Hvor skal jeg sette del frekvensen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor skal jeg sette del frekvensen

Jeg har en sony-str-de495 reviver som jeg har satt alle høytalerne til small på. det jeg lurer på er hvilken frekvens jeg skal sette subwooferen på. i bruker manualen til sony reciveren står det att jeg skal stille den så høyt som muligt. Jeg tengte litt på og sette den på 90-80Hz. Men hva sier dere :shock:

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er 80 Hz med musikk som er vanlig hvis jeg ikke tar helt feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker anlegget mest til film.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film litt høyere hvis jeg ikke tar feil (godt mulig jeg blander litt her).

Men det er vel bare til å prøve seg frem..

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eit ant alternativ er rundt 60-65 Hz. Du får prøve deg fram..
    Kva brukar du som fronthøgtalar?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på reciveren min er set ikke slikt att jeg kan bestemme del frekvensen på reciveren, bare på subben. Så jeg vet ikke hvor reciveren kutter frekvensen hen før den sendes til suben.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer litt på det samme. Men har Yamaha RX-V2400, når jeg kjørte auto setup setter den cut-off på 160 hz og sender bass til både sub og front høyttalere. Hvis du har opsjon på å sende både til sub og front er jo kanskje ikke det så dumt. Syntes det ble bra lyd av det. Men har tenkt å prøve meg frem med å sette cut-off på 80hz siden høyttalerne ikke går dypere enn 75 og la suben kun ta seg av det under 80hz. THX sertifiserte høyttalere skal ha 80hz cut-off.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du deler den lavt så integreres den bedre med anlegget, om det er et mål for deg da.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et spørsmål om bass-management. Har selv en Sony receiver, og har satt delefrekvensen på subwooferen til maks (i mitt tilfelle 140Hz). Grunnen til dette er at delefrekvens ikke er en ren kutt, men en avrulling. Hvis man setter delefrekvensen i subwooferen til det samme som delefrekvensen i surroundreceiveren, så vil avrullingen på subben oppover bli mye brattere. Det vil kunne bedre stereoperspektivet (ved at subben slipper å gjengi retningsbestembare frekvenser, MEN det vil også kunne senke lydnivået på frekvensene ved delefrekvensen og et stykke oppover i avrullingsområdet. Ofte vil det føre til mindre dybde i mannstemmer og toner fra dype akustiske instrumenter.

Såfremt både subwoofer og satellitter er ganske lineære i området rundt delefrekvensen og surroundreceiveren gjør en god jobb ved delefrekvens (det er gjerne enklere og billigere å dele aktivt), så vil jeg gjøre som Sony anbefaler. Sett delefrekvensinnstillingen på subwooferen så høyt som mulig, og la surroundreceiveren gjøre jobben med å dele og fordele lyden dit den skal. Ytterligere tweaking bør gjøres med nivå, plassering og evt. fasejustering. Eneste grunnen til å justere ned delefrekvensen i subwooferen er hvis man av en eller annen grunn får for mye bass rundt delefrekvensen, men i utgangspunktet så skal delefilteravrullingen i surroundreceiveren sørge for at bassen fordeler seg fint på begge sider av delefrekvensen.

MEN: Har du for eksempel et system med små satellitter som kanskje ikke strekker seg så dypt og sliter i den øvre bassen/nedre mellomtonen, og en subwoofer med høynivåinnganger og utganger, så kan det være verdt forsøket å gjøre følgende:
    Sett surroundreceiveren til INGEN SUBWOOFER og fronthøyttalerne til LARGE. Koble HØYNIVÅ høyttalerkabler fra surroundreceiverens høyttalerutganger i front (L+R) til høynivåinngangen på subwooferen. Koble videre fra høynivåutgangen på subwooferen til satellittene i front. Dette gjør at subwooferens interne passive filtrering sender bare signalet over f.eks. 80Hz (se din sub-brukerveiledning) til satellittene. Delefrekvensen på subwooferen vil da kunne justeres slik at den i større eller mindre grad overlapper satellittene i front. Dette KAN forbedre gjengivelsen i øvre bass/nedre mellomtone en del. Ulempen er litt svakere presisjon i de nevnte frekvensene, men har du småsatellitter som sliter med dynamikken under 200Hz, så er ikke det ditt største problem...

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har disse front høyttalerne og denne suben:

Front: Gale 3020

Sub: Gale 3080W

[Moderatoredit: Har byttet til produsentlenker]

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -dts-
    Jeg har disse front høyttalerne og denne suben:
    Front: Gale 3020
    Sub: Gale 3080W
    Disse satellittene strekker seg jo godt under 80Hz (oppgitt til 55Hz uten spesifisert avvik) uten å gå ned i den dypeste oktaven. Ville nok for disse høyttalerne følge Sonys anbefaling og sette delefrekvensen til maks (150Hz) på subwooferen og la receiveren gjøre delingen. Frontene setter du til SMALL, slik at bassen fordeles til subben. Dette skal i utgangspunktet gi deg den mest sømløse overgangen mellom frontene og subwooferen.

Hvis du med denne settingen føler at du får for mye bass rundt forsterkerens delefrekvens (typisk 80Hz), så kan du gradvis skru delefrekvensen nedover til du føler du får det beste resultatet. Husk bare at hvis du skrur ned under 80Hz, så fjerner du vesentlige deler fra LFE-kanalen også. Det er ikke kult...

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå satt delfrekvensen runt 90-80Hz. Da ble jeg mer fornøyd med bassen og den ble ikke så rummlette i de øverste frekvensene slik den ble nor jeg hadde satt den på 150Hz.
    men det jeg lurte på er om jeg går glipp av noen frekvenser ved og sette del frekvensen på runt 80-90Hz. :roll:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -dts-
    Jeg har nå satt delfrekvensen runt 90-80Hz. Da ble jeg mer fornøyd med bassen og den ble ikke så rummlette i de øverste frekvensene slik den ble nor jeg hadde satt den på 150Hz.
    men det jeg lurte på er om jeg går glipp av noen frekvenser ved og sette del frekvensen på runt 80-90Hz. :roll:
    Den enkleste måten er å kjøre et sinussveip fra 20-200 Hz og høre hvordan det henger sammen (volumet skal variere minst mulig). Slike sinussveip finnes på bl.a. THX-kalibratoren som følger med bl.a. Indiana Jones og Star Wars filmene. Slike finnes også på de fleste kalibrerings-DVDene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •