Fordeler/ulemper banddiskant

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fordeler/ulemper banddiskant

hva er den praktiske forskjellen på en god banddiskant vs. en god domediskant?

har ikke helt kjønt hva som gir hvilke fordeler/ulemper lydmessig

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I korte trekk:

En bånddiskant fordeler VS dome:
    + God horisontal spredning av lyden
    + tåler høy belastning
    + klarer høyere frekvenser

Bakdeler:
    - Ikke like god på lavere frekvenser
    - Dårlig spredning vertikalt

Domediskant, fordeler:
    + Ofte ikke like god på spredning horisontalt (avhengig av behov om det er en fordel eller ulempe)
    + Den sprer mye mer i høyden enn en bånddiskant.
    + Klarer lavere frekvenser

Bakdeler
    - Ofte ikke like god på spredning horisontalt
    - Tåler ikke like høy belastning
    - Ikke like god på høyere frekvenser

Allikevel, husk på en ting: Her er det ingen fasit. Alle produsenter har sin "variant" eller sin filosofi bak det hele. Man kan samle bånddiskanten og man kan spre domediskanten, avhengig av konstruksjonen på disse. Man kan også lage domediskanter som tåler mye belastning. Så det er lurere å sette seg inn i filosofien bak høyttalerne du ønsker å vurdere i forhold til bruksområdet, fremfor hva slags diskant den har.

Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali har modeller med begge deler. Sitat fra hifi klubben.DALIs dobbelte diskantmoduler er en historie for seg. Hybrid-diskanten kombinerer det beste fra dome- og båndprinsippet, så du både får stor tåleevne, svært stor spredning og en silkebløt og utrolig luftig

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pr i dag finnes det grovt sett 5 typer bånddiskanter:

True ribbon
    Dette er slik som Fountek, Aurum Cantus, Raal, Raven og liknende. Disse har som særtrekk at de har et elektrisk ledende bånd i et magnetgap, samt en transformator for impedanstilpasning da båndet representerer en tilnærmet kortslutning om det kobles til forsterkeren.

Vertikalspredningen er god, den har ekstremt lav restenergi og høy følsomhet grunnet lav moving mass i forhold til membranareal, horisontalspredningen er ikke like god men RAAL har en interessant løsning på dette. Horisontalspredningen kan noen ganger være litt vel god nedover i frekvens. Disse er nesten utelukkende med lukket bakkammer. Nedre grensefrekvens og dynamisk kapasitet på litt store true ribbons er ganske formidabel. De kan også hornlades.

Trafokoblede diskanter må ikke under noen omstendighet kobles direkte til en forsterker. Trafoene har alt for lav impedans ved lave frekvenser og må derfor forkobles med en seriekondensator. Med passivt delefilter løser dette seg selv, men med aktiv deling og ved måling kan dette være lett å glemme.

Large ribbon
    Dette er true ribbons uten trafo, men med så lange bånd at motstanden blir tilstrekkelig høy. De benyttes nesten utelukkende som line source og dipol. Følsomheten er ofte noe lavere men en del av disse kan deles så lavt som under 200Hz. Eksempler på disse er Bohlende Graebner og Radia.

Iso dynamic
    Dette er teknologien som benyttes i Rahido, Visaton ribbon, HiVi, Piega og liknende. Dali sin båndvariant havner også i denne kategorien. De består av kobberbaner på en capton folie eller liknende. Over og under lederbanene ligger magneter festet til chassis (front og bakplate). Disse har den fordelen at de kan lages i mange formater og størrelser, et godt eksempel er Piega sin coaxial diskant. Disse behøver ikke trafo og kan lett impedansmatches. De kan enkelt lages med eller uten bakkammer og kan hornlades. Følsomheten er typisk lavere enn true ribbon grunnet høyere bevegelig masse. Dette, sammen med mer komplekse membraner, fører også til ikke like gode egenskaper mtp restenergi. Spredningsmønsteret påvirkes i stor grad av membranens form, men stort areal gir smalere spredning ved høye frekvenser mens mindre areal gir dårligere egenskaper ved lave frekvenser.

AMT
    Air Motion Transformer, først utviklet og patentert av Oscar Heil, er en foliemembran fremstilt på samme måte som isodynamiske diskanter. Imidlertid er den brettet i folder, og magnetene ligger rett over hverandre med omvendt polaritet. Lederbanene ligger i hver "opp og nedbrett" i folien og på den måten skapes en bevegelse der alle "oppbretter" beveger seg mot høyre når alle "nedbretter" beveger seg mot venstre, og omvendt. På den måten skapes en pumpeeffekt, noe som gir større effektiv membranflate på mindre område. Dette gir bedre spredning ved høye frekvenser men i en del tilfeller litt for mye spredning nedover om man ikke kontrollerer denne på annen måte. Det er ikke like lett å lage disse i kreative utforminger slik som isodynamiske diskanter grunnet brettingen, men brettingen har en viss effekt på restenergien. Det er ikke vanlig å hornlade slike diskanter men det har også vært gjort. Eksempler på disse er Adam Audio, Patos, Mundorf, Eton og selvsagt Heil selv. De finnes i både dipol og lukkede varianter, men dipol er nok mest vanlig. AMT takler lave delefrekvenser svært godt og en del varianter har veldig høy følsomhet.

ESL
    Elektrostatiske diskanter (Electrostatic loudspeaker) har mye av de samme egenskapene som isodynamiske/magnetostater, men de krever tilleggselektronikk og kraften på membranen er ikke "styrbar" på samme måte da den kontrolleres av et spenningsfelt som er rimelig uniformt.

Spredningen er som for iso/planardiskanter og de fleste kjente varianter er dipole. ESL egner seg i mindre grad for hornlading. Utover de større ESL-panelene er nok T+A mest kjent for sin lukkede ESL-diskant, men andre eksempler på rene diskanter finnes. Quad er også kjent for å benytte dedikerte diskantpaneler i sine ESL-høyttalere.

Impedansen i en ESL kan være vanskelig, spesielt om panelet er stort. Man kan fort få veldig lav impedans ved høye frekvenser, noe som øker sjansen for at forsterkere går i selvsving, noe som kan medføre både defekt høyttaler og defekt forsterker.

I forhold til dome.
    I forhold til domediskanter kan man si at generelt vil en true ribbon være bedre på membranareal, moving mass, restenergi, oppbrytning osv, mens domen ikke sjelden byr på fordeler mht spredningen, spesielt små domer. Isodynamiske diskanter har mindre bevegelighet (som medfører at man må ha større membran for å nå like langt ned i frekvens) og ikke spesielt bedre restenergiegenskaper enn domer, derfor kan man vanskelig argumentere ensidig for bruk av disse ift domer, også ved høye frekvenser.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Pr i dag finnes det grovt sett 5 typer bånddiskanter:

True ribbon
    Dette er slik som Fountek, Aurum Cantus, Raal, Raven og liknende....
    Er det bare jeg som elsker Snickers-is sine forklarende og flotte innlegg?
    Nesten som du bør få en medalje for det

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pst! Vi har en nominasjon på gang....

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-Is er nominert på rett sted for å si det slik.Veldig godt å ha så allvitende personer på forumet!

Vil ikke stjele tråden på noen måte,men lurer også litt på dette området:

Bånddiskanter er veldig avlsørende overfor dårlig oppløsning i øvre frekvenser tiligere i signalkjeden,så det er vel ikke alle oppsett som tåler dem.Er dette rett?

Ser at flere av XTZ`s Høyttalere skal være laget med samme type True Ribbon som MA`s Platinum serier.Men det kan vel ikke være av samme kvalitet...eller?

Hvilke av disse bånddiskantene som nevnes her har best ytelse,totalt sett?

Er hybrid den beste løsningen eller er det noen bånddiskanter som er gode på så å si alt?

Finnes sikkert delte meninger vil jeg tro men det har ikke noe å si.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for positiv tilbakemelding folkens. Det betyr selvsagt litt i forhold til å faktisk bruke en del timer på å skrive om ting

Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Bånddiskanter er veldig avlsørende overfor dårlig oppløsning i øvre frekvenser tiligere i signalkjeden,så det er vel ikke alle oppsett som tåler dem.Er dette rett?
    Jeg vil si det ikke er sånn. Om noe avsløres så er det som regel dårlige høyttalere. Det er på mange måter mer utfordrende å konstruere en god høyttaler med bånddiskant da spredningsmønsteret ofte er såpass annerledes enn for de øvrige elementene.

Ser at flere av XTZ`s Høyttalere skal være laget med samme type True Ribbon som MA`s Platinum serier.Men det kan vel ikke være av samme kvalitet...eller?
    Jeg tror faktisk det er samme diskant.

Hvilke av disse bånddiskantene som nevnes her har best ytelse,totalt sett?
    Det kommer jo litt an på bruksområde, men i noen sammenhenger ville jeg nok holde en knapp på true ribbon. I noen andre ville jeg holde en knapp på AMT. I enda noen ville jeg holde en knapp på iso.

Er hybrid den beste løsningen eller er det noen bånddiskanter som er gode på så å si alt?
    Personlig synes jeg hybrid først er en god løsning om man bruker en større dome. Det er blitt laget hybrider med 2" domer som visstnok skal låte forrykende bra. Den ble bygget rundt samme dome som brukes i øvre mellomtone i Gaia. Klarer man å få bukt med spredningen så vil jeg si True ribbon er min favoritt. For eksempel er LCY sine runde veldig spennende, men går ikke så langt ned i frekvens. NeoPRO5i er også temmelig rå, men den har et vanskeligere spredningsmønster igjen.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er QR (Quasi Ribbon) som er tingen da!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar Snickers-Is!

Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    qua-si
    Etymology: (Latin) as it were.

Kan jo håpe at det er derfor de kaller dem det mht. musikkgjengivelse

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange og gode svar...
    Nå gjenstår det bare for min del å bestemme meg for hva jeg synes har de beste egentskapene.

Var å hørte på PL300 fra Monitor audio, selv om høytaleren er utenfor mitt budsjett så viste den imponerende egenskaper... vel over hele registeret, men la merke til hvor behagelig og detaljert diskanten var.. og det er jo samme diskantmodul som er brukt i XTZ sine høytalere

ang. hybridløsninger som det Dali har så er joe Mentorserien innen rekkevidde, men jeg synes den blir litt for skarp i toppen..

den beste domediskanten jeg har hørt må tilhøre MA GS20 som var oppløst og krystallsklar ute å bli masete å høre på.. ah. choices

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar Snickers-Is!

qua-si
    Etymology: (Latin) as it were.

Kan jo håpe at det er derfor de kaller dem det mht. musikkgjengivelse

Jeg vet godt hva quasi betyr, grunnen til at det er en quasi, og ikke en ekte ribbon er forde qr, jobber raskere, og da låter det mere sømløst på mine MG12.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ribbon ble valgt bort i Gaia...

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hvilken diskant dette er? Jeg regner med at den da ikke er laget av verken XTZ eller MA, hvis den brukes av begge produsenter mener jeg...

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Jeg tror faktisk det er samme diskant.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Casle
    Vet du hvilken diskant dette er? Jeg regner med at den da ikke er laget av verken XTZ eller MA, hvis den brukes av begge produsenter mener jeg...
    Gjorde en liten research og fant noen bilder og linker.

Ser ut som denne:

Som jeg fant på disse sidene:Fountek NeoCd3.0M-Blk 3" Ribbon Tweeter - Round Flange - Black from Madisound
    Ribbon Tweeters, Ribbon Transducers, True Ribbon Speaker Components , loudspeaker introduced by Fountek

Monitor Audio PL300 Demontert.

Slik ser de som stå i PL100 og PL300 ut.

Svar fra MA selv indikerer om at det er en customversjon:

Q:Why did you decide to use a ribbon tweeter?
    A:We wanted to achieve a flat frequency response to well over 50KHz. You will recall that achieving a wide bandwidth was one of our goals. We had tried to develop our dome tweeter to attain this level of high frequency output, but certain physical laws restrict this. The dome tweeter has a moving mass of around 0.5gms. This is made up of dome mass, voice coil and suspension. This contributes immensely to the high frequency response as the transient response is affected at high frequencies due to the mass properties. The ribbon tweeter does not have a voice coil or suspension mass and in this case the moving mass is the same as the ribbon mass which is 18mg (0.018gms). A moving coil tweeter also has a voice coil inductance, which acts as a low pass filter and further ‘rolls off’ the high frequency output that can be achieved.We use a thin sandwich of C-CAM alloy for the ribbon, the same material we use for all our speaker cones and domes (only thinner)

Diskanten i XTZ 99.36

Ikke av 99.36 dette men de bruker den samme i alle sine modeller.

Samme produsent kan det nok være.Men at de er identiske er jeg ikke så sikker på

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er uten tvil Fountek NeoCD3.0 Jeg har hele Fountek-lineupen her og det er absolutt ikke dårlige produkter selv om de er direkte billige ift Raven (som kanskje er ganske overpriset).

For eksempel denne:

16 kg bånddiskant med brukbar frekvensgang fra 650 til 50 000Hz og en pris på 2240 USD/stk

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis kommentaren fra MA er korrrekt så bruker de bl.a kanskje en annen membran enn standard utgaven?

We use a thin sandwich of C-CAM alloy for the ribbon, the same material we use for all our speaker cones and domes (only thinner)

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink True ribbon

Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Beklager Hoj, men det er nok ikke quasi som er tingen, men det real deal, True Ribbon
    Information on the technology behind Magnepan's Stereo Speakers
    Official website of Magnepan, Inc.
    Legg merke til at Quasi stopper på 22 khz mens true fortsetter hele veien til 40 khz.
    Skal ikke prøve å diskutere teknikk med Snickers-is, men etter 25 år med HiFi, LaFolia, Quad, Infinity IRS, MA-GR, Magnepan, etc, er mitt subjektive lyttintrykk at bånd er overlegen domer. Det står et par True Ribbon i Øvre Eiker om noen er interessert..
    Og til Hoj ikkke meningen å mobbe deg i førjulstiden må bare ha det litt gøy mot høytiden :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Casle
    Hvis kommentaren fra MA er korrrekt så bruker de bl.a kanskje en annen membran enn standard utgaven?
    Nei, det er standardmembranen i NeoCD og Neo Pro elementene til Fountek. De har også JP-serien som har samme type bånd som Aurum Cantus.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    Beklager Hoj, men det er nok ikke quasi som er tingen, men det real deal, True Ribbon
    Information on the technology behind Magnepan's Stereo Speakers
    Official website of Magnepan, Inc.
    Legg merke til at Quasi stopper på 22 khz mens true fortsetter hele veien til 40 khz.
    Skal ikke prøve å diskutere teknikk med Snickers-is, men etter 25 år med HiFi, LaFolia, Quad, Infinity IRS, MA-GR, Magnepan, etc, er mitt subjektive lyttintrykk at bånd er overlegen domer. Det står et par True Ribbon i Øvre Eiker om noen er interessert..
    Og til Hoj ikkke meningen å mobbe deg i førjulstiden må bare ha det litt gøy mot høytiden :-)
    Det er jo alltid en debatt som ikke kan "vinnes". Imidlertid er det viktig å påpeke at man sammenlikner høyttalere som ikke bare har ulike egenskaper rent forvrengningsmessig, dynamikkmessig osv, men selve konstruksjonene har gjerne totalt ulikt spredningsmønster i ørets mest følsomme område.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •