Størrelse på høyttalere i et 7.1-oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse på høyttalere i et 7.1-oppsett

Har søkt, men finner ikke noe entydig svar, så: I et 7.1-oppsett, hvordan skal/bør størrelsesforholdet høyttalerne i mellom være?

Takk for tips! :-D

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan vel bare si noe generelt om dette, for det er en del forskjellige løsninger i de ringe hjem. De fleste har store fronthøyttalere, ledsaget av stativ eller veggmonterte høyttalere i surround- og bak-posisjonene. Disse har som regel noe mindre basselement enn frontene.

Grunnen til dette er at det meste av lyden formidles via frontene og det er spesielt her man også har bruk for litt power i bassfrekvensene.

Senterhøyttaleren bør inneha oppimot samme element-størrelse som frontene. Dette fordi senter-høyttaleren også formidler mye av lyden som skal komme rett forfra.

Man bør også ha en sub som matcher frontene men da med større basselement for å hjelpe til (eller overta skuta helt) i bånn.

Utgangspunktet for de fleste er hva slags størrelse man ønsker på frontene og deretter skisserer man et oppsett for de øvrige høyttalerne. Har du tenkt på hvilke fronter eller størrelse på front-elementene du ønsker?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min egen del har jeg følgende basselement-størrelser i mitt oppsett:

Fronter: 7" x 2
    Senter: 6,5" x 2
    Sub: 12" (jeg bruker dog 2 av disse, for litt skikkelig guffe)
    Surround: 6,5" (bass/mellomtone kombi)
    Bak: 6,5" (bass/mellomtone kombi)

Disse er plassert i et 28 kvm stort rom. Dette funker utmerket Vil tro jeg kunne gått opp på størrelsene noe, særlig på frontene, da rommet mitt er såpass stort.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Front og center bør ha en vis størrelse for disse skal gjengi hovedtyngden av lydsporet på filmen.

Frontene kan gjærne være golvstående.
    Center kan gjerne ha 6,5" for og få litt mere fyldig lyd ut av.
    Surround kan gjerne være stativ høytalere eller veggmonterte.
    Subwoofer må kunne takle og gjengi bra lydtrykk selv på lave frekvenser under 25hz uten og forvrenge. Størrelse så er 12" og anbefale for oppgavene.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dette i et 5.1-oppsett i dag:

Høyttalere front: Snell B Minor
    Senterhøyttaler: B&W Matrix HTM
    Subwoofer: SVS PC Ultra
    Surroundhøyttalere: Patos Basic 110 MKII

Så har jeg et par små Dali SS-5 som jeg tenkte på å bruke i tillegg. Disse må da enten bak eller inn som surround og Patos'ene som bak. Evt. må jeg bruke noe annet enn Dali'ene...:-) Jeg ser vel egentlig for meg å teste Dali'ene oppunder taket, som bakhøyttalere. Trur eg...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround back er det vel ikke så mye lys om går igjennom så de kan gjerne være små om det ikke er så stor avstand mellom sweetspot og høytalerne.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Surround back er det vel ikke så mye lys om går igjennom så de kan gjerne være små om det ikke er så stor avstand mellom sweetspot og høytalerne.
    Tror nok det jeg òg. Men volumet kan for de fleste stilles inn på hver enkelt kanal. Er det lang avstand kan det kanskje tenkes at det bør være noe større elementer ja. Men svært lite bass blir formidlet bakover etter min viten.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround kan settes med X-over på 80hz og kjøre bassen i subwoofer.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne vært morsomt å lage et system der man har like mange sub'er bak som foran for å kunne få lydtrykk bakfra også. Vil vel være et sært konsept der man er avhengig av så store sub'er at de faktisk skaper et luft-trykk mot deg også bakfra. Dersom effekten av sub'ene kun ligger i deres evne til å riste gulv og møbler vil det ikke spille noen rolle hvor de er plassert egentlig ift dette (annet enn ift rommets akustiske egenskaper).

Man burde vel da også sitte på en puff for at ikke luft-trykket skal gå i baksiden av stolen/sofaen..

Men tenk hvordan man ville skvette i taket når en eksplosjon bak deg ga deg et trykk i ryggen ...hihihi...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill - skal prøve det jeg nevnte over, så får vi se hvordan det blir. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plukker frem denne tråden igjen da jeg har ett lignende spørsmål.

Jeg skal kjøre ett 7.1 oppsett i mitt kommende kinorom. Spørsmålet er 2 delt og som følger:

* Hva er forskjellen på Surround back og back channel i ett 7.1 oppsett?
    * Kan man variere størrelsen på høytalerene, i forhold til foregående punkt?

Jeg spør fordi jeg har tenkt Patos Lyric 502 i front, Patos lyric 101 i enten back channel eller surround. Jeg har også noen Harman Kardon HKTS høytalere som er betydelig mindre. Vil dette svekke lydbildet i fohold til nevnte høytalere? Til de dypere tonene benytter jeg min SVS PB12/plus2.

Håper det er forståelig hva jeg vil frem til, hvis ikke gi meg ett vink på hva som er uklart, så skal jeg forsøke å forklare.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maarten

Jeg skal kjøre ett 7.1 oppsett i mitt kommende kinorom. Spørsmålet er 2 delt og som følger:

Jeg spør fordi jeg har tenkt Patos Lyric 502 i front, Patos lyric 101 i enten back channel eller surround. Jeg har også noen Harman Kardon HKTS høytalere som er betydelig mindre. Vil dette svekke lydbildet i fohold til nevnte høytalere? Til de dypere tonene benytter jeg min SVS PB12/plus2.

Håper det er forståelig hva jeg vil frem til, hvis ikke gi meg ett vink på hva som er uklart, så skal jeg forsøke å forklare.
    Forskjellen er at surround er på sidene og surround back er bak som navnet tilsier.

Anbefaler å sette de største høytalerne på siden som surround og de minste bak som surround back. Grunnen er at svært få filmer har informasjon til de bakerste kanalene.

HKTS er vel et sub/sat system, så her kan du prøve å koble inn suben med surround back for mere trøkk siden de er små. Fler som gjør det med godt resultat.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Forskjellen er at surround er på sidene og surround back er bak som navnet tilsier.

Anbefaler å sette de største høytalerne på siden som surround og de minste bak som surround back. Grunnen er at svært få filmer har informasjon til de bakerste kanalene.

HKTS er vel et sub/sat system, så her kan du prøve å koble inn suben med surround back for mere trøkk siden de er små. Fler som gjør det med godt resultat.

Geir Arne
    Takk for kjapt svar!! Har faktisk aldri tenkt over å sette inn subben med surround back! Det jeg hadde tenkt var å sette delefrekvensen til 80 hz på alle høytalere, untatt sub naturligvis. Derfor så lurte jeg på om de små satelitt ht ville ødelegge lydbilde dersom jeg puttet dem sammen med patos lyric 101ene!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du vil merke noe serlig til det.

Kanskje sette delfrekvens enda høyere. 120hz kanskje? Prøv å finne ut hvor langt ned de skal gå, burde ikke sette delefrekvens under det i allefall. Kobler du inn suben også via høypass så kan du "manipulere" frekvensresponsen på den måten.

Geir Arne

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører et 7.1 oppsett med gulvfronter og stativ bak. Bak har jeg vanlige stativhøyttalere, men på sidene har jeg aktive BOSE Acoustimass 5 som er nokså små kuber og en sub. Det fungerer veldig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok litt mot strømmen iogmed at jeg liker lyden best med alle høytalere som "Large" og deler subben på 80HZ.

Synes også det virkelig har noe for seg med like store bak høytalere som front. Slipper at lyden for andrer karakter når ting i film går fra bak til fram. Det faktisk overraskende mye trykk bak på noen filmer.

Har tidligere hatt 5.1 og 7.1 med mindre høytalere bak og dette var også bra men synes det er enda bedre nå.
    Stemmer som flere har sagt at det er mest trykk i side høytalere bak i 7.1 system.

Vil anbefale BI/dipol som surroud back evt rundstråle ala Mirage. Kan gjerne ha vanlige høytalere på side bak så fremt du ikke får diskant rett i øret er min erfaring

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar begge 2! Da skal jeg teste det ut!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maarten

Litt om settup Surround Sound Speaker Set Up « THX.com

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •