Hvilken Høyttaler 5000-20000,- du har opplevd med beste Lydbilde/perspektiv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken Høyttaler 5000-20000,- du har opplevd med beste Lydbilde/perspektiv

Virker som det er vanskelig å finne høyttalere som er gode på de ovennevnte kvaltiteter og lurer i den sammenheng på hvilke høyttalere dere har opplevd med mest imponerende Lydbilde og Perspektiv i 5000-20000 klassen.Vet man kanksje ikke kan forlange så mye på disse områdene i denne prisklassen.Men tror nå det finnes en del Høyttalere også her som har en del av disse kvalitetene i seg.

Det er jo også en rekke andre kvaliteter som man også må legge vekt på,men det er disse to jeg tar for meg nå da

tenkte jeg kunne legge ved litt forklaringer ved disse utrykkene (selv om dere sikkert vet dette fra før).

Lydbilde og Perspektiv går vel hånd i hånd vil jeg tro.Lydbilde vil ikke bli så bra om perspektivet er dårlig og omvendt.

-Perspektiv går på enven Høyttaleren har til å plassere musikerene på rett plass i Lydbildet.Det skjer i bredde,dybde og høyde.Som F.eks i et band med fire hvor opptaket er gjort slik:Trommeslageren er et stykke i bakgrunnen i midten på en forhøyning i scenen.Vokalisten står lengst framme i midten.Bassisten står et godt stykke til høyre for vokalisten og litt bak.Og gitaristen står et stykke til venstre på linje med Vokalisten.

En Høyttaler med godt perspektiv ville klare å plassere disse musikerne på sin plass.Mens en med dårlig kunne få det til å høres ut som de gikk i korps

-Lydbilde går på hvor bredt eller smalt musikken blir gjengitt av en høyttaler og evnen høyttaleren har til å forsvinne i musikken den gjengir.

Et godt lydbilde strekker seg fra midt i mellom høyttalerne og mye lengre ut en der høyttalerne er plassert.Da forsvinner høyttalerne og man føler at man kan både se og høre musikken,og man kan danne seg et bilde av hvordan opptaket virkelig ble laget.

Med et dårlig lydbilde kan man som regel høre om det er venstre eller høyre høyttaler lydene kommer fra da høyttalerne ikke forvinner i musikken så godt.Slik blir man heller sittende å stirre på høyttalerne da man heller ikke klare danne seg noe bilde av hvordan opptaket ble gjort.Det oppleves som instrmenter og stemmer flyter sammen i mellom høyttalerne og det hele låter som om musikerne står på en veldig smal scene og spiller mens de kanksje egentlig sto på en meget bred.Slik får man en dårlig opplevelse av musikken.

Spørsmålet mitt er:hvilke høyttalere i Prisklassen 5000-20000 har gitt deg best opplevelse med disse kvalitetene?(Med forbehold om at det er lagt vekt på dette i opptakene man hører på.)

Har egentlig ikke hørt noen som var Utrolige på disse områdene i denne prisklassen enda,men Dali Suite 2.8 til 8000,- er den beste jeg har hørt så langt.Jeg følte at den greide forsvinne i musikken.Bredden var klart best.Dybden var ok.Men nå som jeg har satt lista opp så kan det jo hende jeg kommer på noen som er bedre enn denne også.Har ikke hørt allt for mange stativhøyttalere heller og de har de jo ofte med å briljere på slike punkter.Regner med det vil dukke opp noen slike

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I studio bruker dem hver sin microfon, og ting skjer ikke som live, derfor er det ikke nødvendigvis slik på musikk
    Du vil ikke høre det på en konsert heller btw, pga høyttalerne overføver selve isntrumentene.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    I studio bruker dem hver sin microfon, og ting skjer ikke som live, derfor er det ikke nødvendigvis slik på musikk
    Du vil ikke høre det på en konsert heller btw, pga høyttalerne overføver selve isntrumentene.
    Godt at det finnes musikere som legger vekt på slikt når de produserer musikken da,det være seg Live som studioopptak.

Jeg gjentar:Hvilken Høyttaler fra 5000-20000,- har du opplevd med beste Lydbilde/perspektiv?

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg regner med mange kommer til å svare B&W DM683, men for min del syntes jeg audio pro er knall bra hifi høyttalere i forhold til pris, og i nivået du nevner må jeg si Audio pro blue diamond

Newcomer JLmorten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg e frista til si den eg har, men den vipper noen hundrelapper over prisgrensa de, så får la vær

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W DM683 er svært gode på dette området når det gjelder gulvstående (Koster rett under 10k)
    Men skal du virkelig ha det bra i denne prisklassen blir du nødt til å kjøpe stativ.
    XTZ 99.26 til 6490,- "vant" jo over B&W 805S i en svensk test, noe som må indikere fantastiske ytelser innenfor de områder du nevner, da dette er en av 805S store styrker. Nå er det ikke sikkert at alle ville vært enige i at de er bedre enn 805S, men uansett så får de særdeles gode tester uansett hvor de blir testet.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vil definitivt si 805S. kjøpte disse for en stund tilbake for 14k ink stativ. makan til oppløsning, lydbilde og perspektiv skal du lete lenge etter. kan bare si at disse spiller i ringer rundt 683 og utklasserer dem på alle områder egentlig. i og med at jeg ikke har hørt disse xtz høytalerene til 6500kr her som er nevnt, så kan jeg jo ikke si det 100% sikkert men at disse skal være bedre enn 805S, som noen syntes er bedre enn 800D i enkelte tilfeller, har jeg mine svært sterke tvil om. hadde også 803S før, som også 805S spiller i ringer rundt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF-82

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan brukt være av intresse så er vel Audiovector M3/Mi3 Signatur et veldig bra valg som gulvsående.
    På stativ er Audiovector M1/Mi1 Signatur eller Avantarde veldig bra.

B&W, JMLab, Audio Physic, System Audio bare for og nevne noen.

Og som nevnt tidligere så er Audio pro Blue diamond, De har aktiv bass og dette gjør de til en svært lett last for en forsterker. Og de låter svært bra til prisen.

Om du ikke stiller for store krav til dyp bass ville jeg defenitivt gått for stativ da disse i de fleste til feller er bedre på de kriteriene du har.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JLmorten
    Eg e frista til si den eg har, men den vipper noen hundrelapper over prisgrensa de, så får la vær
    Etter å ha tenk litt på det du skrev føler jeg at det kanskje er verdt å sette lista litt høyere for å dekke litt flere høyttalere.12000 er vel kanskje rett under der man virkelig begynner å få mye for pengene kan jeg tenke meg.

Endrer den til 5000-20000 for jeg vet det er mange modeller fra 12000,- og opp til 20000,- som sikkert er verdt å nevne

Grunnen til at jeg har satt lista helt ned til 5000,- er for å få med knallkjøp som f.eks. XTZ som tydeligvis gir langt dyrere høyttalere konkuranse hva pris/ytelse angår.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio Physic Yara II Superior koster 18995,-
    Audio Physic Spark 5 koster 18995,-
    Audiovector S3 Sigantur koster 14545,-

Og er du villig til og strekke deg litt lenger så er denne en super høyttaler.
    Audiovector S3 Avantgarde koster 24595,-. Denne har fått kjempe omtale på i hifi blader.

Alle disse er veldig bra på dinne kriterier, legger ved link Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Høyttalerpar index

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns Dynaudio Focus 140 er en rå høyttaler når det kommer til plassering av artister og instrumenter. Ligger vel på 13-14k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Det du skriver om lydbilde og perspektiv er som å høre en beskrivelse av mine
    Intelligent Sound IS8Pro.Problemet er at de ligger på 30k.
    Men om man går ned til IS66, på 14900 er man også virkelig på sporet av å være tilsede i musikken.Plassere musikkerne og ha et transparrent lydbilde.
    IS66HiFi Börsen
    Lurt å sjekke litt utenfor den "brede vei"....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kol
    Hei!
    Det du skriver om lydbilde og perspektiv er som å høre en beskrivelse av mine
    Intelligent Sound IS8Pro.Problemet er at de ligger på 30k.
    Men om man går ned til IS66, på 14900 er man også virkelig på sporet av å være tilsede i musikken.Plassere musikkerne og ha et transparrent lydbilde.
    IS66HiFi Börsen
    Lurt å sjekke litt utenfor den "brede vei"....
    Ja det er jo alltid interresant med noe nytt og ikke bare Dali og B&W og de andre mest kjente merkene.

Er jo selvfølgere flere kriterier jeg setter til en høyttaler.Men ville ta for meg disse to da det er lettere å holde tråden på riktig spor på den måten.For å finne ut om en aktuell høyttaler passer min smak må jeg jo uansett høre den først for å finne ut om det er noe for meg.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Monitor audio

Jeg ville prøvd Monitoraudio GS20 Dynamikk og oppløsning som er vanskelig å finne i høyttalere til 16k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dm683 og mentor 6 !

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den høyttaleren som har gitt meg den beste opplevelsen av lyd så langt innen den prisklassen har vært Dali Ikon 7! Billy Joel på de gjorde meg "klamm i hakket" og jeg liker ikke musikken hans engang! Elsker de å det er de jeg kommer til å kjøpe neste gang jeg oppgraderer anlegget mitt!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som trådstarter skriver, Dali Suite er en super høyttaler.

Av dyrere saker jeg har hørt litt på, er B&W CM7 noe av det med best lydbilde og perspektiv.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har 2 jeg vipper mellom:

Dynaudio Focus 140

eller

JBL LS 40

begge har et helt enormt lydbilde til prisen. Rett å slett:P må bare oppleves!

mvh
    stian

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan gjerne prøve å manipulere deg over mot Focus

Har hatt de i snart ett år og er mer enn fornøyd med dem!

Men mye vil ha mere

Veldig sant som Egon sier at de er rå på plassering av instrumenter og artister, men helst etter man har funnet rett plassering av høyttalerene.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •