er någet heftig ja :-)

Håper noen tester den i norge, kansje Kringlyd er de rette til det :-D
    Eller Hjemmekino henter inn en til testing... Sant Akto ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne sub'en rimelig ny i produksjon?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker, men elementet ser jeg video fra 2006 på you tube

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ED blir nevnt her, spennende subber dette. Selv har jeg siktet meg inn på 2 x ED A7 - 350 Subwoofer etterhvert når de blir tilgjengelig i Norge, hvis det ikke tar alt for lang tid. Jeg vet det er planlagt. Det er riktignok "bare" 15" i hver, men tror de skal få dunhåra på skrukket til å flagre

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Helt korrekt, og forsterkeren kompenserer for elementet sin "feilbevegelse". For som du vet er kabinettet lukket og luften elementet flytter bakover i kabinettet slår tilbake på elementet og det kreves ytterligere effekt for å kompensere for dette slik at man får minst mulig forvrenging. Dette sier jo Bruce Hall i en av DD-serie videoene...., er jo en av hovedgrunnene til at de har servo i den.

Det er helt klart at forvrengingen da blir mindre ved servo på maks, og at det koster effekt er jo ingen hemmelighet.
    Det ser ut for meg som du bruker formålet med servo-systemet og prinsippet bak trykkammerkonstruksjoner som en forklaring på hvorfor servo koster mye effekt?

Men som du ser i praksis, så er det ikke lavere output og høyere forvrengning som er resultatet av å sette servo på maks.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med to av disse vil 4x18" være helt sinnsykt, eller hva? Nå snakker jeg naturligvis kun om størrelse (noen legger jo ekstrem vekt på dèt .. hehe)D
    Prisen er jo under 30K for to stykker (desverre + frakt og mva) men for 4 x 18" er det jo knasende billig. 8)

Har hørt Mor10 sine 2 x18" og det er en slags tyngde i bassen som jeg ikke har hørt noe annet sted, selv ikke hos Akto. Så hva 4 x 18" vil gi er ukjent.

Mener å huske fra demo på Frogner kino at de hadde 4 x18" og det ga ekstremt bra effekt i en ganske stor sal.

Nå ser jeg ikke helt hvordan du skulle få på plass så ekstremt store bassløsninger i din kino uten å ødelegge en strøken stil. Men har du vurdert rumperister/bassshaker? Det gir en ekstrem effekt Var nylig hos Scrooge som har en billig løsning med et 12" element og en gammel integrert forsterker, dette gir mer effekt en noen annen bassløsning jeg har nevnt i form av "morro". Pluss at det kan skrus av og på etter behov.
    Scrooge bor i Oslo og er null problem å få demo hos.
    (burde jo gitt et tilbud om å kome til meg også, jeg har en sofa med to stk ristere, den skal oppgraderes med en 18" som allerde står under sofaen og venter + 2 x 15" som kommer senere. Problemet er bare at kinoen min er et rot for tiden og diverse prosjekter sperrer for fremdrift)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting er ikke blodkalibrert osv. hos meg, men du er velkommen innom for en lytt i romjulen eller i januar engang.
    Både jeg og Håkon bor i Oslo sentrum.

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Ja ja

Sitat Opprinnelig postet av Tropp
    Glem Velodyne sine subbere. JLAudio spiller uansett fleta ac disse. Jeg vet for jeg har hørt dem mot hverandre.......
    Kan ikke si meg enig i det alså.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •