Hvorfor henger vi ikke opp høyttalerne i taket? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fritidsproblem
    En ting til, fordi om elementene beveger seg en del tror jeg det vil skape minimalt med bevegelse hvis de skulle henge i taket med bar ett tau.

Grunnen er at høyttalere er symmetriske og elementene beveger seg like mye fre som tilbake og det veldig raskt. Summerer du opp kreftene elementene påvirker høyttalen vil de i teorien kansellere hverandre.
    I praksis vil det nok fortone seg annerledes. Ta et "worst case scenario" der høyttalerne har en bassrefleksport i fronten. Da vil membranen "dytte" kabinettet bakover når den er på vei ut, og bassrefleksporten vil dytte i samme retning når membranen er på vei inn igjen.

Ellers vil jo også forholdene være annerledels med tanke på at luftmotstanden til membranen vil være forskjellig på vei inn og ut ettersom de som regel er kjegleformet.

Kan også være greit å vurdere hva som skjer når membranen er på vei inn i kabinettet kontra ut. Utover går jo bevegelsesenergien direkte til luften i leiligheten og dytter kabinettet bakover, men på vei inn i kabinettet igjen vil den jo dytte luften direkte inn i kabinettets bakvegg, selv om man hadde en bassrefleksport på baksiden av kabinettet som slipper mye av luften ut vil nok en del av energien forplante seg i bakveggen og skifte retning/omdannes til en annen energiform.

Selv om jeg også tror det optimale hadde vært en 3 tonns høyttaler hengende i en strikk fra en varmluftsballong. Så forholder jeg meg til det som er praktisk mulig i min leilighet, og det er spikes.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mange veldig gode poeng i den teksten der.....

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    He??? vist du hopper en meter opp i luften (eller er i frittfall), er ikkje kontakt flaten din med bakken då 0??? ****, no begynner det å surre for meg, og eg som skal ha fysikk prøve neste uke. satan..

De andre punktene er eg vell forsovidt enig i.....
    punkt 3 er vell det som eg er mest "redd" for når det gjelder dette forsøket

EDIT; må ut å ta meg en røyk Blei så "stressa" no. hehe
    Det er ingen her som har diskutert komplett frikoplede HT'ere. Ett eller annet er det som holder de på plass :wink:
    Hehe.. Fysikkprøve hvor da?/på hvilket nivå? (Been there, done that)

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Det er ingen her som har diskutert komplett frikoplede HT'ere. Ett eller annet er det som holder de på plass :wink:
    Desverre får vi vell si....

Sitat Opprinnelig postet av randall
    Hehe.. Fysikkprøve hvor da?/på hvilket nivå? (Been there, done that)
    Det er som het 3FY (heter vell no fysikk 2), så er ikkje det høgeste nivået, men høgt nok for meg. Men også veldig interisant, men skulle ønske eg hadde større forståelse for fysikken lover.......

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Jeg mener du tar feil! Enkelt å greit, dessuten så skal du ha lykke til med den nye pantenten du tenker på!

En økt masse vil bidra til en større masstregehet som igjen vil føære til ett stødigere kabinett som ikke vil bli like påvirket av membranbevegelsene.

Stå på hver din side av en huske og dytt i takt, vil ikke husken svinge på seg? Hva vil vekten på huska gjøre?

Håper du har svar siden du har toppkarakter i fysikk!
    Du vet jo ikke hva vi diskuterer engang ser det ut til. Her blir jeg nesten mobbet på grunn av fysikkunnskapene mine og om jeg forstår hva enkelt ord betyr.

Vet du hva "egenskapene til opphenget" i det hele tatt betyr?

For det du nevner over her har ingen ting med det å gjøre.....

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Støp" høytalerene inn i en tube av gelantin, jordbær er å anbefale. Heng de opp i et frittstående tre med max tre grener. Vakumpakk treet, samt høytalerene, fremdeles i tuben selvfølgelig. Husk å lage plass til sweetspot, denne må også vere støpt i gelantinlignende stoff. Dette burde gjøre susen...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan vel du forklare dette Einstein!

Hvis det er min feil at jeg ikke skjønner dette skal jeg ta selvkritikk men jeg hadde tross alt "toppkarakter" i ingeniørfysikk men jeg ser likevel ikke logikken i den forklaringen.
    Noen Einstein er jeg så langt ifra! Ei heller har jeg noen karakter i ingeniørfysikk(?)
    Så den som ingen utdannelse har, får heller bruke hodet. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    I praksis vil det nok fortone seg annerledes. Ta et "worst case scenario" der høyttalerne har en bassrefleksport i fronten. Da vil membranen "dytte" kabinettet bakover når den er på vei ut, og bassrefleksporten vil dytte i samme retning når membranen er på vei inn igjen.

Ellers vil jo også forholdene være annerledels med tanke på at luftmotstanden til membranen vil være forskjellig på vei inn og ut ettersom de som regel er kjegleformet.

Kan også være greit å vurdere hva som skjer når membranen er på vei inn i kabinettet kontra ut. Utover går jo bevegelsesenergien direkte til luften i leiligheten og dytter kabinettet bakover, men på vei inn i kabinettet igjen vil den jo dytte luften direkte inn i kabinettets bakvegg, selv om man hadde en bassrefleksport på baksiden av kabinettet som slipper mye av luften ut vil nok en del av energien forplante seg i bakveggen og skifte retning/omdannes til en annen energiform.

Selv om jeg også tror det optimale hadde vært en 3 tonns høyttaler hengende i en strikk fra en varmluftsballong. Så forholder jeg meg til det som er praktisk mulig i min leilighet, og det er spikes.
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut

Mange veldig gode poeng i den teksten der.....
    Vel, det synes ikke jeg fordi poengene er basert på feil grunnlag, la meg forklare.

Vanskelig og forklare for folk som ikke tenker system for de leter etter krefter for så å summere de, derfor kan også mange krefter bli oversett. Noen som deg for eksempel tror bassrefleksporten (og kanskje andre ting) er en kraft som ikke har en motkraft. Det er en feil konklusjon hvis vi ser på høyttaleren som ett eget system. som ikke påvirkes av krefter fra utsiden.

Utblåsingen på bassrefleksporten er skapt av krefter inne i høyttaleren, altså av krefter i samme systemet. Derfor vil skyvekraft på bassrefleksporten bli skap av en like stor motsatt rettet kraft i høyttaleren.

Hvis det du sa var sant så kunne man montere en vifte på en seilbåt som hele tiden blåste i seilene, en vifte som sitter på den samme båte vil aldri kunne klare å beveg båte så lenge den blåser rett mot seilene.

Man kan også sammenligne det med å løfte ett bord som du selv står på, jo hardere du tar i med fingrene jo hardere presser føttene dine nedover og bordet vil ikke rikke seg.

Vi diskuterer mye om hvordan man skal få høyttalere til å stå 100% stille mens de henger i luften. Det jeg synes er rart er at alle her har allerede tatt konklusjonen at hvis høyttalerne beveger seg så ødelegger det lyden. Så klart vil det være optimalt at høyttalerne holdt seg helt i ro men hvor mye vil det egentlig påvirke lyden.

Med ett oppheng så eliminerer vi omtrent ALL vibrasjon og bevegelser og da tror jeg faktisk at høyttalerne kan bevege seg flere centimeter i hver retning uten at det i det hele tatt vil påvikre lyden så negativt som 30-50 kg høyttalere som står bom fast på gulvet, med eller uten spikes.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kommet til doppler-effekten?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SÅ en engelskmann som hadde ett eget lite hobbyrom hvor han hadde noen BBC 3/5 hengende fra taket vinklet ned mot lytte posisjon (dvs. en stressless).
    Funka visstnok veldig bra ifølge representanten fra Hi-fi world som lagde reportasjen

Newcomer volfro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det synes ikke jeg fordi poengene er basert på feil grunnlag, la meg forklare.

Vanskelig og forklare for folk som ikke tenker system for de leter etter krefter for så å summere de, derfor kan også mange krefter bli oversett. Noen som deg for eksempel tror bassrefleksporten (og kanskje andre ting) er en kraft som ikke har en motkraft. Det er en feil konklusjon hvis vi ser på høyttaleren som ett eget system. som ikke påvirkes av krefter fra utsiden.

Utblåsingen på bassrefleksporten er skapt av krefter inne i høyttaleren, altså av krefter i samme systemet. Derfor vil skyvekraft på bassrefleksporten bli skap av en like stor motsatt rettet kraft i høyttaleren.
    nok
    Hvis det du sa var sant så kunne man montere en vifte på en seilbåt som hele tiden blåste i seilene, en vifte som sitter på den samme båte vil aldri kunne klare å beveg båte så lenge den blåser rett mot seilene.

Man kan også sammenligne det med å løfte ett bord som du selv står på, jo hardere du tar i med fingrene jo hardere presser føttene dine nedover og bordet vil ikke rikke seg.

Vi diskuterer mye om hvordan man skal få høyttalere til å stå 100% stille mens de henger i luften. Det jeg synes er rart er at alle her har allerede tatt konklusjonen at hvis høyttalerne beveger seg så ødelegger det lyden. Så klart vil det være optimalt at høyttalerne holdt seg helt i ro men hvor mye vil det egentlig påvirke lyden.

Med ett oppheng så eliminerer vi omtrent ALL vibrasjon og bevegelser og da tror jeg faktisk at høyttalerne kan bevege seg flere centimeter i hver retning uten at det i det hele tatt vil påvikre lyden så negativt som 30-50 kg høyttalere som står bom fast på gulvet, med eller uten spikes.

Hadde vel ikke tenk å rote meg inn i denne diskusjonen da eg har null
    forståelse for fysikk. Men ett tau overfører vel resonanser det også
    i en viss grad? (mange typer tau/oppheng selvfølgelig)

Ellers har eg seilbåt, og innbiller meg at visst man hadde strøm til å drive en vifte og luftstrømmen kommer inn fra fks. ca. 60 grader forfra. Så vil viften
    trekke båten fks. ca. 60 grader forover mot b.b. og seilene vil trekke ca.
    ca.ca.60 grader mot s.b.
    Dette skulle jo i mine øyne gi en fremdrift på seilbåten, men kanskje greit
    med veeeeldig lang skjøteledning til viften :-D
    Man må også huske at seilene jobber på samme prinsipp som en flyvinge,
    det er baksiden av seilet som trekker.

Visst du meiner att vinden fra viften kjem inn rett imot baugen ?? så blir det nok lite framdrift skulle man tro?

Ja, rimelig stor avsporing men dog.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    SÅ en engelskmann som hadde ett eget lite hobbyrom hvor han hadde noen BBC 3/5 hengende fra taket vinklet ned mot lytte posisjon (dvs. en stressless).
    Funka visstnok veldig bra ifølge representanten fra Hi-fi world som lagde reportasjen
    Her har du samme prinsippet bare i et studio...

Forøvrig sliter også jeg litt med å forstå hvordan man skal få høytaleren til å henge stille. Blir mange festepunkter tror jeg... Og jeg tviler veldig på det fritidsproblem sier om at det kanskje ikke gjør noe om høytaleren beveger seg noen cm., mtp. mine egene erfaringer angående høytalerplassering. Det er ikke mye som skal til.

Men absolut en spennende tanke. Og hvis man løser problemet med å henge den stille tror jeg man ville fått en positiv effekt av det!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Festepunktene var tett opp mot taket, så det var ikke noe problem med bevegelse. Mener personen brukte tykke strikk??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kommet til doppler-effekten?
    Doppler effekten legges kun merke til ved gjenstander i stor fart som gir fra seg lyd. Enda har ikke en høyttaler kommet mot meg i 100 km/t..... heldigvis

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doppler effekten legges kun merke til ved gjenstander i stor fart som gir fra seg lyd. Enda har ikke en høyttaler kommet mot meg i 100 km/t..... heldigvis
    Vel, greit du har 6 i ingeniørfysikk, men da burde du også vite at doppler effekten gjelder alle bølger og ikke bare lyd. Jeg anbefaler deg også å søke på "doppler distortion" noe som faktisk finner i både teori og praksis, men om det er hørbart er en annen diskusjon. Dette blir noe av det samme som jitter fra digital lyd. Dessuten så er en høyttalermembran i bevegelse(også stor fart).

Du kan vel også søke på doppler effekten slik at du kanskje kan friske opp hukommelsen på hva dette er. Alt er relativt og hva er en "gjenstand i fart"?

For å spore dette inn på høyttaler så har man som nevnt "doppler distortion" i alle høyttalere, men dette vil jeg tro forværres av ett kabinett i resonans og bevegelse. Her kommer vi tilbake til høyttalere som henger i fri luft i en form for snor, snøre eller tau. Her kan vi også for din skyld se på dette som ett system. Hva skjer når membranene beveger seg? Tror du denne bevegelsen er lik(F=-F) pga av en bassport? Er dette symmetrisk? Nei og det vil derfor være krefter som setter kabinettet i bevegelse om enn så liten, men ved enkelte frekvenser vil man nok også kunne sette kabinettet i sving.

Poenget er at en høyttaler som henger i lufta vil bli satt lettere i bevegelse enn en som står på gulvet og blir støttet opp, men om dette er hørbart får være opp til hver enkelt!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at en høyttaler som henger i lufta vil bli satt lettere i bevegelse enn en som står på gulvet og blir støttet opp, men om dette er hørbart får være opp til hver enkelt!
    hvis det var poenget så velkommen etter.

Folk, ja inkludert deg ser heløe tiden blindt på at høyttaleren vil bevege seg.

Hva med en høyttaler som står på gulvet, kanskje en på 50 kg der all vibrasjon i høyttaleren blir sendt i gulvet og vil slå tilbake igjen og påvirke lyden. Er det noe bedre?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •