Nytt hus med integrerte høyttalere - Trenger hjelp!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hus med integrerte høyttalere - Trenger hjelp!!

Vi bygger nytt hus (yttervegger på plass per i dag), og ønsker å ha høyttalerne bygget inn i veggen. Det er et lite hus, og vi tenker oss 3-4 soner. En av disse er stue hvor vi ønsker en enkel hjemmekinoløsning, en annen er badet, og ellers soverom og muligens en spisestue. Har funnet lite litteratur om emnet på nettet og i blader, selv om det sikkert finnes masse bare jeg leter på rett sted. Men det er sikkert folk her inne som vet hva jeg bør lese eller som har erfaringer fra lignende oppsett selv. Det er et lite hus med lite fri veggplass, noe som jeg tror kan gjør det vanskelig å plassere høyttalerne i hjemmekinooppsettet, men mulig at jeg tar feil. Har lite kunnskap om slike oppsett, så vet heller ikke hva man bør velge av 5.1, 7.1 eller 8.1 eller hva de forskjellige tingene heter, så synspunkter på dette mottas også med takk. Lyden (med unntak av kino-delen som kommer fra en dedikert DVD spiller) skal komme fra PC hvor all musikk ligger lagret i fullformat (wav) og distribueres via et dedikert system for dette. Har postet en egen tråd med spørsmål om hvilket system jeg bør velge her og ettersom jeg ikke har peiling på dette heller, men dere som tilfeldigvis vet noe om dette og må gjerne komme med tips. På forhånd takk til alle som tar seg tid til å hjelpe.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder yttervegger må du unngå å ta hull på plasten som er fuktsperre, det samme gjelder vel øverste innvendig tak (2. etasje). Gjorde samme vurdering som deg når vi bygde nytt hus nå og det ble til skult høytalerkabler i stedenfor innfelte høytalere.

Lykke til!

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut, men selv ville jeg nok ikke hatt HT-er i veggen overalt, f.eks ikke i hjemmekinoen.

Badet er det jo greit og ha i.

Når det gjelder streaming av musikk.
    Skal hver plasering ha en egen PC med mediaplayer som streamer fra serveren, eller skal samme stream gå over hele huset?
    Går fint og lett an alt sammen
    Busjett skal det være`?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanlige i dag er vel 6" reisverk med 15cm isolasjon, så fuktsperre, og deretter 2" lekter med 5cm isolasjon på innsiden på yttervegger. Og fuktsperren kan du IKKE ta hull på. Spesiellt ikke med dagens krav til tetthet.
    Og på badet er det enda verre!
    Ikke rette plassen å la fuktigheten komme inn iveggen.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg satset på skjulte kabler og OnWall høyttalere i stedet for InWall.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville absolit vurdert innebygde HT-er på badet, sett dem i taket, og skaff noe designet for og tåle litt vann

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt hus med høyttalere i veggen

Jeg er tømrer, så jeg kjenner godt til hva jeg kan og ikke kan gjøre, men takk for info om det uansett. Dette er et lavenergihus med 40cm isolasjon i veggene, så det finnes mulighet for å minke dette på det stedene det er høyttalere. Budsjettet er ikke klart, det blir vel litt til underveis :-) Når det gjelder in-wall eller on-wall så aner jeg ikke hva jeg skal velge. On-wall er vel enklere med tanke på å bytte høyttalere senere, men det finnes sikkert fordeler og ulemper med begge typer. Jeg lytter ivrig til synspunkter på dette. Jeg hadde tenkt å ha en pc med all musikken på, ikke en for hver sone. Må jeg ha det for å f.eks. kunne spille av forskjellig musikk i to soner?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. Da skal vi ikke mase mer om hva du ikke skal gjøre
    40cm vegg ja, blir gedigne utforinger i vinduene da!
    Og da har du jo selvfølgelig gode muligheter for inwall også.
    Jeg har ikke all verdens erfaring med verken inwall eller onwall, men det første jeg tenker på er at onwall gir bedre muligheter for å endre plassering og evnt utskifting/oppgradering i fremtiden. Mens inwall antagelig vil kunne gi bedre bass pga større kassevolum.
    Jeg selv hadde antagelig valgt begge deler. Onwall i stua for surround, komplementert med en sub, og inwall ellers i huset.

Hvis du går for nettverks streaming av musikk, og f.eks Logitech Squeecebox Duett, Sonos e.l. har du mulighet for musikk i flere soner. Men det betyr jo også at du må ha flere forsterkere, eller aktive høyttalere, eller en surround receivver med flere soner, og legge ht kabler fra den rundt omkring i huset.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •