Velodyne DD15 og DD18 sub'er - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 71
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må også nevne at til venstre i front av rommet er det en 'nisje' der døren inn til rommet befinner seg. Denne fikk sine følger for sub'ene da venstre sub møtte mye motstand.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytt rundt på suben mens målingen pågår.
    Regner med auto/manuel EQ funker likedan som på SMS-1 ???

Plasseringen har mye og si for hvordan suben(e) oppleves.
    Er det for mye romling kan en forsøke og flytte den lenger ut mot mitten av romet o.s.v

Om de er råe... kommer ann på hva man ser etter :-D
    Selv liker jeg og vektlegger film, trykk og morrofaktoren.

Var ikke Atle hos deg i år og laget repotasje da ? Syns huske subene fikk dører til og vibrere og lage rimelig bra lyd :-)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så vanskelig å se rommet. Følg linken til min hjemmekino under

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må også nevne at jeg fikk tips av Frode Olsen i Acoustic Tuning om å plassere frontene i hjørnene for å forbedre det akustiske når jeg fikk opp akustikkpanelene. Men selvsagt er det lov å "tenke selv" som Trond Viggo så innsiktsfullt presiserer

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den etter jeg skrev :O

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder omfattende tiltak for kalibrering av sub så er vel dèt noe av det siste man gjør i sin kino, kanskje foruten omfattende kalibrering av projektor. Etter min mening bør en sub kunne spille nogenlunde bra etter kalibreringsrunden dersom man har en en reciever med automatisk kalibrering. Dvs; man bør jo selvsagt ha satt seg inn i fase og X-over innstillingene, og ha satt de på et anbefalt nivå. Dersom man da føler man har LANGT igjen så kan kanskje typen sub være "problemet"?

(selvsagt vil man kunne fin-tune sin sub manuelt for de beste opplevelser, men det burde ikke være av all verdens betydning, foruten prikken over i'en)...

Så at man i det minste burde ha kalibrert sin sub omfattende for å få noe i nærheten av det man ønsker er vel noe å ta noe i..

Misforstå meg rett; jeg er veldig fornøyd med resultatet i mitt tilfelle, men føler som nevnt at punchen i stereo er noe fraværende fra sub'enes side. Derfor denne tråd. Jeg vil ha "magatrykk"!!! Og dèt hevder Velodyne og flere brukere her at disse kan gi. Luft skal flyttes og mellomgulv (diafragma) skal punches!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man forresten få demo av DD-15 eller DD-18 på Soundgarden?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykk, er ikke det evnen til og flytte luft ?

Så om du kansje kan prøve bassrefleks.
    Prøve Før en selger B&W ASW825`ene.

Eller gå the Flageborg way med subwoofer stacking med 2 B&W ASW825 til :-D

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har de den inne er det vel bare og ringe og avtale demo

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test av DD18

På butikken i Oslo sentrum stod det ihvertfall 1 demo eksemplar for 2 uker siden.....så det er vel bare å ringe å spørre eller stikke innom.
    (utseendemessig bar den preg av at den var et demo eksemplar....hehe)

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, du har skrevet 912 innlegg sålangt i din AVForum karriere, har du hørt om Søkefunksjonen? Det er skrevet hundre(tusen?)vis av innlegg m Velodyne DD-serie. Hvorfor ikke lese deg opp på det du finner?

Du kan jo starte her: http://avforum.no/forum/search.php?searchid=3104684

Ikke meningen å være kjip.

Newcomer Tropp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem Velodyne sine subbere. JLAudio spiller uansett fleta ac disse. Jeg vet for jeg har hørt dem mot hverandre.......

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei stapedius!

Har du fulgt "retningslinjer" for kalibrering av subene dine?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har tidligere hatt litt samme "problem" som du har nå.

Jeg har hatt DD18 tidligere, men jeg kan ikke si meg særlig overbevist av dens ytelser. Som HåkonN nevner er ikke korreksjonssoftwaren noen mirakelkur, og man skal være noe forsiktig med hvordan man bruker EQ'en (siste utvei). Selve korreksjonsdelen får man også kjøpt utenom, og sånn sett kan den være et alternativ sammen med andre subwoofere den også.

Ting jeg bet meg merke i med DD18 var feilraten, hvor lite den tålte og hvor bra den var til musikk. Den er ikke noe gir deg bakoversveis pga god evne til å flytte mye luft. Man må huske her at mye av forsterkerens effekt går med til servoens korreksjon av elementets bevegelse i tillegg til den eq'en som blir benyttet. EQ'ingen fører igjen til at en del av elementets slaglengde gjerne blir brukt opp på korreksjoner ved forskjellige frekvenser, men naturligvis; dette kommer igjen an på bruken av EQ og øvrige innstillinger.

Mitt råd er, skal du ha noe som flytter luft og slår deg i brystet, så er det andre gjerne bedre kandidater

Angående dine nåværende suber, så er ikke B&W akkurat kjent for å virkelig slå i brystet, her er det hovedsaklig nøytralitet og musikalitet som står i fokus. Har hørt B&W suber ved flere anledninger, og sitter igjen med litt av det inntrykket du har nå. Det vil ikke si at det er riktig, og jeg vil anbefale deg å kjøre en komplett kalibrering av begge subene dine opp mot systemet ditt, og da helt med subene i hjørnene eller i den plasseringen du får mest gain.

Nå vet jeg ikke om du har gjort dette, men i grove trekk går en slik kalibrering ut på:
    1. Justere volum på begge suber utifra et sted. Dette er for at subene skal ha lik gain/volum slik at den ene ikke jobber hardere enn den andre og ergo gir seg raskere.
    2. Plasser sub 2 i andre hjørne og juster fasen mellom dem og stopp fasen der man får mest output (i det faseområdet de samarbeider best).
    3. Sett frontene til å spille hele frekvensområdet (samt subene til å spille med frontene), og juster fasen mellom subene og frontene ved bruk av delay innstilling for sub på prosessor/receiver.
    4. Still deretter subenes volum ved bruk av testtone og still gjerne volumet etter egne preferanser.
    5. Bruk evt EQ til å rette opp i dipp'er og topper som forstyrrer lydbildet (subene må spille alene).
    6. Sett opp systemet slik du foretrekker det.

OBS! Ha helst øvrige ht spenningssat ved subkalibrering slik at de ikke absorberer enerig som subene gir og målinger blir "feil".
    Dette er veldig grovt gjenforklart, men forklarer iallfall gangen i det. Alternativt kan du jo la receiveren prøve å gjøre jobben for deg etter å ha justert fase subene seg imellom. Erfaringmessig er det beste å gjøre alt dette selv, men har hørt at Yamaha's Z11 gjør en meget anstendig jobb på dette punktet.
    Er smak og behag! Er også litt tidkrevende, men når man får resultater er det utrolig moro!

Av andre subprodusenter kan du jo kikke på JL Audio, Earthquake, Klipsch og andre som gir det noe ekstra oppe i øvre bassregister. Dette trykket du savner finner man hovedsaklig oppe i øvre og mellombassregisteret. SVS er kjempebra, har det selv, men det leverer ikke så mye i øvre bassregister slik som f.eks de ovennevnte gjør (jeg har f,eks RF-7 til å levere det hos meg). Man kan jo selfølgelig bruke EQ osv, men prøv å bruke minst mulig, bruk heller fasejusteringer til justeringer av frekvensresponsen hvis du føler deg trygg på dette.

Har du Radioshack?
    AVshop.no / RadioShack Digital Lydmåler

RoomEQ Wizard:
    Room EQ Wizard Home Page

Er veldig nyttige verktøy å bruke under kalibrering. Evt kan du jo gå for en Velodyne SMS-1:
    L-Sound - Velodyne SMS-1

eller SVS sin nye boks som i prinsippet tilsvarer SMS-1 fog med autokalibrering av opptil tre suber tror jeg. Denne kommer på nyåret. Er masse fikst der ute man kan benytte! :-D

Er kjempemasse å velge mellom, men ville absolutt prøvd å få det absolutt beste ut av det du allerede har! Kanskje du slår det hele helt fra deg

Håper dette var til litt hjelp

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Ting jeg bet meg merke i med DD18 var feilraten,
    Så vidt meg bekjent er det kun du er inne jeg har hørt om som har hatt problemer med DD-18. Jeg har heller ikke hørt om at det er noe mer problemer med disse enn andre populære merker her på forumet, så jeg tror ikke trådstarter skal la seg skremme av det.

hvor lite den tålte og hvor bra den var til musikk.
    Jeg registerer på profilen din at du hadde din DD-18 godt plantet i front tett mellom rack og høyttaler og bakvegg. Og når du fylte opp rommet ditt med SVS var du plutselig veldig aktiv i tråder ang plassering og kalibrering.

Du bekrefter mine mistanker om at du har gått i samme fellen jeg snakket om tidligere, spesielt når du nå sier følgende:

1. DD-serien ikke klarer seg på musikk. Er det noe DD-serien ER kjent for er det dens evne til å integreres, selv i tunge high-end musikk anlegg. Det skulle vel samtlige tester bevise (for eks. kun 2 subwoofere som er A-rangert i Stereophile, JL Audio F113 og DD-18 ), også testen gjort av norske Hjemmekino som er så populært her på forumet.

2. Hvor lite den tålte. Hva den "tåler" kommer klart frem på db-tester. Det skiller ikke *så* mange db mellom den, F113 og en rekke SVS-modeller (dog PB13 Ultra er ganske ekstrem der). Men med dårlig kalibrering/misbruk av EQ kan resultatet bli magert.

Beklager at jeg sier det, men jeg tror rett og slett du ikke har tatt kalibereringsjobben seriøst nok før du valgte å selge den. Har faktisk aldri lest noen andre som har hatt så mye negativt å si om DD-18 som deg.

Man må huske her at mye av forsterkerens effekt går med til servoens korreksjon av elementets bevegelse
    Hvor har du fått dette fra? Servoen sin jobb er å gi tilbakemelding om forvrengning til DSP i det digitale domenet, slik at den hele tiden korrigerer hva den gir videre til forsterkeren (AKA servo). Hvordan kan en slik oppgave spise mye effekt? Her sammenlignes servo-funksjonen på DD-18:

Velodyne DD15 og DD18 sub'er-image-jpg

Dette er målt 2m on-axis. Grønn kurve er servo på innstilling 1 (min), rød kurve er servo på innstilling 8 (maks). Det lille avviket henger nok mest sannsynlig sammen med mindre forvrengning når servo står på maks.

Det interessante er at det også måles mindre forvrengning med servo på maks. Så like høyt output, og lavere forvrengning. Mister man effekt er det akkurat det motsatte som skjer.

i tillegg til den eq'en som blir benyttet.
    EQ`en styrer man jo selv. Det er bedre å senke peakene enn å heve dippene. Og dette gjelder for alle subwoofere der en drar inn PEQ. Fordelen med Velodyne er at den er integrert i subwooferen med et fornuftig brukergrensesnitt - og det hele kan selvfølgelig skrus av.

EQ'ingen fører igjen til at en del av elementets slaglengde gjerne blir brukt opp på korreksjoner ved forskjellige frekvenser, men naturligvis; dette kommer igjen an på bruken av EQ og øvrige innstillinger.
    Som var inne på tidligere, senker du peakene klarer du umulig å spise opp slaglengde/effekt. EQ er et supliment til god plassering i rommet - ingen erstatning. Jeg mener derimot at om man tar bass seriøst bør man definitivt ha en eller annen form for EQ.

Mitt råd er, skal du ha noe som flytter luft og slår deg i brystet, så er det andre gjerne bedre kandidater
    Nuvel. Den bassen som slår deg brystet ligger gjerne litt opp i frekvens. Der spiller DD-18 svært høyt. Det er under 20-25hz en trykkammerløsning selvfølgelig går raskest i kompresjon i forhold til en pustende løsning. Men selv der er det ingen problem å klare over 100db i en normal stue. Jeg klarer i allefall ikke sitte gjennom en hel film på det volumet, men er man ute etter enormt headroom og et system som klarer 120db@20hz må man se på SVS om en ikke har rumpa full av gryn eller gode DIY-egenskaper.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er generelt veldig lite å sette fingeren på Velodyne DD15 og 18, meget potente subber som er mer brukervennlige enn noen annen subwoofer jeg har vært borti.
    Jeg angrer ihvertfall ikke på at jeg kjøpte DD18.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt en del på DD og også noe PB13Ultra. Det jeg kan si er at med servo på 8, spiller DD tight og med mikroskopisk forvrengning og støy fra elementet.
    Grunnen til at man har valget å kunne sette servo til 1 er for de som vil at elementet skal gi mer egenlyd og bråke mer.

Når jeg hørte PB13Ultra (2.stk) La jeg fort merke til hvor mye elementet bråkte når de pushet 20-25hz på relativt høyt nivå. Hørte hvordan elementet beveget og at det gav negativ opplevelse. Kunne høre hvor subben stod. Det var og pustelyder fra portene.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Mitt eneste problem er at jeg skal på AV messe i Las Vegas ++ utover så det tar en stund før jeg er hjemme.
    Heldiggris! Var i Las Vegas i fjor høst men det var i helt andre ærend..

Å fått med seg de fantastiske messene der ville vært skikkelig fett!

Vi får se om det en gang i fremtiden blir et besøk, takk så mye for invitasjonen

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

Var ikke Atle hos deg i år og laget repotasje da ? Syns huske subene fikk dører til og vibrere og lage rimelig bra lyd :-)
    Jo, Atle syntes det romlet godt i marg og ben og dèt er jeg saktens enig i. Videre ga han uttrykk for at han syntes sub'ene gjorde en svært god jobb, i særdeleshet hvordan de var godt integrert i lydbildet ved stereo-avspilling og ikke "skilte" seg ut. Han er også av den oppfatning at DSP-Z11 gjør en svært solid jobb med sin automatiske kalibreringsrunde når det gjelder sub'ene. Så som jeg sier er jeg i det hele svært fornøyd.

Grunnen til denne tråden er at jeg er litt nysgjerrig på hvordan man får mer punch i fleisen fra sub'ene. Og om dere da mener at jeg burde få det av mine eksisterende sub'er med bedre kalibrering, eller om det er rimelig stor forskjell ved å kjøpte større sub'er som f.eks. DD15 eller DD18.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hmm, du har skrevet 912 innlegg sålangt i din AVForum karriere, har du hørt om Søkefunksjonen? Det er skrevet hundre(tusen?)vis av innlegg m Velodyne DD-serie. Hvorfor ikke lese deg opp på det du finner?

Du kan jo starte her: http://avforum.no/forum/search.php?searchid=3104684

Ikke meningen å være kjip.
    Dette var litt cheesy.

Jeg startet tråden med fokus på forskjell mellom B&W ASW825 og Velodyne's DD15 og DD18 med spesifikke spørsmål rundt punch-forskjellene, eventuelt om mer kalibrering kunne gi bedre resultater.

Å tråle hundretusenvis av tråder ang Velodyne DD-serie for å finne noe i nærheten av dette er simpelthen uaktuelt.

Så takk for konstruktive svar folkens

Nb - Din link ga følgende beskjed : Beklager - ingen treff. Vennligst prøv med andre kriterier.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et lite annet tips som egentlig er litt på siden. Men hvis du er ute etter å høre på interesante sub løsninger så er det jo ganske mange som har diverse løsninger i sine kinoer.

Mor10 har noen helt syke 18 DIY pluss diverse eartquake

8x12TOM har en flott stabel med DIY med 12 peerless

Akto har doble PB13 ULTRA

Løsningen med "to tårn" dvs to stk PC Ultra er det jo en god del som har, sikkert noen i nærheten.

Selv har jeg fått til 119db med en stk Klipsch og en stk Yamaha sub i min kino, litt hjulpet av 4x10 i frontene.

Folk her på forumet er utrolig på tilbudssiden, det er bare å spørre om å komme så sier alle ja, er min erfaring.
    De overnevnte er bare tatt ut av hodet for å illustrere litt.

Lykke til med funderingen

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •