Høytalere til film. Tannoy eller B&W

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalere til film. Tannoy eller B&W

Har startet byggingen av stuekino.

Har kjøpt inn TV og Blu-ray. Nå står fronter for tur. Receiver, center, sub og bak kommer senere.

Dvs. at høytalerene vil bli koblet direkte til TV ihvertfall en måned eller to. Evt. kan jeg bruke min gamle Denon stereoforsterker.

Har sett meg ut Tannoy Revolution Signature DC4T:

Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Eller B&W CM7:

Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W CM7 Høyttalere

Har valgt disse mye pga. størrelsen da jeg dessverre har kone med sterke meninger og vil ikke at de skal bli alt for dominerende i stua.

Lillebroren til DC4T fikk jo god kritikk i hjemmekino og jeg har lest mye bra om CM7 her på forumet.

Men hva passer best til film?

Tar også imot andre tips om høytalere med høy WAF i samme prisklasse.

Klipsch RVX-54 (klipsch er vel bra på film) var også på lista, men er umulig å få tak i.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har storebroren; Tannoy DC6T. De er jeg meget godt fornøyd med, og de ser bra ut.

B&W DC7 er bra høyttalere, men de har ikke i nærheten av de samme detaljene som Tannoy-ene (har ikke hørt DC4T, men regner med de har omtrent like mye detaljer som DC6T). Jeg tror dette hovedsakelig kommer av at B&W er eldre høyttalere, mens Tannoy-ene er helt nye.

Men hvordan skal du koble dem til TV-en? Høyttalere trenger jo forsterker. Har du det innebygd i TV-en din? Du må nok ty til den gamle stereoforsterkeren din foreløpig.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville så absolutt tatt en titt på focal dersom det er film som står i høysetet. Svært lettdrevne, kanskje ikke like oppløste som b&w, men med høyere moro-faktor. Tannoy kan kan jeg ikke uttale meg om så dette er innspill fra sidelinjen

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Sitat Opprinnelig postet av eha
    Jeg tror dette hovedsakelig kommer av at B&W er eldre høyttalere, mens Tannoy-ene er helt nye.
    Det er jo et veldig godt poeng.

Sitat Opprinnelig postet av eha
    Men hvordan skal du koble dem til TV-en? Høyttalere trenger jo forsterker. Har du det innebygd i TV-en din? Du må nok ty til den gamle stereoforsterkeren din foreløpig.
    Litt usikker på det. (har ikke fått den enda) Burde det ikke være en liten forsterker i TV'en som driver de høytalerne som føgler med. (har kjøpt uten).

Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Ville så absolutt tatt en titt på focal dersom det er film som står i høysetet.
    Noen modell du tenker på. Fant en del Focal på Hifhuset, men ingen priser.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moses
    Litt usikker på det. (har ikke fått den enda) Burde det ikke være en liten forsterker i TV'en som driver de høytalerne som føgler med. (har kjøpt uten).
    Joda, men denne brukes sikkert bare inne i TV-en. Den er nok koblet til de interne høyttalerne, vel, internt. Om det hadde vært høyttalerterminaler på TV-en, så hadde forsterkeren antakelig vært i svakeste laget. Et sted mellom 5 og 25 watt tipper jeg er vanlig.

Husk at en svak forsterker kan ødelegge høyttalerne lettere. For å drive et par gulvstående høyttalere, selv om de har relativt små elementer, bør du satse på en forsterker på 40-50 watt eller mer - og da snakker jeg om kontinuerlig effekt i 8 ohms drift.

Jo kraftigere forsterkeren din er, dess mindre anstrengt vil høyttalerne dine låte - spesielt på høyt volum.

Redigert: Bedre språk.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har store planer om en Pioneer SC-LX71 eller Yamaha RV3900 med tanke på fremtidige oppdateringer, men ikke før etter jul.

Så dette blir jo kun en nødløsning. Men hvis det er fare for at høytalerne kan ødelegges så kobler jeg til den gamle stereoforsterkeren hvis det er mulig. (den er fra tidlig 90-tallet).

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bor i Oslo så bør du ta en liten tur innon hifihuset og Andre, han gir som regel gode priser og har inne langt mer enn det som vises på nettsidene Har kjøpt litt der selv!
    Var vel chorus serien jeg tenkte på da, er vel den som er i den prisklassen...
    Samt yamaha og focal er gode komboer på langsikt:wink:

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var og hørte på Tannoy Revolution Signature DC4T for en stund siden - pene høyttalere som absolutt spilte bra. Jeg syns de kanskje mangler litt trykk og dypbass til film - så du bør supplère med en god subwoofer.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Om du bor i Oslo så bør du ta en liten tur innon hifihuset og Andre, han gir som regel gode priser og har inne langt mer enn det som vises på nettsidene Har kjøpt litt der selv!
    Var vel chorus serien jeg tenkte på da, er vel den som er i den prisklassen...
    Samt yamaha og focal er gode komboer på langsikt:wink:
    Takker for tipset, skal tar en runde på lørdag til Soundgarden, Stereofil, Hifihuset og Hifiklubben. Har alt innen et kvarters gange.

Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Jeg var og hørte på Tannoy Revolution Signature DC4T for en stund siden - pene høyttalere som absolutt spilte bra. Jeg syns de kanskje mangler litt trykk og dypbass til film - så du bør supplère med en god subwoofer.
    Ja det var det hjemmekino også sa da de testet lillebroren. Så det var planen.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tannoy matcher også etter mine ører MEGET bra med pioneer Liker også diskanten til tannoy bedre enn B&W .. litt mer laidback, men fremdeles meget detaljert. at DC4T er litt mager i bassen må man nok regne med, men det er jo en grunn til at man har subwoofer?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xtz høyttalere er jo også noe? Vet disse ligger litt under i pris, men ytelsene er ikke til å kimse av. God WAF har de og! XTZ 99.36

Jeg må ærlig inrømme at de krever litt av forsterker og det holder nok ikke så lenge med budsjettforsterkere med disse høyttalerne. Ser det er mange som har XTZ 99.26/36 som har forsterkere til over 30000kr... =P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •