Samme bakhøyttalere som fronthøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samme bakhøyttalere som fronthøyttalere?

Hei, jeg har en Onkyo 805 og ett par med Dynavoice F-6 høyttalere. Nå vil jeg oppgradere til surroundanlegg, og lurer derfor på om det går fint å kjøpe ett par Dynavoice F-6 til, og bruke disse som bakhøyttalere?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det gå fint.

Vurderer selv og bruke golvstående model som frontene kommer til og bli pga jeg får plass til det :-)

Men det er mere plasserings vennlig og bruke egnede surround høytalere om mann har lite rom

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en stue på 30 kvadrat, så plassering skal ikke bli noe problem:-)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen regel for høytalere men de som lager surroundlyd på DVD , Blu Ray har anbefalinger til oppsett.
    Personlig ville jeg aldri valgt gulvstående fronthøytalere til surround eller sorround back pga lydbilde (plasseringen) man får og borkastede penger sett i forhold til lyden i disse kanalene og hva høytalerene er laget for.

Med å bruke direkte høytalere og veldig store avstander til lytter får man også mere refleksjoner og diffuse lydoppfattelse av lyd som er codet for bestemt lyd avspilling.
    (smak og behag)

Jeg anbefaler stativ høytalere om du har lang avstand ut til sidene for surround (5.1 oppsett) eller bak deg til vegg om du skal ha surround back (7.1)

er ikke avstanden så stor så er opphengt på vegg er bra alternativ.

Sorround / surround back høytalere bør stå et sted mellom 150 cm - 180 cm fra gulv og opp
    (heller oppunder tak en gulvstående)

Til SACD 5.1 spilling og der stereo mixes til 5.1 / 7.1 er gulvstående høytalere ok.
    Da kan man også bruke gulvstående til Center høytaler

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også lurt litt på det samme. Jeg kommer aldri til å bruke like store høyttalere bak som foran, men har lurt litt om ikke de burde være større enn de jeg bruker i dag.

Som Hygen er inne på, så blir det vel her snakk om å prøve å finne den riktige balansen mellom lydutnyttelse i fht pris, og lyd foran i fht lyd bak. Personlig syns jeg det kommer forholdsvis mye lyd ut fra sorroundhøyttalerene, og syns det er litt merkelig at det nærmest har blitt "normalen" å ha "bitte små" bakhøyttalere i forhold til front.

Hva mener dere andre? Hvor små bør/kan høyttalerene være bak i fht foran?

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker når jeg kjøpte mitt første kringlydanlegg... Var når jeg var student, i 1995 og det var ett pro-logic-opplegg Der var det veldig små høyttalere bak.. Slik jeg forstår det, så var denne typen kringlyd slik at det ikke var mye lydinfo som ble kjørt i bakre kanaler.. Slik det er i dag, så kommer det mye lydinfo også i de bakre kanaler, og om en har plass og anledning ellers også, så kan jeg ikke se noen grunn til å ikke kjøre på med like høyttaleroppsett foran og bak? Jeg har har iallefall gjort det noen år nå, og merker at det er kjekt med likt "lydbilde" foran og bak...

Nå har jeg derimot kjøpt den største modellen i den høyttaler-serien til å ha fremme, så jeg må nøye meg med nest største bak, men det er ikke store forskjellen.. Jeg mener iallefall at det absolutt er en fordel om en kan kjøre samme foran og bak.. (Hadde jeg hatt plass så hadde jeg anskaffet meg ett par til av de jeg nå har som fronthøyttalere )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •