Paradigm Eclipse, noen som vet noe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Paradigm Eclipse, noen som vet noe?

Prøver å finne noe info om Paradigm Eclipse, er vel fra rundt årtusenskifte.
    Fant ingen tester ,men noe omtale her, og det ser da bra ut. Men web'en ser ut til å ha lite info ellers. (eller jeg er dårlig å lete :???: )
    Hva kan man sammenligne de med?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Ookami]Prøver å finne noe info om Paradigm Eclipse, er vel fra rundt årtusenskifte.
    Fant ingen tester ,men noe omtale her, og det ser da bra ut. Men web'en ser ut til å ha lite info ellers. (eller jeg er dårlig å lete :???: )
    Hva kan man sammenligne de med?

Skal du kjøpe eller har du et par stående? Hvis du skal kjøpe får du mye lyd for pengene hvis prisen er fornuftig. Bassresponsen er meget god og lydbildet er detaljert og oppløst. Diskanten kan helle mot det skarpe til tider og mellomtonen litt tilbaketrukket, men alt i alt en knall høyttaler spør du meg. Har hatt mange fine lyttestunder med Eclipse. Kanskje ikke helt svar på spørsmålet ditt, men men.
    Forøvrig finnes det skremmende lite info om høyttaleren på nett.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel Hifi-klubben som forhandlet dette merket i sin tid men det visste du kanskje..8)

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for raske svar
    Har en kammerat som er tilbudt ett slikt par for 7500,-
    Han har en Yamaha RX-V663 forsterker. Har XTZ 80 fronter i dag i lag med XTZ 99 W12 sub, XTZ 80 center & Sattelitt. Paradigm er helt sikkert mye bedre, men jeg er ikke sikker på at det er beste måten for han å bruke 7500,- på annlegget sitt.
    Tar gjerne imot synspunkter

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Takker for raske svar
    Har en kammerat som er tilbudt ett slikt par for 7500,-
    Han har en Yamaha RX-V663 forsterker. Har XTZ 80 fronter i dag i lag med XTZ 99 W12 sub, XTZ 80 center & Sattelitt. Paradigm er helt sikkert mye bedre, men jeg er ikke sikker på at det er beste måten for han å bruke 7500,- på annlegget sitt.
    Tar gjerne imot synspunkter
    7500 kr er hårreisende mye penger for disse høyttalerne med tanke på at de er nærmere 10 år gamle og nyprisen var ca 12000. Har sett de på finn.no til 3500 kr paret. Solgte selv 4 stk med matchende centerhøyttaler for noen lapper mer enn 7500,- i januar. Til 4000,- er de virkelig verdt pengene, men ikke til 7500.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ragwo, ante meg nesten, så flere som hadde kjøpt for rundt 3-4K, men det var "utlendinger i utlandet"
    Selger hadde opplyst at ny pris var 24 000,-:shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ragwo, ante meg nesten, så flere som hadde kjøpt for rundt 3-4K, men det var "utlendinger i utlandet"
    Selger hadde opplyst at ny pris var 24 000,-:shock:

Før HiFi klubben overtok agenturet så var ikke prisen 24 000 kr, men 18 000 kr. Høyttaleren ble testet i Audio 34 hvis jeg ikke husker feil, og det med meget godt resultat.

Har dem selv og har hatt svært mange gode stunder med dem. En kanonhøyttaler, hvis du har godt med plass rundt dem. Høyttalerne er bipolare, dvs at de sender ut lik lyd foran og bak, men til elementene bak er lyden forsinket med noen millisekunder. Dette gir økt følelse av rom når du har høyttalerne tilstrekkelig langt ut i rommet. Og da sitter du bare og gliser mens du plasserer musikerne både i høyden, bredden og dybden.

Overgangen mellom 8" og domen er ikke hørbar, det var iallfall svært vanskelig for Audios tester å høre den.

Lyden: Høyttaleren har en utrolig bassrespons, og den strekker seg langt ned i frekvens, produsenten oppga 18 Hz i sin tid. Dette er kanskje litt overdrevent. Men har du en rimelig grei forsterker så får du virkelig massert øregangene dine på dette området. Og den trøkker noe så voldsomt til hvis den må også.
    Tror at jeg spilte en sang med ei som het GinaG eller noe sånt på noe Absolute Music greier. Tror hun deltok for UK i Melodi Grand Prix for en god del år siden. Sangen hadde god punch, for å si det slik. Så når jeg spilte tilstrekkelig høyt så slo det så hardt i mellomgulvet at jeg ble fysisk dårlig.

Mellomtonen og diskanten er litt tilbaketrukket i forhold. Og til den som sa at den kunne bli skarp så lurer jeg på hvilken forsterker det var. Det har jeg aldri hørt, omkvedet til høyttaleren er at den er litt mørk i signaturen. Men alle detaljer er der, bare at høyttaleren ikke fokuserer på dette området. Så her ligger den langt ifra Dali sin Ikon serie, hvis du har hørt den.

Det eneste som kan brukes mot høyttaleren egentlig er at den er romstor, her er WAF-faktoren svært liten. Og for å yte sitt beste så må/bør den ha mye plass rundt seg.

Jeg brukte den sammen med Electrocompaniet ECI-1, og det fungerte helt utmerket. Deilig lyd med en herlig punch i bassen, selv på lave lyttenivåer. Svært mange høyttalere må ha et ganske høyt nivå før man hører bassen, men ikke med disse karene.

Vel, håper at du har fått et litt bedre inntrykk nå.

Mvh
    Tom Paris

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tom P, takk for informativt innlegg
    Har forstått at det er bra saker.
    En annen sak er jo som jeg skrev om dette er rett vei for kameraten å gå.
    Er ikke sikker på at Yamahaen klarer å klemme safta ut av disse. I tillegg er det snakk om ett suround oppsett, så da bør han i allefall handle inn en center som matcher.
    Skulle han få de til en god pris er det jo noe å tenke på, men 7500,- er for drøyt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tom P, takk for informativt innlegg
    Har forstått at det er bra saker.
    En annen sak er jo som jeg skrev om dette er rett vei for kameraten å gå.
    Er ikke sikker på at Yamahaen klarer å klemme safta ut av disse. I tillegg er det snakk om ett suround oppsett, så da bør han i allefall handle inn en center som matcher.
    Skulle han få de til en god pris er det jo noe å tenke på, men 7500,- er for drøyt.

Når det gjelder prisen så er den helt hinsides siden Hifi-klubben solgte dem for ca 10 000 for 11-12 år siden. Prut dem ned til rundt 3000 kr paret, det burde/skulle være mulig i disse økonomisk turbulente tider hvis høyttaleren er nær 100 % strøken.

Hvis det er mulig så prøv å få høre høyttalerne hjemme hos kameraten din. Interaksjonen mellom høyttaler og rom er utrolig viktig, og kanskje den viktigste faktoren for å få god og balansert lyd.

Som sagt så krever høyttalerne rom rundt seg, både til sidevegg og ikke minst til bakvegg. Hvis rommet ikke er stort nok så er det mulig at han kommer bedre ut med andre typer høyttalere.

Høyttalerne har i tillegg en følsomhet på 86 db (tror jeg) og i tillegg så er nominell impedans 6 ohm. Så det er en fordel med litt strømsterk forsterker.

Mvh
    Tom Paris

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •