Aktive høytalere til stereooppsett nr.2 med Squeezebox Duet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aktive høytalere til stereooppsett nr.2 med Squeezebox Duet

I det nytt huset vårt har jeg vært så heldig at jeg har "fått" et rom der jeg kan bygge dedikert hjemmekino av samboeren min
    I den forbindelse så må jeg ha et nytt anlegg i stua, til mere "daglig" musikklytting. Jeg er ikke superkresen på lyd, og således er heller ikke budsjettet mitt superstort, men ca 10.000,- regner jeg med å investere i et stereo oppsett. Planen er å bruke Squeezebox Duet for å streame lyden til disse høytalerene i stua, og kanskje også unngå en masse trekking av kabler i vegger og lignende. Har også lyst på aktive høytalere siden jeg da slipper effektforsterker.

Det jeg leiter etter er altså et stereooppsett med aktive høytalere, helst ikke alt for store og med høy WAF faktor. Finnes det noen "vegg-modeller"? Regner med kanskje det ikke finnes i aktiv utførelse, pga. størrelsen. Trenger jeg høytalere med volumkontroll, eller vil squeezeboxen fungere fint som forforsterker? Noen som har erfaring eller anbefalinger av noen aktive høytalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Genelec eller Dynaudio

Har gode erfaringer med Genelec og Dynaudio.
    se linken for eksempler

Musikklink AS

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker denne tråden isteden for å starte en ny en, trenger et sett med billige aktive høytalere. Skal brukes med squeezebox på soverommet så kvalitet er ikke så viktig, men det er pris. Så lav pris som overhodet mulig!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Bruker denne tråden isteden for å starte en ny en, trenger et sett med billige aktive høytalere. Skal brukes med squeezebox på soverommet så kvalitet er ikke så viktig, men det er pris. Så lav pris som overhodet mulig!
    En å bruke sone 2 på yamaha`n din...
    De ska jo vårrå mulig å fjernstyre reciveren med ei utvidelse av ir mottaket...
    bære et tips de

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktiv FOSTEX Studiomonitor FRAKTFRI LEVERERING - FINN torget

Disse har forskjellige varianter med forskjellige priser, med og uten sub.
    Eller kanskje litt påkostede PC-høyttalere. Jeg har noe Creative 2.1 greier som faktisk ikke spiller så værst.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    En å bruke sone 2 på yamaha`n din...
    De ska jo vårrå mulig å fjernstyre reciveren med ei utvidelse av ir mottaket...
    bære et tips de
    Må dra kabler og shit gjennom vegger så det utgår, har tenkt tanken

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med rommet

Jeg kan anbefalde Dynaudio BM5A i det starkeste, dette er aktive studio monitorer med 2 forsterkere i vær høytaller, en 50W for diskant og en 50W for mellomtone/bass.
    BM 5A
    For å være studio monitorer har disse en OK WAF, i forhold til f eks Adam Audio A7 som er stygge som f*n.
    WAF er jo ikke altid prioritet med studio utstyr, selvfølgelig er det jo bare kvalitet som teller her.

Disse koster ca 5000NOK per høytaller, så disse passer jo perfekt for din 10 000kr budsjett.

Da studio monitorer ofte er veldig avslørende så merker du fort om du har en dårlig signalkilde, så jeg hadde nok kjøpt en bra DAC i tilegg, som f eks Apogee Mini-DAC: Apogee Electronics > Products > Mini-DAC
    Og streamet FLAC eller annen lossless lyd.
    Min MP3 samling ble fort ubrukelig når jeg kjøpte mine Dynaudio BM5A.

Lykke til!

Sitat Opprinnelig postet av Sleepy81
    I det nytt huset vårt har jeg vært så heldig at jeg har "fått" et rom der jeg kan bygge dedikert hjemmekino av samboeren min
    I den forbindelse så må jeg ha et nytt anlegg i stua, til mere "daglig" musikklytting. Jeg er ikke superkresen på lyd, og således er heller ikke budsjettet mitt superstort, men ca 10.000,- regner jeg med å investere i et stereo oppsett. Planen er å bruke Squeezebox Duet for å streame lyden til disse høytalerene i stua, og kanskje også unngå en masse trekking av kabler i vegger og lignende. Har også lyst på aktive høytalere siden jeg da slipper effektforsterker.

Det jeg leiter etter er altså et stereooppsett med aktive høytalere, helst ikke alt for store og med høy WAF faktor. Finnes det noen "vegg-modeller"? Regner med kanskje det ikke finnes i aktiv utførelse, pga. størrelsen. Trenger jeg høytalere med volumkontroll, eller vil squeezeboxen fungere fint som forforsterker? Noen som har erfaring eller anbefalinger av noen aktive høytalere?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må også si att jeg hadde tatt gode aktive studio monitorer + en god DAC heller enn det typiske dyre HiFi CD+Forforsterker+Stereo/Mono effektforsterker+passive høytallere ALLE ganger.

Gode aktive studiomonitorer + god DAC banker IMHO dritten ur mye high-end hifi utstyr i samme prisklasse.
    De egenskaper som noen av B&W sine modeller har som gjør att noen studioer velger disse istedet for dedikerte studiomonitorer er samme egenskaper du finner i en dedikert studio monitor, man finner ofte samma kvaliteter i konsument hifi høytallere fra Tannoy, Focal og Dynaudio, som også lager professionelle studio monitorer i tilegg til sine entusiast hifi modeller.

En bonus med aktive monitorer i tilegg til lydkvaliteten med å matche forsterker til vær enkelt høytaller element er jo att du kan få effektiv overload protection også, som f eks med Dynaudio BM5A.

Men hvis du skal streame komprimert lyd syns jeg personlig ikke att det er verdt i å investere i noen dyrere høytallere.

Pros vs Cons med aktive studio monitorer i min mening:

+ Perfekt match mellom forsterkere og høytaller elementer
    + Aktiv crossover
    + Overload protection (noen modeller)
    + Utrolig dynamikk
    + Utrolig bra stereoperspektiv og dypde
    + Utrolig detaljert og avslørende lyd
    + Minimering av farging av lydet m en ujevn frekvensrespons, group delay, distorsjon og komprimering er ting som setts ekstra høy prioritet på å få vekk med studiomonitorer så du hører musikken slik som den låter når den blir mastered/mixet i studion når musiken ble laget.

- Lav WAF noen ganger
    - Det finns studio monitorer som kan være ubehaglige å lytte til, som f eks den klassiske NS10 fra Yamaha (NS10 brukes som oftest bare som ett ekstra verktøy i tilegg til hovedmonitorene, for å fange opp ekstra detaljer i miksen).
    - Man inser att man må akkustikk behandle lytte rommet, att dette faktisk er viktig, for å få en rettferdig lydbilde
    - Man kanskje trenger en RCA->XLR adapter hvis man ikke har balanserte utganger på for-forsterkeren/DAC/signalkilden

Noen mener att "referensehøytallere" og studio monitorer har ett uengasjerende og kjedelig lydbilde, men farging av lyd og forendring av lydbildet som en permanent "karakter" for høytalleren er i min mening like tullete som att gjøre en prosjektor eller TV mer "engesjerende" gjennom å forendre fargebalansen som en permanent endring i produktet. Slike endringer er opp til brukeren å endre etter smak og behov.

Lykke til

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •