Trenger hjelp til valg av 5.1 anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til valg av 5.1 anlegg

Jeg skal hjelpe broren min med å kjøpe nytt hjemmekinoanlegg. Jeg har ikke fulgt med så mye i det siste hva som er bra og så videre.

Han skal ha et 5.1 anlegg som kan brukes til å se på film og spille musikk på (rock og metal for det meste). Anlegget kommer til å kjøpes på HiFi-klubben eller Soundgarden da det er nærmest. Trenger høyttalere og forsterker/reciver.
    Anlegget skal stå i en stue, legger ved en skisse, om det har noen betydning på størrelse.

Budsjettet er på 20 til 25.000,-

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noe formening om hva han vil ha.. fin lyd, mye trøkk, osv.

20-25000 så er vel klipsch et fint alternativ, men klipsch får du ikke på hifiklubben eller soundgarden.

Qln artech med en kraftig reciever hadde nok gjort seg

til sub ville jeg valgt svs til film, eller XTZ til musikk. et fint alternativ fra soundgarden er Velodyne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, trur han setter mer pris på god lyd enn trykk, men en blanding er vel best. Har aldri lest om de høyttalerne du nevnte, men det skal jeg gjøre nå. Kom gjerne med flere forslag, det skal uansett lyttes på før kjøp

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Trenger du hjelp til å ramse opp de allternativene Hifiklubben og Soundgarden har på lur, eller er du egentlig på jakt etter annen inspirasjon?

Kommer utseende på høytalerene høyt opp på prioriterings listen?

mulighet for å gå over budsjett? helst under kanskje?
    hva er han vant med i dag?

Hos hifiklubben må man nødvendigvis velge om man liker B&W eller Dali sin spillestil, eventuelt om man vektlegger noe annet eks CV.
    Jeg ville tatt utgangspunkt i B&W 683 (kanskje CM7) eller Dali ikon 6 (kanskje Lektor) og tatt det derfra. Av de nevnte er nok CM7 min favoritt men også den dyreste. De høytalerene jeg nevner mener jeg skal ha surround pakker som matcher.
    Denon reciver har jeg hatt og likte ganske godt, ville valgt det frammfor NAD personlig, vet ikke helt hva som skjer hos hifiklubben, men 2808 er dyrere enn 2809 .? er noen måneder siden jeg var helt med der må jeg innrømme.
    Men 28 serien er bra, kanskje gå en størrelse høyere om man vil ha helt maks utav systemet dersom man velger litt krevende fronter. (B&W pleier å være mer tungdrevne enn dali)

Hos Soundgarden dreier det seg vel egentlig mest om JBL i den prisklassen, jeg har hørt en god del på SA også, men var ikke inponert må jeg innrømme.
    QLN blir vel deres alternativ til CV uten at de har så utrolig mye til felles ellers, ser hva jeg har så du skjønner vel min mening om de to.
    JBL står du igjen med da, ES pleier de å ha noen gode tilbud på, men Studio er bedre på det meste. JBL syns jeg er kult, men man er evig avhengig av en god subb da de blir litt lette i bunn.
    De gangene jeg virkelig har likt JBL har det vert spilt på vesentlig dyrere utstyr enn det vi snakker om her vel å merke.
    Receiver her ville jeg holdt en knått på Pioneer LX51 eller om man har pengene LX70, er ingen stor Harman fan selv.

Men dersom man skulle orke å ville kjøpe en annen plass, så ville jeg sterkt vurdert en Klipsch høytaler pakke men Onkyo eller Yamaha reciver og XTZ eller SVS subb her finner du det meste av det : Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    Eventuelt om man vil velge noe annet kult så burde jo denne pakken definnitivt være intressang : XTZ 99 Surroundsystem

Gi oss et tips om du kan velge noe annet enn fra Klubben og hagen da

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heia surround.no!
    Fronthøyttalere: XTZ 99.36 i pianolakk 8000kr
    Bakhøyttalere: XTZ 99.25 i pianolakk 6500kr
    Center: XTZ 99.25 Center i pianolakk 3500kr
    Subwoofer: XTZ 99 W12 i pianolakk 4000kr
    Reciever: Yamaha RX-V863 Sort 8000kr

Samlet pris: 30000kr

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AjSelj: Tusen takk for en god post. Ble klokere av den.

Grunnen til at han helst vil kjøpe på HiFi-klubben eller Soundgarden er at de ligger 20 minutters kjøretur unna, istede for å kjøre til Oslo som tar en god time. Å kjøpe fra surround.no blir uaktuelt da det er en ren nettbutikk og ikke mulighet for å høre før man kjøper (som jeg har forstått det).
    Utseende kommer nok godt over middels på prioriterings lista siden de skal inn i nytt hus. I dag har han et jalla anlegg kjøpt på komplett eller noe i den duren. Han ville ha et bra anlegg som vil vare en del år.

Tenker vi tar en tur og hører på B&W 683 og Dali Lektor 8 iallefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Cerwin-Vega og er egentlig ganske fornøyd med det. De spiller "kaldt-nøytralt" og har trøkk når det trengs. Pluss at de har et ganske "solid" utseende.

Det viktigste er vel egentlig åssen forsterker du kjøper og matcher med.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oleschmi
    Å kjøpe fra surround.no blir uaktuelt da det er en ren nettbutikk og ikke mulighet for å høre før man kjøper
    Om de ikke har gjort om siden jeg var der så har de et lite lytterom og en slags butikk.. 20 min nord for Oslo.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iskrem
    Jeg har Cerwin-Vega og er egentlig ganske fornøyd med det. De spiller "kaldt-nøytralt" og har trøkk når det trengs. Pluss at de har et ganske "solid" utseende.

Det viktigste er vel egentlig åssen forsterker du kjøper og matcher med.
    Har også noen forvokste CV, men de er jo ikke så veldig nøytrale
    Jeg har hatt veldig nøytrale effekt trinn på dem, og de skifter veldig avhengi av preampen jeg bruker på dem.
    Har kinesisk rør pre på dem nå, noe som var en spennende kombinasjon egentlig, ikke noen dramatisk endring men det var til det bedre i forrhold til, Denon, Cambridge Audio, NAD og Rotel som jeg har prøvd på dem.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AjSelj: Tusen takk for en god post. Ble klokere av den.

Grunnen til at han helst vil kjøpe på HiFi-klubben eller Soundgarden er at de ligger 20 minutters kjøretur unna, istede for å kjøre til Oslo som tar en god time. Å kjøpe fra surround.no blir uaktuelt da det er en ren nettbutikk og ikke mulighet for å høre før man kjøper (som jeg har forstått det).
    Utseende kommer nok godt over middels på prioriterings lista siden de skal inn i nytt hus. I dag har han et jalla anlegg kjøpt på komplett eller noe i den duren. Han ville ha et bra anlegg som vil vare en del år.

Tenker vi tar en tur og hører på B&W 683 og Dali Lektor 8 iallefall.
    Bra det da, kan vel hende jeg bare skriver ivei er jeg redd

Min mening er nå at man ikke burde kjøpe lydutstyr for en del mer enn de fleste utifra beliggenheten til butikken ....
    Men skjønner jo at det er lettere om det ligger i nærheten.

En annen side av det er jo at, når man faktisk har kjøpt utstyret, burde det jo strengt tatt ikke være nødvendig å kjøre noe mer frem og tilbake, så da er det jo 1 time og 20 minutter ekstra på en reise til og fra oslo for å få litt mer å velge mellom, godt invistert tid mener jeg.

Jeg vet hveldig godt at det ikke alltid der lett å få overbevist folk om at det kan være store forskjelder. En annen ting er at klubben ikke gir noen form for tilbud, soundgarden gjør det, men jeg syns ennå ikke de har noe som kommer opp til Klipsch i prisklassen.

om du får 10% på et system til 25000,- så er det god timeslønn for en tur til oslo
    Men det er ikke noen motsetning, forsøk å lytte til flere høytalere med samme musikken / filmen som du liker før du eller broren din bestemmer seg.

Jeg ville fått med meg et Dali oppsett, et B&W et Klipsch kanskje JBL studio serien.

Tannoy's nye fysisk lille serie syns jeg også var knallbra : Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! selvom jeg bare hørte den i stereo de gangene jeg har hørt.
    De ser ikke så inponerende ut av størrelse må jeg innrømme, men de er veldig flott finish på og gjør seg i en moderne stue mener nå jeg.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Om de ikke har gjort om siden jeg var der så har de et lite lytterom og en slags butikk.. 20 min nord for Oslo.
    Er en stund siden jeg var der kanskje halvt år eller mer, men de snakket om at de skulle få det denngang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var der i midten av mars og da hadde de det lytterommet mm jeg nevnte.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Andre alternativer

Nå er det sånn at du burde sjekke audio pro pakka i fra neby som selges for 12995 dette er ganske komplette ht med fronter som ikke er for krevende på effekt da de er aktive i bassen, dvs du får 2 subber og lik lyd karaktær i alle ht, når det kommer til elektronikk kan du sjekke onkyo rotel eller yamaha sine....

Vet at disse ht kan lyttes på hos service avdelingen på kaldbakken i oslo sammen med en onkyo reciver skulle det være ønskelig kan jeg sikkert ordne en pakkepris på dette....

Mvh Thor

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan de låter kan faktisk jeg ikke si noe om
    tror ikke jeg har hørt dem, har sett dem på et par messer og finishen virket bra, men de ble aldri spilt på.

En ting jeg kan si er vel at jeg tviler på at de aktive basselementene i dem er tunet slik at de kan konkurere med en kino subb.
    men det kommer jo ann på hva man er på jakt etter såklart.

Ennå en grunn til å koste på seg en tur til Oslo

Sitat Opprinnelig postet av TazmanianDevil
    Nå er det sånn at du burde sjekke audio pro pakka i fra neby som selges for 12995 dette er ganske komplette ht med fronter som ikke er for krevende på effekt da de er aktive i bassen, dvs du får 2 subber og lik lyd karaktær i alle ht, når det kommer til elektronikk kan du sjekke onkyo rotel eller yamaha sine....

Vet at disse ht kan lyttes på hos service avdelingen på kaldbakken i oslo sammen med en onkyo reciver skulle det være ønskelig kan jeg sikkert ordne en pakkepris på dette....

Mvh Thor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, oslo, oslo...

men etter å ha googla litt fant jeg faktisk en Klipsch forhandler i Horten, Audio Aktøren. Så da blir det nok en tur innom også for å se hva dem har.

Noen som vil tipse meg på hva slags høyttalere fra Klipsch som er bra innen den prisklassen jeg skal ha. Altså et helt anlegg.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-62 fronter 8000,- kanskje RF-82 om du vil ha det større 10,000,- men det betyr ikke all verdens i et hjemmekino oppsett.
    RC-62 Center 4400,-
    RS-52 surround 6000,-
    Kombiner det med en XTZ subb til 3700,-
    Og en reciver ala Onkyo 606 eller noe kraftigere så har du en pakke

Når man kjøper en sån klipsch pakke er det ikke uvanlig å få noen prosenter der, og om du passer på å kjøpe reciveren i samme slengen der så kanskje et par prosenter til....

Yamaha 663 og 863 er bra, Onkyo 606 og 806 også.
    Kommer ann på hva de selger der, er litt usikker.

hehe, oslo, oslo...

men etter å ha googla litt fant jeg faktisk en Klipsch forhandler i Horten, Audio Aktøren. Så da blir det nok en tur innom også for å se hva dem har.

Noen som vil tipse meg på hva slags høyttalere fra Klipsch som er bra innen den prisklassen jeg skal ha. Altså et helt anlegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •