Dynabel Phobos/Arges - En liten tur hos Eltek (lang)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynabel Phobos/Arges - En liten tur hos Eltek (lang)

(også postet på no.teknologi.hjemmekino/audio)

Siden jeg i dag solgte min trofaste traver gjennom mange år, Paradigm PDR-8 (en bitteliten sub), tok jeg en tur innom Eltek for å shoppe litt. Hovedformålet for besøket var Phobos.

Jeg har kjørt endel simuleringer for Dynabel DB-12 elementet, og det så på papiret bra ut. Største problemet er at den liker en kasse med litt volum. Snakket derfor med Frode hos Eltek i forkant av besøket, og han fortalte at dette "infinite box" prinsippet som er brukt (en slags akustisk ventil på baksiden av kassa) gjorde at kassa kunne være 2/3 av størrelsen på bekostning av en høyere Q. Denne 'Q', for dere som ikke er kjent med den, sier i praksis noe om hvor stram/tørr bass man får. En verdi på 0.5=tørr, 0.7=medium, 0.9=ikke fullt så stram men med bra punch. Endel forenklet forklart, men la gå. Dette gjelder for trykkammerkasser. Omregnet fikk derfor Phobos en Q på litt over 0.9, altså ikke helt ideelt.

Det er ikke helt enkelt å komme med en konklusjon etter lytteseansen, men med all verdens forbehold så vil jeg si at Phobos er først og fremst for hjemmekino. Bassen er ikke stram/presis nok for musikk etter mitt øre, men jeg registrerer at feks Lyd&Bilde mente den var en fin allrounder. Greit nok - prisen er ikke avskrekkende.

Så koblet vi til Arges, en trykkammerkasse med Peerless 10" XLS. Her snakker vi om en avstemming som er klart på den tørre siden - dvs inntil bassboost kobles inn. Denne konstruksjonen er mer etter mitt hjerte, så jeg deponerte og slepte 34-kilos kassa hjem. En liten simulering her hjemme viser at Q ligger på ca 0.4 - veldig tørr og presis bass mao. Denne sub'n faller av veldig tidlig og er tildels basert på bruk av 6db bassboost et sted rundt 30Hz slik at den når 25Hz ved -3db. Men så er det dette med plassering hjemme i stua. Jeg kjørte kontinuerlig sinus-sweep fra 20Hz til 120Hz, og fant etterhvert ut at stua mi sliter med stående bølger (som mer eller mindre alle andre stuer). 50Hz var veldig markant mens 40Hz lå langt under der den burde. Så i mitt tilfelle endte jeg med å skru av bassboost'n fullstendig. Jeg tror det må en 3-bånds parametrisk eq til for å rette opp.

(jeg testet forresten 4 forskjellige posisjoner i stua for sub'n, og fikk kun en av de til å integrere tilfredsstillende med de andre høyttalerne)

Men uansett, til tross for en dalende frekvenskurve spiller dette elementet meget godt. 30Hz var godt hørbart her hjemme. Faktisk vil jeg si at den kanskje er i overkant stram for hjemmekino, men heller det enn en sub som grøter det til for seg. På godt norsk manglet den ørlite grann 'slam'. Kassa virker også meget solid.

Så kjøper jeg byggesettet? Faktisk ikke. Kit'et koster 5000kr. Det inkluderer en 200W forsterker fra Hypex. Neste trinn på stigen (av kit som Eltek selger) heter Brontes, med 12" Peerless XLS element og en 500W forsterker til 8300kr. Jeg velger en mellomløsning med 12" element og 200W forsterker - ikke Hypex, men no-name forsterkeren Eltek selger. Den har ikke bassboost men er ellers i spesifikasjon tilsvarende Hypex 200. En tusenlapp spart her. Grunnen er at 500W er i overkant for elementet, samt at jeg ikke har mulighet til å bruke tilgjengelig lydtrykk - ikke i nærheten en gang. Alt i alt kommer kit'et på ca 4000kr.

Brontes-klonen jeg kommer til å snekre har i utgangspunktet en 50 liters kasse. Q er også her ca 0.4. Dersom jeg går til innkjøp av en digital EQ kan denne kassa med fordel gjøres endel mindre, ellers ikke. Jeg får ta et standpunkt til det en av de nærmeste dagene.

Kan ikke si at jeg gleder meg til å slepe kassa tilbake til Eltek i morgen, men det må gjøres. Selve byggingen både gleder og gruer jeg meg til :-)

Tor Atle

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin post Tor Atle 8)

Hjemmemekka sub kan faktisk låte svært bra. Jeg er selv en Eltek kunde som har en sub med deler fra Eltek. Jeg handlet et Vifa Premium Line 8" element som er bygget inn i en 4 ordens bandpass kasse. Drives av en så som så subforsterker fra en tidligere Jamo 12" (505E). Den subben låt crappy så jeg kastet alt untatt forsterkeren . Nå har jeg en 8" som har +- 3db i et område fra 32Hz til 80Hz ca. Tror Q er rundt 0.75 eller no sånt.

Vifa elementet er knallbra. Litt dyrt bare. Mener det er 8 Ohms versjonen jeg har. For data sjekk ut: www.d-s-t.com/vifa/index.htm og PL22WR09-08. Tror ikke Vifa har faset ut dette elementet (mitt er 3 år gammelt). Nå trenger ikke jeg noe større da siden jeg bor i en leilighet. Fordelen med en 4 ordens bandpass vet du sikkert at er bla. lettere plassering.

Har også benyttet et Acousto-Pro 12" bilbass element. Cervin Vega klone men lilla kantoppheng. Dette Elementet er et røverkjøp med veldig bra verdier. Jeg ville absolutt sjekket med Eltek om de har et slikt liggende.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innlegg.
    Vil subben du bygger være vesentlig bedre enn phobos for hjemmekino ?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spacemouse,

nå er det lenge siden jeg så nærmere på en bandpass kasse, men en Q på 0.75 høres lavt ut. Trodde disse konstruksjonene hadde Q >1. De er jo beryktet for å ha en "one-note" bass, men bevares - det finnes helt sikkert gode design her også.

Kjenner ikke til Acousta-Pro elementet du nevner, men de sammenlignbare jeg har sjekket (for bruk i bil) gir mye lydtrykk i regionen 50-100Hz. Mye imponatorbass om du vil. Og høy Q.

Øyvind,

jeg vil ikke rakke for mye ned på Phobos fordi jeg ikke hørte mer enn et kvarter på den. For alt jeg vet var den ikke riktig innstilt. Så på LOTR, og fikk ikke inntrykk av noe ordentlig dypbass. Ei heller klarte den å presentere det jeg hørte på en ryddig måte.

DB-12 elementet koster kun 500kr, og det vil ikke være fair å tro at den skal nå opp til Peerless 12" elementet som jo er over 3 ganger så dyrt.

Folk har nok forskjellig oppfatning av hva som låter bra. Q på 0.5 høres for meg nøyaktig ut, mens andre vil synes at Q på 1 låter heftig. Selv en Q på 1.4 vil høres rått ut gitt en viss type musikk.

Jeg må slå et slag for Thaugland på Storo! Tok med meg delelisten til Brontes, og et kvarter etter lå alle de 14 delene ferdig kappet. Og best av alt - regningen kom på 225kr. Jeg trodde nesten ikke mine egne ører. I andre bransjer er det slett ikke uvanlig å fakturere mye mer enn dette bare for arbeidet. Eneste som gjenstår er å lage hull til element og forsterker.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å oppdatere litt -

halve høyttaleren er ferdig. Dvs...mesteparten av delen er limt sammen. Nå har ikke jeg 10 tommeltotter, men å bygge en sub er temmelig morsomt og slett ikke vanskelig. Det er et eller annet med å montere sammen deler og se at byggverket vokser. Trolig noe som henger igjen fra barndommen da allverdens underverker ble laget av lego.

For meg er fremferden hindret av at jeg bare har 4 tvinger. Det er en viss grense for hvor mange biter man kan sette sammen hver gang før man må vente på at limet tørker.

Ifølge Eltek kommer hele kassa til å veie 52kg når den er ferdig. Oj oj. Det er nesten så jeg er glad for at jeg ikke har hørt Brontes (bare lillebroren Arges) - så har jeg noe å glede meg til når kassa er ferdig

Var en tur innom Jernia i dag og kjøpte grunning og maling. Det er noe galt med verden når finishen koster mer enn selve kassa!

Sist vil jeg bare si at jeg stiller et spørsmålstegn ved hva ekstradelene (alt utenom forsterker og elementet) hos Eltek koster. De hevder at de kan redegjøre for hele ekstrakostnaden (i dette tilfellet 600kr), mens jeg ikke ser mer enn halvparten. Vi får se om jeg endrer oppfatning når hele greia er sammen. Jeg synes ihvertfall det er begrenset hva noen skruer skal koste.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du kjøper grunning og maling for subkassa på Jernia. Hvordan har du tenkt å ha finishen? Synes selv det er utrolig vanskelig å få til en bra finish og skulle gjerne hatt litt innspill på dette..

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første gir det et veldig bra inntrykk dersom du bruker tid på å runde av alle kantene skikkelig.

Jeg kjøpte heftgrunn. Denne viste seg å være ruglete etter tørking, og jeg skulle nok kjørt pussepapiret over først. Isteden tok jeg første strøk med maling, og kassa så da litt rufsete ut - ikke så slett og fin som jeg hadde ønsket. Derfor en runde med pussing. Andre strøk ble bra. Jeg er derimot litt overrasket over den manglende hefteevnen til grunningen. Kom borti en dørkarm når jeg slepte sub'n opp, og da ble malinga slipt bort på et hjørne med en gang. Mulig det løses ved bruk av et par lag klarlakk.

Lady silkematt sort ser bra ut for mitt øye ihvertfall. Kan jo komme tilbake med en kommentar når jeg får somlet meg til å få på klarlakken. Kan poste et bilde også så fort jeg får tilbake kameraet mitt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •