Fordeler/ulemper banddiskant - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Da får jeg si omtrent som en på HFS sa; "det må jo være noe dritt ettersom det lar seg forbedre"
    Jeg tror jeg har lest akkurat den HFS tråden du refererer til. :twisted:

Når det gjelder Linkwitz så er hans konklusjon at bakdiskanter kun har noe for seg dersom de bidrar til å oppnå "uniform polar response" (hva er det norske faguttrykket for dette?), som i Orion's tilfelle vil si full range dipol. Utelatelsen av bakdiskant på første revisjon av Orion skyldtes hans tidligere forsøk med denslags på lukkede konstruksjoner (ikke dipol) der han ikke syntes det bidro med noe positivt men bare gjorde høyttaleren mer romfølsom.

Min arbeidshypotese er at mange av de beste egenskapene som folk liker ved panelhøyttalere, ikke skyldes at de er elektrostater, magnetostater osv., men at de (fleste av dem) er dipoler og har tilnærmet "uniform polar response".

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din arbeidshypotese stemmer godt den.

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket element sikter du til? DXT?

Hvilken type kontrollert spredning? DXT?

I såfall, her er databladet: THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - H1499-06 27TBCD/GB-DXT

DXT-prinsippet er utviklet av dansken Mike Thomas. Du kan lese mer her: The DXT® Tweeter - a waveguide lens for dome tweeters
    Jepp den var det.Finnes det noen HT som bruker den?Kan den jobbe godt helt alene uten hjelp fra en 2"?Denne dekker jo 2000Hz-25000Hz.burde det være noe mellom den og en evt.6,5" Seas excel mellomtone?Det er jo ikke noe vits i å bruke en slik sammen med Ribbon da disse "kræsjer" på Frekvensrespons.Men Fountek sin NeoCD3.0 Dekker 1.400-40.000...Er ikke den da letter å få til?E0042 6,5" fra seas dekker jo fra 30-3000Hz.Da kommer den jo godt inn på Frekvensområdet til Ribbondiskanten og kanksje DXT også.?

Dette tror jeg er den mest interressante tråden på lenge.Mye jeg har undret over som ha blitt mye klarere nå.Her var det mye å lære,Og det er nok takket være Snickers-Is.Supert!!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig kjenner jeg ikke til noen ferdighøyttalere med DXT-diskanten.

Jeg ville nok tenke meg om et par ganger før jeg delte den direkte mot en metallmembran, men en myk membran bør gå strålende. Jeg tror det kan gå utmerket mot en 8" eller 10" også, da med deling omkring 2-2,5k.

Spredningen øker kraftig på DXT-en under 2kHz. Det kan være greit å ha med i beregningen når man vurderer delefrekvens til denne.

Det er nok mer naturlig å bruke en 4"-5" som mellomtone mot DXT-en enn en 2" dome. Alternativt en 3" dome kunne jo være interessant.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig kjenner jeg ikke til noen ferdighøyttalere med DXT-diskanten.

Jeg ville nok tenke meg om et par ganger før jeg delte den direkte mot en metallmembran, men en myk membran bør gå strålende. Jeg tror det kan gå utmerket mot en 8" eller 10" også, da med deling omkring 2-2,5k.

Spredningen øker kraftig på DXT-en under 2kHz. Det kan være greit å ha med i beregningen når man vurderer delefrekvens til denne.

Det er nok mer naturlig å bruke en 4"-5" som mellomtone mot DXT-en enn en 2" dome. Alternativt en 3" dome kunne jo være interessant.
    Den 6,5" fra seas jeg nevnte var en med Nextelcoated pappmembran.Men Det haddesikkert ikke vært dumt med en 3" mellom to slike og en DXT

synd jeg ikke vet stort om DIY.Hadde vært gøy å laget noe

Kan jo ikke være noe som er mer gledelig en å skape god lyd selv

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nextelen kan du nok dele direkte ja. Synd de ikke har laget en Nextel Excel diskant ennå.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er ikke dette slike da?:

E0040-06 T29CF002

E0047-04 T29MF001

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente DXT Excel diskant. Nextel finnes det jo 4 stk av.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente DXT Excel diskant. Nextel finnes det jo 4 stk av.
    Da er jeg med

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din arbeidshypotese stemmer godt den.
    Supert! Da oppgraderer jeg den til Evig & Universell Sannhet(TM)

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

membranvalg

Jeg har selv bygd en del forskjellige høyttalere gjennom tidene. Generelt sett ville jeg nok advart litt mot bruk av metallmembraner (tenker da hovedsaklig på bass/mellomtone) med mindre en har god kontroll på delefilterberegning. Stort sett er metallmembranene preget av kraftige resonanser utenfor beregnet arbeidsområde, og krever derfor kompensasjon for dette, evt bruk av steile filtre.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    hva er den praktiske forskjellen på en god banddiskant vs. en god domediskant?

har ikke helt kjønt hva som gir hvilke fordeler/ulemper lydmessig
    Snickers-is har gitt en mer enn utfyllende gjennomgang av differansen mellom bånd og dome som basis i et diskant element. Takk for utfyllende informasjon! Jeg har selv alltid likt bånddiskanter. Imidlertid vil jeg si at jeg kanskje er enda mer imponert over gode ribbon/ESL løsninger i mellomtoneområdet over ca 300-600Hz og opp mot 3-4khz. Dette er kanskje et vanskeligere frekvensområde å finne gode båndløsninger for, men gevinsten er muligens enda større. Den vektmessige differansen mellom bånd-mellomtoner og tradisjonelle konte elementer er vesentlig større enn vektforskjellen mellom bånddiskant og domediskant, med de fordeler det har for transientgjengivelse.

For de som ikke har opplevd dette så anbefaler jeg å låne øret til en Martin Logan, Quad ESL (selv om denne aldri klarer å lure fram rockefoten min), Magnepan eller Piega. Vær imidlertid forberedt på at det kan bli dyrt...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henter frem en gammel tråd.

Vurderer NeoCD3 til et prosjekt, men skal dele aktivt. På Madisound står det at man ikke kan dele bånddiskanter aktivt. Er det en "vei rundt dette"?

Ribbon tweeters should always be used with a passive crossover!
    Do not test without a capacitor.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •