lage biwire på høytalere uten biwire

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lage biwire på høytalere uten biwire

Hei, jeg har et par dali 104 som jeg helst har kunne tenkt med å biampe (jeg har et 4kanals effekttrinn) men det lar seg ikke gjøre siden høytalerene ikke er laget for det fra fabrikk.

MEN.. så tenkte jeg, siden dette er et par gamle høytalere jeg bare skal bruke nå i studietiden så kan jeg vel eksperimentere litt, alså skru ut de org terminalene bak å sette inn biwire-terminaler, men så kommer dette med delefilter, slik jeg har forstått det så spiller det nederste bass/mellomtone ellementet kun basstoner, kunne jeg da fått i et par delefilter fra noen andre dali 104 høytalere å brukt de på det nederste elementet?

Slik jeg har fortått det så er påenget med biwire/biamping at elementene får signalet direkte fra hvert sitt delefilter.. og hvert delefilter signal direkte fra forsterkeren, eller er jeg helt på jordet..?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sier så har du et til identisk delefilter, da skal de bare være å koble de elementene du vil ha på den andre kanalen på de plassene de skal være på det nye delefilteret.. skal fungere fint så lenge det ikke er noen form for kontakt mellom de 2 terminalsettene

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også splitte delefilteret som sitter der, om det sitter på en printplate kan du evnt ta av komponentene til f.eks diskanten og lodde de sammen utenom printet.
    Start med å følge signalet fra terminalene, og lag deg en tegning. Så blir det enklere å finne ut hvilke komponenter som hører til hva.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. kansje enklere å splitte det delefiltret som står der nå enn å skaffe et nytt par delefilter, som sakt er disse noen år gamle.

Men hva er mest gunstig av å kjøre diskanten for seg selv og begge bass og bass/mellomtone elementene for seg selv, eller diskant og bass/mellomtone på en kurs, og bass for seg selv?

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nå anta at det er best å kjøre bass for seg og diskant/mellomtone for seg. Diskanten trenger ikke i seg selv så sinnsykt mye effekt. Det er bassen som suger strøm.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt poenget med å bytte terminalene til biwire. Forskjellen vil være minimal på lydkvaliteten (sikkert ikke merkbar). Et eksempel er jo at Focal Jm Lab chorus 726 S kom med terminaler med mulighet for biwiring og biamping, mens den nye serien 826 S ikke har terminaler for dette. Er jo opptil deg om du syns det er verdt bryet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men mellomtonen spiller også bass, der er en såkaldt 2,5veis høytaler med diskant, og 2stk 6,5toms elementer hvor den øverste spiller mellomtone og bass og den nederste kun bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hører mange sier at det er stor forsjell på lyden ved å biampe og ikke, og siden jeg har mulighet til biamping med det effekttrinnet jeg bruker tenkte jeg det var verd et forsøk..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå xtz 99.26 som er biampet, og hadde før focal 726 S som også var biampet. Selv mener jeg at det ikke var merkbar forskjell mellom å bruke biamping og vanlig terminering.

Det er vel ofte slik at dersom du trur det vil bli bedre lyd, så synes du det er bedre lyd. Men tar du en blindtest med og uten trur jeg at man ikke merker forskjell.

Men du må jo bare prøve dersom du har lyst og høre om du selv merker endring i lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bytte ut de innvendige kablene med noen litt dyrere da? kan dette være en god tweak?
    Jeg er utdannet svakstrøms-elektriker så lodding er ikke noe prob.

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hawky
    Ser ikke helt poenget med å bytte terminalene til biwire. Forskjellen vil være minimal på lydkvaliteten (sikkert ikke merkbar). Et eksempel er jo at Focal Jm Lab chorus 726 S kom med terminaler med mulighet for biwiring og biamping, mens den nye serien 826 S ikke har terminaler for dette. Er jo opptil deg om du syns det er verdt bryet.
    Det er stor forskjell på biamp og biwire. Biwire utgjør nok bare marginale forskjeller, mens biamping vil i mange tilfeller utgjøre vesentlig forskjell. Særlig hvis man har en litt underdimensjonert forsterker i utgangspunktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren skal klare å levere 90watt i 2 kanaler og 45 watt i 4 kanaler, jeg kjører nå i 2 kanaler. men ser at når jeg drar på litt volum så har lysdioden i fronten på forsterkeren en tendens til å dimme i takt med bassen, spesielt hvis jeg spiller dyp bass. Så mistenker at forsterkeren er for strømsvak.

Derfor jeg tenker på dette med biamping..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ha en kraftigere forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tanken har også slått meg ja :-P
    Men lånekassen er desverre ikke så kin på å kjøpe en ny forsterker til meg så derfor jeg prøver å gå litt nye (og billigere) veier.. som biamping

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er daliene 4 ohm så de er tungdrevet ?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du vil merke forskjell på 1x90 og 2x45.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Daliene har nominel inpedans på 4ohm ja, men mistenker at de går endel lavere i bassområdet.. eneste forklaringen jeg har, trodde effektrinnet skulle kunne levere mer enn nok power til de relativt små 104 jeg men.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Er daliene 4 ohm så de er tungdrevet ?
    fant svaret selv.
    4 ohm
    150w peek power
    93db sensitivity

Så skulle jo gå ok og drive.

Dali selv skrev at de er forsterkervenlige og kan spille ganske høyt he he

Vil ikke ha noe for seg og kunne endre de til bi-wire. Der er ikke mere strøm og hente fra forsterkeren likevel

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo de spiller jo greit, men forsterkeren blir fryktelig varm hvis jeg spiller mer enn moderat høyt

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis forsterkerens diode blinker i takt med musikken tyder det på veldig dårlig strømforsyning ja, og den klipper sikkert uten du direkte hører dette. Når dette skjer med 90 watt i utgangspunktet, hvordan tror du da det går med 45 watt?
    I en almindelig aktiv høyttaler er det ikke unormalt med 250 watt til bassen, 50 watt til mellomtonen og 10 watt til diskanten, så mye effekt tar bassen....og begynner du å justere på bass kontrollen på forforsterkeren vil det for alvor gå raskt med effektforbruket til bassen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •