Hvorfor henger vi ikke opp høyttalerne i taket? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fritidsproblem
    Om vibrasjon formidles gjennom opphenget eller ikke, hva har det med vekten på høyttalerne å gjøre?
    En masse har alltid en treghet! Desto tyngre masse, desto større treghet! Ved å henge en høyttaler i tau fra taket vil den allikevel settes i sving pga av menbran bevegelsen, men desto tyngre høyttaleren er desto lavere i frekvens vil det være en resonans. Ved å la høyttalere stå på gulv med eller uten spikes vil mye av denne bevgelsene overføres til vibrasjoner til gulvet. Med spikes vil denne vibrasjonene bli mindre på de lavere frekvensene pga av den "lille" kontakten spikes har til gulvet. Høyttalere på gulv med eller uten spikes vil bli søtttet opp og kabinettet står mere stabilt enn ved å henge i tau fra taket! Om dette er hørbart eller ikke får være opp til den enkelte..

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å yte optimalt ja, for å yte bedre en spikes er jeg ikke sikker på om at millimeterne spiller en rolle men du svarte enda ikke på spørsmålet mitt.

Om vibrasjon formidles gjennom opphenget avhenger jo ikke av vekten, kun kraften/frekvensen på vibrasjonene og materialet på opphenget, er ikke du enig i det?
    Liten masse vill jo settes fortere i sving en noe med stor masse. Vill det ikkje det då? Så vekt (masse) har etter slik som eg har forstått dette en god del med emnet å gjøre. ( vist eg har forstått dette med gravitasjon og rørslemengd)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    En masse har alltid en treghet! Desto tyngre masse, desto større treghet! Ved å henge en høyttaler i tau fra taket vil den allikevel settes i sving pga av menbran bevegelsen, men desto tyngre høyttaleren er desto lavere i frekvens vil det være en resonans. Ved å la høyttalere stå på gulv med eller uten spikes vil mye av denne bevgelsene overføres til vibrasjoner til gulvet. Med spikes vil denne vibrasjonene bli mindre på de lavere frekvensene pga av den "lille" kontakten spikes har til gulvet. Høyttalere på gulv med eller uten spikes vil bli søtttet opp og kabinettet står mere stabilt enn ved å henge i tau fra taket! Om dette er hørbart eller ikke får være opp til den enkelte..
    Synes ikke det er mye sammenheng i det du skriver her, bruker du ordet resonans riktig eller mener du noe annet?

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Eyy!
    Finn frem fysikkboka, fritidsproblem! ;-)
    Da kan vel du forklare dette Einstein!

Hvis det er min feil at jeg ikke skjønner dette skal jeg ta selvkritikk men jeg hadde tross alt "toppkarakter" i ingeniørfysikk men jeg ser likevel ikke logikken i den forklaringen.

Kan du heller konkludere Herminator, hva mener du økt vekt vil gjøre med egenskapene til opphenget med tanke på formidling av viberasjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Liten masse vill jo settes fortere i sving en noe med stor masse. Vill det ikkje det då? Så vekt (masse) har etter slik som eg har forstått dette en god del med emnet å gjøre. ( vist eg har forstått dette med gravitasjon og rørslemengd)
    Massen på opphenget er likevel det samme, om fluesnøret ditt ikke følger stangens bevegelse skikkelig hjelper det ikke å øke stangens vekt, da må vekten på snøret økes.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å yte optimalt ja, for å yte bedre en spikes er jeg ikke sikker på om at millimeterne spiller en rolle
    Hva mener du med dette? Selvsagt spiller "mm" en rolle

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "toppkarakter" i ingeniør fysikk så vet du vel svarene på alt dette selv? hehe

Forresten hva er resonans? Hva er massetreghet? Det bør du ha hørt om!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Hva mener du med dette? Selvsagt spiller "mm" en rolle
    Det jeg mener er at det optimale er at høyttaleren står heeeelt stille, ikke sant?

La oss si at en 100% stille oppheng vil oppheng være 50% bedre enn spikes.

Men vis høyttaleren beveger seg, la oss si maks 2 mm hver vei vil den kun yte 40% bedre enn spikes.

Dette er tall tatt som eksempel bare, og bare forklarer det jeg sa i sted. Det er ikke sikkert det trenger å fungere optimalt for å virke bedre enn spikes. Men det er selvsagt ikke noe jeg vet, det er ikke sikkert det er bedre enn spikes engang om det skulle fungere optimalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Med "toppkarakter" i ingeniør fysikk så vet du vel svarene på alt dette selv? hehe

Forresten hva er resonans? Hva er massetreghet? Det bør du ha hørt om!!!
    Burde vel det ja, saken er det at jeg mener du tar feil... vekt kan påvirke egenskapene men langt fra den måten du tror mener ihvertfall jeg.

Resonans er egenfrekvens og massetreghet... ja det er massetreghet

Men kan du som jeg spurte om konkludere med hva økt vekt vil gjøre med egenskapene da?

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener er at det optimale er at høyttaleren står heeeelt stille, ikke sant?

Men vis høyttaleren beveger seg, la oss si maks 2 mm hver vei vil den kun yte 40% bedre enn spikes.

Dette er tall tatt som eksempel bare, og bare forklarer det jeg sa i sted. Det er ikke sikkert det trenger å fungere optimalt for å virke bedre enn spikes. Men det er selvsagt ikke noe jeg vet, det er ikke sikkert det er bedre enn spikes engang om det skulle fungere optimalt.
    Jeg har veldig gode erfaringer med spikes. Jeg er helt enig i at et 100% stille oppheng ville være perfekt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jæ*vlig innterisant tema... Og eg har også troen på at en høgtaler som du hadde fått til å stå 100% stille ville spilt en del bedre enn en på spikes...

Men så er det bare det å få den til å være helt "stille" også.

Er det ingen som melder seg frivillig til å teste dette her då??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jæ*vlig innterisant tema... Og eg har også troen på at en høgtaler som du hadde fått til å stå 100% stille ville spilt en del bedre en på spikes...

Men så er det bare det å få den til å være helt "stille" også.

Er det ingen som melder seg frivillig til å teste dette her då??
    Ja det synes faktisk jeg også og jeg synes faktisk det er rart at ingen har prøvd dette før men det koster en del å teste og er en del arbeid.

Vil ikke avsløre hvordan jeg skal teste her på forumet for jeg har mulig tenkt å ta patent på løsningen, kravet er da at det ikke skal ha vært nevnt tidligere.

Håper å kunne teste dette til våren/sommeren....

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det synes faktisk jeg også og jeg synes faktisk det er rart at ingen har prøvd dette før men det koster en del å teste og er en del arbeid.

Vil ikke avsløre hvordan jeg skal teste her på forumet for jeg har mulig tenkt å ta patent på løsningen, kravet er da at det ikke skal ha vært nevnt tidligere.

Håper å kunne teste dette til våren/sommeren....
    Oppheng av høyttalere har vært gjennomført/testet før. På små såkalte stativhøyttalere (der det har mer for seg å gjøre det i og med de fysiske lovene)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppheng av høyttalere har vært gjennomført/testet før. På små såkalte stativhøyttalere (der det har mer for seg å gjøre det i og med de fysiske lovene)
    Kan fortelle en ting, hvis alle folk var like konservative som dere som tar konklusjonene før de er utprøvd hadde vi nok ikke sittet her i dag og skrevet på PC-er tikoblet internett.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare du ikkje begynner å skru fast bolter i kabinettet ditt.....:wink:

Men går vell an å bygge en slaks ramme som en kan ha høgtaleren inni, men bolter til oppheng.

-jpg

Bra tegna, heee?? hehe.

Kanskje med en slaks skommgommi mellom rammen og ht?? Men er vell kanskje best å prøve på stativhøgtalere først.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde vel det ja, saken er det at jeg mener du tar feil... vekt kan påvirke egenskapene men langt fra den måten du tror mener ihvertfall jeg.

Resonans er egenfrekvens og massetreghet... ja det er massetreghet

Men kan du som jeg spurte om konkludere med hva økt vekt vil gjøre med egenskapene da?
    Jeg mener du tar feil! Enkelt å greit, dessuten så skal du ha lykke til med den nye pantenten du tenker på!

En økt masse vil bidra til en større masstregehet som igjen vil føære til ett stødigere kabinett som ikke vil bli like påvirket av membranbevegelsene.

Stå på hver din side av en huske og dytt i takt, vil ikke husken svinge på seg? Hva vil vekten på huska gjøre?

Håper du har svar siden du har toppkarakter i fysikk!

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan fortelle en ting, hvis alle folk var like konservative som dere som tar konklusjonene før de er utprøvd hadde vi nok ikke sittet her i dag og skrevet på PC-er tikoblet internett.
    Hehe.. beklager men jeg er akkurat i den bransjen du henviser til. Men jeg klarer uanett ikke å oppheve de fysiske lovene :wink:

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er det beste dempematerialet som både demper (bass)frekvenser og holder høyttaleren i ro?
    ..som nevnt tidligere i tråden. Gitt at det ikke er lett å "strappe" fast HT'en like bra uten et helt edderkoppnett.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg vill også tro at vekten har mykje å si.

Men når det gjelder konseptet så har eg en viss tro på det, er iallefall ikkje dumt å teste det ut.

Altså, kva er meningen med spikes?? Er det ikkje nettopp det å fordele kontaktflaten til høgtaleren ut over ett mindre område for å forminske "videreføring" av vibrasjoner? Det går jo ut på det samme, forminske kontaktflaten til høgtaleren.

Tenk kor konge det hadde vert vist en høgtaler kunne svevd av seg sjølv ett par cm over bakken ( en kontaktflate = 0 )

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg vill også tro at vekten har mykje å si.

Men når det gjelder konseptet så har eg en viss tro på det, er iallefall ikkje dumt å teste det ut.

Altså, kva er meningen med spikes?? Er det ikkje nettopp det å fordele kontaktflaten til høgtaleren ut over ett mindre område for å forminske "videreføring" av vibrasjoner? Det går jo ut på det samme, forminske kontaktflaten til høgtaleren.

Tenk kor konge det hadde vert vist en høgtaler kunne svevd av seg sjølv ett par cm over bakken ( en kontaktflate = 0 )
    Hei.. Dette kan føre langt, så derfor kort: 1. kontaktflaten er ikke null uansett. 2 energienoverføringen er den samme. 3 membranen må stå helt stille relativt til omgivelsene. 4. frikobling av naboklager kan selvsagt gjennomføres ved å kompromisse på lydkvaliteten. 5. punkt 4 kan kompenseres vha 200k i investeringer

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.. Dette kan føre langt, så derfor kort: 1. kontaktflaten er ikke null uansett. 2 energienoverføringen er den samme. 3 membranen må stå helt stille relativt til omgivelsene. 4. frikobling av naboklager kan selvsagt gjennomføres ved å kompromisse på lydkvaliteten. 5. punkt 4 kan kompenseres vha 200k i investeringer

He??? vist du hopper en meter opp i luften (eller er i frittfall), er ikkje kontakt flaten din med bakken då 0??? ****, no begynner det å surre for meg, og eg som skal ha fysikk prøve neste uke. satan..

De andre punktene er eg vell forsovidt enig i.....
    punkt 3 er vell det som eg er mest "redd" for når det gjelder dette forsøket

EDIT; må ut å ta meg en røyk Blei så "stressa" no. hehe

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •